Gå til innhold

Brainstorming/kladd til kostholds-FAQ!


Andy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

bump this

Laga en liste over noe av det jeg fant nedover der, men har kommet mye nytt etter det:

Forslag til spm som bør være med:

- Hvorfor er ikke sukker bra?

(
En del gode svarforslag
)

- Hvordan påvirker alokhol kroppen/dietten/treningen?

- Hva er periodisk faste?

- Hva kan jeg innta i fasteperioden?

- Hva er lavkarbo?

- Kan man legge på seg fett uten å spise karbs?

- Hva er fordelene med glutenfritt?

- Hva bør jeg spise etter trening?

- Hvor mye proteiner trenger jeg etter trening?

- Hva bør jeg spise/få i meg før trening?

- Hva er oppkarbing?

- Hva er gode proteinkilder?

- Hva er gode karb-kilder?

- Hva er gode fettkilder?

- Hvordan kan jeg sette opp min egen diett?

- Hva er lønnsomt å kjøpe av matvarer i Sverige?

- Må jeg spise frokost?

- Hvor mye bør jeg spise/hva er mitt kaloribehov?

- Hvilke programmer finnes for diett og kalorioversikt osv? (typ diett.no og liknende prog)

- Kan man spise for mye protein, og hva skjer da?

- Hva er kalorier?

- Kan man bygge muskler og gå ned i fettprosent samtidig?

- Blir man feit av sukkerfri brus?

- Hvilke vitaminer bør jeg få i meg?

Her er det bare å plukke for dem som kan svare på noe :p

Noen er besvart, men det er fritt frem for alle å svare på noe de føler de kan. Ikke vær redd for å prøve dere om dere er utsikre. Kanskje dere må søke litt på ting dere er usikre på selv, men da lærer dere også mer. Så kan dere eventuelt få litt hjelp her hvis det er noe dere er usikre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal jeg spise? Finnes det noen eksempler/maler?

Å ta utgangspunkt i hvor mange kalorier en forbruker per dag, for deretter å utforme en diett som gir kaloriunderskudd er for de fleste en fin plass å starte. Ved å forbruke flere kalorier enn du inntar vil du nødvendigvis gå ned i vekt.

Fleskedynamikkens læresetninger

Regn ut ditt kaloriforbruk

Ferdige diettforslag for vektreduksjon

Likevel så er det noen forbehold en bør ta, hvor en bør være klar over at en "diett" med tilhørende kaloritelling bør med fordel vike for en livsstilsendring (for de fleste).

Kaloritelling - nøvdendig eller besettelse?

Forbrenn fett uten å telle kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

  • 6 måneder senere...

Hvordan gjør jeg maten sunnere?

Å lage maten fra bunnen av er i veldig mange tilfeller et riktig steg på veien, da ferdigmat som regel inneholder mye salt, sukker og tilsetningsstoffer. I tillegg er det ofte brukt mye "alternative" fyllemidler for å redusere kostnadene.

Les mer her:

Mat og matglede – praktiske tips for å lage god og sunn mat

Hva er MUK-kjøtt?

MUK-kjøtt står for mekanisk utbeinet kjøtt, og er et produkt som er mye brukt i bearbeidede produkter som kjøttboller, snitzler, etc.

Les mer her:

MUK – hva det er og hva det ikke er

(You-Tube)

Andre forslag på spørsmål:

- Hvorfor er det ikke bra med for mye salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg tid til å lese igjennom FAQen og har noen kommentarer:

Takk! Skal se gjennom det og gjøre eventuelle endringer der det er nødvendig ;)

Hvordan gjør jeg maten sunnere?

Å lage maten fra bunnen av er i veldig mange tilfeller et riktig steg på veien, da ferdigmat som regel inneholder mye salt, sukker og tilsetningsstoffer. I tillegg er det ofte brukt mye "alternative" fyllemidler for å redusere kostnadene.

Les mer her:

Mat og matglede – praktiske tips for å lage god og sunn mat

Hva er MUK-kjøtt?

MUK-kjøtt står for mekanisk utbeinet kjøtt, og er et produkt som er mye brukt i bearbeidede produkter som kjøttboller, snitzler, etc.

Les mer her:

MUK – hva det er og hva det ikke er

(You-Tube)

Andre forslag på spørsmål:

- Hvorfor er det ikke bra med for mye salt?

Bra bidrag Lily! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

Kan ikke hovedtråden komme opp som forslag/popup før brukere med under 200-300 innlegg poster en tråd? Det er så insane mye repost av proteinpulver, kreatin, oppnedivekt osv.

? :)

Problemet er at alle tror at de er et jævla unikum, og akkurat det kommer man ikke unna uansett hvor mye FAQ det er. It does not apply to them, because they are SPECIAL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hovedtråden komme opp som forslag/popup før brukere med under 200-300 innlegg poster en tråd? Det er så insane mye repost av proteinpulver, kreatin, oppnedivekt osv.

? :)

Det var derfor vi prøvde oss med FAQ. Tror vi har drøfta det litt før, men kan alltids høre med Espen igjen.

Hovedgrunnen er vel stort sett hva Indiska sa. Det er også litt av grunnen til at det ikke er flere FAQs. Starta med noen få for å se hvordan det gikk. Konklusjonen er vel at folk som regel ikke leser dem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat som om forumet blir fullstendig nedspammet av de samme problemstillingene heller, selv om det selvfølgelig er en del gjengangere når det gjelder tema og jeg forstår innvendingen fra de som har vært her en stund og tilbringer en del tid her. Det er imidlertid greit med litt aktivitet og tilstrømming av nye brukere også, og det er begrenset hvor mange forskjellige basisproblemstillinger man kan lage ut av trening og ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...