Gå til innhold

Militæret og kosthold


bmikeh

Anbefalte innlegg

Hei!

Både trener og spiser svært bra, og militæret står for tur nå i august. Skal være i hæren, infanteriet i Skjold om dette har noe betydning for dere som har mer peiling på det kommende spørsmålet mitt. Hvordan er det med kosthold der og ellers i militæret (helst hæren)? Tenker da på om man får servert 3 kg poteter og tre kjøttkaker som vanlig kost, eller om det er mer eller mindre selvbetjening og fritt fram til man selv er mett? Vet at jeg skal være der ett år allerede, men ender fort opp i et år ekstra om befalsøknaden slår igjennom. Trener svært mye, noe som jeg vil følge opp der inne, og vil da også prøve å beholde og eventuelt forbedre både styrke og kropp.

hjärtelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei!

Både trener og spiser svært bra, og militæret står for tur nå i august. Skal være i hæren, infanteriet i Skjold om dette har noe betydning for dere som har mer peiling på det kommende spørsmålet mitt. Hvordan er det med kosthold der og ellers i militæret (helst hæren)? Tenker da på om man får servert 3 kg poteter og tre kjøttkaker som vanlig kost, eller om det er mer eller mindre selvbetjening og fritt fram til man selv er mett? Vet at jeg skal være der ett år allerede, men ender fort opp i et år ekstra om befalsøknaden slår igjennom. Trener svært mye, noe som jeg vil følge opp der inne, og vil da også prøve å beholde og eventuelt forbedre både styrke og kropp.

hjärtelig

Kosthold skal gå helt fint! Null problem! God mat oppe i nord som oftest ;)

Du får stort sett forsyne deg så mye du vil ;) (Bortsett fra i rekrutt da du forhåpentligvis ikke har tid til å spise) :)

Men etter dette går det fint ;) Kjøp/ha med proteiner er mitt råd :) ellers lykke til ! Du får et år du aldri vil glemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæren er bra, men det kommer ann på hvor du er i landet :) Skjold har jeg ikke vært på, men Setermoen var ganske greit.. De serverer mye "pose"mat så du får velge og vrake hva du vil spise :) Det er selvbetjening og du har ganske frie tøyler på hvor mye du kan forsyne deg med :p

Man tjener ganske godt så jeg lagde en mat selv på kjøkkenet fremfor å gå på kantina for å kjøpe pizza o.l... :) Ender du opp som BS-elev tjener du ihvertfall godt (y)

Edit, ta den en tur gjennom loggboka til Therese, så du får se hva slags mat Forsvaret i nord har å by på.. Det kan ikke skille så veldig mye fra Barduss-Skjold? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosthold skal gå helt fint! Null problem! God mat oppe i nord som oftest ;)

Du får stort sett forsyne deg så mye du vil ;) (Bortsett fra i rekrutt da du forhåpentligvis ikke har tid til å spise) :)

Men etter dette går det fint ;) Kjøp/ha med proteiner er mitt råd :) ellers lykke til ! Du får et år du aldri vil glemme ;)

Mulig å ta med seg smått av mat, samt proteinpulver altså? Å ta i bruk sistnevnte under rekrutten hadde ikke vært noe gale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaah, skal du tjenestegjøre på Skjold? Kondolerer!

1. Du kommer til å gå opp i vekt

2. Hvis du har som mål å forbrenne fett, så kan du se langt etter det, du blir servert bikkjemat

3. Treningstudio der er midt på 3

men om du skal bulke så er det ikke noe stress, får nok carbs og proteiner, men nok av de kaloriene , du kmr til å ende opp på kiosken flere ganger ;) just sayin'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skjold jeg også, karma har brent ned hørte jeg så blir ikke så feit på øl der nå lenger! Ellers har forsvaret lite peng så du får Loff og svettost på øvelse isteden for Feltrasjoner :\

I messen blir du servert pannekaker pizza og spagetti eller skjoldgryto .

Proteiner får du bestilt inn i leiren men de vil helst ha bøtter ifra Proteinfrabrikken siden det er det eneste de kjenner til.

Ps: Håper du tåler kulde, hadde - 70 effektive på nato øvelsen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i setermoen i 06-07. Kostholdet var vel egentlig veldig bra (men jeg brydde meg ikke på den tiden)

Hørt mye dritt om skjold, men da jeg var inne sa de at det skulle pusses opp en del.

Men spis bra! Du har ikke vondt av noen ekstra milimeter med polstring når det er 40 minus og litt vind :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skjold jeg også, karma har brent ned hørte jeg så blir ikke så feit på øl der nå lenger! Ellers har forsvaret lite peng så du får Loff og svettost på øvelse isteden for Feltrasjoner :\

I messen blir du servert pannekaker pizza og spagetti eller skjoldgryto .

Proteiner får du bestilt inn i leiren men de vil helst ha bøtter ifra Proteinfrabrikken siden det er det eneste de kjenner til.

Ps: Håper du tåler kulde, hadde - 70 effektive på nato øvelsen :D

Pannekaker og pizza? Jeg var der 06-07 og så aldri noe til det :p

TS; ender du på Skjold så er det bare å jogge opp til Mauken et par ganger i uka eller mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rena og Terningmoen er har bra messer. Husker jeg gledet meg som et lite barn hver gang vi dro dit da jeg var i HMKG. Maten på Huseby er helt jævlig, just saying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å spise sunt på Rena, så prøver du ikke en gang. De gangene jeg har vært der har det vært bra utvalg og masse frukt/grønt.

Det er også bra med muligheter for jogging oppe i øvingsfeltet der oppe. Førstegangstjenesten blir akkurat det du gjør det til. Vær positiv så blir alt mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lutvann har grei mat. En tommelfingerregel er at jo mindre leir, jo bedre mat.

Ville vel si at Gjørstadmoen og Terningmoen har best mat i Norge. Huseby ligger på soleklar jumboplass.

De som klager på maten på Skjold aner ikke hva de snakker om, da maten der er helt OK. Ikke fantastisk god, men eneste grunn til å kjøpe mat på Gurikiosken (har hørt den har et anna navn nå, men vil alltid være Gurikiosken for meg) er pga lite variasjon i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Hei!

Både trener og spiser svært bra, og militæret står for tur nå i august. Skal være i hæren, infanteriet i Skjold om dette har noe betydning for dere som har mer peiling på det kommende spørsmålet mitt. Hvordan er det med kosthold der og ellers i militæret (helst hæren)? Tenker da på om man får servert 3 kg poteter og tre kjøttkaker som vanlig kost, eller om det er mer eller mindre selvbetjening og fritt fram til man selv er mett? Vet at jeg skal være der ett år allerede, men ender fort opp i et år ekstra om befalsøknaden slår igjennom. Trener svært mye, noe som jeg vil følge opp der inne, og vil da også prøve å beholde og eventuelt forbedre både styrke og kropp.

hjärtelig

var på skjold 2011 og maten er ganske så dårlig, men det meste er spiselig, men styr unna alt du ikke har hørt om før :p kommer helt ann på hvor du skal, var selv infanterist i KPC nestlangfører, og skal si jeg forbrant kalorier, er masjing stort sett hele tiden, og du lærer å hate mauken og mauken bakken, også kalt infanteri løypa, men etterhvert så blir det lekende lett :p trenings studio der er nok så bra, en del manualer, to benker hvis jeg ikke husker feil, litt dips/hangups stang og noen sykkler og 3dmøller. så muligheten for å trene ligger der, du har tross all hele målselv kommune ;) regner med at du skal inn i 2 bataljom, så prøv mest muilig å komme inn i enten Kpc eller Kpb der får du mest varriert hverdag, og mye trening, og best befal ;) ville også anbefale og heller bli grenader, også jobbe der et par år så vil du få befalskurs gjennom det. spørs om du er bare ute etter lederutdanningen eller vil bruke en god stund der ;) bare å glede seg, du kommer til å få et rått år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på skjold 2011 og maten er ganske så dårlig, men det meste er spiselig, men styr unna alt du ikke har hørt om før :p kommer helt ann på hvor du skal, var selv infanterist i KPC nestlangfører, og skal si jeg forbrant kalorier, er masjing stort sett hele tiden, og du lærer å hate mauken og mauken bakken, også kalt infanteri løypa, men etterhvert så blir det lekende lett :p trenings studio der er nok så bra, en del manualer, to benker hvis jeg ikke husker feil, litt dips/hangups stang og noen sykkler og 3dmøller. så muligheten for å trene ligger der, du har tross all hele målselv kommune ;) regner med at du skal inn i 2 bataljom, så prøv mest muilig å komme inn i enten Kpc eller Kpb der får du mest varriert hverdag, og mye trening, og best befal ;) ville også anbefale og heller bli grenader, også jobbe der et par år så vil du få befalskurs gjennom det. spørs om du er bare ute etter lederutdanningen eller vil bruke en god stund der ;) bare å glede seg, du kommer til å få et rått år ;)

steike! takk for informativt innlegg. gleder meg stort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...