Gå til innhold

Rob Riches "Natural" fitness modell (Men's physique) dopingtatt


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tre kriterier for om noe skal kategoriseres som doping, minst to av tre skal oppfylles:

1) Prestasjonsfremmende

2) Farlig for utøver

3) Skader idrettens anseelse

Jeg syntes det var tilbakestående fordi det i en periode var lov med f.eks. prohormoner - og jeg synes IKKE noen som bruker prohormoner er naturlige. Og de er ikke naturlige om du konkurrerer et sted der de er lov, men ikke naturlige i andre organisasjoner. Men hva om koffein hadde blitt satt på listen? Det er jo stimulerende, så strengt tatt vil man kunne yte mer og lengre med det i systemet.

Du ville aldri fått koffein på dopinglisten utenfor konkurranse. Koffein var høyst sannsynlig på dopinglisten i konkurranse fordi man fryktet at folk brukte retarderte og helseskadelige mengder. Det har man sett er et ikke-problem, og det forsvant fra listen igjen. Nå er det på overvåkningslisten som vil si at man tester for det for å se om man får en liknende tendens igjen, og da kan man eventuelt ta en revurdering.

At noe er prestasjonsfremmende I SEG SELV er ikke nok til å karakterisere det som doping, det må også oppfylle ett eller begge av de andre kriteriene. Og det virker det som om det er en konsensus om at det ikke gjør.

For øvrig skjønner jeg ikke hvilken prestasjonsfremmende effekt alkohol vil ha for skyttere.

Her er det nok snakk om 2) og 3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du litt feil. Det går fint an å trene for volum, uten at man nødvendigvis blir like mye sterkere. Det er tydelige skilnader i det å trene som en styrkeløfter og det å trene som en bodybuilder!

Tiwas - Your comment is wanted! ;)

Selvom det ikke var dette tråden omhandlet i første omgang! :D

Jeg kan se hva hvor du vil hen, men i ditt eksempel kan det være at personen som bare har trent volum sjeldent kjører tungt opp mot 1RM, og sentralnervesystemet og psyken ikke er vant til å flytte på tunge vekter (og lite eksplosive bevegelser). Tversnittet på muskelgruppen henger mye sammen med styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Story number 2 handler om Hysen Pulaku. Han er sykt bra og virker som en hyggelig kar, synd at han ble tatt :(

Synd han ble tatt eller synd at han forsøkte å jukse? Alle vet sikkert nå at jeg ikke har noe mot doping per se, men jeg har noe mot juksing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd han ble tatt eller synd at han forsøkte å jukse? Alle vet sikkert nå at jeg ikke har noe mot doping per se, men jeg har noe mot juksing...

Hehe, vel det er ikke juks når alle gjør det ;)

AAS var tillatt i vektløfting til tidlig på 70-tallet, allikevel er dagens "dopingfrie" utøvere mye sterkere. Fryktelig rart det der ikke sant?

List of world records in Olympic weightlifting - Wikipedia, the free encyclopedia

– Alle tok steroider på den tida - Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vel det er ikke juks når alle gjør det ;)

AAS var tillatt i vektløfting til tidlig på 70-tallet, allikevel er dagens "dopingfrie" utøvere mye sterkere. Fryktelig rart det der ikke sant?

List of world records in Olympic weightlifting - Wikipedia, the free encyclopedia

– Alle tok steroider på den tida - Sport

Forskjellen går på åpenhet, synes jeg. Det er forskjell på om alle gjør det eller om "alle" gjør det. For all del - jeg vil ha større, sterkere, raskere, mer utholdende utøvere, men står det i regelboken at man ikke skal, så er det juks å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen går på åpenhet, synes jeg. Det er forskjell på om alle gjør det eller om "alle" gjør det. For all del - jeg vil ha større, sterkere, raskere, mer utholdende utøvere, men står det i regelboken at man ikke skal, så er det juks å gjøre det.

Følger man reglene så oppnår man ingenting. Det er ikke utøverne sin feil at dumme menn i dress og lakksko har laget et regelverk som ikke lar seg håndheve og som nødvendiggjør juks for å ha suksess. Har man lyst på OL-gull så kan man ikke vente i 100 år til man kanskje har fått på plass et antidopingsystem som fungerer. Hele opplegget slik det er nå er til å både le og grine av, og som toppidrettsutøver i en slik sport hadde jeg dopet meg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Hold nå dette til primært Rob Riches saken, ellers merger jeg trådene med den store samletråden for repetisjon av anklager mot alt og alle som dopet.

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er postet før, men han har selv bekreftet at det var Craze han tok.

#mce_temp_url#

Ja.. og contador ble dopa fordi han spiste biff..

Er jo en desperat brannslukker uten like det der, er jo helt utrolig at noen faktisk tror på det.

Men det er jo veldig sjarmerende at fansen til rob riches tror at disse fitnessmodellene som står på scenen med samme vekt/høyde forhold som en del classic bodybuildere er reine :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. og contador ble dopa fordi han spiste biff..

Er jo en desperat brannslukker uten like det der, er jo helt utrolig at noen faktisk tror på det.

Men det er jo veldig sjarmerende at fansen til rob riches tror at disse fitnessmodellene som står på scenen med samme vekt/høyde forhold som en del classic bodybuildere er reine :D

Sa det var hans mening, ikke hva jeg trodde;)

Ser det som en selvfølge at "toppene" i disse idrettene tar litt ekstra mellom konkurransene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller det egentlig noen rolle? De fleste styrkeløftere er kanskje"genetisk dopet" ved at de har et bedre utgangspunkt enn folk flest. Slik er naturen. Noen har utseendemessige fordeler, andre har høyere intelligens enn snittet, andre er bad-ass på å ta salto, mens andre igjen har talent og vilje til å tåle smerte for å nå opp styrkeløftemessig og kjempe seg gjennom og forbi skader og whatnot. Usain Bolt er genetisk dopet ved å ha afrikansk herkomst for eksempel. Han er et godt eksempel. Mange trener garantert hardere, sågar doper seg, men klarer ikke ta ham igjen. Rettferdig? Nawt. Does nature/the universe/people care? Nawt. Man dyrker suksess.

Egentlig er det rart man opphøyer suksess, for man hadde jo egentlig ingen innflytelse på hvorfor man ble født med de kvaliteter man innehar. Jeg mener man heller ikke har innflytelse på hvorfor eller hvordan man gjør noe som helst, da. Tehe.

</philosoraptor>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle? De fleste styrkeløftere er kanskje"genetisk dopet" ved at de har et bedre utgangspunkt enn folk flest. Slik er naturen. Noen har utseendemessige fordeler, andre har høyere intelligens enn snittet, andre er bad-ass på å ta salto, mens andre igjen har talent og vilje til å tåle smerte for å nå opp styrkeløftemessig og kjempe seg gjennom og forbi skader og whatnot. Usain Bolt er genetisk dopet ved å ha afrikansk herkomst for eksempel. Han er et godt eksempel. Mange trener garantert hardere, sågar doper seg, men klarer ikke ta ham igjen. Rettferdig? Nawt. Does nature/the universe/people care? Nawt. Man dyrker suksess.

Egentlig er det rart man opphøyer suksess, for man hadde jo egentlig ingen innflytelse på hvorfor man ble født med de kvaliteter man innehar. Jeg mener man heller ikke har innflytelse på hvorfor eller hvordan man gjør noe som helst, da. Tehe.

</philosoraptor>

Så du mener også at Usain Bolt er 100% dopingfri? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, i en toppidrett vil det alltid være folk i toppen med et konkurranseinstikt av en annen verden. Og så lenge man har folk som er villig til å gjøre alt for å vinne så vil det alltid være doping. Uansett sport, uansett om det er bygging, styrkeløft, sprint eller sykling. Det vil være idiotisk og naivt og tro noe annet.

Det grenser nesten til humoristisk at man år etter år ser toppatleter i verden som har klart å lure dopingjegerne trillrundt hele karrieren sin, før de blir tatt. Men likevel skal man tro 110% på at tester i norge er safe og utøvere i miniatyrsporter i norge er rene oga moralske grunner? :D Lance armstrong lurer seg unna med dopingmidler hele karrieren sin som proffsyklist, men Rob Riches feks som har frie tøyler året rundt og blir testet en dag eller to før konk en gang i året er liksom en overraskelse når han blir tatt? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle? De fleste styrkeløftere er kanskje"genetisk dopet" ved at de har et bedre utgangspunkt enn folk flest. Slik er naturen. Noen har utseendemessige fordeler, andre har høyere intelligens enn snittet, andre er bad-ass på å ta salto, mens andre igjen har talent og vilje til å tåle smerte for å nå opp styrkeløftemessig og kjempe seg gjennom og forbi skader og whatnot. Usain Bolt er genetisk dopet ved å ha afrikansk herkomst for eksempel. Han er et godt eksempel. Mange trener garantert hardere, sågar doper seg, men klarer ikke ta ham igjen. Rettferdig? Nawt. Does nature/the universe/people care? Nawt. Man dyrker suksess.

Egentlig er det rart man opphøyer suksess, for man hadde jo egentlig ingen innflytelse på hvorfor man ble født med de kvaliteter man innehar. Jeg mener man heller ikke har innflytelse på hvorfor eller hvordan man gjør noe som helst, da. Tehe.

</philosoraptor>

Du burde lese "Outliers" av Michael Gladwell om du ikke allerede har gjort det. Leste den i dag, og den dekker over en del av de problemstillingene (hvor mye av suksess handler egentlig om en selv) på en veldig god måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...