Gå til innhold

Hva steker dere maten i ?


Smurfen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da blir det jo bare masse kyllingfilet klumpet sammen etc..., ikke 1-10 x 200 grams porsjoner slik som det blir når man steker i ovnen med aluminiumsfolie.

Når jeg "koker" kyllingfilet, så er temperaturen opp mot kokepunktet - mao, den koker ikke, men trekker, slik man gjør med winerpølser. Da unngår man at det trekkes ut for mye proteinstoffer, slik at det hele blir til en kyllingfiletsørpe.

Hvis du ønsker å koke det i posjoner, hva med å binde kyllingfiletene sammen med hyssing? Nesten som man surrer annet kjøtt. Da holder de seg sammen, og man kan ta de opp igjen av kokevannet i "riktig" posjon.

Alternativ nummer to, er vel å veie en kyllingfilet før den trekkes i vannet. Når den er ferdig trukket og avkjølt, kan du veie den igjen, og så ser du hvor mye mer/mindre den veier da, kontra før den var trekt. Da kan du med andre ord koke opp masse kyllingfilet, og ordne med posjonene når de er ferdige trukket og avkjølt.

Eksempel: Veier kyllingfileten 82 gram før koking, og 68 gram etter, har det skjedd en reduksjon på ca. 18 %

Hvis du da skal posjonere ut ferdig kokt kylling, og skal ha 200 gram "ikke-varmebehandlet" vekt, blir det 164 gram trekt kylling.

PS: jeg har aldri veid kyllingen før og etter, så jeg aner ikke om vekten økes eller reduseres, men jeg antar at den reduseres litt fremfor at den økes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket 1ganga så begynte det og koke i vannet , å da ble det masse skum! regner med dette var protein som ble trekt ut av kyllingen.

Mest sannsynlig ja, så det er derfor den bør trekkes (vannet går ikke over kokepunktet, dvs ingen "store" bobler i vannet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg "koker" kyllingfilet, så er temperaturen opp mot kokepunktet - mao, den koker ikke, men trekker, slik man gjør med winerpølser. Da unngår man at det trekkes ut for mye proteinstoffer, slik at det hele blir til en kyllingfiletsørpe.

Hvis du ønsker å koke det i posjoner, hva med å binde kyllingfiletene sammen med hyssing? Nesten som man surrer annet kjøtt. Da holder de seg sammen, og man kan ta de opp igjen av kokevannet i "riktig" posjon.

Alternativ nummer to, er vel å veie en kyllingfilet før den trekkes i vannet. Når den er ferdig trukket og avkjølt, kan du veie den igjen, og så ser du hvor mye mer/mindre den veier da, kontra før den var trekt. Da kan du med andre ord koke opp masse kyllingfilet, og ordne med posjonene når de er ferdige trukket og avkjølt.

Eksempel: Veier kyllingfileten 82 gram før koking, og 68 gram etter, har det skjedd en reduksjon på ca. 18 %

Hvis du da skal posjonere ut ferdig kokt kylling, og skal ha 200 gram "ikke-varmebehandlet" vekt, blir det 164 gram trekt kylling.

PS: jeg har aldri veid kyllingen før og etter, så jeg aner ikke om vekten økes eller reduseres, men jeg antar at den reduseres litt fremfor at den økes ;)

Hvor lenge trekker du kyllingfileten? Hyssing-ideèn tror jeg blir litt for unøyaktig og at hyssingen kan løsne osv.

Jeg tenkte på eksempel nummer to jeg og så jeg lurer på om jeg skal starte og gjøre det. Så lenge det ikke er sånn at vannet går inn i kyllingfileten og at vekten blir tyngre/lettere ut i fra hvor mye vann som har blitt trekt inn.. :p

Det er jo egentlig mer praktisk og koke opp en stor kasserolle og koke 2-3 kg også veie det opp etterpå enn og stå og veie det på rått, pakke det inn i aluminiums folie også steke det opp.

Takk for tipset Lily :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge trekker du kyllingfileten? Hyssing-ideèn tror jeg blir litt for unøyaktig og at hyssingen kan løsne osv.

Jeg tenkte på eksempel nummer to jeg og så jeg lurer på om jeg skal starte og gjøre det. Så lenge det ikke er sånn at vannet går inn i kyllingfileten og at vekten blir tyngre/lettere ut i fra hvor mye vann som har blitt trekt inn.. :p

Det er jo egentlig mer praktisk og koke opp en stor kasserolle og koke 2-3 kg også veie det opp etterpå enn og stå og veie det på rått, pakke det inn i aluminiums folie også steke det opp.

Takk for tipset Lily :)

Oisann, beklager sent svar, men jeg har visst ikke fått med meg at denne tråden har blitt oppdatert.

Siden kyllingfileter varierer i størrelse, varierer også trekketiden. Jeg pleier å trekke dem til de blir hvite, og så ltt til. Når jeg føler at de har stått "litt til" deler jeg en av de største på det tykkeste, for å være sikker på at den ikke har en rosa kjerne.

Skal jeg være ærlig, så har jeg faktisk ikke tatt tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Cocosa eller meierismør. For tiden går det mest i kokosolje :p

hvordan bruker man denne kokosoljen ?! jeg har akkuratt kjøpt kokosolje, men den er jo steinhard! hvordan skal jeg gjøre det? :p må den varmes opp? ellers får jeg den jo ikke ut av krukka :p ....... er det bare meg som ikke har skjønt det kanskje :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ingenting :) Legger bare kyllingen / torsken i en ildfast form eller i folie, og så inn i ovnen. Blir saftigt og godt :)

Hvis jeg steker kjøtt så steker jeg i rapsolje, mest omega 3 i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan bruker man denne kokosoljen ?! jeg har akkuratt kjøpt kokosolje, men den er jo steinhard! hvordan skal jeg gjøre det? :p må den varmes opp? ellers får jeg den jo ikke ut av krukka :p ....... er det bare meg som ikke har skjønt det kanskje :p

Tar bare opp en liten klump med skjeien og legger i panna. Den smelter ganske fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...