Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har siden juni 2012 hatt en personlig trener. Knallblid og koselig jente, hun har økt min grunnleggende styrke og fått meg i ok form uten skader, feilbelastninger m.m. Hun har hjulpet meg med teknikk og har også bistått så jeg hadde en treningsrutine frem til julestria.

Jeg vurderer nå å kjøpe 6 nye timer, fordi jeg trenger hjelp med bikinformen 2013 :whistle:. Målet mitt med PT var i utgangspunktet å gå ned noen kilo og bli mer "fit". Jeg har gått opp 5 kilo, sliter nå med en haug med bukser og klær.. men jeg får tilbakemeldinger om at jeg dog ser strammere ut. Men selvfølelsen rakner av vekta!

Jeg har også store problemer med mat, jeg spiser ikke under stress og det kan ofte gå ti timer uten mat med overspising på kveldne. I tilegg har jeg hatt en del mangler, b-vitamin og jern påvist av lege og jeg tror det skyldes litt kosthold. Min nåværende pt kan ingenting om mat, har alltid vært aktiv så jeg føler hun ikke forstår min problematikk. Hun jubler over økt styrke og biceps som begynner å synes. Jeg selv tenker at en sunn kropp ville hatt mindre fett og bedre kosthold, men jeg mangler innsikten, disiplinen og smaksløkene for å få dette i havn alene.

Hun er en fantastisk blid dame som smitter med sitt humør, foruten at jeg nå klarer strak mark, knebøy og har fått en smertefri skulder(hatt hyppige betennelser som forsvant etter at jeg begynte med styrketrening) så føler jeg at jeg ikke når mine mål/drømmer.

Jeg vurderer nå å be om en annen pt, men jeg er fornøyd med hennes væremåte. Men jeg føler at hun ikke presser meg nok. I tilegg har jeg en drøm om pt, som sjekker litt hvordan det går mellom hver time,om man faktisk trener eller ei. Og jeg lurer på om sistnevnte er urealistiske forhåpninger?

Hva tenker dere pt`er om man bytter pt?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15861-bytte-av-pt-hva-tenker-ptene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke PTen sin feil at du har problemer med mat?

Hvis du vil gå ned i vekt/fett % må du jo være i underskudd. Det eneste du evt kan sjekke opp mot er om du vil ha en PT/veileder som kan sette opp kostholdsplan til deg i så fall. Så slipper du å "stresse" med det!

Ta å snakk med henne om problemstillingen din? før du betalte henne, sjekket du kompetansen hennes? har hun en kropp du vil ha?

Du må nesten være konkret om hva du vil ellers kan hun ikke hjelpe deg på best mulig måte. viser det seg at hun ikke har nok kompetanse for å legge til rette for at du når dine mål så må du nok bytte. ellers drit i den helvetes badevekten. bruk speilet og se om du liker deg selv?

Tallet på vekten sier ikke noe om muskelmasse fettmasse og vann. beklager ordbruken, men er alt for mange jenter som bruker vekten som fasit. :)

Få pten din til å fokusere mindre på armer og små muskelgrupper og heller fokusere på store muskelgrupper som hele underkroppen, bryst, rygg skuldre. hvis hun bare kommenterer fremgang på biceps så virker det som noe er hakkende gale med det programmet hun har gitt deg.

Må nok gå til en ernæringsfysiolog hvis du skal ha rådgivning om mat, men pter skal ha grunnkunnskaper om basal ernæring Ellers håper jeg du finner ut av ting lykke til :)

Som andre sier lenger opp, det er nok kostholdet det skorter på. Legg ut kostholdet, så er det mange her som er kapable til å sette opp ett skikkelig kosthold til deg.

En PT kan hjelpe deg på trening, men hun/han kan ikke spise for deg, den jobben må du gjøre selv ;)

Støtter det som er sagt om kosthold. Du kan trene så riktig, så mye og så avansert som bare det, men hvis ikke kostholdet ditt står i stil vil det skje lite eller ingen ting.

Les også denne her: Veier mer enn aldri før, skjønner ikke hva som skjer? | Fitnessbloggen Forum

Annonse

Det er vel ikke PTen sin feil at du har problemer med mat?

Hvis du vil gå ned i vekt/fett % må du jo være i underskudd. Det eneste du evt kan sjekke opp mot er om du vil ha en PT/veileder som kan sette opp kostholdsplan til deg i så fall. Så slipper du å "stresse" med det!

Det er ikke PT´en sin feil at hun har problemer med mat, men treneren bør selvsagt kunne komme med konkrete forslag. Dermed kan kunden oppnå resultatene. Det er ikke PT´en sin feil at kunden ikke trener heller, men PT`en bør selvsagt kunne sette opp noe som passer akkurat den kunden. Passer opplegget for kunden, vil selvsagt kunden utføre det.

Jeg har siden juni 2012 hatt en personlig trener. Knallblid og koselig jente, hun har økt min grunnleggende styrke og fått meg i ok form uten skader, feilbelastninger m.m. Hun har hjulpet meg med teknikk og har også bistått så jeg hadde en treningsrutine frem til julestria.

Jeg vurderer nå å kjøpe 6 nye timer, fordi jeg trenger hjelp med bikinformen 2013 :whistle:. Målet mitt med PT var i utgangspunktet å gå ned noen kilo og bli mer "fit". Jeg har gått opp 5 kilo, sliter nå med en haug med bukser og klær.. men jeg får tilbakemeldinger om at jeg dog ser strammere ut. Men selvfølelsen rakner av vekta!

Jeg har også store problemer med mat, jeg spiser ikke under stress og det kan ofte gå ti timer uten mat med overspising på kveldne. I tilegg har jeg hatt en del mangler, b-vitamin og jern påvist av lege og jeg tror det skyldes litt kosthold. Min nåværende pt kan ingenting om mat, har alltid vært aktiv så jeg føler hun ikke forstår min problematikk. Hun jubler over økt styrke og biceps som begynner å synes. Jeg selv tenker at en sunn kropp ville hatt mindre fett og bedre kosthold, men jeg mangler innsikten, disiplinen og smaksløkene for å få dette i havn alene.

Hun er en fantastisk blid dame som smitter med sitt humør, foruten at jeg nå klarer strak mark, knebøy og har fått en smertefri skulder(hatt hyppige betennelser som forsvant etter at jeg begynte med styrketrening) så føler jeg at jeg ikke når mine mål/drømmer.

Jeg vurderer nå å be om en annen pt, men jeg er fornøyd med hennes væremåte. Men jeg føler at hun ikke presser meg nok. I tilegg har jeg en drøm om pt, som sjekker litt hvordan det går mellom hver time,om man faktisk trener eller ei. Og jeg lurer på om sistnevnte er urealistiske forhåpninger?

Hvordan har oppfølgingen rundt oppsettet vært? Har du målt og veid / tatt formbilder?

Har du spesifikt spurt om å få kostholdsveiledning eller uttrykt et ønske om det?

Hva er kvalifikasjonene til PTen? Er andre kunder fornøyd?

Selv om PTen er grei, snill og i godt humør trenger det ikke bety at hun er den rette PTen for deg. Om du ikke er fornøyd eller har tillit til PTen hadde jeg:

1) Snakket med treneren din om det

2) Byttet PT

3) Si du vil at 2 av klippene skal være med en trener som har mer peiling på kosthold.

Du kan ikke ha en PT du ikke har tillit til. Det blir bare rot. Du kan heller ikke forvente å oppnå resultater om du ikke passer på kostholdet ditt / utfører egentrening. En PT 1 x i uken / 1 x annenhver uke kan gi litt veiledning, men det er bare toppen av isberget om du ikke får en SKIKKELIG oppfølging. Til slutt handler det om at du skal få tjenesten du betaler for.

Personlig mener jeg at når man betaler 500 kr + timen bør man få mer enn bare den ene timen med trening. Klienter som kjøper klipp med meg (selger som oftest kun i pakker på 40 klipp hvor kundene trener 3x i uken) får med:

• Kostholdsplan (etter behov og ønske)
  • Treningsplan (eventuell egentrening / kardio / hjemmetrening med foamroller og rehab / prehab)
  • Ukesoppdrag (små ukesmål for å krydre opp hverdagen)
  • Oppskrifter
  • Liste med gode matvarer
  • 24/7 tilgjengelighet så de kan spørre når som helst om de lurer på noe via sms / e-post

Om du ikke er fornøyd med din trener bør du definitivt skifte, men ville pratet med treneren din først da hun kanskje ikke er klar over problemet.

Takk for tilbakemeldinger fra samtlige!

Jeg er fullstendig klar over at det er jeg som må gjøre jobben, og at en pt kun vil kunne bistå med råd/veiledning. Ved bestilling av pt, spurte jeg vel også ganske klart etter en som kunne bistå med ernæringsråd i tilegg til treningen. Hun jeg har nå, har selv kommentert at hun ikke har peiling på kosthold. Forskjellen på henne og meg er at hun har vært aktiv hele livet, det har ikke jeg.

Jeg er videre fullstendig klar over at det er mine valg i hverdagen som gir/ikke gir resultater. Men jeg har savnet en som kan komme med råd/tips til mat. F.eks er jeg helt grønn på hva som egentlig er karbs/proteiner, men etter å ha meldt meg inn på vektklubben ble jeg en del klokere :) (Der får man et diagram som viser fordelingen av inntaket av karbs/proteiner/fett i løpet av dagen. Jeg har spist høy-karbo ;)

Mye av min tvil er at jeg ikke får noe særlig med råd/tips til egentreningen, det blir litt sånn (sitat); "tren to ganger i uka du, det er knallbra!"

Jeg savner som sagt, litt den råd og veiledningsbiten hos min pt. F. eks. fordeling av økter, hvor mange økter bør jeg ha med kondisjon og styrke per uke? Hva er egentlig et sunt kosthold? Som BlueBearFastForm nevner; en liste over gode matvarer!

Mine pt timer har i stor grad havnet om hvor suverent flink jeg er, eller hvor sterk jeg har blitt. Og jeg veit sjøl at jeg ikke er spesielt sporty eller eksemplarisk sterk, så det blir litt sånn "dulling". Man bestiller seg gjerne en personlig trener fordi man trenger kunnskap og pushing, ikke kosemosing på grensen til overdose :) Men igjen, jeg er fullstendig klar over at jeg skal gjøre jobben sjøl, det er den treningen jeg utfører og det jeg spiser som gir resultater. Men jeg bestilte jo en pt fordi jeg er totalt GRØNN på det området, og trenger mer kunnskap :)

Hadde PT for noen år tilbake og da måtte jeg levere matlogg og han brukte kanskje 10-15 min hver gang på å gå gjennom hva jeg hadde gjort/spist siden sist og ga meg "oppdrag" til neste gang. Her ble det foretatt målinger (det er det ikke gjort nå) og i løpet av 10 uker hadde fettprosenten sunket med 10%. Etter hver time med han så måtte jeg benytte handicap toalett pga. støle muskler, nå blir jeg faktisk mer støl på egenhånd..

Men ja, vekten betyr ikke alt. Og jeg kan erkjenne at jeg stoler litt for mye på baderomsvekten :)

Men jeg har nå gitt beskjed om at jeg håper vi kan bruke 10-15 min av neste time på målsetninger og hvordan nå målene mine :)

Engelenmedhorn

Det er ikke lett å navigere seg gjennom jungelen av kunnskap. Som oftest ender man bare opp med flere spørsmål..

Send meg en innboks eller en e-post til [email protected]. Jeg kan gjerne svare på eventuelle små spørsmål du har etc :-)

F.eks er jeg helt grønn på hva som egentlig er karbs/proteiner, men etter å ha meldt meg inn på vektklubben ble jeg en del klokere :)

Hadde PT for noen år tilbake og da måtte jeg levere matlogg og han brukte kanskje 10-15 min hver gang på å gå gjennom hva jeg hadde gjort/spist siden sist og ga meg "oppdrag" til neste gang. Her ble det foretatt målinger (det er det ikke gjort nå) og i løpet av 10 uker hadde fettprosenten sunket med 10%.

Du hadde en PT som gikk gjennom kostholdet ditt hver gang, men likevel er du fremdeles helt grønn på kosthold? Vil du ha en PT som lærer deg å bli selvstendig slik at du klarer deg selv, eller vil du ha en PT som forteller deg nøyaktig hva du skal gjøre og så kan du like lite i ettertid?

BluebearFastForm Takk! Skal se om jeg får rablet ned noen konkrete spørsmål :) :)

Vegard Lysne : Det er omlag 6-7 år siden jeg hadde denne PT`en. Så mulig jeg ikke er helt totalt grønn, men det er ganske lite jeg husker. Denne sunne fornuften i forhold til mat har jeg, i likhet med mange andre. Jeg vet at fisk er sunt, at man bør velge grove produkter fremfor fine, ikke spise godis hver dag osv. Men jeg savner den kunnskapen som gjør at jeg velger riktig mat som gir energi og gjør at kroppen fungerer bedre. Mulig det virker banalt for den enkelte som har peiling på dette, men når man som relativt fersk innenfor det å etablere en sunn og magrere livsstil så leser man om lavkarbo, proteinmodifisert faste, lav-kalorikurer, supermat og gudene må vite hva. Man blir vel rett og slett ganske forvirret og fortumlet i informasjonsflyten som er rundt omkring. Hva er det egentlig som er sunt? Burde jeg gå på diett? Hva kan jeg gjøre med det kostholdet jeg har per dags dato, hva slags valg kan jeg ta i hverdagen som gjør at jeg får et sunnere kosthold som gir meg mer energi og bedre helse på sikt?

Så nei, jeg ønsker ikke en PT som forteller meg nøyaktig hva jeg skal gjøre til minste detalj. Jeg savner egentlig rett og slett en PT som ikke svarer på spørsmål om hva er sunn mat med- "det veit du sikkert sjøl. Ikke spis godis hver dag"(sitat)

Jeg ønsker en PT som lærer meg å bli selvstendig, i form av å gi råd og veiledning. En som har over almenne forståelse av mat, sammensetning av mat som gjør at man får i seg det man trenger slik at man har nok overskudd til å gjennomføre både jobb og trening, uten å falle sammen etter jobb. Jeg ser mitt kosthold subjektivt, slik jeg har spist fungerte helt fint når det jeg skulle gjøre hver dag var å jobbe, være med venner og slappe av foran tven. Jeg har derimot gått på en god del smeller etter at jeg begynte å trene, fordi jeg går helt tom for energi. Jeg spiser slik jeg gjorde når jeg var inaktiv, og jeg tror ikke det er snakk om å bare øke inntak av mat. Jeg trenger mer kunnskap om mat som gir overskudd/energi i form av at man får i seg tilstrekkelig næring per dag, informasjon om hvilke matvarer som gir langsiktig energi og dekker dagsbehovet for vitaminer/mineraler og hele sulamtitten.

Og ja, mulig jeg ikke er helt grønn. Jeg liker konkret informasjon og fakta, jeg søker det til en viss grad på egenhånd. Men nå er det slik at ikke "alt for funker for alle", og det jeg føler jeg trenger hjelp til er å se om jeg har noen feller i mitt kosthold på nåværende tidspunkt, og få hjelp til å se mitt kosthold fra en objektiv person som har en over almenne forståelse for ernæring..

Men mulig dette er litt for mye å be om av en PT :) Men siden ryktene sier at "abs are made in the kitchen", så hadde det vært fint med litt flere råd enn bare å trene reka i slynga ;)

Annonse

....

Jeg ville først og fremst ha snakket med treneren, og forklart at du er fornøyd sålangt, men nå gjerne ønsker å bli presset litt hardere. Du kan også si ifra om at du hadde satt pris på mer oppfølging utenom trening.

Jeg setter vertfall personlig pris på ærlighet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...