Gå til innhold

Militæret og kosthold


bmikeh

Anbefalte innlegg

Hei!

Både trener og spiser svært bra, og militæret står for tur nå i august. Skal være i hæren, infanteriet i Skjold om dette har noe betydning for dere som har mer peiling på det kommende spørsmålet mitt.

hjärtelig

Samme som meg, er kalt inn til 2.bataljon, med mindre FOS går greit! :) Sees på Flesland søndag 23.juni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme som meg, er kalt inn til 2.bataljon, med mindre FOS går greit! :) Sees på Flesland søndag 23.juni

grattis med både fos og komme inn til 2 bataljon, tips hvis du vil ha en rå tjeneste prøv å kom deg inn i enten kpc eller kpb ;) var selv i kpc i 2011 en veldig rå og bra tjeneste. lykke til på fos også gi gass hele tiden, så skal du se at det ikke er noe stress, bare vis at du er en god leder, og tar vare på dine med soldater så skal du nok se at du kommer igjennom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med både fos og komme inn til 2 bataljon, tips hvis du vil ha en rå tjeneste prøv å kom deg inn i enten kpc eller kpb ;) var selv i kpc i 2011 en veldig rå og bra tjeneste. lykke til på fos også gi gass hele tiden, så skal du se at det ikke er noe stress, bare vis at du er en god leder, og tar vare på dine med soldater så skal du nok se at du kommer igjennom

Takk for tips! Ja, har forstått det slik at 2.bataljon er en bra tjeneste, så dette stemmer? (Refferer til "gratulerer")

Idioter som kaster bort et helt år av livene deres... ja ja, hver sin smak.

Dette dette, hvor skal man begynne? For det første, jeg "kaster" ikke vekk ett år, men to, dersom jeg kommer inn på FOS. Men som du sier, hver sin smak. Mens andre går fra førsteklassen til ferdig bachlor/fagbrev i strekk og sier seg fornøyd med den stilling de får, er det andre med større ambisjoner og mål. Hvem som helst kan ta utdannelse og tjene 500.000 i året. Men alle er ikke hardtarbeidende, kreative, engasjerte ledere. Alt handler ikke kun om papirer, til tross for at befalskole gir deg ganske gode, men det handler mye om personlig utvikling. Med bakgrunn fra forsvaret, samt en bachlor i ingeniørfag (vurderer bygg), er jeg sikker på at jeg har mange fortrinn sammenlignet med andre som i fremtiden søker på de samme lederstillingene som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? hvorfor tror du det?? Hvem bryr seg om du har løpt rundt i skauen i ett eller to år?

Enhver større arbeidsgiver har god oversikt over hvilke institusjoner som utdanner de beste menneskene. På samme måte som det er almennkunnskap at NTNU utdanner svært dyktige mennesker og at "alle" har en grad fra BI, er det og kjent at forsvaret utdanner svært dyktige ledere. Om du tilfredsstillende gjennomfører de tester og øvelser du blir testet i gjennom forsvarsårene er du svært viljesterk og en sterk leder som takler det stresset og presset som mest sannsynlig overgår alt du kommer til å møte i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig!

Personlig så er jeg DRITT LEI all sutringa som er rundt omkring over mat og "hating" - det er som du sier ett eneste sted en får lære og oppleve så mye som en gjør i forsvaret, ingen andre steder! Ta vare på både opp og nedturer, jo mer hat - jo bedre historier i ettertid :D

Jeg vil si at høyere utdanning gir deg mer, sosialt, lære for livet, en utdanning, videre vei i livet (men ikke alle kommer seg så langt). Det eneste man får i Forsvaret som man ikke opplever utenfor er nok det å bo tett med andre mennesker, og ha befal som kommanderer deg rundt.

Om Forsvaret er et sted der man opplever mye kommer an på hvor man er, jeg ville ikke havnet på andre steder enn de spesielle kampavdelingene, eller visse kompanier innenfor 2. Bataljon - KPA eller KPB. Alt annet er dritkjedelig, og man bør vurdere å utsette det og ta høyere utdanning hvis man havner andre steder.

EDIT: Garden er 1 år der du sløser bort livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at høyere utdanning gir deg mer, sosialt, lære for livet, en utdanning, videre vei i livet (men ikke alle kommer seg så langt). Det eneste man får i Forsvaret som man ikke opplever utenfor er nok det å bo tett med andre mennesker, og ha befal som kommanderer deg rundt.

De fleste som kommer rett fra VGS til førstegangstjeneste tar utdannelse etter fgt. Iallefall av mine venner. Mener du at det du lærer i forsvaret ikke er lære for livet? Det finnes viktigere ting enn penger, iallefall for de fleste. Som jeg nevnte før, alle kan ta bachlor, få en fet jobb rett fra skolebenken å tjene en halv mill i året. Krever nesten ikke anstrengelse en gang. Men du lever i minst 80 år, hva er gale med å bruke noen av dem på opplevelser? Hva du gjør ut av året ditt i forsvaret er fullstendig opp til deg. Du har mange muligheter, men om du sitter på ræva å tenker at dette suger, så kommer det faktisk til å suge. I Israel har alle gutta 3års verneplikt, ett år her til lands er ikke særlig lenge.

EDIT: Garden er 1 år der du sløser bort livet ditt.

Har en venn i drilltroppen, han STORtrives! Reiser verden rundt på div. tattoer å ser ut som de har det helt rått. Fikk nettopp nytt pb på facebook, fra det hvite hus. Som jeg sier, det blir det du velger å gjøre det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Alle lever ikke 80 år (og det er ikke gitt at den siste tredjedelen er spesielt underholdende uansett)

2) Obligatorisk militærtjeneste avtjenes alltid når man er ung (18-2x), hvilket sjelden er kompatibelt med ønskene til unge mennesker (re. reiser, skolegang, friår, whatever).

3) "Det blir hva du gjør det til". Delvis, det er ganske mange føringer du ikke har sjans til å influere i all verdens grad.

4) Ikke sammenlign Norge med Israel. Det er flåsete. :)

Jeg er dog ikke uenig, praktisk kunnskap, disiplin og evnen til å tåle en kjedelig stund er ikke akkurat unyttige egenskaper i kongeriket anno 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Ja, har forstått det slik at 2.bataljon er en bra tjeneste, så dette stemmer? (Refferer til "gratulerer")

ja er en veldig bra tjeneste, så lenge du kommer inn på infanteri avdelingene vil jeg si, eller kommer jo også litt ann på hva du liker å er intressert i da. men der er det litt variert av hva du får gjøre, helikopter innsetting/båt innsetting, truge marsj, marsj generellet ;) valgte selv å forsette i forsvaret etter et år der oppe. noe jeg stor trives med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er en veldig bra tjeneste, så lenge du kommer inn på infanteri avdelingene vil jeg si, eller kommer jo også litt ann på hva du liker å er intressert i da. men der er det litt variert av hva du får gjøre, helikopter innsetting/båt innsetting, truge marsj, marsj generellet ;) valgte selv å forsette i forsvaret etter et år der oppe. noe jeg stor trives med :D

Får meg til å angre på at jeg har søkt befalskole nå... Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som kommer rett fra VGS til førstegangstjeneste tar utdannelse etter fgt. Iallefall av mine venner. Mener du at det du lærer i forsvaret ikke er lære for livet? Det finnes viktigere ting enn penger, iallefall for de fleste. Som jeg nevnte før, alle kan ta bachlor, få en fet jobb rett fra skolebenken å tjene en halv mill i året. Krever nesten ikke anstrengelse en gang. Men du lever i minst 80 år, hva er gale med å bruke noen av dem på opplevelser? Hva du gjør ut av året ditt i forsvaret er fullstendig opp til deg. Du har mange muligheter, men om du sitter på ræva å tenker at dette suger, så kommer det faktisk til å suge. I Israel har alle gutta 3års verneplikt, ett år her til lands er ikke særlig lenge.

Har en venn i drilltroppen, han STORtrives! Reiser verden rundt på div. tattoer å ser ut som de har det helt rått. Fikk nettopp nytt pb på facebook, fra det hvite hus. Som jeg sier, det blir det du velger å gjøre det til!

Alle kan få en fet jobb uten anstrengelser? Jeg ser med en gang at militæret har greid å hjernevaske og indoktrinere deg ganske godt, for du har tydeligvis ikke kontakt med virkeligheten lenger.

Grunnen til at garden er sløs av tid er fordi mye av tiden blir brukt på ubrukelige ting, slik som bretting av klær, re opp senger, vakttjeneste. Istedenfor all dette kunne man heller ha vært i en kampavdeling og faktisk fått ordentlig skytetrening nesten daglig, prøvd flere type våpen OFTE, flere dager ute i felt, og flere mestringsøvelser hvor man får testet seg selv.

Grunnen til at kameraten din synes at det er jævlig heftig i garden er fordi han ikke har noen sammenligningsgrunnlag, og ikke har noe annet valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har med andre ord ikke vært der selv....meget bra å uttale seg når du ikke har vært der selv og vet hva tjenesten går ut på.

Kan du forklare hva som er galt angående jeg har sagt?

Tør du på noen som helst måte å påstå at HMKG ikke er grenen i Forsvaret som har størst fokus på bretting av klær, renhold, å re opp senger, vakthold, og det estetiske? Hvorfor skal man sløse bort tid på slike trivielle ting når man istedet kunne ha brukt det ene året på ting man ellers ikke kan oppleve?

Da jeg var i 2. Bataljon, KPA, brukte jeg ikke et eneste sekund på vakthold. Etter den første måneden brukte jeg ikke mer enn 10 minutter hver morgen på å re sengen og koste litt rundt. Resten av tiden ble brukt ute i felt, på alt av våpen (AG3, RFK, MG, skarpskyttergevær, forskjellige håndvåpen), alle former for skarpe granater, øving på å entre og gå ut av helikoptre, SIBO, stridsvogner, og mestringsøvelser.

Hva mine venner har fortalt meg er mer enn nok, jeg trenger ikke å ha vært der selv for å uttale meg om unyttige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Når det kommer til indretjeneste så syns jeg ikke hmkg er strenge. I min fgtj, SEG, var det tidvis strengere enn hmkg. Disiplin gjelder ikke bare i garnison eller fgtj men også ellers i livet. At dine kamerater har hatt en kjip tjeneste får stå for deres regning.

Edit: ja for all del det er nok mer øving og skyting i andre avdelinger. Min erfaring, gjennom endel år, er at 99 % av de som er der er motivert for tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Garden er 1 år der du sløser bort livet ditt.

Tja det var en dans på roser da jeg var inne. Fyll mange helger på rad om man ville, Nok fri til å trene seg i hjel om man ville, helt ok mat, noen øvelser som var ganske gøy å være med på. Grei nok opplevelse egentlig.

Militæret generelt er sløsing, når man kunne ha jobbet 1 år eller studert 1 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...