Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har over helgen diskutert vekt og gener med noen venner. Vi ble ikke enige, og jeg håper derfor noen av dere kan kaste litt lys på denne saken. Spørsmålet er altså hvor stor rolle gener spiller når det gjelder vekt? Er det kun kalorier inn, kalorier ut som gjelder? Eller vil genene dine ha en positiv eller negativ innvirkning på vektregulering? Isåfall, i hvor stor grad?

Takk for svar :D

Hvis du gidder, sjekk ut linken, se om du forandrer noen meninger om gener etc. fra 04:00.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at gener kan bety noe ift hvor høy BMR du har, men kalorier inn vs kalorier ut vil jo fortsatt gjelde. Med det sagt, så tror jeg at man generelt sett spiser i henhold til hvor mye man trenger i utgangspunktet, men etterhvert som man lærer seg at man kan spise mye, kaloririk mat uten å være klar over konsekvensene, så vil man overgå det man bruker uansett. Ergo, overvektige folk spiser nok i 99,9% av tiden alt for mye mat ift det de bruker. Det er nok få overvektige som spiser helt normalt, men på grunn av sine elendige gener har så lav BMR at de bare blir feite likevel.

Alt koker jo ned til kcal inn vs kcal ut, så om du har lav TDEE som et resultat av BMR'en din, så må du jo ta høyde for det i matinntaket ditt. Naturligvis er ikke den gemene hop klar over dette i det hele tatt, og derfor blir folk feite uansett, mens de skylder på genene sine.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-738052
Del på andre sider

Noe er vel arvelig, å annet ikke. Ser selv hvor like jeg å mine 2 søstre er hverandre, vekt, kropp å størrelse (og høyde. Jeg har fremdeles større muskelmasse enn dem, da jeg var veldig aktiv som ung, å har nogenlunde holdt det ved like.

Tung benbygning lurer jeg på om er arvelig? For vekta viser at jeg er i mine øyne er tung, men jeg vil ikke tørre å påstå at jeg ser like tung ut i kroppen.. Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-743174
Del på andre sider

Annonse

Du arver vel noen strenger i DNA-sekvensen som sier at skjelettet skal bli x tungt eller stoppe vekst på et visst tidspunkt under optimale forhold, sterkt influert av hva slektskapet ditt hadde av benbygging. Kanskje er den et kilo tyngre enn gjennomsnittet, men dersom du er overvektig er det ikke særlig å hente av sympatipoeng ved å referere til tungt skjelett.

Ad trådens tema: Alle har gode muligheter for å bli overvektig, all den tid svært få kropper ikke har den elegante funksjonen hvor kalorisk overskudd lagres som overflødig fett som i sagnomsuste tider (før automobilen, ostepølser og Internettet™) gjorde at forfedrene deres overlevde (kunne tære på disse fettreservene).

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-743317
Del på andre sider

Noe er vel arvelig, å annet ikke. Ser selv hvor like jeg å mine 2 søstre er hverandre, vekt, kropp å størrelse (og høyde. Jeg har fremdeles større muskelmasse enn dem, da jeg var veldig aktiv som ung, å har nogenlunde holdt det ved like.

Tung benbygning lurer jeg på om er arvelig? For vekta viser at jeg er i mine øyne er tung, men jeg vil ikke tørre å påstå at jeg ser like tung ut i kroppen.. Noen som vet?

Tung benbygning er en myte. Det er så små forskjeller i vekt der at det ikke er snakk om engang. Og uansett om benbygninga hadde resultert i enorme vektsvinginger på f.eks 20kg ville jo ingen brydd seg om det sålenge de så bra ut. Det er jo i speilet svaret ligger, ikke på vekta. Om en har fysikken til C Ronaldo bryr man seg fint lite om man veier 50kg eller 100kg - Ihvertfall om du spør folk flest.

Om du (tina) tar et bilde av deg selv, og sammenligner med noen som veier mindre enn deg, som har samme høyde som deg - vil du nok fort kunne se hva eventuelle forskjeller er. Om det er fett, muskelmasse eller bare annerledes anatomi.. Men det vil aldri være skjelettet ditt.

At du og søstrene dine er like er ganske naturlig. Dere har nok, i stor grad, delt de samme inntrykkene oppigjennom årene. Overvekt er kulturelt arvelig, nesten aldri genetisk. Det er ikke genene som har ødelagt for familien der alle er overvektige, det er de elendige matvanene til foreldrene og deres fullstendig apatiske holdning til hvordan livene til barna deres skal bli.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-745332
Del på andre sider

En del nyere forskning på området peker på at genene dine kan ha ganske mye å si for hvordan appetittreguleringen fungerer, for eksempel hvorvidt man "foretrekker" fet eller sukkerholdig mat. Hørte faktisk på en podcast i morges hvor en forsker som deltok i en slik studie fortalte litt om studien og de foreløpige funnene som er gjort: Fitting into your genes - the genetics of obesity - The Naked Scientists

(har dog ikke lest forskningen selv og er heller ikke kompetent til å vurdere dette)

Så et program på NRK eller BBC om noe liknende også for et par mnd siden (britisk dokumentar så vidt jeg husker) men husker ikke hvor det var jeg fant det. Der snakket de også om hvordan appetittreguleringen gav "beskjed" om hvor mett/sulten man var og hvordan dette kunne spille inn forskjellig fra person til person.

Det er altså ikke nødvendigvis slik at ulike genetisk sammensetninger gir et annet kaloriregnskap enn det andre har, mao. termodynamikken er stort sett det som avgjør hvordan kalorier inn vs kalorier ut-regnestykket går ut. Men gener og hvordan de uttrykkes vil kunne ha mye å si hva gjelder hvor lett/vanskelig det er for den enkelte å spise "riktig", so to speak.

I tillegg holder forskere stadig på å oppdage hvordan epigenetikk spiller inn (for alt mulig egentlig), og mye av det som tidligere ble omtalt som "junk DNA" antakelig har en viktig rolle når det gjelder hvilke gener som uttrykkes til enhver tid, og at dette også vil påvirkes av ytre faktorer (miljøet vi befinner oss i).

Som det meste annet vil nok dette være et spørsmål om både/og hva gjelder arv og miljø, og ikke enten/eller..

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-745491
Del på andre sider

Poenget er jo at uavhengig av genene dine er det jo det miljømessige (i.e inntaket ditt, som du sier selv) som bestemmer om du blir overvektig eller ikke.

"Jeg elsker fet og kaloririk mat, genetically predisposed dessverre. Derfor jeg er så feit!" <--- Ingen ville kjøpt den unnskyldningen, uansett hvor sann den nå er. Og det er vel det som er kjernen i saken her - Kan man peke på genene sine?

I mitt tilfelle var jeg alltid veldig glad i mat. All mat. I store mengder. Var stor men syltynn til jeg begynte å få ukelønn og kunne gå i butikken og styre selv - da begynte jeg på veien mot mine 150kg. Kan godt hende jeg var genetisk predisposed til å bli feit (var forøvrig ingen andre overvektige i min umiddelbare familie, heller omvendt), men det endrer jo ikke på det faktum at inntaket mitt må kontrolleres iforhold til forbruket mitt, uansett hvor glad jeg er i kaloririk mat (jeg tror forøvrig de fleste av oss liker det veldig godt!)

Men er man vant til å spise i mindre mengder tror jeg ikke genene betyr mye, det merker du sikkert fort selv om du reduserer matinntaket ditt kraftig over en periode - å holde seg unna store mengder kaloririk mat blir bare lettere å lettere å spise mindre mengder med sunnere matvalg. Det er jo, la oss være ærlig, derfor de syltynne er syltynne - De har et lavere inntak fordi det er det de er vandt med, og de har ingen grunn til å tre utenfor det inntaket i lengre perioder.

Gener spiller nok inn i nesten alt vi foretar oss, men jeg er 100% overbevist om at det til syvende og sist er miljømessige faktorer som har "the last say" i saken.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-745521
Del på andre sider

Er det noen tvil om at genene har en utstrakt betydning for dette da? I samme stil som at intelligensen i en populasjon er vidt forskjellig, forårsaket av ulik genetisk sammensetning og oppvekstforhold, vil tilbøyelighet til å ty til junkfood, å ikke stanse når en er mett eller generelt sett gjøre ugunstige handlinger over lang tid være forskjellig. Alle legger vi på oss ved kalorisk overskudd over tid, det er hensiktsmessig for å overleve dårlige tider med knappe ressurser. I så måte er "du må spise frokost"- og 6-8-måltider-dagen-paradigmet for et helt samfunn er latterlig: det krever enorm kompleksitet og stabilitet for å understøtte et slikt system (les: dagligvarebutikker med alt de krever av ressurser og distribusjon) og det har vært tilstede i 1/2000 av menneskets levetid

Dette er mennesket: biologiske prosesser, kjemiske reaksjoner, elektriske signaler; instinkter, psykologiske fenomen, tillært oppførsel, kultur og automatiske handlingsmønstre foredlet over titusener av generasjoner. "Rasjonalitet" er over det jevne helt fraværende, hvis man ser litt grundig på samfunnet er det åpenbart.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-745555
Del på andre sider

Annonse

Genetikk spiller en stor rolle i forhold til vekt.

Men ikke så mye i forhold til fettlagring som til predisposisjon for muskeltilvekst.

Vet du noe som de som forsker på gener ikke vet siden du skriver dette?

Poenget er jo at uavhengig av genene dine er det jo det miljømessige (i.e inntaket ditt, som du sier selv) som bestemmer om du blir overvektig eller ikke.

Tja. Inntak og forbruk er ikke uavhengig av hverandre, og hvordan vi responderer på hhv energioverskudd og energiunderskudd er veldig individuelt. I kontrollerte overspisingsforsøk, der man har gitt folk ekstremt store matmengder, så er vektøkningen veldig forskjellig mellom individene. I kalorirestriksjonsstudier, der man gir en gruppe en like stor kalorirestriksjon fra vedlikehold, er vekttapet også veldig forskjellig.

Hvordan man tilpasser forbruket til inntaket er åpenbart rimelig forskjellig. Hvis vi begge hadde en BMR på 2300 kcal, og over en periode lå helt i ro og spiste 10 000 kcal/dag, så hadde vi ikke nødvendigvis gått like mye opp i vekt for å sette det litt på spissen.

At gener har MYE å si for hvilket resultat vi får av å spise X er det ingen tvil om lenger. Selvfølgelig gjelder kaloribalansen fremdeles, og forskjellen i hva som tilføres og hva som forbrukes vil alltid tilsvare endringer i energilagrene. Energien kan fremdeles ikke oppstå eller forsvinne av seg selv. Å bruke energibalansen prospektivt i denne sammenhengen vil ha ganske stor feilmargin, men retrospektivt vil den selvfølgelig være helt spot on ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-746845
Del på andre sider

Poenget mitt er ikke at vi ikke er genetisk forskjellig, poenget mitt er at om man kontrollerer vekten sin betyr ikke genene dine noe utover hvor mye/lite mat du kan spise. At folk legger på seg forskjellig til en viss grad går jeg fint med på, men det betyr ikke at matvalgene våre ikke er det som betyr noe. Når jeg cutter må jeg ned på 1700kcal for å få noe ut av det. Jeg er en mann på 100kg og 192 cm. Når kompisen min på 172cm og 75kg cutter spiser han 3000 kcal. Jeg lever en langt mer aktiv hverdag enn han, men sånn er det.

Men det er jo ingen unnskyldning for at jeg er overvektig. Jeg vet hva som må til for å få bukt med problemet, og det er opp til meg å gjøre noe med det. Jeg kan ikke si "jeg er feit fordi jeg må redusere matinntaket mitt mer enn andre, kan ikke noe for det".

Bare så det er klart: Jeg diskuterer da altså om hvorvidt genene FORÅRSAKER overvekten, og det mener jeg at de ikke gjør.

edit @ d4rkh4n:

Jeg er personlig av den oppfatning at miljø absolutt dominerer gener i betydning, men å si at gener ikke har en finger med i spillet i mer eller mindre alt som er oss mennesker er jo faktisk komisk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-746854
Del på andre sider

Poenget mitt er ikke at vi ikke er genetisk forskjellig, poenget mitt er at om man kontrollerer vekten sin betyr ikke genene dine noe utover hvor mye/lite mat du kan spise. At folk legger på seg forskjellig til en viss grad går jeg fint med på, men det betyr ikke at matvalgene våre ikke er det som betyr noe. Når jeg cutter må jeg ned på 1700kcal for å få noe ut av det. Jeg er en mann på 100kg og 192 cm. Når kompisen min på 172cm og 75kg cutter spiser han 3000 kcal. Jeg lever en langt mer aktiv hverdag enn han, men sånn er det.

Men det er jo ingen unnskyldning for at jeg er overvektig. Jeg vet hva som må til for å få bukt med problemet, og det er opp til meg å gjøre noe med det. Jeg kan ikke si "jeg er feit fordi jeg må redusere matinntaket mitt mer enn andre, kan ikke noe for det".

Bare så det er klart: Jeg diskuterer da altså om hvorvidt genene FORÅRSAKER overvekten, og det mener jeg at de ikke gjør.

edit @ d4rkh4n:

Jeg er personlig av den oppfatning at miljø absolutt dominerer gener i betydning, men å si at gener ikke har en finger med i spillet i mer eller mindre alt som er oss mennesker er jo faktisk komisk.

Hørt om Epigenetics?

Her: Genetics, Epigenetics, and Destiny | SuperConsciousness Magazine

Grow smart;)

Finner ikke en mer awesome scientist enn Lipton

Enig med deg om miljøet (rundt deg), og seff at gener har ingenting å si på om du er overvektig eller ikke:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-746856
Del på andre sider

Jada, helt klart og absolutt enig med deg :)

Men det er en rekke gener som etterhvert er mistenkt å disponere for overvekt, og selv om det ikke er grunnlag for å si noe helt konkret om akkurat det, så kan det heller ikke utelukkes. Det siste jeg har hørt er at man har funnet 58 gener som på en eller annen måte er involvert i utviklingen av overvekt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-746863
Del på andre sider

Hørt om Epigenetics?

Her: Genetics, Epigenetics, and Destiny | SuperConsciousness Magazine

Grow smart;)

Finner ikke en mer awesome scientist enn Lipton

Enig med deg om miljøet (rundt deg), og seff at gener har ingenting å si på om du er overvektig eller ikke:)

Du må gjerne utdype hvordan gener ikke har noe å si på om man er overvektig eller ikke. At noe ikke er en årsak betyr ikke at det ikke har noe å si, og å si at gener ikke har noe å si for et fysiologisk fenomen er en ganske drøy påstand.

Epigenetikk handler om hvordan genuttrykket (fenotypen) endres som følge av ytre påvirkning uten endringer i genotypen. Genotypen på sin side legger alle premissene for hvordan epigenetiske mekanismer kan fungere. Har du ikke et visst gen, så kan det heller ikke metyleres osv.

EDIT: For å gjøre ting enda enklere, så kan man se på epigenetikken som interaksjonen mellom gener og miljø.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20381-trollgenetikk/#findComment-746866
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...