Gå til innhold

Beinhinnebetennelse au au!


Jon A

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg plages med stadig tilbakevendende beinhinnebetennelse, særlig i venstre bein. Jeg er relativt tung, 88kg fordelt på 180cm. Men løping er den kardiotreningen jeg trives best med, så jeg har nå prøvd mange ulike skotyper(alt fra barfotsko til superdemping), jeg har prøvd å løpe kun motbakke og kun på tredemølle, men det kommer alltid tilbake. Det blir jo veldig smertefullt etter hvert, men som sagt er løpetrening et must!

Er det noen som har tips til behandling/forebygging? Har noen erfaring med sjokkbølgebehandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beste selv-behandlinga jeg har prøvd var ei varm bøtte med mye grønnsåpe og stappe leggene oppi, også massere nedover langs beinet selv om det gjør dritvondt. Hater beinhinnebetennelse og den beste måten å forebygge er å ikke overtrene, ever, aldri. Hvis du ikke får ordnet den så ville jeg skaffet betennelsesdempende gel hos fastlegen, hvilt i X (legen) antall uker, også begynt på halvparten så mye treningsbelastning (km) per uke og legge til max 500m per uke i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt rådet til å reduser eller legge om treingen. Unngå det som utløser betennelsen også kjøle ned leggene. Legge kalde kluter over hvis man ikke har noe annet. Tøye ut fremside av legg, hvile dem og eventuelt smøre på ibuprofen gel som man får kjøpt på apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit også mye med beinhinnebetennelse. Nå er det så og si borte. Det som hjalp for meg var at jeg trappet ned på treningen som gjorde at jeg fikk betennelsen. Når den ble borte, begynte jeg smått å løpe igjen. Jeg la også om løpesteget, som hjalp utrolig mye. Nå springer jeg kun på tærne, slik at hælene aldri berører bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde beinhinnebetennelse "av-og-på" i 2-3 år, spesielt i perioder med mye spensttrening og baneløping. For min del hadde jeg ikke lyst til å kutte ned på treningen, så jeg prøvde i stedet andre metoder. Det som fungerte for meg, og som gjorde at jeg ble kvitt smerten for godt var å ise området jeg hadde vondt etter hver trening. Ofte ved å bruke is og varme om hverandre. Dette for å øke blodsirkulasjonen. I tillegg brukte jeg kompresjonsstrømper både når jeg trente, hvilte og sov. Tøyde også fremsiden og baksiden av leggen hver dag. Utrolig kjedelig, men det hjelper faktisk! Fikk dessuten litt massasje av en fysioterapeut.

Ellers har jeg venner som har brukt laser- og trykkbølgebehandling, og det har fungert bra for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips til behandling/forebygging? Har noen erfaring med sjokkbølgebehandling?

Trykkbølgebehandling er litt omdiskutert på beinhinnebetennelser, men jeg har opplevd at det kan ha god effekt på noen av de som sliter lenge. Beinhinnebetennelse er en av de vanskeligere diagnose å jobbe med, så anbefaler deg å søke hjelp hos noen som kan det om du skal forvente skikkelige resultater. Har du vært til noe behandling tidligere? Hva har den eventuelt bestått i?

Jeg sleit også mye med beinhinnebetennelse. Nå er det så og si borte. Det som hjalp for meg var at jeg trappet ned på treningen som gjorde at jeg fikk betennelsen. Når den ble borte, begynte jeg smått å løpe igjen. Jeg la også om løpesteget, som hjalp utrolig mye. Nå springer jeg kun på tærne, slik at hælene aldri berører bakken.

Anbefaler deg å la hælene komme ned i bakken. Løper man helt oppe på tærne blir det veldig mye stress på mellomfotsknoklene dine og du har en forhøyet risiko for tretthetsbrudd her. Forfotsløping er en veldig god ting for de fleste, men en ideell teknikk lar hælene komme ned i bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange svar!

Du sier du har prøvd barfotsko, men løper du på forfoten da?

Da jeg prøvde barforsko løp jeg på forfoten ja, men fikk lite ut av treningen pga at man må begynne så sykt forsiktig. Begynte med 5-minutters økter, og økte gradvis til jeg fikk til å løpe noen km. Men fikk veldig vondt i ankel av denne løpestilen(og det var veldig hardt for leggmusklene).

Jeg må ta en pause fra løpetrening akkurat nå, da jeg får så hinsides vondt av alt trykk for øyeblikket. Skal prøve meg med tøying og temperaturbehandling, virker interessant.

Trykkbølgebehandling er litt omdiskutert på beinhinnebetennelser, men jeg har opplevd at det kan ha god effekt på noen av de som sliter lenge. Beinhinnebetennelse er en av de vanskeligere diagnose å jobbe med, så anbefaler deg å søke hjelp hos noen som kan det om du skal forvente skikkelige resultater. Har du vært til noe behandling tidligere? Hva har den eventuelt bestått i?.

Har tidligere bare prøvd selvbehandling med massasje og betennelsesdempende krem, kanskje kan fysioterapeut være en idé? Hva med legebesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke hatt betennelse i leggene, men dette hjalp helt utrolig på meg.

[ATTACH]104292[/ATTACH]

To behandlinger med strøm + trykkbehandling samt egen"trening" som lette curls, tøying og massasje gikk jeg fra å plutselig miste ting som jeg ikke evnet å holde lenger samt en utrolig smerte til å ikke kjenne noenting.. :)

post-154-14440940289351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ganske heftig beinhinnebetennelse i begge bena for en stund tilbake, etter mye løping med tung oppakning og harde sko.

Betennelsesdempende salve som voltaren e.l og kraftig massasje langs leggbeinet der det er vondt fjernet det helt for min del.

Hadde slike klumper nedover leggbeinet og brukte tomlene til å massere og presse disse ut ifra leggbeinet. Godt med salve og massasje 10 min x 3-4 ganger/dag. Vondt som fa*n men effektivt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren er reseptfri? Jeg masserer en gang daglig nå, men får prøve meg på å øke frekvensen litt :)

Har helt løpefri trening nå, tar kardio på sykkel og romaskin. Merker lite til smertene under styrketrening, knebøy og slikt fungerer fint. Det er når jeg får slag fra hæl og oppover beina at smertene kommer. Massasje og betennelsesdempende salve prøves i første omgang, så får vi se om jeg må kontakte fysioterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg plages med stadig tilbakevendende beinhinnebetennelse, særlig i venstre bein. Jeg er relativt tung, 88kg fordelt på 180cm. Men løping er den kardiotreningen jeg trives best med, så jeg har nå prøvd mange ulike skotyper(alt fra barfotsko til superdemping), jeg har prøvd å løpe kun motbakke og kun på tredemølle, men det kommer alltid tilbake. Det blir jo veldig smertefullt etter hvert, men som sagt er løpetrening et must!

Er det noen som har tips til behandling/forebygging? Har noen erfaring med sjokkbølgebehandling?

Jeg hadde benhinnebetennelse i neste 1 helt år, gikk til en naprapat/muskelterapaut i Knarvik (utenfor Bergen), og han "kurerte" meg på en behandling! Han løsnet opp i lymfeknuter og fikk meg til å føle meg 20 kg lettere. Før det hadde jeg prøvd alt av sko, krem, massasje og hvile, ingenting hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde benhinnebetennelse i neste 1 helt år, gikk til en naprapat/muskelterapaut i Knarvik (utenfor Bergen), og han "kurerte" meg på en behandling! Han løsnet opp i lymfeknuter og fikk meg til å føle meg 20 kg lettere. Før det hadde jeg prøvd alt av sko, krem, massasje og hvile, ingenting hjalp.

Men kommer det tilbake om du løper like mye som før? Eller hva det var som utløste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommer det tilbake om du løper like mye som før? Eller hva det var som utløste det.

Det var mye aerobic trening som utløste det for min del, man står en del på tærene, hopper og beveger seg på et gulv om ikke er så gunstig. Jeg sluttet med det en liten periode etter behandlingen, og begynte så igjen, og da hadde jeg ingen problemmer. Jeg ventet ikke lengre enn 2 uker før jeg begynte igjen på areobic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har man beinhinnebetennelse bør man kutte ut løping helt til betegnelsen er borte. Så kan man begynne å trene forsiktig opp igjen. Prøv fysio og trykkbølgebehandling. Og be om å få spesiallaget såler, det er GULL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er når jeg får slag fra hæl og oppover beina at smertene kommer.

Kan det vera snakk om stressfraktur? Slag frå hæl er ein etablert test for å diagnostisera dette.

Elles blir det altfor enkelt å drøfta løpeteknikk ut frå spørsmålet om hæl eller forfot tar først i bakken. Mange av dei som prøver seg i minimalistiske sko (og som ikkje får det til å fungera), tar med seg uvanar som dei har etablert i polstra fottøy. «Overstride» (for lange steg) er typisk – og kan typisk bidra til beinhinnebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...