Gå til innhold

Hva steker dere maten i ?


Smurfen

Anbefalte innlegg

Som sagt så bruker jeg ofte ikke noe å steke maten i, men jeg krydrer maten min med uliker "krydder", da det får frem mer smak. Wokkegrønnsaker, paprikapulver, kvernet hvitløk og salt er veldig godt, men det er kun fantasien og smaksløkene som setter grenser.

Urter er sikkert også godt, men jeg er ikke så godt bevandret urtenes smak, er jeg ikke så "flink" til å kombinere urter på en god måte. Men det anbefales å prøve, for mange urter har helsebringende egenskaper, og det er jo bare et stort pluss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg bruker noe, er det kokosolje. Men vanligvis klarer jeg meg uten, eller bruker vann. Synes for eksempel at kyllingen blir best kokt, fremfor stekt, spesielt hvis den skal spises kald!

Helstekt i ovnen er også kjempegodt. Du trenger ingen form for fett.

Sett ovnen på ca. 190 grader. Putt inn kyllingfiletene og la de stå i ca. 25 minutter ( litt avhengig av størrelse). Saftig og god kylling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har prøvd kylling i ovn. Den vart saftig og fin, men smakte jo null og niks, sjølv med krydder og diverse grønnsaker. Eg held meg til steikepanna og diverse krydder, då blir den god.

Jeg lager en lomme i kyllingen som jeg har krydder i :D Både steiker i panna og i ovnen, Forandring fryder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg griller maten allerhelst, men når jeg steker bruker jeg enten smør eller lar maten steke i sitt eget fett. Unntaket er egg, det steker jeg som regel i baconfett. :p

Samboer er også veldig glad i baconfett. Husker jeg synes det var helt utrolig ekkelt, helt til jeg smakte noe stekt i baconfettet:eek:. Så spar på baconfettet og bruk det til steking folkens;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er også veldig glad i baconfett. Husker jeg synes det var helt utrolig ekkelt, helt til jeg smakte noe stekt i baconfettet:eek:. Så spar på baconfettet og bruk det til steking folkens;)

Som en kuriositet så så jeg at de hadde naturlig smult på den lokale Coop Marked. Laget av ister, eller innvollsfett, spesielt fettet rundt nyrene. Utmerket til å steke med, eller bruke til smult. D'oh. Det er rent mettet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en kuriositet så så jeg at de hadde naturlig smult på den lokale Coop Marked. Laget av ister, eller innvollsfett, spesielt fettet rundt nyrene. Utmerket til å steke med, eller bruke til smult. D'oh. Det er rent mettet fett.

Interessant! For de som ikke er redd fett så er det kanskje morsomt å prøve ut dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Putter man litt krydder eller urter oppi kokevannet, trekker kyllingen til seg litt smak også. Smaken er veldig mild, men siden kyllingfilet er så nøytralt i smaken, pleier det å være en god kombinasjon. Jeg skal innrømme at det er ikke lenge siden jeg første gangen prøvde kokt kyllingfilet, så jeg har ikke veldig god øvelse. Men mine smaksløker syntes det var greit, til tross for en ikke-perfekt tilberedning. Jeg surra vel en del på pc'n mens det hele stod på plata og putra, så da glemte jeg kyllingfileten litt bort og den ble kanskje hakket overkokt. En annen gang var jeg såpass sulten, at jeg kokte den for lite. Men, men, shit happens:) Jeg blir forhåpentligvis en kyllingkokekokk etterhvert, slik at jeg koker kyllingfileten mer eller mindre perfekt! Øvelse gjør mester ;)

Nå har jeg prøvd og tekke kyllingen, å det er bare en ting å si, GENIALT! har hatt "kokt" kylling i 3 dager nå i matpakken og jeg elsker det. Tusen takk for årets tips =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

Jeg bruker og steke i ovnen innpakket i aluminiums folie på 250 grader i 15-20 minutter vanligvis.

Sånn her:

200g Kylling/fisk/.../../ x 4-5.

Også kan man fryse det ned også kan man ta det opp når man trenger det :)

Det var en god idè og koke kyllingen, Men hvordan skal man få til 200g x 2+ i den situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting.

Jeg bruker og steke i ovnen innpakket i aluminiums folie på 250 grader i 15-20 minutter vanligvis.

Sånn her:

200g Kylling/fisk/.../../ x 4-5.

Også kan man fryse det ned også kan man ta det opp når man trenger det :)

Det var en god idè og koke kyllingen, Men hvordan skal man få til 200g x 2+ i den situasjonen?

stor kasserolle ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...