Gå til innhold

Nok en mens tråd.


Chiara

Anbefalte innlegg

Jeg er bare litt nysgjerrig over hvor vanlig det er her inne å miste mens. På bildene som legges ut her så er det iallefall OFTE damer med lav fettprosent, og hvor mange tråder der jenter er stressa over vekta jeg har lest har jeg ikke kontroll over.

Så, har du mistet mensen på grunn av treningen eller maten du spiser(eller ikke spiser)?

At damer som skal konkurere mister den er vel "ok", det er vel oftest folk som har kontroll over hva de gjør og som er bevisst at de må opp etter sesong.

Men hva med alle oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har slitt med spiseforstyrrelser i rundt et år, og mensen har vært borte like lenge. Jeg begynte på p-piller med ekstra østrogen i med oppfordring fra lege for å unngå benskjørhet da jeg ikke vet når den kommer tilbake:) Nå har jeg den regelmessig mens jeg går på pillene, men slutter jeg er den borte igjen. Kjip situasjon, det er så skadelig å ikke ha. Det og ikke ha nok kvinnelige hormoner i kroppen er også veldig kjipt. Jeg tror det er veldig vanlig blandt de som har fokus på mat og trening, og regner med ganske mange her inne er uten, noe som også er veldig dumt:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv slitt med spiseforstyrrelser i 8 år, noe som har resultert i nettopp det Lena Ludvigsen skriver. Jeg har gått på p-piller hele tiden, så har hatt "fake" mensen og har også unngått benskjørhet pga hormonene i dem. :) Nå har jeg sluttet på p-pillene, for har endelig klart å legge på meg og er på en sunnere vekt enn på lenge, så vil sjekke hvordan kroppen ligger an på dette området også. (I samråd med fastlegen) Jeg har dessverre fortsatt ingen mensen etter å ha vært uten pillene siden juni. Men når man har gått på prevensjon så lenge kan hele systemet være helt på bærtur i over ett halvt år etter man slutter, i følge legen. Men min største frykt er jo selvfølgelig at jeg har ødelagt hele mitt system gjennom årevis med farlig lav vekt og overtrening. Hadde knekt sammen om jeg f.eks ikke kan få barn! :o Men krysser fingrene og håper det ordner seg etterhvert! Det må det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var spiseforstyrret i et halvt år i 2012 ca, kom heldigvis ikke noe dypere inn i det. mistet mensen i ett år. kunne begynt på p-piller for å fake mens, men mtp på hvorfor jeg mistet mensen ville jeg heller satse på mye mat og tiltak for å få den "naturlig" tilbake igjen, da vet man at kroppen har det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært uten mensen i snart 3 år pga spiseforstyrrelse. Mye trening, men også en godt med mat, men har en uro som ødelgger mye for meg. Stresser veldig mye og lytter ikke til kroppens signaler. Jobber mot å legge på meg, så nå eter jeg ekstra mye god mat! Nøtter er et must! Så håper jeg på at mensen kommer tilbake når kroppen finner sin trivselsvekt. Er ganske redd for å få beinskjørhet, da jeg ikke har gått på p-piller i denne perioden.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste lite og trente mye kondisjon i et halvt år. Jeg gikk på p-piller hele tiden og mistet derfor aldri mensen fordi p-pillene uansett gir deg en falsk blødning. Etter å ha vært hos legen fikk jeg påvist nedsatt stoffskifte og nedsatt hormonnivå. Et halvt år (mye mat og lite kardio) senere tok jeg samme blodprøven og da var stoffskiftet mitt normalisert, mens hormonnivået fortsatt var lavt. Legen ga meg beskjed om at dette er normalt dersom man går på p-piller - at hormonnivået er lavt altså.

Derfor er jeg faktisk ikke 100% sikker på om jeg har fått tilbake mensen, men jeg regner med at jeg ville fått den (også uten å ta p-piller) fordi stoffskiftet mitt er normalisert og legen ikke var bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har sluttet på p-piller og ikke fått mens - prøv og stress ned. Mange går godt over et år uten etter p-pilleslutt, selv med helt normal fettprosent, vekt og energiinntak. En periode uten mens trenger ikke på noen måte å gå utover beintettheten dersom man kommer seg opp eller forblir på normalvekt, og sørger for tilstrekkelig mengde mat. Dermed stresser heller ikke legene så mye med det. De vet også veldig godt at stress bare gjør det verre, som er nok en grunn til å puste dypt inn og la ting gå av seg selv ;) Det vil si at for eksempel for deg, Lena Ludvigsen, betyr ikke det at du ikke får mens når du slutter på piller at du ikke får det pga den tidligere undervekten, det kan ganske enkelt være grunnet p-pillene. Den vil dukke opp av seg selv med tiden :) For noen skjer det før de har nådd normalvekt, for andre må de ligge på normalvekt over lengre tid. Er dere veldig bekymret kan dere spørre legen om henvisning til bentetthetstest. Der kan man kan få vite om man er innenfor normalområdet eller ikke, og eventuelt få råd til å motvirke/bedre problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har sluttet på p-piller og ikke fått mens - prøv og stress ned. Mange går godt over et år uten etter p-pilleslutt, selv med helt normal fettprosent, vekt og energiinntak. En periode uten mens trenger ikke på noen måte å gå utover beintettheten dersom man kommer seg opp eller forblir på normalvekt, og sørger for tilstrekkelig mengde mat. Dermed stresser heller ikke legene så mye med det. De vet også veldig godt at stress bare gjør det verre, som er nok en grunn til å puste dypt inn og la ting gå av seg selv ;) Det vil si at for eksempel for deg, Lena Ludvigsen, betyr ikke det at du ikke får mens når du slutter på piller at du ikke får det pga den tidligere undervekten, det kan ganske enkelt være grunnet p-pillene. Den vil dukke opp av seg selv med tiden :) For noen skjer det før de har nådd normalvekt, for andre må de ligge på normalvekt over lengre tid. Er dere veldig bekymret kan dere spørre legen om henvisning til bentetthetstest. Der kan man kan få vite om man er innenfor normalområdet eller ikke, og eventuelt få råd til å motvirke/bedre problemet.

Jepp, er klar over det! Men synes det funker godt å gå på p-pillene for å ha mensen, det føles bedre å ha den falskt enn å ikke ha den i det hele tatt, i tillegg til at litt ekstra østrogen i kroppen ikke er å forakte:-D Jeg merker og at p-pillene øker matlysten litt, noe som også er en fin ting going up. Jeg tenker da å heller slutte bruke de når jeg har gått opp noen kilo, for en liten periode for å sjekke om den muuligens kommer av seg selv, noe jeg vet den ikke gjør nå:p

Jeg vil iallefall anbefale alle som går uten mensen å dra til gynekologen og sjekke at ting ikke er helt på randen, og muligens starte på p-piller med ekstra østrogen om man har gått lenge uten:-D Tror det kan ta litt tid fra man øker på maten til mensen kommer tilbake, og det å gå uten for lenge kan være veldig dårlig for beinmassen (fikk iallefall jeg høre fra min gynekolog og lege)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men å gå til helsestasjon for ungdom er gratis..

Stemmer det, og de har jo egne gynekologer/leger der som man kan bruke, men jeg anbefaler å starte gå til en fast (det er viktig å sjekke seg for diverse en gang i året - type eggstokkkreft, hpv etc. Om du har en du går til fast har han all din informasjon inne, noe ikke en på helsestasjon vil ha om han ikke videresender til lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, og de har jo egne gynekologer/leger der som man kan bruke, men jeg anbefaler å starte gå til en fast (det er viktig å sjekke seg for diverse en gang i året - type eggstokkkreft, hpv etc. Om du har en du går til fast har han all din informasjon inne, noe ikke en på helsestasjon vil ha om han ikke videresender til lege

Tusen takk ;) Er det altså mulig at "helsestasjon-gynekologen" sender informasjonen til legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ;) Er det altså mulig at "helsestasjon-gynekologen" sender informasjonen til legen?

Ja, så klart! Men siden leger og vanlige gynekologer er statlige er det billigste man kommer unna med en egenandel, fordi kun en del av utgiftene er dekket av staten (vet ikke helt hvordan dette blir videre nå med ny regjering....) Men det er ikke snakk om mye! Det er uansett verdt pengene - helsa burde alltid komme over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest kommentarene over merker jeg faktisk at jeg ble litt redd:unsure: Har selv ikke hatt mensen på ett halvt år på grunn av lite mat og mye trening. Var hos legen og har prøvd å øke matinntaket, men fortsatt ingen tegn til mensen.. Hva vil det si for kroppen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...