Gå til innhold

PT utdanning - hvor "fit" må man være?


Anbefalte innlegg

De fleste voksne menesker vil da sjekke BAKGRUNN/praksis/skole og ikke bare utseende?

Det der med å dømme etter tseende er fjållete. Selv med noe så "superficial" som trening, så kan da en person vite MASSE om teknikk, ernæring og være en god coach selv om veinsa ikke vises?

...Er litt jantelov og tror jeg..

Er vel ikke bare snakk om sixpack og veins, er det? Det er vanligvis ikke nevneverdig vanskelig å se forskjell på en som tar vare på kroppen sin og trener, og en som er en gjennomsnittlig sofapotet med pipestilk-lemmer og øl(tønne)mage.

Det er liksom ikke til å komme unna at en som tar betalt for å hjelpe folk til en sunnere, sterkere, flottere kropp bør vite nok om kosthold til å ikke spise hauger med søppel. I tillegg er en PT på treningssenter rimelig mange timer i uka, så det er vel realistisk å tro at han/hun får inn noen treningsøkter også? Med andre ord, en PT som ikke ser bedre trent ut enn gjennomsnittet må være et meget spesielt menneske, som jobber med trening og kost men driter så komplett i det at de ikke følger det de preker selv. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"PT-utdanning" betyr ikke spesielt i min bok (altfor tvetydig og kan bety at alt kandidaten har gjort er å tilbringe 6 slappe måneder på Bali med ymse eller har en relevant bachelorgrad i tillegg), således vil den utkårede være den som både underviser god teknikk i basisløft, kan sin treningsvitenskap og har estetisk tiltalende muskulatur. Disse to faktorene betyr at vedkommende er i stand til å gjennomføre og inspirere til resultater hos kunden (hvilket kan forsvare den drøye 55minutters-prisen).

Selvsagt finnes det unntak, men gjør letearbeidet mer komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Men er ikke det litt provoserende at en person med ingen eller liten forståelse for trening annet enn en tekstbok kan bli en personlig trener, burde det ikke være fysiske opptakskrav?.

Jeg trente med en jente som er PT og tjener sinnsykt med penger for noen dager siden og hun visste ikke hva en preacher curl var eller visste ikke at man kunne gjøre slik at tredemøllen går opp i incline %...er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trener på NIH, og er ofte vitne til PT-utdanningen som foregår i styrkerommet der. For å svare på spørsmålet ditt, så lenge du klarer å stå på beina uten hjelpmidler, er du i god nok form til å starte den utdanninga. Du trenger heller aldri ha satt dine bein i et treningsstudio før, nivået er helt latterlig lavt på studentene

hehe hørtes lovende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 år senere...

Interessant lesning! Jeg blir ferdig utdannet PT til over nyttår. Er sterk i baseøvelser med 155 kg knebøy, 80 kg i benkpress og 160 kg i markløft. Med utstyr vel og merke, jeg konkurrerer i styrkeløft. Dette er resultater jeg bare har oppnådd på 1 år. Er 80 kg og 170 cm høy, er muskuløs men har også litt fett på kroppen. Ville dere likevel betalt for PT timer hos meg? Er det SÅ viktig å være helt "strøken" ? Har bekjente som er PT, noen av de har minimalt i fettprosent, har kondisjon som en idrettsutøver men ikke særlig sterk. Hva er det som egentlig selger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlige folk" som kommer til Sats/Elixia og trenger PT vet ikke hva styrkeløft er for noe. Langt mindre vet de hva du mener om du skulle fortelle dem at du løfter med utstyr. Folk kommer til sentre for å få hjelp til å komme i form og for å stramme opp, som det heter. Slike folk vil tenke at en PT som er strøken er en mer troverdig enn en PT som ser mer dvask ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at det finnes noe mellom "strøken" og "mer dvask". Jeg ville for eksempel ikke hatt så mye tillit til tannlegen min dersom h*n manglet tenner, men tannlegen min trenger på den andre siden heller ikke å ha en skinnende, blendende hvit perlerad for at jeg skal føle meg trygg og ivaretatt.

Som et apropos kan jeg likevel nevne at jeg aktivt ville styrt unna en PT med poppende blodårer og en fettprosent på typ 4. Poenget er vel at man kanskje søker en PT som har en fysikk som på en måte gjenspeiler en kropp som ligner noe man drømmer om selv, et slags forbilde. Dersom man kun skal fokusere på kropp og utseende, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant lesning! Jeg blir ferdig utdannet PT til over nyttår. Er sterk i baseøvelser med 155 kg knebøy, 80 kg i benkpress og 160 kg i markløft. Med utstyr vel og merke, jeg konkurrerer i styrkeløft. Dette er resultater jeg bare har oppnådd på 1 år. Er 80 kg og 170 cm høy, er muskuløs men har også litt fett på kroppen. Ville dere likevel betalt for PT timer hos meg? Er det SÅ viktig å være helt "strøken" ? Har bekjente som er PT, noen av de har minimalt i fettprosent, har kondisjon som en idrettsutøver men ikke særlig sterk. Hva er det som egentlig selger?

Jeg personlig har aldri kjøpt PT-tjenester av deg. Sterk betyr ikke flink. PT-utdanning betyr ikke flink. Hvis man bruker det som å markedsføre seg selv, så skyter man seg hardt i foten. I mine øyne er god erfaring og vilje til å oppdatere seg jevnlig på kunnskap det som betyr mest, og det er vel det PT'er som oftest mangler. Men det er nok en hel del som vil kjøpe PT-tjenester av deg, fordi jeg tror folk velger PT som er i litt samme treningsfase som dem selv.

Feks velger chubbychristine ei PT-dame som har erfaring med slanking og har vært der selv.

Feks velger gutt 18 som skal bli swole plyo som PT

Feks velger kunnskapsrik person med mye treningserfaring Børge Fagerli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...