Gå til innhold

Militæret og kosthold


bmikeh

Anbefalte innlegg

Hei! vurderer veldig militæret, er ei jente på 18 som skal gå mitt siste år på allmenn nå til høsten. Er i tipp topp form og sterk, men har et "hinder", matallergier. Noen som har erfaringer med hvordan det gjøres/tilrettelegges der? Snakk om gluten fisk og melk. Er et matvrak uten like, så livredd for å gå tom eller ikke få nok mat, hehe :p er jo endel fyskiske anstrengelser der som krever endel mat så skulle gjerne hørt litt erfaringer :D

Hei

I felt kan man få gluten fri mat og sikker på at de fleste kjøkken også har det. Det er rikelig med mat til alle måltider, så trenger ikke bekymre deg for den delen:-)

Du bør ta forbindelse med vernepliktsverket, så får du god info om mulighetene/begrensningene dine. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! vurderer veldig militæret, er ei jente på 18 som skal gå mitt siste år på allmenn nå til høsten. Er i tipp topp form og sterk, men har et "hinder", matallergier. Noen som har erfaringer med hvordan det gjøres/tilrettelegges der? Snakk om gluten fisk og melk. Er et matvrak uten like, så livredd for å gå tom eller ikke få nok mat, hehe :p er jo endel fyskiske anstrengelser der som krever endel mat så skulle gjerne hørt litt erfaringer :D

I forsvaret får du spise så mye feltrasjoner du bare vil. Alle feltrasjonene får du glutenfri, og du tilsetter bare vann. God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallelujah! ingenting er bedre enn ubegrenset tilgang :-D blir snart innkalt til sesjon 2, men hvis du består de fysiske testene hvordan stilles det til iq-testene om du vet? vet det er b.l.a matematikk det blir testet for, og det er ikke mitt sterkeste felt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I felt kan man få gluten fri mat og sikker på at de fleste kjøkken også har det. Det er rikelig med mat til alle måltider, så trenger ikke bekymre deg for den delen:)

Du bør ta forbindelse med vernepliktsverket, så får du god info om mulighetene/begrensningene dine. Lykke til:)

Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forsvaret får du spise så mye feltrasjoner du bare vil. Alle feltrasjonene får du glutenfri, og du tilsetter bare vann. God fornøyelse!

Ny FR. Veit ikke om det gjelder for rekrutter og værnepliktige enda, men nye FR-en er spis rett ut av posen-vennlig.

Det er klart du kan varme den opp hvis du vil... men det gjøres ikke ved å helle oppi vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny FR. Veit ikke om det gjelder for rekrutter og værnepliktige enda, men nye FR-en er spis rett ut av posen-vennlig.

Det er klart du kan varme den opp hvis du vil... men det gjøres ikke ved å helle oppi vann.

Ohoi! Det var egentlig på tide. Kjipt å drasse med aggregat og 15 vannkokere for å spise mat.. Er det fremdeles Drytech som er leverandør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg er i insattsstyrken, og mener han kom hjem med en amerikansk rasjon.

Den var fiffig.. Bare å påføre pakkningen vann/væske (regn, sølepytt, vannkanne, piss, etc. you name it) og da startet en kjemisk reaksjon som varmet opp og gjorde måltidet klart.

Kunne spises varmt kaldt også.

Nei, takke seg til RSP sier nå jeg :p (mye godt i drytec også forsåvidt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg er i insattsstyrken, og mener han kom hjem med en amerikansk rasjon.

Den var fiffig.. Bare å påføre pakkningen vann/væske (regn, sølepytt, vannkanne, piss, etc. you name it) og da startet en kjemisk reaksjon som varmet opp og gjorde måltidet klart.

Kunne spises varmt også.

Nei, takke seg til RSP sier nå jeg :p (mye godt i drytec også forsåvidt)

La ut bilde nå :p

Jepp... bare å pisse på dem, så går ting greit.

RSP? Ah for faen... det er jo det jævligste i verden.

(kan hende det er en refleks siden jeg blei tvangsfora på det de første åra av livet...)

Får likevel kjøpt som Trønderproviant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FR pakkene vi fikk(for 3år siden) hadde sjokolade, tyggis, energibar, vanntabletter, vaskeserviett, energidrikk(appelsin, jordbær eller sitron) og middagspakken som kunne inneholde div gryter hvis det var middagsrasjon, div kornblandinger til frokost og kvelds. Mulig det var noe mer i dem jeg har glemt for øyeblikket. (Det er et par bilder på google hvis du søker på: "feltrasjoner forsvaret" )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg er i insattsstyrken, og mener han kom hjem med en amerikansk rasjon.

Den var fiffig.. Bare å påføre pakkningen vann/væske (regn, sølepytt, vannkanne, piss, etc. you name it) og da startet en kjemisk reaksjon som varmet opp og gjorde måltidet klart.

Kunne spises varmt kaldt også.

Nei, takke seg til RSP sier nå jeg :p (mye godt i drytec også forsåvidt)

Har også hørt om ferdiglaga kakao, der du bare trykker på en knapp på lokket så blir den varm på et blunk. Rare greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...
Hei! :)

Noen som har vært i garden? Hvordan er maten på Terningmoen (rekruttperioden er der), og Huseby? :)

Terningmoen er fantastisk. (og de lager supermat når du kommer hjem fra øvelse)

Huseby er forferdelig, og utifra de 10 leirene jeg har vært i, desidert værst.

Eksempel: på sekken med poteter står det "kan også spises av mennesker"

Skal du i garden, bli på terning.

(nlf er awesome, ellers er det div tull du kan søke, eksempelvis sanitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Både trener og spiser svært bra, og militæret står for tur nå i august. Skal være i hæren, infanteriet i Skjold om dette har noe betydning for dere som har mer peiling på det kommende spørsmålet mitt. Hvordan er det med kosthold der og ellers i militæret (helst hæren)? Tenker da på om man får servert 3 kg poteter og tre kjøttkaker som vanlig kost, eller om det er mer eller mindre selvbetjening og fritt fram til man selv er mett? Vet at jeg skal være der ett år allerede, men ender fort opp i et år ekstra om befalsøknaden slår igjennom. Trener svært mye, noe som jeg vil følge opp der inne, og vil da også prøve å beholde og eventuelt forbedre både styrke og kropp.

hjärtelig

Hvordan går det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...