Jump to content
Andy

Brainstorming/kladd til kostholds-FAQ!

Recommended Posts

Okei, vi prøver å få i gang en FAQ (Frequently asked questions/ ofte stilte spørsmål) under kostholds-kategorien. Dette vil fungere som en idemyldring/brainstorming og kladd for en ordentlig FAQ som jeg setter opp etterhvert.

Foreslår følgende oppsett, inspirert av malen til Lily:

  • Spørsmål
  • Enkelt og konsist svar
  • Lenker til utdypende og relevante artikler (der det finnes)

ALLE kan bidra her, selv om du ikke vet svaret på alt.

Her kan du poste følgende:

  • Spørsmål som ofte går igjen, eller som du og flere lurer på, selv om du ikke nødvendigvis vet svaret.
  • Svar på ubesvarte spørsmål, dersom du har kompetanse til å svare på det.
  • En fullstendig "pakke" med spørsmål og svar som ofte går igjen.
  • Forslag til emner som bør være med i en FAQ
  • Diskusjon rundt spørsmål/svar

Så håper jeg alle kan være med på å komme med tilbakemeldinger og kritikk på det som blir posta, så vi kan fikse og bygge på evt mangler så vi får best mulig kvalitet på materialet :)

Eksempel/forslag til oppsett:

HVA ER PSMF?

PSMF står for "Proteinsparende modifisert faste" og er en ekstremdiett hvor du i hovedsak kutter ut alv av karbohydrater og fett og lever på proteiner og grønnsaker. Dietten er ment for hurtig vektnedgang og bør ikke følges over lengre tid.

Relevante artikler:

http://fitnessbloggen.no/psmf-raskt-ned-i-vekt/

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Eksempel på hvordan ting kan gjøres:

FitnessKari: Jeg har et spørsmål som jeg og mange av vennene mine lurer på som jeg tror kan være nyttig å ha med her, men som jeg ikke har svaret på: Blir man feit av karbohydrater?

PumpeJens: Det kan jeg svare på! Nei, du blir ikke feit av karbohydrater, men blablabla osv....

XpeC2k: Har et lite forslag til noe mer vi bør ha med i svaret: Det er viktig å huske på at blablabla osv...

Fyr løs! Er åpen for flere og andre ideer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hva slags kosttilskudd trenger jeg?

I utgangspunktet bør du få i deg det du trenger via kostholdet, men hvis det ikke er tilstrekkelig kan kosttilskudd være behjelpelig med å nå de mengdene du trenger. De som kanskje er mest vanlig og nødvendig her er Omega 3, proteinpulver og kreatin

Relevante artikler

http://fitnessbloggen.no/8-beste-kosttilskuddene/

http://fitnessbloggen.no/den-store-kosttilskudd-guiden/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvordan får jeg sixpack?

Alle har vi en sixpack, gjelder bare å få ned fett% på et lavt nivå så dukker den opp.

Men det er også viktig å trene mage og kjernemusklatur for stabil og sterk kjerne som trengs både på trening og i det daglige.

Relevante artikler

http://fitnessbloggen.no/styrkeovelsene-som-gir-flat-mage/

Andre relevante spørsmål blir da: Hvordan redusere fettprosenten?

*relevante linker*

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva slags kosttilskudd trenger jeg?

I utgangspunktet bør du få i deg det du trenger via kostholdet, men hvis det ikke er tilstrekkelig kan kosttilskudd være behjelpelig med å nå de mengdene du trenger. De som kanskje er mest vanlig og nødvendig her er Omega 3, proteinpulver og kreatin

Relevante artikler

http://fitnessbloggen.no/8-beste-kosttilskuddene/

http://fitnessbloggen.no/den-store-kosttilskudd-guiden/

En relevant artikkel til: http://fitnessbloggen.no/kosttilskudd-hvilke-tar-du-og-hvorfor-paneldiskusjon/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Forslag til spm som bør være med:

- Hvorfor er ikke sukker bra?

(
En del gode svarforslag
)

- Hvordan påvirker alokhol kroppen/dietten/treningen?

- Hva er periodisk faste?

- Hva kan jeg innta i fasteperioden?

- Hva er lavkarbo?

- Kan man legge på seg fett uten å spise karbs?

- Hva er fordelene med glutenfritt?

- Hva bør jeg spise etter trening?

- Hvor mye proteiner trenger jeg etter trening?

- Hva bør jeg spise/få i meg før trening?

- Hva er oppkarbing?

- Hva er gode proteinkilder?

- Hva er gode karb-kilder?

- Hva er gode fettkilder?

- Hvordan kan jeg sette opp min egen diett?

- Hva er lønnsomt å kjøpe av matvarer i Sverige?

- Må jeg spise frokost?

- Hvor mye bør jeg spise/hva er mitt kaloribehov?

- Hvilke programmer finnes for diett og kalorioversikt osv? (typ diett.no og liknende prog)

- Kan man spise for mye protein, og hva skjer da?

- Hva er kalorier?

- Kan man bygge muskler og gå ned i fettprosent samtidig?

- Blir man feit av sukkerfri brus?

- Hvilke vitaminer bør jeg få i meg?

Her er det bare å plukke for dem som kan svare på noe :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Blir man feit av sukkerfri brus?

Det er gjort mye forskning på det kunstige søtningsstoffet Aspartam. De viser at det er helt trygt i moderate mengder. Det påvirker verken kroppsvekt, blodsukker, sultfølelse eller kroppsvekten.

Relevante artikler:

http://fitnessbloggen.no/aspartam-stevia-matlyst/

http://fitnessbloggen.no/aspartam-og-blodsukkeret/

http://fitnessbloggen.no/er-aspartam-farlig/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan man bygge muskler og gå ned i fettprosent samtidig?

I en studie på menn med en BMI på 33 førte styrketrening over 10 uker til redusert midje-hofte ratio uten at BMI ble endret. Fettmassen ble redusert med 3,4kg, samtidig som at muskelmassen økte med 3,4kg.

Det er fullt mulig å bygge muskler og forbrenne fett samtidig - men mest sannsynlig er det at dette inntreffer hos utrente og/eller overvektige.

Referanser:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-vektnedgang/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Må jeg spise frokost?

I observasjonsstudier ser man at de som ikke spiser frokost mest sannsynlig svipper innom bensinstasjonen for å kjøpe seg pølse eller boller. Dette betyr ikke at det er frokosten i seg selv som gjør det.

Om du spiser frokost eller ikke har ingen betydning for blodsukkeret, appetitten eller forbrenningen din. Her bør man la individuelle hensyn veie tyngst.

Referanser:

http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1471350.ece

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Hva er oppkarbing?

Oppkarbing (eller spisedag som det også kalles) er en "refeed" som består av mye karbohydrater, moderat med protein og lite fett på en energiredusert diett.

På en langvarig diett er det normalt at forbrenningen reduseres mens appetitten øker. Dette skjer samtidig som at fettprosenten blir lavere, energiunderskuddet er stort og karbohydratinntaket er lite. For å reversere effekten på forbrenningen og appetitten er det normalt å ha jevnlige oppkarbinger.

Referanser:

http://fitnessbloggen.no/oppkarbing-abc/

http://fitnessbloggen.no/spisedagen-odelegger-dietten/

http://fitnessbloggen.no/overspising-er-odeleggende-for-dietten/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hva er en kalori?

En kalori er en enhet for måling av energi. Kalorier forkortes til "cal", men siden dette er en såpass liten enhet, så bruker man heller betegnelse kcal, dvs. kilokalorier (kcal), altså tusen cal.

En annen enhet for energi er kilojoule (kJ), og 1 kcal = 4,1868 kJ.

- Fitnessbloggens KCAL-kalkulator - regn ut hvor mye du trenger i løpet av en dag!

- Telle kalorier? Glem det!

- Matdagbok med oversikt over kalorier og makronæringsstoffer i maten du spiser (diett.no)

- Norsk matvareguide

- Amerikansk/inernasjonal matvareguide

Jeg vet ikke hvorvidt det er aktuelt å linke til andre sider enn fitnessbloggens artikler. Men jeg tenker at det er "greit", så lenge det ikke finnes tilsvarende informasjon her, eller?

Jeg linket kanskje også til litt mange sider, med det er selvsagt bare å droppe dersom dere mener at noe av dem ikke er relevante eller nødvendige å ha med ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Må jeg spise frokost?

I observasjonsstudier ser man at de som ikke spiser frokost mest sannsynlig svipper innom bensinstasjonen for å kjøpe seg pølse eller boller. Dette betyr ikke at det er frokosten i seg selv som gjør det.

Om du spiser frokost eller ikke har ingen betydning for blodsukkeret, appetitten eller forbrenningen din. Her bør man la individuelle hensyn veie tyngst.

Referanser:

http://www.adressa.no/meninger/blogg/fitnessbloggen/article1471350.ece

Bra innsats med besvaring av spm! :)

Her kan det være greit å ta med at "frokost er dagens viktigste måltid" kun er en myte, og at man fint kan klare seg uten hvis man vil det. Og at man ikke må ha frokost for å få i gang forbrenningen.

Enda en relevant artikkel: http://articles.elitefts.com/articles/nutrition/logic-does-not-apply-part-2-breakfast/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva er en kalori?

En kalori er en enhet for måling av energi. Kalorier forkortes til "cal", men siden dette er en såpass liten enhet, så bruker man heller betegnelse kcal, dvs. kilokalorier (kcal), altså tusen cal.

En annen enhet for energi er kilojoule (kJ), og 1 kcal = 4,1868 kJ.

- Fitnessbloggens KCAL-kalkulator - regn ut hvor mye du trenger i løpet av en dag!

- Telle kalorier? Glem det!

- Matdagbok med oversikt over kalorier og makronæringsstoffer i maten du spiser (diett.no)

- Norsk matvareguide

- Amerikansk/inernasjonal matvareguide

Jeg vet ikke hvorvidt det er aktuelt å linke til andre sider enn fitnessbloggens artikler. Men jeg tenker at det er "greit", så lenge det ikke finnes tilsvarende informasjon her, eller?

Jeg linket kanskje også til litt mange sider, med det er selvsagt bare å droppe dersom dere mener at noe av dem ikke er relevante eller nødvendige å ha med ;)

Bra jobba :) Tenkte det kanskje hadde vært lurt å få med at 1g karbs = 4 kcal, 1g protein = 4 kcal og 1g fett = 9 kcal.

Og noe om at kalorier gir energi til kroppen, vi trenger en viss mengde kcal for å holde systemet i gang. For lite kcal gjør at kroppen henter henergi fra fettcellene og du går ned i fettprosent/vekt over tid. For mye kcal gjør at kroppen lagrer energioverskuddet i fettcellene og legger på oss over tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott at folk også kommer med innspill! Det er vel noe av poenget med brainstorming/kladd ;) Da kan vi diskutere oss frem til hva vi bør og ikke bør ha med, og legge til og trekke fra elementer fra et forslag en av oss har kommet med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...