Gå til innhold

Jeg tror det er noe galt med markløften min, men hva??


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes jo dette ser ganske så fint ut. Du holder ryggen overraskende bra gjennom alle løftene, selv om det er en tung vekt for deg.

Nå er jeg litt usikker på hvor godt du skaper trykk og spenner kroppen før du drar? Slike ting kan utgjøre mye. I tillegg så kan du jo kanskje teste å starte litt høyere i startposisjon? Av og til er det små små justeringer som skal til, selv om jeg synes det ser fint ut, altså.

Og ja, nøytral nakke kan være en fin regel for folk flest. Faktisk kan det, og jeg kjenner på det selv, være med på å gjøre løftet litt lettere.

Så, til neste gang. Skap trykk, stram hele kroppen skikkelig, nøytral nakke, test en liten justering i startposisjon, og så kan du også teste litt i forhold til fot- og grepsposisjon.

Har du overhånds- eller alternert grep, forresten?

Så, dette er småpirking. Du har tydeligvis satt deg inn i teknikk i markløft fra før. Det kan man se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sånn overstadig peiling på markløft-teknikk selv, men er det bare jeg som synes det kan se ut som det er litt lite/treig hip-drive? Klarer ikke helt å bestemme meg...

Til sammenligning:

http://www.youtube.com/watch?v=3TMRBAGUbBc

Mulig det bare ser sånn ut fordi du løfter tungt, men syntes det var verdt å nevne :)

Jeg har mye respekt for Martin Norum, men teknikkinstruksjon på 20-30% av 1RM har begrenset nytteverdi for en som vil holde teknikken på tunge vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To ting jeg tror du kan prøve på og se om hjelper:

1) La rumpa/hoftene gjøre mer av bevegelsen idet du retter ut kroppen. Det ser ut til at du "trekker" litt med ryggen idet stanga er forbi knærne på vei opp, prøv heller å fokusere på å holde spennet i ryggen konstant mens du skyter hofta fram og kniper skikkelig med rumpa. Prøv en gang med bare stanga mens du titter deg i speilet fra siden (ikke gjør dette med vekter på), så vil du se at det er to ganske ulike bevegelser. Får du involvert rumpa mer tror jeg lockouten din både vil bli sterkere og mer eksplosiv (samt bedre for ryggen) :)

2) Pass på at stanga er forbi knærne før du setter dem ut på vei ned. Nå bøyer du i knærne med en gang du skal ned, og stanga må dermed føres "rundt" knærne heller enn å gå i en rett bane ned igjen til gulvet. Dette kan føles litt klønete, i tillegg til at veien ned blir ekstra slitsom. Og det trenger den jo ikke være :)

Pass ellers på buktrykket, og fyll deg med masse, masse luft hver gang stanga ligger død. Avslutter med å si at du er veldig, veldig flink, stå på videre (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løfter jeg 70 kg, som for meg er tungt...progresjonen går langsomt. Er det noen som kan se hva jeg gjør galt? Evnt rett? Jeg føler det er noe som ikke stemmer, men greier ikke sette fingeren på det selv....

( ja, jeg er klar over nøytral nakke...glemmer det alltid....)

Teknikken er helt grei den. Den kan i alle fall ikke være en hovedgrunn til dårlig progresjon. Såvidt jeg husker så la du ut en teknikksjekk med frontbøy der du snakket om at du hadde løftet samme vekt i et helt år?

Du vil i så fall få mer nytte av å poste i treningsprogram-forumet, for det er sannsynligvis ikke teknikken som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Du vil i så fall få mer nytte av å poste i treningsprogram-forumet (...)

...og kanskje også i kostholdsforumet? :) Uten nok mat spiller det nok ingen rolle hvor riktig du trener, så kanskje kostholdet fortjener en liten sjekk? Kjedelig å jobbe beinhard for noe og så gå glipp av utbyttet pga noe så banalt som altfor lite mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det ble mye fokus på småpirking nå. Det er som Håvard Vika sier, teknikken din er såpass bra, at det er ikke den alene som hindrer fremgang. Så en titt på program kan være interessant. Og selvfølgelig, som Synan sier; ræva kosthold og dårlig søvn ødelegger selvfølgelig masse for fremgang. Ikke at jeg sier du har det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo i utgangspunktet så bra at det ikke er teknikken som gjør at du ikke øker. Du spiser vel som jenter flest litt for lite til å holde progresjonen oppe over lengre tid :)

Jeg har skjerpa matinntaket betraktelig og gått opp 6-7 kg siste året...kanskje ikke mye, men mye for meg:) Har som mål å ligge på 3000 kcal daglig, noe som BØR være et godt overskudd når jeg veier 56 kilo, mener nå hvertfall jeg?? Men det er ikke alltid jeg greier det såklart...så ja, enda mer skjerpings her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det så bra ut.

Men hva er langsom progresjon? Og hvor ofte trener du mark? Sett og reps?

Jeg har endret på oppsettet de to siste ukene for å få litt fart på sakene...Jeg lå vel ca 10 kg under dette for et år siden, så det mener jeg er ganske sakte fremgang....

Trente 5x5 en gang i uken frem til nå. Siste ukene har jeg trent mark 2 ganger i uken der jeg løfter opp mot ett toppsett på 5 reps ene dagen og 3 reps andre dagen, og dropper 10% to ganger....Håper det løsner litt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting jeg tror du kan prøve på og se om hjelper:

1) La rumpa/hoftene gjøre mer av bevegelsen idet du retter ut kroppen. Det ser ut til at du "trekker" litt med ryggen idet stanga er forbi knærne på vei opp, prøv heller å fokusere på å holde spennet i ryggen konstant mens du skyter hofta fram og kniper skikkelig med rumpa. Prøv en gang med bare stanga mens du titter deg i speilet fra siden (ikke gjør dette med vekter på), så vil du se at det er to ganske ulike bevegelser. Får du involvert rumpa mer tror jeg lockouten din både vil bli sterkere og mer eksplosiv (samt bedre for ryggen) :)

2) Pass på at stanga er forbi knærne før du setter dem ut på vei ned. Nå bøyer du i knærne med en gang du skal ned, og stanga må dermed føres "rundt" knærne heller enn å gå i en rett bane ned igjen til gulvet. Dette kan føles litt klønete, i tillegg til at veien ned blir ekstra slitsom. Og det trenger den jo ikke være :)

Pass ellers på buktrykket, og fyll deg med masse, masse luft hver gang stanga ligger død. Avslutter med å si at du er veldig, veldig flink, stå på videre (y)

Tusen takk! Og takk for konstruktiv kritikk! Skal tenke på dette til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken er helt grei den. Den kan i alle fall ikke være en hovedgrunn til dårlig progresjon. Såvidt jeg husker så la du ut en teknikksjekk med frontbøy der du snakket om at du hadde løftet samme vekt i et helt år?

Du vil i så fall få mer nytte av å poste i treningsprogram-forumet, for det er sannsynligvis ikke teknikken som er problemet.

Jeg har økt litt mer i mark heldigvis...men har nå endret oppsettet for både frontbøy og mark siste ukene og håper det hjelper! Har hvertfall hatt fremgang i frontbøyen etter litt teknikkhjelp her inne og endring av program!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det ble mye fokus på småpirking nå. Det er som Håvard Vika sier, teknikken din er såpass bra, at det er ikke den alene som hindrer fremgang. Så en titt på program kan være interessant. Og selvfølgelig, som Synan sier; ræva kosthold og dårlig søvn ødelegger selvfølgelig masse for fremgang. Ikke at jeg sier du har det ;)

Jeg er ikke superstrikt når det kommer til kostholdet..men det orker jeg heller ikke være. Prøver å spise "normalt sunt" og prøver å ligge på 3000 kcal daglig ( greier det ikke alltid nei...) Jeg jobber med saken:) søvnen er bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo dette ser ganske så fint ut. Du holder ryggen overraskende bra gjennom alle løftene, selv om det er en tung vekt for deg.

Nå er jeg litt usikker på hvor godt du skaper trykk og spenner kroppen før du drar? Slike ting kan utgjøre mye. I tillegg så kan du jo kanskje teste å starte litt høyere i startposisjon? Av og til er det små små justeringer som skal til, selv om jeg synes det ser fint ut, altså.

Og ja, nøytral nakke kan være en fin regel for folk flest. Faktisk kan det, og jeg kjenner på det selv, være med på å gjøre løftet litt lettere.

Så, til neste gang. Skap trykk, stram hele kroppen skikkelig, nøytral nakke, test en liten justering i startposisjon, og så kan du også teste litt i forhold til fot- og grepsposisjon.

Har du overhånds- eller alternert grep, forresten?

Så, dette er småpirking. Du har tydeligvis satt deg inn i teknikk i markløft fra før. Det kan man se :)

Takk for tilbakemelding! Jeg har alternert grep, ellers hadde jeg aldri greid å holde den stanga :D

Jeg prøver å stramme og puste godt inn i magen før jeg starter, men syns det er vanskelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke superstrikt når det kommer til kostholdet..men det orker jeg heller ikke være. Prøver å spise "normalt sunt" og prøver å ligge på 3000 kcal daglig ( greier det ikke alltid nei...) Jeg jobber med saken:) søvnen er bra:)

Høres ut som du har et veldig sunt forhold til mat, og det er bra. 3000 kcal høres i hvert fall topp ut. Det må til skal man bli stor og sterk! Og det vil du vel? ;)

Kan i hvert fall ikke ligge å fise på 1500 kcal om dagen, som mange andre jenter gjør. Fysj fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...