Gå til innhold

Gjesper voldsomt under trening - trenger tips og råd til eksplo-fucking-siv energi!


Ida Dahl

Anbefalte innlegg

Tittelen sier det meste. Plages veldig med at jeg går å gjesper noe så ekstremt under treningsøktene. Hva kommer dette av? Har dere noen tips til hva jeg kan spise/drikke/gjøre for å få en litt mer eksplosiv energi under treningen?

Litt plagsomt samtidig som det må se forbanna rart ut at jeg går og ser ut som jeg nesten sovner mens jeg trener mark og knebøy :barefoot:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kan jo være verdt å prøve eit pre-workout tilskudd. ellers kan det ha med timing å gjere. ein bør ikkje vente for lite eller for lenge etter måltid når ein går på trening. men det kan også ha med din mentale instilling til treninga. kansje du må jobbe med å motivere deg sjølv. sjå motiverande youtube filmar før trening, ha rett musikk og gå i deg sjølv å få opp adrenalinet. ein god treningspartner er nok det beste, men det er ein luksus som ikkje er alle forundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen sier det meste. Plages veldig med at jeg går å gjesper noe så ekstremt under treningsøktene. Hva kommer dette av? Har dere noen tips til hva jeg kan spise/drikke/gjøre for å få en litt mer eksplosiv energi under treningen?

Litt plagsomt samtidig som det må se forbanna rart ut at jeg går og ser ut som jeg nesten sovner mens jeg trener mark og knebøy :barefoot:

Du kan prøve å varme opp 15 minutter først, på mølle, for eksempel, og sørg for at de siste 2-3 minuttene nærmer seg 90 i makspuls. Det kan muligens hjelpe.I tillegg så kan det hjelpe å senke vektene og å øke intensiteten ved å senke hvilepausen til 30 sekunder, maks 45. Poenget her er høy puls under økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Spørsmålet ditt førte til at jeg begynte å filosofere litt rundt gjesping. Selv tror jeg ikke at det alltid er når jeg er stuptrøtt at jeg gjesper mest. I går var jeg f.eks. ute og kjørte bil og plutselig begynte jeg å gjespe i eninga, selv om jeg ikke følte meg slapp eller trøtt. Så hvorfor gjesper vi egentlig? Leste litt på Wikipedia, og fanget bl.a. opp følgende:

"Gjesping hører tett sammen med at man strekker ut armer og overkropp. Begge fenomener øker blodtrykket og hjertefrekvensen. I løpet av en gjesp kan pulsen øke med opptil 30 prosent.

Det synes trolig at gjesping forekommer når man har behov for å holde seg våken eller øke konsentrasjonen. Sistnevnte kan forklare hvorfor mange idrettsutøvere gjesper like før konkurranser.

En nyere teori dreier seg om at gjesping brukes til regulering av kroppstemperatur. En annen teori er at gjesping styres av de samme nevrotransmitterne som påvirker følelser, humør, appetitt og andre fenomener. Det er interessant at alle gjespingens karakteristika dekker seg med behovet for å trene kjeveleddene. "

Kanskje det er noe i dette? Det med å holde seg våken og konsentrert virket jo som en rimelig årsak til gjesping under treningsøkta i alle fall. Eller kanskje det bare er en måte å få trent kjeveleddene sammen med treninga av resten av kroppen:LOL:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan jo være verdt å prøve eit pre-workout tilskudd. ellers kan det ha med timing å gjere. ein bør ikkje vente for lite eller for lenge etter måltid når ein går på trening. men det kan også ha med din mentale instilling til treninga. kansje du må jobbe med å motivere deg sjølv. sjå motiverande youtube filmar før trening, ha rett musikk og gå i deg sjølv å få opp adrenalinet. ein god treningspartner er nok det beste, men det er ein luksus som ikkje er alle forundt.

Har tenkt litt på et slikt tilskudd; har du/dere noe å anbefale? Spiser hver 2,5-3 time, så trener 30-50 minutter etter et måltid (som regel frokost, som er havregrøt).

Har akkurat det samme problemet! Kan være super gira på å dra å trene, men med det samme eg starte, så begynne eg å gjespe, ikke bare en gang, men kan gå å gjespe under hele økta.. og det er utrolig irriterende!

Samme her! Under hele forbanna økta :confused:

Du kan prøve å varme opp 15 minutter først, på mølle, for eksempel, og sørg for at de siste 2-3 minuttene nærmer seg 90 i makspuls. Det kan muligens hjelpe.I tillegg så kan det hjelpe å senke vektene og å øke intensiteten ved å senke hvilepausen til 30 sekunder, maks 45. Poenget her er høy puls under økta.

Skal absolutt testes - på tross av at jeg absolutt hater alt som heter kondisjon og mølle :cool: Men - hva vil poenget med høy puls gjennom hele økta være, som samtidig stopper gjespinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du (for) seint på dagen? Spiser du nok, både før trening og generelt? :)

Trener både på formiddag, ettermiddag og noen ganger kveld - kommer helt an på hvordan timeplanen min ser ut ellers :) Angående spising blir det som regel havregrøt før økta når jeg kjører trening på formiddagen og knekkebrød + frukt før en ettermiddag/kveldssøkt. Jeg gjesper like forbanna mye uavhengig av når på dagen jeg trener og hva jeg har spist.

Gjesping trenger ikke nødvendigvis å ha noen sammenheng med tretthet.

Det kan være helt andre utløsende faktorer.

Jeg begynner for eksempel å gjespe fælt når jeg sitter og brøler i lag med radioen i bilen. Og gjesper uten stans bare noen nevner det, verbalt eller skriftlig.

Ser den *gjesp* :p

Hei :) Spørsmålet ditt førte til at jeg begynte å filosofere litt rundt gjesping. Selv tror jeg ikke at det alltid er når jeg er stuptrøtt at jeg gjesper mest. I går var jeg f.eks. ute og kjørte bil og plutselig begynte jeg å gjespe i eninga, selv om jeg ikke følte meg slapp eller trøtt. Så hvorfor gjesper vi egentlig? Leste litt på Wikipedia, og fanget bl.a. opp følgende:

...

Kanskje det er noe i dette? Det med å holde seg våken og konsentrert virket jo som en rimelig årsak til gjesping under treningsøkta i alle fall. Eller kanskje det bare er en måte å få trent kjeveleddene sammen med treninga av resten av kroppen:LOL:

Høres i grunn veldig logisk ut? Spennende hvordan kroppen vår funker :p men så blir spørsmålet - hvordan lure seg unna slik gjesping? Er jo rett og slett forstyrrende o.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på et slikt tilskudd; har du/dere noe å anbefale? Spiser hver 2,5-3 time, så trener 30-50 minutter etter et måltid (som regel frokost, som er havregrøt).

Samme her! Under hele forbanna økta :confused:

Skal absolutt testes - på tross av at jeg absolutt hater alt som heter kondisjon og mølle :cool: Men - hva vil poenget med høy puls gjennom hele økta være, som samtidig stopper gjespinga?

Hvorfor høy puls kan hjelpe vet jeg ikke, men det har hjulpet meg, antagelig muligens og kanskje på grunn av utsondring av stresshormoner som adrenalin? Dette er ikke bro science en gang, bare spekulasjoner fra meg :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er på sett og vis helt urelatert, men jeg er med i et sangkor hvor det iløpet av oppvarmingen ender opp med å bli et synkrongjespingskor. Jeg har en teori på at man kan begynne å gjespe når man trenger å puste annerledes, rett og slett... Men det er jo x antall grunner til gjesping, så temperaturregulering kan like gjerne være den utløsende faktoren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesping trenger ikke nødvendigvis å ha noen sammenheng med tretthet.

Det kan være helt andre utløsende faktorer.

Jeg begynner for eksempel å gjespe fælt når jeg sitter og brøler i lag med radioen i bilen. Og gjesper uten stans bare noen nevner det, verbalt eller skriftlig.

jeg gjespet når jeg leste overskriften på framsiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
On 9/25/2023 at 4:20 PM, MarteBa said:

Hei Ida,

Vet dette er en gammel tråd, men tenker kanskje det betyr at du har hatt mange år på å finne ut av dette. Fant du noen grunn eller god løsning? Hilsen ei som sliter med det samme🥱🥱

Hei,

I tilfelle Ida ikke svarer deg.

Har du gode søvnrutiner?

Med dette mener jeg om du får nok søvn hver dag (8 - 9 timer.)

En kopp kaffe før trening hjelper veldig, men husk at dette ikke erstatter søvn.

Hvis du faktisk sover nok timer, da er det noe annet som skurrer. For da anbefaler jeg deg å ta en tur innom fastlegen din og spørre om du kan ta en komplett blodprøvepakke, hvor du sjekker deg for eventuelle mangler. Og da er det meningen at du mottar et brev fra legen din med alle verdiene ført opp, samt referanseverdier, og en kommentar dersom det er noe du må ta stillling til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...