Gå til innhold

Militæret og kosthold


bmikeh

Anbefalte innlegg

Om Forsvaret er et sted der man opplever mye kommer an på hvor man er, jeg ville ikke havnet på andre steder enn de spesielle kampavdelingene, eller visse kompanier innenfor 2. Bataljon - KPA eller KPB. Alt annet er dritkjedelig, og man bør vurdere å utsette det og ta høyere utdanning hvis man havner andre steder.

Haha, dagens. Greit nok at du syns det er dritfett å løpe rundt og leke krig, men å si at alt annet er dritkjedelig blir veldig bastant. Spesielt med tanke på at du, tilsynelatende, kun har gjennomført førstgangstjenste, og med det har lite grunnlag for å si at alt annet er kjedelig.

Selv velger jeg lett jegertjeneste over en jalla "krigs"tjeneste any day, nettopp fordi JEG syns jegertjeneste er mer spennende. Bortkastet var det heller ikke da næringslivet tydeligvis verdsetter tjenestegjøring i forsvaret litt mer enn deg...

--

Men tilbake til temaet, maten i forsvaret er null problem. Naturligvis får man ikke to bokser med cottage cheese eller mager kesam om dagen, men det skal generelt ikke være noe problem å få i se nok mat til å kunne opprettholde treningsformen. Med mindre man er på øvelse, da kan det bli litt begrenset med mat. Men så er det ikke øvelse hele tiden heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, dagens. Greit nok at du syns det er dritfett å løpe rundt og leke krig, men å si at alt annet er dritkjedelig blir veldig bastant. Spesielt med tanke på at du, tilsynelatende, kun har gjennomført førstgangstjenste, og med det har lite grunnlag for å si at alt annet er kjedelig.

Selv velger jeg lett jegertjeneste over en jalla "krigs"tjeneste any day, nettopp fordi JEG syns jegertjeneste er mer spennende. Bortkastet var det heller ikke da næringslivet tydeligvis verdsetter tjenestegjøring i forsvaret litt mer enn deg...

--

Men tilbake til temaet, maten i forsvaret så er det null problem. Naturligvis får man ikke to bokser med cottage cheese eller mager kesam om dagen, men det skal generelt ikke være noe problem å få i se nok mat til å kunne opprettholde treningsformen. Med mindre man er på øvelse, da kan det bli litt begrenset med mat. Men så er det ikke øvelse hele tiden heller da...

Selvsagt var det bastant, det var et personlig subjektivt utsagn. Det er godt at vi mennesker er forskjellige, og at det finnes sånne som deg som synes det er gøy å sitte på en post eller et hull i flere dager, for noen må jo gjøre det kjedelige arbeidet.

EDIT: Selv foretrekker jeg å leke krig når jeg først er i gang.

Stridsvogn, våpen, granater, trening i strid og SIBO > sitte i et hull i en uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var det bastant, det var et personlig subjektivt utsagn. Det er godt at vi mennesker er forskjellige, og at det finnes sånne som deg som synes det er gøy å sitte på en post eller et hull i flere dager, for noen må jo gjøre det kjedelige arbeidet.

EDIT: Selv foretrekker jeg å leke krig når jeg først er i gang.

Stridsvogn, våpen, granater, trening i strid og SIBO > sitte i et hull i en uke

derfor er det så bra vi alle er forskjellige så har vi folk til å fylle alle stilinger som trengs for at bataljonen skal fungere, alle spiller sammen så går slagplanen som smurt, derimot om man mister eks. jegerne, hvem skal da gi info om evt fiendes antall, våpen, samband osv. så vi trenger alle slags folk for å holde maskineriet i gang, selv er jeg stridsvogns mann og trives med det, men stor koser meg når vi har infanteri tjeneste, siden jeg var på skjold et år, og har infanteri tjenesten dypt inn i hjerte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hva som er galt angående jeg har sagt?

Kan jo begynne med at

Alle kan få en fet jobb uten anstrengelser? Jeg ser med en gang at militæret har greid å hjernevaske og indoktrinere deg ganske godt, for du har tydeligvis ikke kontakt med virkeligheten lenger.

Var svaret ditt på min kommentar? Toppen av usaklighet uten grunnlag. Jeg forstår ærlig talt ikke hvor du vil med innlegget ditt, eller hva du er uenig i.

Att ett år i førstegangstjeneste, sett bort i fra hvor, er sløsing sammenlignet med studier eller jobb kan jo de fleste være enig i. Men på samme måte er jo ett år med reising, folkehøyskole, friår etc. sløsing. Men alle disse innebærer jo opplevelser og personlig utvikling. Selvfølgelig er alle enig i at å brette klær i ett år er sløsing, skjønner ikke hvorfor du engang gidder å nevne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var svaret ditt på min kommentar? Toppen av usaklighet uten grunnlag. Jeg forstår ærlig talt ikke hvor du vil med innlegget ditt, eller hva du er uenig i.

Det jeg ville med innlegget mitt var å vise at du ikke har kontakt med virkeligheten, i tillegg til å se på saken fra en annen vinkel - dvs. fra en som har vært der tidligere, og vet hva det går i. Propaganda fra en som ikke har vært inne i førstegangstjenesten engang? Lite troverdig.

Det er ikke alle som er istand til å fullføre en bachelorgrad, det er ikke alle som får en fet jobb, det er ikke alle som greier å heve en fet lønn, og det er få som greier dette uten å anstrenge seg i det hele tatt.

Jeg trodde at Petter94 var et kallenavn, men etter å ha sett nærmere etter er du kke mer enn 18 år. At førstegangstjenesten er den store tingen i livet ditt per idag er jo ikke så veldig rart, du har jo ikke opplevd noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du forklare hva som er galt angående jeg har sagt?

Tør du på noen som helst måte å påstå at HMKG ikke er grenen i Forsvaret som har størst fokus på bretting av klær, renhold, å re opp senger, vakthold, og det estetiske? Hvorfor skal man sløse bort tid på slike trivielle ting når man istedet kunne ha brukt det ene året på ting man ellers ikke kan oppleve?

Da jeg var i 2. Bataljon, KPA, brukte jeg ikke et eneste sekund på vakthold. Etter den første måneden brukte jeg ikke mer enn 10 minutter hver morgen på å re sengen og koste litt rundt. Resten av tiden ble brukt ute i felt, på alt av våpen (AG3, RFK, MG, skarpskyttergevær, forskjellige håndvåpen), alle former for skarpe granater, øving på å entre og gå ut av helikoptre, SIBO, stridsvogner, og mestringsøvelser.

Hva mine venner har fortalt meg er mer enn nok, jeg trenger ikke å ha vært der selv for å uttale meg om unyttige ting.

Jeg var i 3. gardekompani. Som du sier, det er mye fokus på re opp senger, brette klær, vask osv. Men tror mange fra mitt kompani har hatt godt av det senere, spesielt mtp disiplin og orden. Vil legge til at jeg opplevde ganske så mye det året. Så argumentet ditt rundt det at man ikke opplever noe i HMKG er dessverre ugyldig. Jeg var i Australia, Sveits, USA, store deler av Norge, Danmark og Sverige.

Brukte heller ikke mer enn 10-15 min på vask og re seng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter94, du bør prøve ut førstegangstjenesten først før du slenger ut påstand etter påstand. Og du bør prøve deg på høyere utdanning, evt. få deg en fet jobb med 500k årslønn. Ellers skjønner jeg godt at militæret virker veldig forlokkende for en 18-åring.

Og vær så snill, slutt å krangle om hvilken avdeling som er den kuleste. Gjør det dere selv vil, eller synes er kulest. Trenger ikke å krangle med andre om det på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter94, du bør prøve ut førstegangstjenesten først før du slenger ut påstand etter påstand. Og du bør prøve deg på høyere utdanning, evt. få deg en fet jobb med 500k årslønn. Ellers skjønner jeg godt at militæret virker veldig forlokkende for en 18-åring.

Forstår oppfatningen, men var ikke det inntrykket jeg ønsket å gi fra meg. Jeg har alltid hatt interesse for slikt, og sett frem mot det lenge. Lett å bli overengasjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! vurderer veldig militæret, er ei jente på 18 som skal gå mitt siste år på allmenn nå til høsten. Er i tipp topp form og sterk, men har et "hinder", matallergier. Noen som har erfaringer med hvordan det gjøres/tilrettelegges der? Snakk om gluten fisk og melk. Er et matvrak uten like, så livredd for å gå tom eller ikke få nok mat, hehe :p er jo endel fyskiske anstrengelser der som krever endel mat så skulle gjerne hørt litt erfaringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! vurderer veldig militæret, er ei jente på 18 som skal gå mitt siste år på allmenn nå til høsten. Er i tipp topp form og sterk, men har et "hinder", matallergier. Noen som har erfaringer med hvordan det gjøres/tilrettelegges der? Snakk om gluten fisk og melk. Er et matvrak uten like, så livredd for å gå tom eller ikke få nok mat, hehe :p er jo endel fyskiske anstrengelser der som krever endel mat så skulle gjerne hørt litt erfaringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...