Gå til innhold

Militæret og kosthold


bmikeh

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For å sette det på spissen, virker det som flere ser på MP'er som "parkeringsvakter" som mange misliker. Flere sier det er mye kjedelig arbeid og dødtid.

StasjonsMP ja ;) ikke samvirketroppen i Bardufoss :thumbsup:

[ATTACH]121739[/ATTACH]

Du kan tjenestegjøre som:

Hundefører: All tjeneste gjennomføres med hund. Mye tid går med til trening og stell av hunden. Fagutdanningen varer rundt seks måneder og foregår på Sessvollmoen. Resterende tjeneste foregår hos Militærpolitikompaniet på Bardufoss.

Samvirkesoldat: Hovedvekten i utdanningen er på skyting og feltoperativ øvelse. Fagutdanningen foregår på Sessvollmoen og hos Brigade Nord (indre Troms).

MP-stasjonssoldat: Hovedvekten i utdanningen er på stasjonstjeneste og politifaglig utdanning. Fagutdanningen tar rundt seks måneder og foregår på Sessvollmoen. Resten av tjenesten skjer ved en av Forsvarets åtte militærpolitistasjoner.​

http://m.forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/militarpoliti.aspx (utdrag)

post-154-14440958952269_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StasjonsMP ja ;) ikke samvirketroppen i Bardufoss :thumbsup:

[ATTACH]121739[/ATTACH]

Du kan tjenestegjøre som:

Hundefører: All tjeneste gjennomføres med hund. Mye tid går med til trening og stell av hunden. Fagutdanningen varer rundt seks måneder og foregår på Sessvollmoen. Resterende tjeneste foregår hos Militærpolitikompaniet på Bardufoss.

Samvirkesoldat: Hovedvekten i utdanningen er på skyting og feltoperativ øvelse. Fagutdanningen foregår på Sessvollmoen og hos Brigade Nord (indre Troms).

MP-stasjonssoldat: Hovedvekten i utdanningen er på stasjonstjeneste og politifaglig utdanning. Fagutdanningen tar rundt seks måneder og foregår på Sessvollmoen. Resten av tjenesten skjer ved en av Forsvarets åtte militærpolitistasjoner.​

http://m.forsvaret.no/verneplikt/muligheter/Sider/militarpoliti.aspx (utdrag)

Samvirke teller ikke som MP ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske spot-on det.

Mye svakt, blandet med en idiotisk idé om at man har makt...

Ganske spent på hvor dere får disse ideene deres fra?o_O Virker som ingen av dere har peiling og bare prater vas..

Var selv stasjons-MP for 2 år siden og hadde det virkelig konge! Nei, man leker ikke like mye i skogen som de fleste andre, men du verden så mye man lærer og ansvar man får! Hadde aldri valgt noe annet om jeg skulle gjort det igjen.

- Du velger uansett ikke hvilken type MP du blir nå, det søker man på når rekrutten slutter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samvirke teller ikke som MP ;)

Jo

Militærpolitikompaniet som samvirketroppen er under har sin HRStropp på Rena (tropp1) og tropp 2 og 3 i Bardufoss der hovedmålet med troppene er å rekruttere grenaderer til tropp1. Mpkp driver politiarbeid, krigsfangehåndtering, mobilitetstøtte og styrkebeskyttelse - det er helt riktig at en ikke kjører hvit passat og tar soldater for å kappe snus på Coop eller drikke seg for fulle i helgene. I stedet er ild, manøver, stridsteknikk og grønn tjeneste i fokus i tillegg til politiarbeid i felt og/eller støtte stasjonen når det brenner på dass

Takk, du. StasjonsMP høres jo sykt trist ut.

Var på sesjon og det ble MP på meg i 2015. Velger man hvilken MP senere eller hvordan fungerer det? Samvirkesoldat høres jo 100 x bedre ut og er vel å anbefale?

Stasjonen er trist. Vi hadde en uke der vi utelukkende hadde stasjonstjænest - grøss.

Du kommer inn på sessvoll og er rekrutt son alle andre, videre får du søke deg om du vil bli stasjon/ordensMP, samvirkesoldat eller vakt og sikring i Belgia (shape)

Dog er det noen nålehull en må gjennom for å i det hele tatt kunne bli MP hva det er seleksjon som en av få førstegangstjenesten utenom spesialstyrker . Så det er ingen garanti selv om du kommer inn på innrykket, de har også vakt og sikring, velferd og presteassistentstillinger å fylle ;)

Jeg anbefaler samvirke på det sterkeste! Jeg var 1 av 20 av totalt 200stk som havnet i Bardufoss, resterende 130 ble stasjonsMP og resterende igjen dimma eller ble vakt og sikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal absolutt gunne på for det. Takker for svar Therese. Stilles det forskjellige krav og/eller går det på ønske/tilfeldighet hvem som kommer hvor?

Det vet jeg faktisk ikke, men at det er tilfeldig er det nok iaf ikke :)

De som tør å ta litt styring uten å være "boss", ta initiativ, vise medfølelse, gøtse på og ha gode enkeltmannsferdigheter - blant annet..

Gi gass og gjør akkurat det du får melding om - og tenk litt selv, så kommer du langt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke, men at det er tilfeldig er det nok iaf ikke :)

De som tør å ta litt styring uten å være "boss", ta initiativ, vise medfølelse, gøtse på og ha gode enkeltmannsferdigheter - blant annet..

Gi gass og gjør akkurat det du får melding om - og tenk litt selv, så kommer du langt ;)

Høres bra ut. Takk for svarene. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo

Militærpolitikompaniet som samvirketroppen er under har sin HRStropp på Rena (tropp1) og tropp 2 og 3 i Bardufoss der hovedmålet med troppene er å rekruttere grenaderer til tropp1. Mpkp driver politiarbeid, krigsfangehåndtering, mobilitetstøtte og styrkebeskyttelse - det er helt riktig at en ikke kjører hvit passat og tar soldater for å kappe snus på Coop eller drikke seg for fulle i helgene. I stedet er ild, manøver, stridsteknikk og grønn tjeneste i fokus i tillegg til politiarbeid i felt og/eller støtte stasjonen når det brenner på dass

Stasjonen er trist. Vi hadde en uke der vi utelukkende hadde stasjonstjænest - grøss.

Du kommer inn på sessvoll og er rekrutt son alle andre, videre får du søke deg om du vil bli stasjon/ordensMP, samvirkesoldat eller vakt og sikring i Belgia (shape)

Dog er det noen nålehull en må gjennom for å i det hele tatt kunne bli MP hva det er seleksjon som en av få førstegangstjenesten utenom spesialstyrker . Så det er ingen garanti selv om du kommer inn på innrykket, de har også vakt og sikring, velferd og presteassistentstillinger å fylle ;)

Jeg anbefaler samvirke på det sterkeste! Jeg var 1 av 20 av totalt 200stk som havnet i Bardufoss, resterende 130 ble stasjonsMP og resterende igjen dimma eller ble vakt og sikring

At dette listes som hovedpri, gjør det ikke til en realitet.

Bardufoss er det for lenge siden jeg har vært i, men Rena kan jeg snakke for... Og dette er det jeg snakket om litt tidligere.

Man snakker som om man er "the shit", men realiteten er at arbeidsoppgavene er forholdsvis standard.

Tror på at det er kult å tjenestegjøre der, for all del. Men komperativt er det ikke veldig annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha. Den evinnelige kampen mellom forskjellige avdelinger. Alt av førstegangstjeneste (utenom fallskjermjeger) er tilrettelagt også for de aller svakeste. Jenter på 120kg kommer jo gjennom førstegangstjenesten (utenom fallskjermjeger).

Er et par andre fgtj'er som ikke er for alle heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dimmiterte fra garden får 1 mnd siden, er veldig bra mat på terningmoen, men ikke så fantastisk på huseby.. God lunsj :) Lykke til, blir nok et kult år :)

Hehe, da burde jeg kanskje ha valgt MP da, sånn at jeg faktisk kunne lært litt praktisk til jeg skal søke politihøyskolen.. (Jeg fikk valget mellom MP og HMKG, og trakk lapp fordi jeg var litt uvitende :p)

Eller? :)

Hva gjorde du stort sett, hva i garden var du? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da burde jeg kanskje ha valgt MP da, sånn at jeg faktisk kunne lært litt praktisk til jeg skal søke politihøyskolen.. (Jeg fikk valget mellom MP og HMKG, og trakk lapp fordi jeg var litt uvitende :p)

Eller? :)

Hva gjorde du stort sett, hva i garden var du? =)

Man har mange forskjellige oppgaver i garden. De første 3 mnd dine blir grunnleggende soldat utdanning, det er rekrutten. Deretter får du ca1 mnd med gardeperiode. Der blir du trent opp innen SLO(sluttet orden), Grunnleggende nærkamp og har en del FYFO(fysisk fostring).

Så fort denne tiden er over er man enten i vakt uke og rullerer vakt, eller i felt og har soldatutdanning. Hvis ikke man har noen av disse tingene har man stort sett perm. Jeg var lagfører og avløsningsfører(ALF), dette gjør hverdagen lettere. Sats iallefall på å bli ALF, dette lærer du mer om, men det handler om å gjøre det bra i rekrutten og gardeperioden. MP er nok mer overførbart til phs. Du kan uansett lære mye kult i løpet av et år i garden.

Håper det var til hjelp, bare spør hvis det var noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da burde jeg kanskje ha valgt MP da, sånn at jeg faktisk kunne lært litt praktisk til jeg skal søke politihøyskolen.. (Jeg fikk valget mellom MP og HMKG, og trakk lapp fordi jeg var litt uvitende :p)

Hadde absolutt valgt MP hvis du har planer om å gå PHS ja! Man stiller mye mer forberedt ifølge flere av de jeg var MP sammen med, som nå går PHS(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt valgt MP hvis du har planer om å gå PHS ja! Man stiller mye mer forberedt ifølge flere av de jeg var MP sammen med, som nå går PHS(y)

Heheh, takk for at du gir meg rett i at jeg valgte feil ;)

Samma det, et bra år blir det nok uansett!

Og så lurte jeg, hvis jeg vil søke befalskole, hva går først av Garden/førstegangstjeneste og befal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvordan går det? :)

Går svært bra! Mye aktiv i tjeneste generelt, samtidig som det er mye tid til annen aktitivet som fotball, crossfit, styrke og lignende. På ene siden virker det som mat er høyt prioritert i forsvaret. Kan i stor grad velge og vrake nøyaktig det man vil spise, så det er ingen problem. På andre siden føler jeg at det har veldig lite å si med tanke på at det bare er ett år av livet ditt (mtp. selve førstegangstjeneste), og det er så vanvittig mye annet man bør tenke på enn mat og trening, selv om det fort blir en prioritet selv der inne. Med andre ord merker jeg tidlig hvor mye jeg får igjen av dette ene året med tanke på erfaringer, lærdom og venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...