Gå til innhold

Jeg tror det er noe galt med markløften min, men hva??


Anbefalte innlegg

Du spiser bra, flotte greier. Prøv å tren mark bare en dag i uken og med bare ett tungt toppsett. Mange effektive programmer legger opp til dette. Ta av 10-20 kg på din forrige 5RM og start på nytt neste økt med å bygge deg opp til et toppsett på 5 reps. Øk med 2,5-5 kg neste økt og fortsett med dette en gang i uken til det begynner å bli balle tungt. Når du ikke klarer fem reps går du ned til fire reps, deretter tre og når det blir for tungt du resetter igjen. Som Håvard Vika sier, løft så tungt at du ikke klarer å senke stanga kontrollert ned, men at du heller bare "følger vekta ned med hendene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du har et veldig sunt forhold til mat, og det er bra. 3000 kcal høres i hvert fall topp ut. Det må til skal man bli stor og sterk! Og det vil du vel? ;)

Kan i hvert fall ikke ligge å fise på 1500 kcal om dagen, som mange andre jenter gjør. Fysj fysj!

Stor og sterk er målet ja!! Har alltid hatt "høy forbrenning" ( hvis det er finnes noe sånt...) og vanskelig for å legge på meg, alltid vært liten og tynn men jobber mot å bli større og sterkere for hver dag som går :D Ingen pingleporsjoner her i gården nei :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke teknikken som hindrer deg ønsket fremgang, men om du er på jakt etter optimalisering av teknikken vil jeg anbefale deg å prøve på sumomarkløft. Du har en ganske horisontal rygg i bunnposisjon med de lange lårben som jenter ofte har (og gutter forsåvidt!), men skal du sette deg lenger bak med rumpa vil du miste mye potensiell kraft. Om du derimot åpner hofta ved å "spre beina" i en sumo vil rumpa automatisk komme noe lenger ned, samtidig som du opprettholder den potensielle kraftutviklingen gjennom godt spenn i hele posterior chain, fra øvre rygg til leggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løfter jeg 70 kg, som for meg er tungt...progresjonen går langsomt. Er det noen som kan se hva jeg gjør galt? Evnt rett? Jeg føler det er noe som ikke stemmer, men greier ikke sette fingeren på det selv....

( ja, jeg er klar over nøytral nakke...glemmer det alltid....)

Teknikken er bra helt til stanga klarerer knærne. Her skal du skyte hofta kraftig fram, akkurat som du straffekn#ller stanga. Du bare drar stanga opp langs låra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret på oppsettet de to siste ukene for å få litt fart på sakene...Jeg lå vel ca 10 kg under dette for et år siden, så det mener jeg er ganske sakte fremgang....

Trente 5x5 en gang i uken frem til nå. Siste ukene har jeg trent mark 2 ganger i uken der jeg løfter opp mot ett toppsett på 5 reps ene dagen og 3 reps andre dagen, og dropper 10% to ganger....Håper det løsner litt da :)

Om du med dette mente at du trente kun èn gang i uken, så er det jo her problemet ligger...? Det finnes mange teorier og kvasisannheter rundt dette, men det er kun du som har din kropp. Jeg har kjørt mark 3 ganger uken, og det "skal" man visst ikke gjøre. Men jeg elsker mark, det er gøy og helvetes tungt, og derfor kjører jeg det såpass ofte, og får fremgang deretter også. Ryggvondt`n er borte vekk, og jeg kan legge vekter på stanga (1-2 kg)i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du med dette mente at du trente kun èn gang i uken, så er det jo her problemet ligger...? Det finnes mange teorier og kvasisannheter rundt dette, men det er kun du som har din kropp. Jeg har kjørt mark 3 ganger uken, og det "skal" man visst ikke gjøre. Men jeg elsker mark, det er gøy og helvetes tungt, og derfor kjører jeg det såpass ofte, og får fremgang deretter også. Ryggvondt`n er borte vekk, og jeg kan legge vekter på stanga (1-2 kg)i uka.

Har alltid trent mark kun 1 gang i uka, men ser mange mener det er nok...men nå prøver jeg med 2 ganger i uka fremover så får vi se om det hjelper :) Elsker mark jeg også, men frustrerende når fremgangen går sakte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid trent mark kun 1 gang i uka, men ser mange mener det er nok...men nå prøver jeg med 2 ganger i uka fremover så får vi se om det hjelper :) Elsker mark jeg også, men frustrerende når fremgangen går sakte...

Det at mange mener det er nok - konsensus - betyr ikke dermed at det er nok for DEG. Jeg hørte også det samme, og mye av grunnen til min lille økning var nettopp dette. Når jeg ikke klarte å finne noe riktig svar på hvorfor, så ga jeg f.... i alle råd og gjorde det samme med markløft som med biceps curl. Og ga det resultat? Ja. Negativt? Nei.

Løfter du derimot 2-250 på trening, så er du såpass dreven og kobler inn såpass stort apparat at det muligens er DA det er hensiktsmessig å trene det så sjelden som 1 gang i uka, men jeg tviler. Jeg ble i min ungdom trent av en Norgesmester i styrkeløft og Gunnar Røsbø`s treningspartner, og ingen av dem kjørte markløft 1 gang i uken. Det var 3 ganger i uken, året rundt. Med blytunge vekter.

Nå spiste nok den nevnte Norgesmester noe annet enn BARE havregrøt, men ikke året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at mange mener det er nok - konsensus - betyr ikke dermed at det er nok for DEG. Jeg hørte også det samme, og mye av grunnen til min lille økning var nettopp dette. Når jeg ikke klarte å finne noe riktig svar på hvorfor, så ga jeg f.... i alle råd og gjorde det samme med markløft som med biceps curl. Og ga det resultat? Ja. Negativt? Nei.

Løfter du derimot 2-250 på trening, så er du såpass dreven og kobler inn såpass stort apparat at det muligens er DA det er hensiktsmessig å trene det så sjelden som 1 gang i uka, men jeg tviler. Jeg ble i min ungdom trent av en Norgesmester i styrkeløft og Gunnar Røsbø`s treningspartner, og ingen av dem kjørte markløft 1 gang i uken. Det var 3 ganger i uken, året rundt. Med blytunge vekter.

Nå spiste nok den nevnte Norgesmester noe annet enn BARE havregrøt, men ikke året rundt.

Ingen fasit på dette. intensitet spiller selvfølgelig inn, og noen tåler mer enn andre. I styrkeløft-program ala. Dietmar, så ligger det inn markløft i en eller annen variant 3-4 gang i uken. I mitt tredagersprogram så har jeg supersett med mark fra kloss og klassisk markløft, strakmark på kloss og klassisk fra kloss. Intensiteten er relativt lav på alle disse øvelsene, men høyest på supersettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...