Gå til innhold

Stråling av smerte fra korsrygg ned i bein.


GrommiZ

Anbefalte innlegg

Begynte for en stund siden(februar) å få problemer med dette, da kun i venstre ben. Stråling fra korsrygg, gjennom låret og videre ned i leggen. I senere tid har smerten/problemet plutselig hoppet over til å være i høyre ben og alle symptomer i venstre ben ble borte. Aktiveres typisk av tung knebøy/mark.

Spørsmålet er vel egentlig om dette er noe som vil gå over av seg selv, eller om jeg burde ta en tur til fysio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får slike smerter spesielt når jeg løper, eller sykler i mye oppoverbakker. Noe som "kramper seg" når jeg bruker gluteus mye og presser på isjias nerven. Tøying av piriformis løser problemet raskt for min del, men lurt å sjekke at det ikke er prolaps...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok isjiasnerven som ligger i klem av en eller annen grunn. Har selv slitt litt med dette, og det kan være pga. skiveprolaps osv, men det kan også være mange andre ting gjør at nervene kommer i klem.

Jeg har tøyd og bøyd uten særlig resultat, men legen min anbefalte å prøve litt trening i bratt motbakke, og for meg så har det å gå raske økter i motbakke vært ren medisin for å løsne opp nedre del av rygg og hofte, og har bedret symptomene nesten helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

får vel vurdere en tur til en kyndig person da, takk for tips.

Jeg er absolutt INGEN fagperson og syntes du burde oppsøke en, men hadde tilfeldigvis eksamen i akkurat isjas i forgårs (sykepleiestudiet) og bare sånn for å sitere boken så går 90% av tilfellene over av seg selv :D Men du burde selvfølgelig gå til lege fordi om, og få eget treningsprogram av kyndig personell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier over her er det nok isjasnerven som er i klem eller noe, men du bør absolutt gå til en kiroprakter eller fysioterapeut for en vurdering. Det kan også være betennelsetilstand i rygg/bekken. Jeg har/hadde denne typen smerter i rundt ti år, men jeg valgte lenge å ignorere de da de kom og gikk. For to år siden fikk jeg diagnosen bekhterev, og fikk vite at dersom jeg hadde fått behandling tidligere ville jeg ha sluppet de permanente forandringene jeg nå sitter med i bekken og ryggsøyle, etter ubehandlet betennelse over lang tid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de sier over her er det nok isjasnerven som er i klem eller noe, men du bør absolutt gå til en kiroprakter eller fysioterapeut for en vurdering. Det kan også være betennelsetilstand i rygg/bekken. Jeg har/hadde denne typen smerter i rundt ti år, men jeg valgte lenge å ignorere de da de kom og gikk. For to år siden fikk jeg diagnosen bekhterev, og fikk vite at dersom jeg hadde fått behandling tidligere ville jeg ha sluppet de permanente forandringene jeg nå sitter med i bekken og ryggsøyle, etter ubehandlet betennelse over lang tid. Lykke til!

takk for tipset og god bedring til deg:) (lavkarbo diett gjør bekhtreven til ene søstra mi bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg startet og tøye piriformis har jeg ikke hatt noe problem, får legge inn litt tøying før hver økt og håpe det varer :)

Isjasnerven ligger under piriformis, så det er jo en indikasjon på at denne nerven kan være problemet. At det er en nerve involvert er jo ganske klart ettersom du opplever stråling ned i beinet. Siden du har hatt det på begge sider tidligere indikerer dette at du også har hatt ett problem lengre opp enn kun ved der piriformis og isjasnerven er i kontakt, eller at du har hatt samme problem på begge sider. Ville definitivt anbefale deg å se en fagkyndig angående dette for å utelukke andre problemer og får veiledning. Jeg vet at kiropraktorer behandler dette mye og har kompetanse innenfor dette området. Fysioterapi og andre fagkyndige kan jeg ikke uttale meg om i samme grad, men tviler ikke på at de har kompetanse også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter meg til de andre her. Har hatt det samme problemet i 2 år selv, blir bedre ved nålebehandling ved homeopat eller fysio for å løse opp stramme muskler, men dette er da noe du må gjøre jevnlig og det blir veldig dyrt. Etter at jeg begynte å tøye piriformis hver dag + foamroller (den svarte og hardeste) på setemuskulatur, korsrygg og ben, har jeg blitt mye bedre :-) så anbefaler den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isjasnerven ligger under piriformis, så det er jo en indikasjon på at denne nerven kan være problemet. At det er en nerve involvert er jo ganske klart ettersom du opplever stråling ned i beinet. Siden du har hatt det på begge sider tidligere indikerer dette at du også har hatt ett problem lengre opp enn kun ved der piriformis og isjasnerven er i kontakt, eller at du har hatt samme problem på begge sider. Ville definitivt anbefale deg å se en fagkyndig angående dette for å utelukke andre problemer og får veiledning. Jeg vet at kiropraktorer behandler dette mye og har kompetanse innenfor dette området. Fysioterapi og andre fagkyndige kan jeg ikke uttale meg om i samme grad, men tviler ikke på at de har kompetanse også :)

Okey, takk for utfyllende inlegg:) Har tenkt med til kiropraktor nå pga noe skulderplager, så kan jo nevene de andre plagene mine samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...