Gå til innhold

Hva steker dere maten i ?


Smurfen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sitat American Journal of Clinical Nutrition

Det ble konstatert at vanlige planteoljer som solsikkeolje blir betraktelig forringet under steking. Det dannes unaturlige forbindelser mellom fettsyrene som anses å være helseskadelige. Jo høyere temperatur under steking, og jo lenger man steker, desto flere skadelige stoffer. Enda verre blir det hvis man i tillegg varmer opp oljen flere ganger. Stoffene fordamper nemlig ikke, de forblir i oljen.Som forventet fant forskerne klare sammenhenger mellom høyt blodtrykk og overvekt, diabetes, kjønn og alder. Men etter å ha korrigert for disse faktorene, fant man også en betydelig sammenheng mellom mellom solsikkeolje og forekomst av høyt blodtrykk. Hos dem som brukte olivenolje til steking, fant man ingen slik sammenheng.

Gammel post, men litt nærmere info. Det finnes flere varianter solsikkeolje, en variant har 84% enumettet fett, 10% mettet og 4% flerumettet og egner seg kanskje best til steking av planteoljene, andre varianter kan ha rundt 65% flerumettet omega 6 og er sånn sett svært uegnet. http://en.wikipedia.org/wiki/Sunflower_oil Verdt å merke at enkelte av oljene kan være genmodifisert, mens andre er avlet fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

generelt spm om kokosolje.. har forstått at dette skal være bedre enn mange andre typer oljer (oliven, solsikke osv) men har også hørt at det er ikke bra for de med høyt kolesterol? stemmer det? kjæresten min sliter med høyt kolesterol, og jeg steker maten hans i kokosolje... :p (er kokosolje og kokosfett det samme btw? :confused: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingenting:) olivenolje tåler vel ikke noe spes varme. Jeg lærte på skolen at dette blir da mettetfett. Vet dere om det stemmer?

For at fettet skal bli mettet må bindingene i fettsyrene reorganiseres (dobbeltbindinger må løses opp), tror ikke dette skjer ved oppvarming..?

jeg "steker" alt mitt i litt vann. funker FETT :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at fettet skal bli mettet må bindingene i fettsyrene reorganiseres (dobbeltbindinger må løses opp), tror ikke dette skjer ved oppvarming..?

jeg "steker" alt mitt i litt vann. funker FETT :rofl:

ja, mener at dette skjer med olivenolje... er det fler forskjeller på umettetfett og mettet enn essensiellefettsyrer og mer hydrogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vet ikke riktig om dette passer inn her, men tenkte det var unødvendig å starte en ny tråd bare for dette spm.

Var på Sunkost og kjøpte Cocosa Pure for 129 kr. (tror jeg det var) tidligere i dag.

Deretter var jeg en tur innom på innvandrerbutikken vi har her i nærheten for å kjøpe nøtter, og da så jeg tilfeldigvis kokosolje (presset, akkurat som Cocosa) til 30 kr!!!

Er det flere som har opplevd dette? Leste på innholdsoversikten, og det var 100 % kokosolje i den på innvandrerbutikken.

Har jeg virkelig betalt nesten 100 kr for et glass med bittelitt penere etikett?

Er det egentlig noe som kan være dårligere med den på innvandrerbutikken enn den på helsekosten, som gjør at de tar 100 kr. mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke riktig om dette passer inn her, men tenkte det var unødvendig å starte en ny tråd bare for dette spm.

Var på Sunkost og kjøpte Cocosa Pure for 129 kr. (tror jeg det var) tidligere i dag.

Deretter var jeg en tur innom på innvandrerbutikken vi har her i nærheten for å kjøpe nøtter, og da så jeg tilfeldigvis kokosolje (presset, akkurat som Cocosa) til 30 kr!!!

Er det flere som har opplevd dette? Leste på innholdsoversikten, og det var 100 % kokosolje i den på innvandrerbutikken.

Har jeg virkelig betalt nesten 100 kr for et glass med bittelitt penere etikett?

Er det egentlig noe som kan være dårligere med den på innvandrerbutikken enn den på helsekosten, som gjør at de tar 100 kr. mindre?

jeg kjøpte min kokosolje på innvandrerbutikk, og lurer også på om det er noe forskjell!? som du sier står det jo 100% kokosolje på det... hehe, dette ga deg ingen svar, men vi er flere som lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge oljen er 100% ekstra virgin kaldpresset, så er det samme hvilken du kjøper. Cocosa er også økologisk. Det er et velkjent faktum at helsekost er overpriset, men det er synd hvis butikkene forsvinner siden veiledning inngår i prisen. Jeg kan fortelle deg masse om kokosolje, hvordan det virker, hvordan du kan bruke det, hva det er godt for, hvorfor det er bedre enn f.eks solsikkeolje, osv. Det kan vel ikke kassadama på innvandrerbutikken? :)

Jeg bruker selv maange 1000 på helsekost i mnd, og jeg kjøper kokosoljen min her: iherb.com. Tjener ikke nok til å handle på jobb.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Ninian.

Jeg fikk forøvrig veldig god service og informasjon om produktet da jeg kjøpte det på helsekosten, så nå har jeg jo den informasjonen jeg trenger, og vet hva jeg kan bruke det til.

Så framover vil jeg sannsynligvis heller kjøpe det enten på innvandrerbutikken eller på iherb, som du :)

Men du skriver så lenge oljen er 100% extra virgin kaldpresset, det så jeg ikke at det sto noe om på krukken, ihvertfall ikke den i innvandrerbutikken - hva betyr det når den er extra virgin? Evt. hva betyr det når den ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Ser forresten nå at jeg antakeligvis (er ikke hjemme, så jeg får ikke sjekka) kjøpte den som er bare "Pure" og ikke "Extra virgin", og ifølge beskrivelsen på nettsiden til Sunkost er den "Pure" raffinert, så det er vel som jeg forstår det omtrent det samme som den i innvandrerbutikken da..

Men vet det nå til neste gang, så da er konklusjonen min at jeg kjøper extra virgin på iherb :)

Takk for hjelpen begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...