Gå til innhold

Dopingbruk blir ulovlig - adressa


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hadde vært fint om dopingmidlene ble distribuert av lege og at brukerne fikk jevnlig medisinsk oppfølging slik at man kan følge med på helseparamtere for å unngå misbruk. I stedet blir produktene kjøpt hos dopmafiaen og folk kvier seg for å oppsøke lege pga. regelverket, stigmatisering osv.

Joda, grei nok idé det der. Tenkte litt i samme baner, men jeg fikk en følelse av at dette er noe som kun funker fint på papiret. Så kan man jo reise spørsmål om dette virkelig gir ønsket virkning eller ei

Og som om det ikke var nok kø på legekontorene fra før, så skal det nå sitte masse breiskuldra menn der som tar opp to sitteplasser? :p (ja, det var en tull)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) du skjønte ikke at "Gear talk" er over grensa? og spar meg, skal du forvente at jeg skal se hver eneste bro på nettet fordi du selv ikke kan argumentere for det? Da får du i det minste gi en kontekst annet en "7:20"

2) Ja ok, enda værre, du tar bare eksempelet fra mr "gear talk" ukritisk og poster det her som ditt eget? Fortell meg, hvor mange av argumentene her har du egentlig kommet fram til selv og hvor mange er direkte plagiering av youtubehelter?

Skal ta meg tid til å skrive noen linjer siden du må ha det inn med teskje.

Fyren har jobbet med å framstille dopingmidler og har hjulpet idrettsutøvere med å bestå dopingprøver. Han vet utrolig mye mer om emnet enn du og jeg tilsammen. Du kan selv poste foredrag av folk som snakker på YouTube, men når jeg viser til en fyr som snakker om noe du ikke liker så sensurerer du det og kaster dritt. Akkurat som om noe Alan Aragon eller Lyle McDonald skriver i et forum blir mindre riktig om de hadde sagt det i et foredrag på YouTube.

Og ja, jeg foretrekker å sitere andre med mer kunnskap når jeg ikke kan nok om det selv. Hva er det du vil fram til, egentlig?Jeg har for øvrig hostet opp langt flere kilder enn du og de andre til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp kommentar: At et medikament skrives ut av en lege er definitivt ingen hindring for feilbruk/misbruk. Det gjelder alt fra antibiotika der folk kutter ut før kuren er fullført og dermed risikerer å pådra seg et enda verre problem (f.eks. gå fra tonsilitt til peritonsillær abscess) til at folk ikke tar faste medikamenter for primær/sekundærforebygging ved hjerte-karsykdom slik de skal. Finnes også flere eksempler på folk som har blitt avhengige av sterke smertestillende preparater etter å ha brukt dem på resept i en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Skal ta meg tid til å skrive noen linjer siden du må ha det inn med teskje.

Fyren har jobbet med å framstille dopingmidler og hjulpet idrettsutøvere med å bestå dopingprøver. Han vet utrolig mye mer om emnet enn du og jeg tilsammen. Du kan selv poste foredrag av folk som snakker på YouTube, men når jeg viser til en fyr som snakker om noe du ikke liker så sensurerer du det og kaster dritt. Akkurat som om noe Alan Aragon skriver i et forum blir mindre riktig om han hadde sagt det i et foredrag på YouTube.

Og ja, jeg foretrekker å sitere andre med mer kunnskap når jeg ikke kan nok om det selv. Hva er det du vil fram til, egentlig? Jeg har for øvrig hostet opp langt flere kilder enn du og de andre moderatorene til sammen.

Jeg sensurerte ikke å kasta skit, men det var et soleklart forbehold da tråden startet, og det var "generelt snakk om forbudet, doping osv" noe du galant tøva til ved å poste en video som snakker om spesifikke dopingmidler, i hvordan mengder osv. I tillegg så kan han ha hjulpe så mange han vil til å bestå dopingprøver, men det er ikke informasjon vi ønsker å ha tilgjengelig her.

Dessuten er det bare generelt god debattskikk å f.eks skrive noen linjer om HVA som tas opp fra tidspunktet som henvises til i videoen, og evt hvor lenge det varer/er relevant. Da du kommer med et stort antall videoer så er det ikke slik at resten skal måte vasse igjennom alt selv. Det gjør bare at du får kjappere og mer presise svar på dine innlegg om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobro

Linjemannen

Du vil putte fredelige mennesker med familie og jobb i fengsel på grunn av at ved å la dem være i fred så vil de potensielt true(utdyp gjerne kausalitet her??) rekrutteringen til verdens kjedeligste autistsport med tilnærmet null publikumsinteresse. Seriøst. Har du dedikert en vegg hjemme til innramminger av historiske diktatoridoler?

Fy faen.

tumblr_med6veIenp1rqt0kqo1_500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Jeg er ikke noe mer tilhenger av dopingmisbruk enn dere er. Men det går an å bruke uten å misbruke, og det driter politikerne i, og vil heller gjøre fredelige mennesker kriminelle fordi de påberoper seg eierskap over egen kropp.

Hva med idrettsutøverne som brukte nandrolon i over 20 år som går rundt den dag i dag 60-70 år gamle og har bedre helse enn resten av mennene på deres alder?

Det sier mange også om andre dop. På ungdomskolen så kom det en tidligere proff bokser som tok dop (nei ikke sterioder) på besøk på skolen for å snakke om dop. Han sa at han var en bra bokser i internasjonal basis, tjente mye, var suksessfull og var 30 år. Og i gaten da han så en dop selger tenket han "Nei, gjør ikke no. Skal jo bare ta litt." Hva skjedde duden ble helt avhengig og fikk seriøse problemer. Han ville bare ha mer, mer og mer. Det er som han sa at med dop er det 50/50 om du blir avhengig eller om du ikke blir det når du tar det tar litt eller en gang.

Det samme gjelder sterioder, du tar samme risiko der også, det er ikke verdt å ta den risiko, for du vet aldri om du blir den avhengige eller ikke.

Det er bare mye bedre om du spiser og trener naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuJunPyo
Skal ta meg tid til å skrive noen linjer siden du må ha det inn med teskje.

Fyren har jobbet med å framstille dopingmidler og har hjulpet idrettsutøvere med å bestå dopingprøver. Han vet utrolig mye mer om emnet enn du og jeg tilsammen. Du kan selv poste foredrag av folk som snakker på YouTube, men når jeg viser til en fyr som snakker om noe du ikke liker så sensurerer du det og kaster dritt. Akkurat som om noe Alan Aragon eller Lyle McDonald skriver i et forum blir mindre riktig om de hadde sagt det i et foredrag på YouTube.

Og ja, jeg foretrekker å sitere andre med mer kunnskap når jeg ikke kan nok om det selv. Hva er det du vil fram til, egentlig?Jeg har for øvrig hostet opp langt flere kilder enn du og de andre til sammen.

Her har du en video om sterioder hvor vitenskapsmenn innenfor feltet snakker :

Det er en national geogprahic dokumentar.

De har vitenskaplig data for å backe opp det de sier. Noe som betyr at det de sier er uansett SANT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for andre gjenger resulterer det i testikkelkreft og svikt i indre organer.

Men for all del, det kan være helt tilfeldig at akkuratt dette skjedde akkurat disse to gamle byggerne som hadde litt ekstra i medisinskapet sitt når de var yngre.

Du legger frem et ganske lite nyansert bilde av noe så komplekst. Skal ikke påstå at jeg har noen fasit her, men jeg vil tørre å påstå at det har ikke du heller.

Aldri hørt noen nevne juice som mulig årsak til testikkelkreft (jeg har hatt det, oppstått helt på egenhånd:). Det er mange toppidrettstøvere som har hatt det, noe jeg har noen hypoteser rundt men de er ikke dopingrelatert. Eks. vil mange toppidrettsutøvere ha naturlig høy egenproduksjon, de er tross alt i den genetiske elite innen idrett. Testiklene lager mesteparten av testoet, kanskj det går ei kule varmt nedi der:D Hvem vet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt noen nevne juice som mulig årsak til testikkelkreft (jeg har hatt det, oppstått helt på egenhånd:). Det er mange toppidrettstøvere som har hatt det, noe jeg har noen hypoteser rundt men de er ikke dopingrelatert. Eks. vil mange toppidrettsutøvere ha naturlig høy egenproduksjon, de er tross alt i den genetiske elite innen idrett. Testiklene lager mesteparten av testoet, kanskj det går ei kule varmt nedi der:D Hvem vet:)

Som sagt, så kan det for all del være tilfeldig. Men jeg synes også det var verdt å nevne at flere av disse som dreiv og juica i sin ungdom, og som nå er godt voksne, sitter igjen med en rekke problemer som ikke nødvendigvis kom ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne_

Først forbud mot stripping, forbud mot sexkjøp og nå kriminalisering av doping. Ekstremfeminismen preger norsk politikk heftig. Det liker jeg ikke :(

I sport og idrett burde det blitt slått hardt ned på, i den forstand at man blir diskvalifisert og utestengt (bortsett fra bygging, men det jo noe for seg sjæl og ikke basert på prestasjoner) Hva andre gjør burde være opp til en sjæl. Kardemommeloven <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet når dette blir ulovlig? Jeg regner med at loven ikke er trådt i kraft ennå. Og er dette en del av den nye straffeloven? Prøvde å Google, men det gikk relativt dårlig.

Er vel snakk om at det kan skje før sommeren.

Det hører også med til historien at denne loven har vært i sverige i over 10 år, men at politiet ikke begynte å gjøre noe utav den før nå i høst. Så det kan gå lange tider før man i det heletatt kommer til å merke noe som helst av disse eksempelene som media skriver om ifra sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konstantinovs, Hvis du vil sponse Hells Angels og lignende grupperinger i Norge som driver med kriminell virksomhet så er du hjertelig velkommen til det.. Jeg velger å ta et tydelig standpunkt mot og ønsker aller hjertelig velkommen til å bli med meg!

At du syntes det er fullstendig idiotisk er du også i din fulle rett til, Vi bor i et land hvor ytringsfriheten står sterkt. Men alle som støtter opp om kriminell virksomhet, ja det er det du gjør om du velger å benytte deg av doping, eller prostitusjon, fordi det er de kriminelle som sitter igjen med pengene til det hjemmelagde dopet folk skyter inn i kroppen sin og størstedelen av prostitusjonen. Proffboksing og det andre du nevner er andre debatter og det har vel blitt diskutert til det kjedsommelige her på forumet..

Det er jo fordi slikt er ulovlig at folk som uansett ville ha valgt å benytte seg av det er nødt til å gjøre det svart. Derfor ser jeg poenget med å avkriminalisere slike ting, da jeg ikke tror det hjelper å straffe folk som sliter med misbruk. Ei heller hjelper det å straffe folk som bruker det på en måte som ikke skader andre enn dem selv. (muligens..)

På en side er jeg fornøyd med at det gjøres ulovlig, da det gir en klar beskjed om at dette ikke er bra, men jeg lurer også på hvordan de har tenkt til å straffe brukere? Samme med andre ulovlige rusmidler: Å straffe brukere fungerer dårlig... Hvordan er de Norske lovene her?

"Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

- Kardemommeloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier mange også om andre dop. På ungdomskolen så kom det en tidligere proff bokser som tok dop (nei ikke sterioder) på besøk på skolen for å snakke om dop. Han sa at han var en bra bokser i internasjonal basis, tjente mye, var suksessfull og var 30 år. Og i gaten da han så en dop selger tenket han "Nei, gjør ikke no. Skal jo bare ta litt." Hva skjedde duden ble helt avhengig og fikk seriøse problemer. Han ville bare ha mer, mer og mer. Det er som han sa at med dop er det 50/50 om du blir avhengig eller om du ikke blir det når du tar det tar litt eller en gang.

Det samme gjelder sterioder, du tar samme risiko der også, det er ikke verdt å ta den risiko, for du vet aldri om du blir den avhengige eller ikke.

Det er bare mye bedre om du spiser og trener naturlig :)

50/50? Tvilsomt. Det er ikke tilfellet for heroin, steroider eller noe annet. Det nærmeste du kommer så stort avhengighetspotensiale er nikotin, og det er 32% av de som startet som ble avhengig. Men så er det også viktig å huske på at det ikke akkurat nødvendigvis er et representativt utvalg av befolkningen som begynner med f.eks heroin.

Det er viktig å gi inntrykket av at det er helt tilfeldig hvem som blir avhengige, fordi vi tror det skremmer flere fra å begynne, men virkeligheten er langt fra så enkel. Det har langt mer å si hvem som tar stoffet og hvilken (mental) situasjon de befinner seg i. Kriminaliserer vi de det gjelder har vi straks gjort situasjonen de befinner i seg verre, og sjansene for misbruk øker betraktelig, samtidig som sjansene for at de det gjelder søker hjelp om de får problemer, reduseres. Tap/tap/tap/tap/tap.....

post-6421-14440930790923_thumb.gif

Source:

Jack E. Henningfield, PhD for NIDA, Reported by Philip J. Hilts, New York Times, Aug. 2, 1994 "Is Nicotine Addictive? It Depends on Whose Criteria You Use."

Noen lovlige stoffer vi alle kjenner til, som kong alkohol, har et vanvittig høyt avhengighetspotensiale, mens ulovlige rusmidler som bl.a. LSD, fleinsopp etc. kan ha et nærmest ikke-eksisterende avhengighetspotensiale. Heldigvis ser det ut til at fri vilje ikke forsvinner helt når det kommer til rusmidler, eller steroidebruk.

Dokumentaren du postet så jeg nylig på NRK faktisk. Den var langt fra nøytral, her ble det i stor grad fokusert på de negative historiene, akkompagnert av skrekkfilm musikk.

Jeg visste ingen verdens ting om steroider før jeg så denne overraskende gode dokumentaren. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...