Gå til innhold

Grilltråden!


Anbefalte innlegg

For enkelte av oss har grillsesonegn såvidt begynt. Fos oss andre er grillsesongen en herlårsforteelse.

Hva liker du å grille?

Hvordan griller du?

Hvor griller du?

Jeg elsker å grille. Kjøtt, fisk, grønnsaker, you name it! Men en gjenganger er jo gode pølser (helst hjemmelagde), biffer og mengder av svin.

Vi har ei bålpanne som jeg er veldig godt fornøyd med. Fortrekekr å bruke bjørkeved, men bruker en del kull også.

Litt pølser og grillskiver denne helga:

post-4009-14440936899155_thumb.jpg

Men bacon er jo snadder også:

post-4009-14440936899622_thumb.jpg

Og selvsagt med litt kaffe til:

post-4009-14440936900428_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi har en stor fin grill, som jeg ikke aner hvordan brukes, men gubben er veldig flink på den :cool: Vi griller flere ganger i uka, favoritten er grillspyd med grønnsaker + kyllingbiter, med en eller annen god grillolje eller marinade. Favoritttilbehør til dette er hvitløksgratinerte poteter. Mmm! Pølser er også digg, men har aldri prøvd å lage de selv... Ellers er det godt å grille laks.Pleier putte en filet + oppkutta grønnsaker inn i en foliepakke. Superenkelt, og trenger ikke gjøre ren grillen etterpå heller. (Ikke for at jeg noen gang har gjort det uansett da men.. hm.) Vi har forresten gassgrill. På verandaen. Spekekinke er også godt å grille, blir litt baconaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi griller mye laks, ungene elsker det :) Ellers er grillskiver og spareribs veldig godt om de er marinert/krydret.

Steke brødskiver med litt olje på og så gni de inn med hvitløk er veldig godt tilbehør og en god salat hører alltid med :) Har ikke startet grillsesongen enda, gleder meg veldig til varme dager og grillmat :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkoteletter, sommerkål med salt og nykværnet pepper i folie, løk og potet med salt og pepper i folie, servert med lett bernaise. hjemmelagde burgere, spareribs (hjemmelaget såklart), kyllingfilet med santa maria kyllingkrydder. førstnevnte får jeg aldri nok av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tilbehør; grill salat! Kutt en hjertesalat i to/fire deler på langs, og olje lett inn i kuttflatene, legg på varm grill til akkuratpasse brunstekt. Kan med fordel pensles med innkokt eplejuice/innkokt eplejuice montert med smør for litt freshere smak. Husk maldon på. Ellers er vårløk alltids godt grillet, blomkål er schnadder om du får farge på den, etterfulgt av salt, sukker, syre, og olivenolje.

Gulrot gnidd inn med litt kummin skal funke godt. Grillet agurk funker overraskende bra i salater, bare kutt/skrell av skallet først.

Ellers hører jeg fete rykter om rødvinsburgere under utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilbehør; grill salat! Kutt en hjertesalat i to/fire deler på langs, og olje lett inn i kuttflatene, legg på varm grill til akkuratpasse brunstekt. Kan med fordel pensles med innkokt eplejuice/innkokt eplejuice montert med smør for litt freshere smak. Husk maldon på. Ellers er vårløk alltids godt grillet, blomkål er schnadder om du får farge på den, etterfulgt av salt, sukker, syre, og olivenolje.

Gulrot gnidd inn med litt kummin skal funke godt. Grillet agurk funker overraskende bra i salater, bare kutt/skrell av skallet først.

Ellers hører jeg fete rykter om rødvinsburgere under utvikling.

bra....! vi skal jo tilfeldigvis grille i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde d ble laget i slow cocker?

Du _kan_ lage pulled pork i slow cooker, men da går man jo glipp av hele herligheten røyksmaken og aromaene og all the good stuff(: å lage pulled pork på grill tar mer tid og er mer krevende, men jeg vil påstå det gir vesentlig bedre resultat:) the smoked southern old fashioned barbecue way;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grillet hvalbiffer en gang, noe som ble utrolig godt!

Samtidig er det lite som slår det enkle, lettvinte, kjedelige men akk så gode fisk i folie med en liten dæsj smør, krydder og urter, finhakket hvitløk osv :)

Hjemme har pappa mekka hjemmelaga "elektrisk snurrestang" over grillen, altså en elektrisk roterende stor stang over kullgrillen. Her har vi grillet både et stort helt lammelår og en liten minigris! 4-5 timer over kullgrillens varme, roterende på en stang, pensles med marinade hvert tyvende minutt.. Uslåelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

02-snapper , pulled pork er opprinnelig en grillrett fra statene, du skal grille på indirekte lav varme over lengre tid ;) Slow cooker varianten er bare utrolig mye mer lettvint ^_^

Selv er favoritten grillspyd med grønnsaker, og å sette frem skåler med ulike typer kjøtt og marinader, så folk kan lage "kjøttgrillspyd" med de smakene og variantene de selv ønsker ^_^ Og såforetrekker jeg en frisk sommersalat og grillet potet som tilbehør :love:

Desverre så har jeg gass-grill, da kull-grill ikke er lov i blokken jeg bor.. så mister noe av "grill-smaken" :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...