Gå til innhold

Konstant sulten, blir aldri mett (omtrent)


Anine.

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg sliter med et enormt sug etter mat hele tiden, og er veldig sliten av å ha det sånn. Jeg går rundt og tenker på mat omtrent hele dagen, og med en gang jeg er ferdig med et måltid begynner jeg å planlegge det neste i hodet. Jeg vil ikke ha det sånn, jeg orker ikke at mat og kosthold skal styre livet mitt i så stor grad, men samtidig vet jeg ikke hva jeg kan gjøre med det, og det er derfor jeg skriver her.

Jeg er helt normaltvektig, har alltid vært det, og har heller aldri slitt med noen form for spiseforstyrrelse. Trener mellom 4 og 6 ganger i uken, gjerne 3 ganger styrketrening og 1-2 ganger forskjellige typer kardiotrening. I matveien går det mye i cottage cheese, frukt, bær, kyllingfilet, grønnsaker, egg, elgkjøtt og fisk, samt litt poteter, pasta og brød (selv om de tre sistnevnte ikke utgjør en spesielt stor del av kostholdet mitt). Nå om dagen prøver jeg å ligge på 1800-1900 kalorier om dagen fordi jeg har lagt på meg litt fett de siste par månedene som jeg ønsker å bli kvitt. I følge kalorikalkulatoren til Fitnessbloggen vil det si at jeg ligger omtrent 500-600 kalorier under vedlikehold, noe jeg tenker er fornuftig, eller?

Problemet mitt er liksom at det ikke er bånn i meg, aldri. Ikke bare spiser jeg MYE til måltidene mine, men jeg blir sulten igjen etter 1-2 timer, nesten uansett hvor mye jeg spiser. Jeg har aldri klart å spise 5-6 måltider om dagen, fordi de små mellommåltidene bare trigger sulten min, så jeg holder meg derfor stort sett til 3 måltider om dagen nå, selv om jeg ikke føler at det funker heller. Spisedager er også helt uaktuelt for meg, fordi jeg klarer ikke stoppe når jeg først starter. Jeg føler ikke metthet, jeg føler ikke kvalme, ingenting. Ligger det en 200 gram sjokoladeplate foran meg, spiser jeg den uten problem. Har jeg en pose smågodt på bordet, spiser jeg den.

Har flere måneder nå ligget litt over vedlikeholdsnivået mitt kalorimessig sett, og også da har jeg tenkt/hatt lyst på mat hele tiden, så det sier seg selv at det ikke blir noe særlig mye bedre nå når jeg har valgt å kutte ned litt. Jeg logger maten min og vet at jeg ikke får i meg for lite, heller motsatt.

Er det sulthormonet mitt som er helt ute på tur og må innstilles etter et annet mønster, eller hva er egentlig galt med meg? Jeg er dødssliten av å gå rundt og tenke på mat 24 timer i døgnet, være sulten og planlegge måltider. Hvis jeg ikke bestemmer meg før et måltid for hvor mye jeg skal spise, ender det med at jeg spiser og spiser og spiser og spiser. Dette er ikke bare slitsomt for meg psykisk sett, men det går også veldig utover humøret mitt... Så... Hvis det er noen som har tips, råd, erfaringer, hva som helst, tas alt i mot med stor takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis mer, kontroller mindre. Jeg ville lagt meg på vedlikehold, slukt en dose tålmodighet og latt hard styrketrening gjøre jobben for deg. Å gå i underskudd over lengre tid tærer på både kroppen og psyken selv om man har overskuddsenergi tilgjengelig, da i form av fett. Jo lavere fettprosent du har, jo mer må du spise. Det er heller ingenting farlig med karbohydrater, om dette er noe du unngår.

På meg virker det som om mat trigger noe i deg, og at dette er noe du burde snakke med noen om. Insinuerer ikke at du har en spiseforstyrrelse i det hele tatt, men at forholdet du har fått til mat ikke er sunt for deg. Det trenger ikke å handle eksplisitt om mat, men om helt andre ting som konkretiserer seg i maten du alltid tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en dokumentar om fedme forrige Torsdag, der tar de opp en del ting rundt sulthormon. Kanskje noe nyttig ? NRK TV - Sannheten om fedme

*edit*Dette tar de faktisk nesten ordrett opp. I dokumentaren har de forklart det med at de overvektige har ikke peaks som vanlige folk og kan føle seg sultne hele tiden. Se dokumentaren ;)

Problemet mitt er liksom at det ikke er bånn i meg, aldri. Ikke bare spiser jeg MYE til måltidene mine, men jeg blir sulten igjen etter 1-2 timer, nesten uansett hvor mye jeg spiser. Jeg har aldri klart å spise 5-6 måltider om dagen, fordi de små mellommåltidene bare trigger sulten min, så jeg holder meg derfor stort sett til 3 måltider om dagen nå, selv om jeg ikke føler at det funker heller. Spisedager er også helt uaktuelt for meg, fordi jeg klarer ikke stoppe når jeg først starter. Jeg føler ikke metthet, jeg føler ikke kvalme, ingenting. Ligger det en 200 gram sjokoladeplate foran meg, spiser jeg den uten problem. Har jeg en pose smågodt på bordet, spiser jeg den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til legen og sjekk stoffskiftet ditt. Det KAN hende du har høyt stoffskifte. Men for at du skal oppleve såpass enorm appetitt som du beskriver, så må du ligge ganske høyt, og da er det andre symptomer som også inntrer. Ta en titt her, http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/stoffskiftehoeyt.php og sjekk om du føler deg truffet. Om du tror du har det, så MÅ du ta deg en tur til legen for å bekrefte. Det nytter ikke å selvdiagnostisere. Men om du har en mistanke, så er det veldig greit å bare spørre om en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pass på å få i deg protein, fett og karbohydrater til hvert måltid. Ta kosttilskudd. Drikk nok. Sov nok. Funker ikke dette snakk med legen så han får målt blodsukker. At du går opp i vekt utelukker at du har orm i tarmen og for høyt stoffskifte antakeligvis.

Kanskje du skulle omprioritere litt i livet ditt? Nå er det kanskje trening og mat som har hovedfokus? Jeg er redd gleden kan forsvinne. Ikke planlegg for mye, prøv å spis det du har lyst på og tren det du har lyst til.

Det antall kalorier du oppgir er det det du inntar når du bare spiser og spiser eller er det tallet du har som mål å ligge på?

At du tenker konstant på mat skyldes nok enten at du ikke får i deg nok kalorier/næringsstoffer eller at det er en følelsesmessig sult. Altså at det er noe du er sulten på som ikke er mat. Nærhet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du i deg nok fett? Det ser ut som om du har et kosthold med mest magre produkter.

Nå må jeg "advare" og si at jeg er lavkarber (null ris, pasta, hvete, sukker eller belgfrukter).

Før jeg la om kostholdet hadde jeg det på samme måte som deg, og jeg hadde voldsomme blodsukkersvingninger. Var like fysen og sulten etter maten som før maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill alle sammen.

Ta deg en tur til legen og sjekk stoffskiftet ditt. Det KAN hende du har høyt stoffskifte. Men for at du skal oppleve såpass enorm appetitt som du beskriver, så må du ligge ganske høyt, og da er det andre symptomer som også inntrer. Ta en titt her, http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/stoffskiftehoeyt.php og sjekk om du føler deg truffet. Om du tror du har det, så MÅ du ta deg en tur til legen for å bekrefte. Det nytter ikke å selvdiagnostisere. Men om du har en mistanke, så er det veldig greit å bare spørre om en blodprøve.

Kjenner meg faktisk igjen i en del av symptomene, men her står det jo at vekttap er vanlig, og er det noe jeg ikke gjør, så er det å gå ned i vekt.

Det antall kalorier du oppgir er det det du inntar når du bare spiser og spiser eller er det tallet du har som mål å ligge på?

Det er det jeg har som mål å ligge på, noe jeg sjelden klarer hvis jeg ikke er superstreng med meg selv. Pluss at jeg da går rundt sulten store deler av dagen. Dere vil sikkert se på akkurat det som galskap, men poenget er at hvis jeg ikke er superstreng med meg selv inntar ikke jeg en normal mengde mat i løpet av en dag. Hadde jeg spist til jeg ble mett hver gang jeg var sulten, hadde jeg ligget 3000-4000 kalorier over vedlikehold (jeg vet dette fordi jeg flere ganger har prøvd å spise akkurat hva jeg vil (det betyr ikke bare sjokolade, godis osv, men det også, har veldig sukkersug i tillegg til å være sulten) og hvor mye jeg føler jeg trenger for at kroppen ikke skal gå sulten. Jeg forstår selvfølgelig at de fleste må tåle å skulle ha en viss disiplin på seg selv, men jeg nekter å tro at dette er normalt. Kanskje det har noe med psyken og følelser å gjøre, men det ville overraske meg litt.

Får du i deg nok fett? Det ser ut som om du har et kosthold med mest magre produkter.

Nå må jeg "advare" og si at jeg er lavkarber (null ris, pasta, hvete, sukker eller belgfrukter).

Før jeg la om kostholdet hadde jeg det på samme måte som deg, og jeg hadde voldsomme blodsukkersvingninger. Var like fysen og sulten etter maten som før maten.

Spiser en del fisk, gulost og avokado, men kanskje ikke så veldig mye mer enn det... Prøvde en periode å holde litt styr på hvor mye jeg fikk i meg av fett/proteiner/karbohydrater, leste et sted at det var passe med ca 1 gram fett per kilo kroppsvekt, og jeg fikk i meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Kan snakke litt av egen erfaring. Litt i samme situasjon som deg. Som ung trente jeg 3-6x fotballtreninger+ evt litt basket+gym på skolen+styrketrening og evt fotball sammen med kompiser!

Det sier seg selv at jeg spiste mye! Jeg hadde aldri sixpack og var alltid det man gjerne kalte "kraftig/velbygd" midtstopper som jeg var, så gikk det ok!

Men så sluttet jeg, vekten gikk fort opp til 90-95kg fordelt på mine 173. Da begynner det å bale på seg!

Etter jeg har begynt å logge og holdt meg på 2000-2500kcal, så er jeg konstant sulten. Dvs jeg tror at jeg har lagt vanligvis mellom 3000-4000kcal per dag i gjennomsnitt!! Mye karbs!

Det eneste som hjelper meg for tiden: proteinrike kilder og ha noe å gjøre på! type, gaming,være på skolen,evt trene!

Men jeg mistenker at mitt store inntak over tid har gjort at kroppen har gjort det til en vanesak! Så mitt tips: sats på proteinrike kilder og evt mer fett og mindre karbs! Ha noe å gjøre, som gjør at du tar vekk fokuset på mat!

Ang chips,cola,snop osv. Hold deg unna dette! Med en gang jeg toucher dette så vil jeg ha mer. Prøv 3-4uker uten noe slikt. Gjerne funlight saft/funlight gele. Men ikke noe type sjokolade og snop! Lett brus går fint, selvom jeg i helgen ikke taklet det! Var ikke godt engang!

Skal ikke være lett, men muligens det kan være en vanesak hvor mye du spiser. De fleste vet ikke hvor mye vi faktisk spiser! Så loggfør i 3-4uker, så kanskje kroppen omstiller seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan snakke litt av egen erfaring. Litt i samme situasjon som deg. Som ung trente jeg 3-6x fotballtreninger+ evt litt basket+gym på skolen+styrketrening og evt fotball sammen med kompiser!

Det sier seg selv at jeg spiste mye! Jeg hadde aldri sixpack og var alltid det man gjerne kalte "kraftig/velbygd" midtstopper som jeg var, så gikk det ok!

Men så sluttet jeg, vekten gikk fort opp til 90-95kg fordelt på mine 173. Da begynner det å bale på seg!

Etter jeg har begynt å logge og holdt meg på 2000-2500kcal, så er jeg konstant sulten. Dvs jeg tror at jeg har lagt vanligvis mellom 3000-4000kcal per dag i gjennomsnitt!! Mye karbs!

Det eneste som hjelper meg for tiden: proteinrike kilder og ha noe å gjøre på! type, gaming,være på skolen,evt trene!

Men jeg mistenker at mitt store inntak over tid har gjort at kroppen har gjort det til en vanesak! Så mitt tips: sats på proteinrike kilder og evt mer fett og mindre karbs! Ha noe å gjøre, som gjør at du tar vekk fokuset på mat!

Ang chips,cola,snop osv. Hold deg unna dette! Med en gang jeg toucher dette så vil jeg ha mer. Prøv 3-4uker uten noe slikt. Gjerne funlight saft/funlight gele. Men ikke noe type sjokolade og snop! Lett brus går fint, selvom jeg i helgen ikke taklet det! Var ikke godt engang!

Skal ikke være lett, men muligens det kan være en vanesak hvor mye du spiser. De fleste vet ikke hvor mye vi faktisk spiser! Så loggfør i 3-4uker, så kanskje kroppen omstiller seg?

Tusen takk for innspill. Har selv vært inne på tanken om at kroppen kanskje trenger å omstille seg. For et par-tre år siden kunne jeg spise så sykt mye på en dag at jeg faktisk blir redd bare jeg tenker på det. Ikke bare vanlig frokost/lunsj/middags-mat, men også boller, sjokolade, is, smågodt osv osv osv HVER ENESTE DAG. Det var virkelig ekstreme mengder som gikk ned, og det er utrolig at jeg ikke gikk opp veldig i vekt, for jeg trente kanskje ikke mer enn 3 ganger i uken på den tiden. Dette begynner likevel å bli en stund siden, og derfor synes jeg det er rart om kroppen ikke har vent seg av med det enda, men jeg kan jo ta feil... Jeg er som deg, hvis jeg rører snop vil jeg bare ha mer, og jeg klarer ikke stoppe. Hadde en periode på 7 uker før jul der jeg ikke spiste noe sånt, men nå på nyåret har det sklidd helt ut (kun i helgene riktignok, men det hjelper jo ikke når jeg stapper i meg alt jeg kommer over.) Det er et godt tips å loggføre og holde seg unna snopet i 3-4 uker, men hva skjer så? Så lenge jeg ikke klarer å moderere meg, blir det til at jeg tenker på mat og har dårlig samvittighet for mat hele tiden, og det er jo ikke sånn jeg vil ha det i lengden. Jeg vil kunne lære meg å begrense meg, ta en eller to sjokoladebiter istedenfor en hel plate, og være fornøyd med det, men jeg vet ikke hvordan jeg skal jobbe med meg selv for å få til dette. Per dags dato er det sånn at hvis jeg tvinger meg selv til kun å ta en sjokoladebit, klarer jeg ikke tenke på annet enn hvor lyst jeg har på mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være nyttig for deg å skrive litt kostdagbok i en liten periode. Skriv ned hva du spiser (ikke vær nøyaktig på mengden, du trenger ikke veie msten), og når du spiser. Skriv også ned hvpr mett du ble og når du blir sulten igjen. På denne måten kan du fort se mønstre for hvilken mat som kan fungere best mtp metthet, og du får et fint utgangspunkt for å planlegge kostholdet ditt utifra hvilken mat som fungerer for deg.

Generelle tips blir gode proteinkilder og masse grønnsaker. Angående fett og karbohydrater så er det individuelle forskjeller i både preferanser og respons, men det ser ut som om karbohydratrestriksjon generelt sett gir en reduksjon i energiinntak som følge av bedre sult/metthetsregulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke forsøkt å spise lavkarbo istedet for å telle kalorier? Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver, jeg holdt på sånn når jeg var sammen med eksen min for fem-seks år siden. Kunne spise å spise, og kunne bli overraskende fort sulten igjen etter et måltid. Resultatet av det var at jeg gikk opp 20 kg i løpet av to år, og innså det ikke selv før jeg framkalte bikinibilder av meg selv etter en sydentur. Mildt sagt et slag i trynet. Kaloritelling førte bare til at jeg var sulten hele tiden, så jeg gikk over til lavkarbo istedet. Her raste jeg ned 15 kg på under et halvt år, var mett hele tiden og fikk i meg alle viktige næringsstoffer. For MEG var det ihvertfall en kombinasjon av fett og proteiner som måtte til for at jeg skulle holde meg mett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med melis1988. Det er verdt forsøket om du tror det er noe som kan passe for deg.

Jeg hadde en "helvetesuke" når jeg la om kostholdet. Var kvalm, hadde hodepine, var slapp, trøtt og irritabel. Vondt i magen. Varte i ca 7-8 dager, og etter det letnet liksom tåken. Det er en befrielse å ikke tenke på mat og være sulten og fysen hele tiden, og det er deilig å være kvitt sukkersuget.

Jeg trenger ikke lengre ha med meg mat overalt, jeg detter ikke om av lavt blodsukker, jeg fyser ikke på søtt like etter maten. Og jeg var ei dame som kunne spise MYE snop. Var akkurat lik deg- klarte ikke å stoppe selv om jeg var nesten kvalm. Ville bare ha mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående fett og karbohydrater så er det individuelle forskjeller i både preferanser og respons, men det ser ut som om karbohydratrestriksjon generelt sett gir en reduksjon i energiinntak som følge av bedre sult/metthetsregulering.

En viktig mekanisme her er at et lavere inntak av karboydrater gir lavere insulinutskillelse, noe som igjen gjør fettreservene mer tilgjengelige for bruk. Reduksjon i energiinntak vil dermed være størst for de som har mest å ta av. Når den overvektige etter hvert nærmer seg en normal fettprosent, vil behovet for energi gjennom maten øke, noe kroppen ordner gjennom å øke sultfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig mekanisme her er at et lavere inntak av karboydrater gir lavere insulinutskillelse, noe som igjen gjør fettreservene mer tilgjengelige for bruk. Reduksjon i energiinntak vil dermed være størst for de som har mest å ta av. Når den overvektige etter hvert nærmer seg en normal fettprosent, vil behovet for energi gjennom maten øke, noe kroppen ordner gjennom å øke sultfølelsen.

Insulin sender et metthetssignal. Dette du snakker om vil i såfall virke via blodsukkerregulering, ikke pga insulinet i seg selv (selv om harbarkede lavkarboforkjempere liker å fortelle denne historien). Det er riktig at insulin er med å styre hvilke energisubstrat som brukes, men svingninger i insulinet i forhold til måltidsrytmen er helt normalt og helt nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei igjen!

Jeg må bare skrive på nytt i denne tråden, og dette blir litt langt, men jeg er så utrolig frustrert over sulten min, holder på å bli sprø. Ikke bare er det slitsomt å være sulten hele tiden, men det gjør naturlig nok også at fokuset på mat blir mye større enn det jeg egentlig ønsker.

Har siden jeg skrev her sist prøvd forskjellige ting (over tid.) Spise frokost, ikke spise frokost (periodisk faste), spise mer i mengde, få i meg mer fett, mer proteiner, spise mesteparten av karbohydratene mine om kvelden, ligge litt over vedlikehold (i kcal) osv osv osv, men ingenting fungerer, og jeg er så utrolig lei av å slite med et kosthold som liksom aldri blir rett uansett hva jeg gjør. Jeg våkner sulten, sovner sulten, og er egentlig bare sulten hele tiden utenom akkurat i det jeg spiser maten min.

Per dags dato trener jeg fortsatt 5-6 ganger i uken, 3 ganger styrke og 2 ganger fotball, og av og til også en ekstra økt med enten fotball eller rolig joggetur. Trives heldigvis utrolig bra med treningen min, gleder meg til hver eneste økt, så midt oppi all negativiteten rundt kostholdet mitt gir hvertfall treningen veldig mye glede og mestringsfølelse.

Jeg er snart 20 år, veier omtrent 63 kg (pluss/minus) og er 168 cm høy, som ut fra Fitnessbloggen sin kalorikalkulator betyr at jeg skal ha i meg mellom 2200 og 2500 kcal hver dag, sånn omtrent. Etter at jeg skrev her sist ga jeg litt opp prosjektet om å gå ned i fettprosent, fordi jeg tenkte at underskuddet ikke akkurat hjalp særlig på sulten min, men etter å ha ligget på vedlikehold/over vedlikehold uten at det føltes noe annerledes, gikk jeg nå for et par uker siden tilbake til å ligge i underskudd fordi jeg fortsatt gjerne vil litt ned i fettprosent.

Bare for å ta et nærliggende eksempel matmessig sett, kan jeg jo si noe om hva jeg har spist idag. Til frokost (klokken 06:45) spiste jeg en Skyr og en pakke med blåbær (125 gram), til lunsj (klokken 12:00) spiste jeg en boks mager cottage cheese (en hel ny ja, 420 gram!) med et eple og en banan, pluss syv små biter sushi fra kantinen (3* nigiri med laks, 4*maki med scampi), og til middag spiste jeg 2 baconsurrede kyllingfileter, 150 gram ris og masse salat. Etter middag spiste jeg ca fire spiseskjeer vaniljekesam med en pakke blåbær. (Ja, jeg har også dager med mer fett i kostholdet mitt i form av nøtter, avokado, fisk o.l, men det har ikke gjort noen forskjell.) I følge mylog.no (som jeg har logget mat på hittil), vil det si at jeg har fått i meg i overkant av 1800 kalorier, og med tanke på at jeg har hatt treningsfri i dag, er jo ikke det underskuddet helt ekstremt akkurat? Allikevel, jeg er sulten... 10 minutter etter at middagen var fortært, ble jeg sulten igjen. Ja, jeg prøver drikke vann for å se om det bare er hodet som spiller meg et puss, eller om det egentlig er sug etter noe, men magen rumler og jeg har skikkelig sultfølelse.

Jeg er så dritt lei av at ting ikke fungerer. Sulten fører ikke bare med seg det at det faktisk er ganske ubehagelig å gå rundt sulten hele tiden, men det fører også med seg ekstremt mye tanker rundt mat, noe som er vanvittig slitsomt. Jeg vil bare at ting skal fungere, at jeg skal kunne ha et kosthold som fungerer bra for meg, og som gjør meg mett, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å løse dette på egenhånd. Jeg føler virkelig at jeg har prøvd ulike ting for å få dette til å gå. Ikke lenge siden jeg var hos legen heller, og alle verdiene mine er helt fine, så tror ikke det er en aktuell problemstilling. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk samme problem..........

Jeg har gått fra å spise veldig lite til litt over vedlikehold da, så jeg trodde kanskje mer mat økte sultfølelsen.

Men det er slitsomt, det holder jeg med deg i. Akkurat ferdig med middag også er jeg livredd for å bli sulten igjen så fort at jeg overstiger kcal inntaket noe kolossalt. Er liksom ikke redd for å legge på meg litt, men hadde jeg spist konstant i 16 timer hver dag hadde det jo blitt ganske ekstremt sååååååeh. Nei, huff, du får si om du finner en løsning!

Det eneste som hjelper meg er å spise mat jeg blir kvalm av. Eller SYKT mett (potet for eksempel - men så liker jeg ikke potet noe særlig lenger...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...