Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Østkantungdom ønsker vel å være produktive med livene sine da.. ;) Nei, er fullstendig klar over dette, men forklar meg gjerne hvordan Staten skal regulere bort dårlig oppdragelse og dumme foreldre? Alle foreldre i Norge har fullført grunnskolen og bør dermed være i stand til å i allefall til dels hjelpe barna gjennom det samme. Fra og med videregående regnes det vel som studentens eget ansvar å lære det som læres skal.

Folk har forskjellige forutsettninger, ja. Noen må jobbe hardere for å få til det som kommer lett for andre. Det er dog ikke stort å få gjort noe med, annet enn å gi mer penger til skolene (noe FrP vil) slik at undervisning kan tilrettelegges tilstrekkelig både for de svake og de sterke.

Nei, det tror jeg så avgjort ikke. Det er ikke på noen måte lett å være student i Norge, og stipendet burde vært økt mye. Det er alikevel slik at (nesten) hvem som helst kan bli hva som helst. Det er mulig å holde en jobb ved siden av studiene. Mange studier kan deles opp og taes over et år eller to ekstra. Det er ikke optimalt, men vi er alikevel et av de få landene i verden der de aller fleste kan bli kirurg, advokat eller sivilingeniør om vilja er på plass.

Litt off-topic.. Synes det skinner litt gjennom at folk som velger yrkesrettet utdanning gjør et dårligere valg enn de som går for høyere utdanning. Skulle likt godt å se hvordan landet hadde sett ut om alle rørleggere, elektrikere, IT-folk, hjelpepleiere, snekkere, mekanikere, transportører, kokker, og alle andre "på gulvet" hadde gått ut i streik. Da kunne de høyt utdannene satt ned alle kommisjonene de ville, utredet til de ble blå i ansiktet, designet alle byggene og bilene de ville, skedulert alle operasjonene de ville, og ingen verdens ting hadde noengang skjedd. :p

Edit: Off-topicen var ikke rettet direkte mot deg altså, bare en sånn holdning det virker som om veldig mange har i dag. Vi er vel på verdenstoppen hva gjelder gjennomsnittlig utdanningsnivå, og jeg grøsser ved tanken på dagen da alle har Mastergrader i historie, sammfunnsvitenskap og makroøkonomi, men ingen kan fikse et sprukket vannrør. :p

Det handler ikke om dårlig oppdragelse eller dumme foreldre, det handler hvilke ressurser foreldrene har i forhold til det sosiale, finansielle og kunnskap. Det blir for lett å si at alle kan bli hva de vil i Norge, når sannheten ikke er så bastant og svart/hvitt som du prøver å fremstille det. Ansvar for egen læring fra videregående er én ting, men hvis du allerede har et dårlig grunnlag fra grunnskolen, blir det vanskelig å søke seg inn på for eksempel allmenn, da det for eksempel er høyere snitt. Resultatet blir at man søker på yrkesrettede utdanninger fordi man sparer seg for utgiftene som kommer i forbindelse med senere utdanning, samt at man ikke oppfyller kravene for almennfalig utdanning som er et vilkår for å søke seg til høyere utdanning. Staten bør forhøye kvaliteten i grunnskolen og gi bedre tilbud til elever i forhold til leksehjelp. Det burde ikke være forskjell på om du kommer fra østkanten eller vestkanten, når det kommer til videre studier - men sånn er det og det er mye forskning omkring akkurat dette problemet. En ting at man trenger rørleggere osv, en annen ting er at det systematisk er de samme personene som havner innenfor disse yrkene.

Og ja, det er mulig å holde en jobb ved siden av studiene - men det går ofte på bekostning av hvor godt man gjør det på skolen. Det er ikke lett å finne seg en jobb, med god lønn, og gunstige arbeidstider. Det er ofte studentene som jobber til de mest ugunstige tidene. Bare tenk - for hver time man har undervisning, er det forventet at man leser to-tre timer. Hvis man for eksempel har 18 timer undervisning, så skal man da altså bruke 54 timer på selvstudier. Til sammen er dette da 72 timer i løpet av en uke. Og så er det forventet at man skal jobbe ved siden av?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-659746
Del på andre sider

Så var det snakk om å sette ting i rett perspektiv da. Vi er verdens største bidragsyter til u-hjelp. Ikke verdens største i forhold til innbyggertall, nei, vi er landet i verden som gir mest penger, selv om vår befolkning er 1/13 av Frankrikes og 1/60 av USAs.

Ingen sier vi skal kutte all u-landshjelp. Ressursjene vi gir må derimot havne der de skal og brukes på fornuftig måte. Hva er det forøvrig med denne håpløse rødgrønne logikken der det å bruke en liten slump penger for å sørge for at eldre ikke ligger med brukket hofte i månedsvis før det oppdages automatisk betyr at vi lar barn i Afrika sulte? Eller at penger til opprusting av vei betyr at vi lar eldre og syke dø? Det finnes andre utgiftsposter å kutte i, blant annet har vi verdens største byråkrati (i forhold til befolkningen, ergo verdens mest ineffektive byråkrati).

Nei, Norge gir ikke mer i U-hjelp totalt sett enn USA. Per innbygger er det mer.

Høh? Det er da ganske innlysende at hvis man har et budsjett på la oss si 100 milliarder, og så bruker 10 av dem på ett område, så har man bare 90 igjen til andre ting. Det er vanskelig å bruke penger på alt selv om FrP mener at det går an.

Forøvrig interessant at du i en tidligere post (sitert nedenfor) pekte på USA og Kina som foregangsland hva manglende byråkrati angår. Du er klar over at Norge fungerer mye bedre enn begge de to? Evner dere ikke å se at skattene og avgiftene faktisk brukes fornuftig? Det finnes eksempler på det motsatte (NRK-lisensen), men i det store og det hele har det skapt et samfunn uten store feil og mangler.

Det er ikke snakk om hva jeg tror. Norge er vel et av landene i verden med størst andel av befolkningen lønnet av Staten. Omlag 1/3* av Norges befolkning er ansatt i offentlig forvaltning. Det vil si at byråkratiet er så ineffektivt at det kreves en halv fulltidsstilling for å godkjenne min selvangivelse og kreve inn min veiavgift og kringkastingsavgift. Satt på spissen selvsagt, jeg vet jeg "koster" samfunnet mer enn som så, men sammenlign med andre land.

Tror du Kina med sine 1,35 milliarder mennesker har 420.000.000 mennesker ansatt i Staten? Hva med USA, med sine 300 millioner innbyggere? Tror du de har 93 millioner statsansatte? Vi oppretter 39 nye "byråkrat"-stillinger hver eneste arbeidsdag, mennesker som ikke på noen måte driver verdiskapning. Ja, jeg forstår at noen må holde landet i gang, men en vekst på 9000 stillinger i året..?

Så, hva er løsningen? At Staten skal komme og ta alt du tilegner deg selv over en totalverdi på 10 millioner? Utsagnene dine virker ikke uten videre gjennomtenkt. Om noen er villige til å jobbe og skape for å tjene penger, så skal de jaggu ha pengene sine også. Det forutsetter selvsagt et marked der monopol og slike ting er dels regulert, men det har vi i Europa i dag så det er en non-issue.

Dessuten betaler den som tjener 100 millioner mer i skatt per år enn du og familien din vil betale til sammen hele deres yrkesaktive liv. I tillegg har de mange i arbeid, som betaler skatt av sin inntekt og bruker penger på varer og tjenester som er avgiftsbelagte og hvis leveranse og salg krever enda flere arbeidere, som betaler skatt, osv.

Hvordan fungerer de samfunnene hvor det private næringslivet står sterkt? Nettopp, det er store klasseskiller og mer fattigdom, mer kriminalitet og større økonomisk usikkerhet. Og dette vil høyresiden at vi skal bevege oss mot? Nei takk.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-659747
Del på andre sider

Nei, Norge gir ikke mer i U-hjelp totalt sett enn USA. Per innbygger er det mer.

Høh? Det er da ganske innlysende at hvis man har et budsjett på la oss si 100 milliarder, og så bruker 10 av dem på ett område, så har man bare 90 igjen til andre ting. Det er vanskelig å bruke penger på alt selv om FrP mener at det går an.

Forøvrig interessant at du i en tidligere post (sitert nedenfor) pekte på USA og Kina som foregangsland hva manglende byråkrati angår. Du er klar over at Norge fungerer mye bedre enn begge de to? Evner dere ikke å se at skattene og avgiftene faktisk brukes fornuftig? Det finnes eksempler på det motsatte (NRK-lisensen), men i det store og det hele har det skapt et samfunn uten store feil og mangler.

Hvordan fungerer de samfunnene hvor det private næringslivet står sterkt? Nettopp, det er store klasseskiller og mer fattigdom, mer kriminalitet og større økonomisk usikkerhet. Og dette vil høyresiden at vi skal bevege oss mot? Nei takk.

Hvilket parti tror du ville vunnet om AP ikke kunne velges?

Hvilket håper du?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-659944
Del på andre sider

Hvilket parti tror du ville vunnet om AP ikke kunne velges?

Hvilket håper du?

Uten Ap ville SV og Sp fått mange flere stemmer, men Høyre hadde vært klart størst uansett.

Selv har jeg ingen partitilhørighet og vet ikke hva jeg kommer til å stemme. Arbeiderpartiet og Venstre er nok mest aktuelt.

VmHd6fE.png

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-659974
Del på andre sider

Annonse

Det beste med denne Høyre vs Venstre debatten, er at på enden av hver skala, har eksemplene ledet til ekstremt klasseskille og massemord. Klasseskille i USA er ekstremt pga av et helt jævelig banksystem, rike mennesker tar opp milliardlån og det er de som er svake som lider av det. Flere banker i USA kan låne ut opp til 33 ganger sitt totale kapital og bankene eier oppkravsfirmaene, dette systemet er så korrupt at det er sykt.

I Norge derimot mener jeg personlig at et steg til høyre siden kan være positivt. Moderat skattelette til mindre og mellomstore bedrifter. Flere inscentiver for å starte flere private bedrifter både inne finans, skole og helsevesen.

Mange snakker om problemet med klasseskille i Norge. Jeg kommer fra et lite sted hvor alle kidza var venner uavhengig av foreldrenes jobb etc. På barneskolen min var det kun en håndfull innvandrere og ingen av dem på mitt trinn. Ingen av foreldrene mine har høyere utdannelse, og begge bestefedrene mine var sjømenn, likevel tar jeg høyere utdannelse. Er jeg en slags freak som forgjeves prøver å klarte i den sosialerangsstigen, eller er det null stress å faktisk gjøre noe med livet sitt her til lands om man ønsker det?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-660062
Del på andre sider

Er 16, derfor kan jeg ikke stemme. Men jeg lurer på noe:

Frp og høyre. Vil ikke de ha samme system som man har i USA???. Greit, vi betaler mindre skatt, men derimot kommer en medesin på apoteket komme til å koste 1000KR +. Ikke noe jeg vil leve med. Samtidig synes jeg Siv jensen slenger ut litt for mye propaganda. (Selvom jeg ikke følger så mye med synes jeg hun kommer med mye pisspreik)

Vil melde meg i AUF. AP, etter min mening, har den beste politikken. Jeg betaler gjerne 50% i skatt, den dag jeg jobber, vi får jo tilbake så mye goder. Liker også innvandring politikken deres, synes det er positivt å ta inn nye, og gi dem muligheter. Og flertallet klarer å integrere seg ;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-660086
Del på andre sider

Er 16, derfor kan jeg ikke stemme. Men jeg lurer på noe:

Frp og høyre. Vil ikke de ha samme system som man har i USA???. Greit, vi betaler mindre skatt, men derimot kommer en medesin på apoteket komme til å koste 1000KR +. Ikke noe jeg vil leve med. Samtidig synes jeg Siv jensen slenger ut litt for mye propaganda. (Selvom jeg ikke følger så mye med synes jeg hun kommer med mye pisspreik)

Vil melde meg i AUF. AP, etter min mening, har den beste politikken. Jeg betaler gjerne 50% i skatt, den dag jeg jobber, vi får jo tilbake så mye goder. Liker også innvandring politikken deres, synes det er positivt å ta inn nye, og gi dem muligheter. Og flertallet klarer å integrere seg ;)

Høyre og FRP er ikke i nærheten av USA sitt system en gang, ja de vil ha en mindre offentlig sphere, men USA er sånn som det er pga lobbyisme, og et utrolig delt land, ikke partipolitikken.

Du bør lese deg litt opp på Arbeiderpartiets politikk i praksis, innvandringspolitikken deres har vært ganske mangelfull de siste åra. Uansett synes jeg det er kjempebra at du ønsker å engasjere deg politisk!

Jeg er kanskje uenig med mange her om hvordan vi gjør landet vårt bra, men jeg synes det er flott at folk engasjerer seg politisk, for da ønsker de i alle fall å gjøre noe bra :D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-660111
Del på andre sider

Høyre og FRP er ikke i nærheten av USA sitt system en gang, ja de vil ha en mindre offentlig sphere, men USA er sånn som det er pga lobbyisme, og et utrolig delt land, ikke partipolitikken.

Du bør lese deg litt opp på Arbeiderpartiets politikk i praksis, innvandringspolitikken deres har vært ganske mangelfull de siste åra. Uansett synes jeg det er kjempebra at du ønsker å engasjere deg politisk!

Jeg er kanskje uenig med mange her om hvordan vi gjør landet vårt bra, men jeg synes det er flott at folk engasjerer seg politisk, for da ønsker de i alle fall å gjøre noe bra :D

Ja, synes det er gøy.

Men ja, Høyre og Frp er ikke på lik linje med USA, men,det blir jo forsatt mye andre utgifter som kunne vært unngått?

Og når det gjelder oljepengene, vil Frp/Høyre bruke dette, tror jeg har hørt det, men er ikke sikker (?) Hvis dette stemmer, hvorfor skal de det? Idiotisk. Som sagt er jeg ganske ny innenfor dette, men jeg tåler virkelig ikke frp, de skaper virkelig en dårlig ukultur. (Fremmedfrykt)

Rett meg om jeg sier noe feil :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-660118
Del på andre sider

Det beste med denne Høyre vs Venstre debatten, er at på enden av hver skala, har eksemplene ledet til ekstremt klasseskille og massemord.

Kan du gi meg et par eksempler på liberalistiske stater(langt ute til høyre på skalaen) hvor det har forekommet ekstremt klasseskille og massemord?:D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-660280
Del på andre sider

Annonse

Det handler ikke om dårlig oppdragelse eller dumme foreldre, det handler hvilke ressurser foreldrene har i forhold til det sosiale, finansielle og kunnskap. Det blir for lett å si at alle kan bli hva de vil i Norge, når sannheten ikke er så bastant og svart/hvitt som du prøver å fremstille det. Ansvar for egen læring fra videregående er én ting, men hvis du allerede har et dårlig grunnlag fra grunnskolen, blir det vanskelig å søke seg inn på for eksempel allmenn, da det for eksempel er høyere snitt. Resultatet blir at man søker på yrkesrettede utdanninger fordi man sparer seg for utgiftene som kommer i forbindelse med senere utdanning, samt at man ikke oppfyller kravene for almennfalig utdanning som er et vilkår for å søke seg til høyere utdanning. Staten bør forhøye kvaliteten i grunnskolen og gi bedre tilbud til elever i forhold til leksehjelp. Det burde ikke være forskjell på om du kommer fra østkanten eller vestkanten, når det kommer til videre studier - men sånn er det og det er mye forskning omkring akkurat dette problemet. En ting at man trenger rørleggere osv, en annen ting er at det systematisk er de samme personene som havner innenfor disse yrkene.

Og ja, det er mulig å holde en jobb ved siden av studiene - men det går ofte på bekostning av hvor godt man gjør det på skolen. Det er ikke lett å finne seg en jobb, med god lønn, og gunstige arbeidstider. Det er ofte studentene som jobber til de mest ugunstige tidene. Bare tenk - for hver time man har undervisning, er det forventet at man leser to-tre timer. Hvis man for eksempel har 18 timer undervisning, så skal man da altså bruke 54 timer på selvstudier. Til sammen er dette da 72 timer i løpet av en uke. Og så er det forventet at man skal jobbe ved siden av?

Vet du, jeg tror ikke vi er uenige. Jeg forsøker absolutt ikke å si at det er lett å være student i Norge. Det er dog tilfelle, om man skal være helt pedantisk, at dersom vilja er på plass kan man få seg en utdannelse. Stipend og lån utgjør såpass at man overlever, i allefall om man jobber helger og slikt. Igjen, jeg sier ikke det er lett eller optimalt, men at det er mulig. Min bestefar jobbet fra han var 14 som tømmerhugger. 12-timers dager 6 dager i uka med beinhardt kroppslig arbeide for fattigmannslønn, og gjerne en times gåtur med alt utstyr på ryggen til og fra hugstfeltet. I tillegg hugget og fraktet han tre til den lokale saga for å få tillaget materialer som han bygget et hus av. Irrelevant? Kanskje det, men at folk ikke klarer å jobbe ved siden av studier er et valg, folk har vært gjennom tyngre prøvelser. :p

Kan det bli bedre? Så klart! Stipendet har vel knapt nok blitt justert i forhold til kjøpekraft siden 1970 eller noe der omkring (tar det rett fra hukommelsen, med forbehold om feil).

..og ja, hurra for det du sier! Mer penger til utdanning! Folk må få tilrettelagt undervisning, for folk har forskjellige styrker og svakheter hvor enn mye politikerene vil ha sine identiske A4-form skrivebordskrigere.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16884-valg%C3%A5r/page/8/#findComment-660891
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...