Gå til innhold

Ekspertene advarer mot motebloggernes kroppshysteri


Anbefalte innlegg

Det er trolig flere jenter med overvekt og normalvekt enn undervekt her inne som har spiseforstyrrelse, men de får ikke sine tråder stengt, gjør de vel? De blir ikke avvist. Hva er det med denne anorektiker-fobien her inne som gjør at tråder stenges bare lav BMI blir nevnt? Jenter som spør om råd her inne trenger kunnskap, og man skulle ikke diskriminere hvem som får det! De opplever hermed avvisning på samme måte som av dårlige behandlere, som heller ikke vil lytte og tro de kan klare seg selv, bare de får støtte og kunnskap nok. Argumentet "dette er ikke et behandlingssted" holder ikke mål fordi det er "behandling" av overvekt her. Mange med overvekt lider av tvangsspising. Dessuten tror jeg mange er bulimikere her inne uten å tørre å si de kaster opp i redsel for avsky-reaksjoner og kanskje avvisning fordi "dette ikke er et behandlingssted". Bulimi er forresten også å trene pga dårlig samvittighet etter å ha spist, ikke bare det å kaste opp.Tipper det er en del av de her inne. Skulle de miste rettigheter pga det? Hvordan kan en moderator sette en grense for syk og frisk? Det finnes ikke en slik klar grense! Moderatorer føler unødig ansvar når de stenger tråder. tror jeg. Det ser for meg ut som en stygg stolthet når jenter avfeies så lett.

Jeg er til dels enig i det du skriver, men forskjellen på en anorektiker og en overspiser er at førstnevnte kan dø av sin lidelse. Personlig mener jeg at et forum på Internett ikke skal brukes som behandling for noen lidelser, man trenger oppfølging som er tettere enn som så for å klare å få bukt med problemene sine. Spiseforstyrrelser er jo til syvende og sist en psyskisk sykdom, og det finnes vel svært få psykologer her inne? Problemer med maten er som oftest et symptom på at noe annet er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er til dels enig i det du skriver, men forskjellen på en anorektiker og en overspiser er at førstnevnte kan dø av sin lidelse. Personlig mener jeg at et forum på Internett ikke skal brukes som behandling for noen lidelser, man trenger oppfølging som er tettere enn som så for å klare å få bukt med problemene sine. Spiseforstyrrelser er jo til syvende og sist en psyskisk sykdom, og det finnes vel svært få psykologer her inne? Problemer med maten er som oftest et symptom på at noe annet er galt.

og overvekt kan man ikke dø av?:) Jeg skjønner at ingen vil hjelpe en anorektiker med å bli sykere (dø) men jeg mener man kan ikke ta ansvar for en annen sånn. Hva en person velger å bruke kunnskap til er opp til de. Om en person sa til meg at han vil ta livet av seg og vil vite antall piller av type x som må til for å dø hadde jeg ikke hjulpet han med den kunnskapen, men om en person som stiller spørsmål her inne vil bli friskere eller sykere kan ikke noen av oss vite bare basert på enkelte setninger personen har skrevet. Hva en person skal med kunnskapen vet ikke vi. Vi kan bare gjette. En gjetning er ingen sannhet. Når en peson har sagt hun har vært anorektiker er hun ikke "in denial" men vil prøve å være fornuftig og bli frisk. Å da nekte henne kunnskap er teit. Om en person med tidligere anoreksi spør om vannmengde i kroppen, hva så? Er det så nøye om hun har mer vann pga karbohydrat- kosthold eller mindre fra lavkarbo? Mindre vann i kroppen gir vekttap men for en anorektiker er det ikke vanntap som er farlig, men fett-og muskelmasse. Trodde det var innlysende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og overvekt kan man ikke dø av?:) Jeg skjønner at ingen vil hjelpe en anorektiker med å bli sykere (dø) men jeg mener man kan ikke ta ansvar for en annen sånn. Hva en person velger å bruke kunnskap til er opp til de. Om en person sa til meg at han vil ta livet av seg og vil vite antall piller av type x som må til for å dø hadde jeg ikke hjulpet han med den kunnskapen, men om en person som stiller spørsmål her inne vil bli friskere eller sykere kan ikke noen av oss vite bare basert på enkelte setninger personen har skrevet. Hva en person skal med kunnskapen vet ikke vi. Vi kan bare gjette. En gjetning er ingen sannhet. Når en peson har sagt hun har vært anorektiker er hun ikke "in denial" men vil prøve å være fornuftig og bli frisk. Å da nekte henne kunnskap er teit. Om en person med tidligere anoreksi spør om vannmengde i kroppen, hva så? Er det så nøye om hun har mer vann pga karbohydrat- kosthold eller mindre fra lavkarbo? Mindre vann i kroppen gir vekttap men for en anorektiker er det ikke vanntap som er farlig, men fett-og muskelmasse. Trodde det var innlysende.

Du kan ikke sammenligne undervekt og overvekt på den måten. Du kan dø av det meste, uten at ulike årsaker kan sammenlignes av den grunn.

Det er ikke snakk om å nekte folk kunnskap, da har du misforstått poenget. Vi snakker f.eks. om folk som poster innlegg fra sykehuset (ja, det er lett å sjekke), der de er innlagt pga undervekt og får sondemat, som spør om hvordan vannmengden påvirker blodprøver, når de samtidig skriver andre steder at de må opp x kg for å ikke ligge på sykehuset lenger. Vi snakker om folk som får behandling for spiseforstyrrelser, både med lege, ernæringsfysiolog osv, som parallellt driver og søker opp råd for å rettferdiggjøre at den energimengden legene vil at de skal spise er alt for høy og at de garantert kommer til å bli overvektige av det.

Din tolkning av vanntap-temaet understreker bare at du ikke har skjønt hva diskusjonen handler om.

Syns Asle skrev det fint her:

Litt av utfordringer her er at mange vil mene noe om det her fordi det er et viktig tema - så har vi en gruppering som baserer seg på fagkunnskap og likevel ser denne er utilstrekkelig til å kunne gjøre noe som helst i et nettfora, og en annen gruppering som ikke ser sine begrensninger og føler seg kvalifisert for å gi råd de ikke ser rekkevidden av.

Det skremmer meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Du kan ikke sammenligne undervekt og overvekt på den måten. Du kan dø av det meste, uten at ulike årsaker kan sammenlignes av den grunn.

Det er ikke snakk om å nekte folk kunnskap, da har du misforstått poenget. Vi snakker f.eks. om folk som poster innlegg fra sykehuset (ja, det er lett å sjekke), der de er innlagt pga undervekt og får sondemat, som spør om hvordan vannmengden påvirker blodprøver, når de samtidig skriver andre steder at de må opp x kg for å ikke ligge på sykehuset lenger. Vi snakker om folk som får behandling for spiseforstyrrelser, både med lege, ernæringsfysiolog osv, som parallellt driver og søker opp råd for å rettferdiggjøre at den energimengden legene vil at de skal spise er alt for høy og at de garantert kommer til å bli overvektige av det.

Din tolkning av vanntap-temaet understreker bare at du ikke har skjønt hva diskusjonen handler om.

Syns Asle skrev det fint her:

Sjekker du at det er skrevet fra sykehuset? Jeg tror deg ikke. Og hvordan kan du vite om denne personen får mat via sonde? Du høres fordomsfull ut! For du ringer neppe sykehuset eller besøker personen personlig, gjør du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker du at det er skrevet fra sykehuset? Jeg tror deg ikke. Og hvordan kan du vite om denne personen får mat via sonde? Du høres fordomsfull ut! For du ringer neppe sykehuset eller besøker personen personlig, gjør du vel?

Nei, sjekker ikke med mindre det er god grunn til det, og det er det sjelden. Men dette er et reellt eksempel der innleggene ble postet fra en IP-adressen tilknyttet et sykehus. (Jeg har i ettertid også snakket med den personen det gjelder, som til informasjon har kommet seg mye siden den gang).

Fordomsfull er jeg neppe... Skjønner forøvrig ikke hvorfor du tar sånn på vei, syns du det er fryktelig dumt at folk i slike situasjoner ender opp med å få hjelp som faktisk hjelper i stedet for masse synsing og usikkerhet fra randoms på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nei, sjekker ikke med mindre det er god grunn til det, og det er det sjelden. Men dette er et reellt eksempel der innleggene ble postet fra en IP-adressen tilknyttet et sykehus. (Jeg har i ettertid også snakket med den personen det gjelder, som til informasjon har kommet seg mye siden den gang).

Fordomsfull er jeg neppe... Skjønner forøvrig ikke hvorfor du tar sånn på vei, syns du det er fryktelig dumt at folk i slike situasjoner ender opp med å få hjelp som faktisk hjelper i stedet for masse synsing og usikkerhet fra randoms på internett?

Hjelp som hjelper? Ha ha, den var morsom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
selv om en person har en tittel som psykolog er ikke det ensbetydende med at denne kan hjelpe. Det var poenget mitt.

Ja, en som er utdannet kan ta feil. Men en som ikke er utdannet kan også ta feil. Man stoler på den man vil. Man kan stole på en utdannet røver, som kan ta feil, men ofte tar rett. Eller man kan velge å stole på en random, som kan ta rett men ofte tar feil.

De som har utdanning og jobber med spiseforstyrrede tar ikke i problematikken med ildtang over internett. Dette ser imidlertid ikke ut til å være et problem for folk totalt blottet for kompetanse utover det de har lest seg til selv eller hørt fra andre. Det er noe med selvinnsikt her,

Jeg syns det er flott at moderatorteamet tar tak i denne problematikken sånn som de gjør, og de gjør god jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en som er utdannet kan ta feil. Men en som ikke er utdannet kan også ta feil. Man stoler på den man vil. Man kan stole på en utdannet røver, som kan ta feil, men ofte tar rett. Eller man kan velge å stole på en random, som kan ta rett men ofte tar feil.

De som har utdanning og jobber med spiseforstyrrede tar ikke i problematikken med ildtang over internett. Dette ser imidlertid ikke ut til å være et problem for folk totalt blottet for kompetanse utover det de har lest seg til selv eller hørt fra andre. Det er noe med selvinnsikt her,

Jeg syns det er flott at moderatorteamet tar tak i denne problematikken sånn som de gjør, og de gjør god jobb!

Jeg skal ikke ta stilling til den stengingen av tråder, selv om jeg synes stort sett alle tråder om kosthold og trening her inne er åpenbare potensielle triggere. Det at man tar en bedømmelse på individuelle basis og ser på IP-adresser og liknende tråder postet av samme person er ihvertfall en bedre tilnærming enn slik jeg tidligere har oppfattet policyen: "Nevnes spiseforstyrrelser så stenger vi tråden din".

Det jeg EGENTLIG vil kommentere her er "De som har utdanning og jobber med spiseforstyrrede tar ikke i problematikken med ildtang over internett" - Det er jo direkte feil. Det er nytt, lite utprøvd, og lite forsket på ja. Men det finnes utallige internett-baserte behandlingsprogrammer for mange typer psykiske lidelser, inkludert spiseforstyrrelser. Og nei, her er det ikke snakk om både personlig og internettbasert terapi (det finnes selvfølgelig også). Det er mange terapiformer utviklet som ikke innebærer noen form for personlig kontakt. Selv om forskningen er begrenset, så er det flere aspekter ved denne tilnærmingen som er lovende; det er lettere å skrive om ting enn å snakke om dem; man kan skrive så mye og når på døgnet man vil; man kan logge seg på når man trenger det, istedetfor å møte opp til en avtalt tid; skype gjør at man kan ha en terapiform som er tilnærmet lik det å være i samme rom. I tillegg er det billigere og tilgjengelig hvor enn du er i verden. Rett og slett mer fleksibelt. Så det at det ikke tas i med ildtang er bare tull.

JMIR--Web-Based Treatment Program Using Intensive Therapeutic Contact for Patients With Eating Disorders: Before-After Study | ter Huurne | Journal of Medical Internet Research

EBSCOhost: 'So wat do u want to wrk on 2day?': The Ethical Implications of Online Coun...

EBSCOhost: The Intelligent e-Therapy system: a new paradigm for telepsychology and cyb...

(Må bare påpeke at jeg mener selvfølgelig ikke at Fitnessbloggen skal begynne med dette!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra at slike tråder stenges. Det er nok av forum-aper her inne som kommer med useriøs feedback basert på synsing fremfor faglig kunnskap. Jeg vil ikke at disse medlemmene skal påvirke personer med spiseforstyrrelser i negativ retning. Og som flere ganger nevnt, personer med spiseforstyrrelser tolker svaret de får, muligens i den retningen de selv ønsker. Greit nok at det er forsket på upersonlige diskusjonsforum, men jeg regner med at det er et type forum som styres av administratorer som har spesialkunnskap på feltet og at det fins retningslinjer for hvordan slike forum fungerer. Dette er i utgangspunktet et treningsforum. Jeg ser ikke at det er noe galt i at enkelte medlemmer spør om hjelp til å gå opp i vekt, men jeg tror nok hvert enkelt tilfelle vurderes i forhold til om tråden skal stenges eller ikke. Man ser jo hva medlemmet har skrevet av innlegg før og ser hvordan de sier til svarene de får. Noen lever i fornektelse, mens andre faktisk tar til seg de gode rådene som blir gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er bra at slike tråder stenges. Det er nok av forum-aper her inne som kommer med useriøs feedback basert på synsing fremfor faglig kunnskap. Jeg vil ikke at disse medlemmene skal påvirke personer med spiseforstyrrelser i negativ retning. Og som flere ganger nevnt, personer med spiseforstyrrelser tolker svaret de får, muligens i den retningen de selv ønsker. Greit nok at det er forsket på upersonlige diskusjonsforum, men jeg regner med at det er et type forum som styres av administratorer som har spesialkunnskap på feltet og at det fins retningslinjer for hvordan slike forum fungerer. Dette er i utgangspunktet et treningsforum. Jeg ser ikke at det er noe galt i at enkelte medlemmer spør om hjelp til å gå opp i vekt, men jeg tror nok hvert enkelt tilfelle vurderes i forhold til om tråden skal stenges eller ikke. Man ser jo hva medlemmet har skrevet av innlegg før og ser hvordan de sier til svarene de får. Noen lever i fornektelse, mens andre faktisk tar til seg de gode rådene som blir gitt.

Joda jeg ser absolutt poenget ditt, og jeg er ikke uenig i noe av det du sier. Jeg synes bare tilnærmingen blir en smule dobbeltmoralsk - man lurer seg selv til å tro at man takler problemet. Hele forumet er jo en oppskrift på en spiseforstyrrelse. Men jeg skjønner selvfølgelig at det er vanskelig for moderatorene å bedømme hva som skal være lov eller ikke. Jeg vet ikke hvilken tilnærming som fungerer best, men jeg reagerer bare litt på de tilsynelatende bastante påstandene folk kommer med som insinuerer at Fitnessbloggen takket være sine velutviklede retningslinjer er en 100% spiseforstyrrelsesfri plass. Er retningslinjene utviklet for brukerenes beste, eller for at moderatorene skal kunne sove godt om natten?

Det angår jo egentlig ikke meg, så jeg vet ikke hvorfor jeg legger meg sånn opp i det. Men noen ganger så ser jeg tråder hvor jenter ber om hjelp og trådene deres blir stengt og jeg lurer på hvordan deres mentale reaksjon på en slik avvisning kan få konsekvenser for dem. Det virker også noe tilfeldig hvilke tråder som stenges og ikke. Men igjen, jeg skjønner at det er vanskelig å skulle bedømme hva som skal stenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt riktig det heller. Det forskes også på effekten upersonlige diskusjonsforum kan ha. Foreløpig er det også lovende!

Forskes på ;) Men forskjellen fra et åpent forum er at man gjerne vet hvem det er som sitter og hjelper, eller i det minste vet at disse har en viss kompetanse. Man sitter ikke og får hjelp fra en random som synser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg ser absolutt poenget ditt, og jeg er ikke uenig i noe av det du sier. Jeg synes bare tilnærmingen blir en smule dobbeltmoralsk - man lurer seg selv til å tro at man takler problemet. Hele forumet er jo en oppskrift på en spiseforstyrrelse. Men jeg skjønner selvfølgelig at det er vanskelig for moderatorene å bedømme hva som skal være lov eller ikke. Jeg vet ikke hvilken tilnærming som fungerer best, men jeg reagerer bare litt på de tilsynelatende bastante påstandene folk kommer med som insinuerer at Fitnessbloggen takket være sine velutviklede retningslinjer er en 100% spiseforstyrrelsesfri plass. Er retningslinjene utviklet for brukerenes beste, eller for at moderatorene skal kunne sove godt om natten?

Det angår jo egentlig ikke meg, så jeg vet ikke hvorfor jeg legger meg sånn opp i det. Men noen ganger så ser jeg tråder hvor jenter ber om hjelp og trådene deres blir stengt og jeg lurer på hvordan deres mentale reaksjon på en slik avvisning kan få konsekvenser for dem. Det virker også noe tilfeldig hvilke tråder som stenges og ikke. Men igjen, jeg skjønner at det er vanskelig å skulle bedømme hva som skal stenges.

Jeg tror nok det er svart på tidligere her. Det foregår mer bak kulissene enn det vi vanlige medlemmer får med oss. En vurdering av hvert enkelt medlem er ikke så vanskelig (basert på hva de skriver). Det fins allikevel medlemmer som fint klarer å manipulere og skjule sin sykdomstilstand. Jeg har sett tråder som tilsynelatende har vært helt "uskyldige spørsmål" om hvordan gå opp i vannvekt. Når man ser på andre ting brukeren har skrevet, så gjør man seg opp en mening. Jeg har også sett andre medlemmer komme med tåpelige uthengende kommentarer til personer som tydeligvis er sykelig undervektig. Det hjelper heller ikke på selvbildet dems.

Jeg syns ikke det er noe dobbeltmoralsk i det i det hele tatt. Kan man egentlig sammenligne en sykelig overvektig person som søker råd og en sykelig undervektig person som søker råd? Jeg tror retningslinjene er utviklet for brukerens beste, og jeg tror ikke det er tilfeldig hvilke tråder som stenges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er så dumt at det er til å gråte av. Hvordan kan man ha "et usunt fokus på å være sunn"? Er en persons fokus på helse "usunt" i det andre blir brydd av at man har med egen lunch som alternativ til de kjipe brødskivene? Er man usunn fordi folk føler de ikke lever opp til kollegaen som trener hardt og gjevnlig? Jeg forventer ikke mye fra Norske journalister, men at de ikke kan se den logiske bristen i utsagnet "usunt fokus på å være sunn" er et nytt lavmål.

Stå opp mot kroppshysteriet minmote.no

Nok en artikkel om samme vrøvl. Sjekk forresten gjerne bloggen til denne minMote-Sonia. Hun er tynn som en strek, poster bilder av seg selv og moteklær, skriver reiseskildringer og kommer med kommentarer som at beinrangelet Kate Moss er fantastisk.

Hvordan er hun på noen måte et bedre forbilde enn f.eks. fotballfrue som er opptatt av helsa si, noe som selvsagt skinner igjennom i bloggen hun skriver om livet sitt?

Her er det kanskje minmote.no som har brukt litt feil ordvalg i teksten sin, eller du som ikke skjønner hva de mener med usunt fokus. Ortoreksi er i samme gate som anorexi og flere andre lignende lidelser og alle har felles at personen er psykelig opptatt av kropp. Jeg kjenner ei jente som sleit med dette og hun kunne ikke spise et kakestykke uten å få total angst i etterkant og trente som en gal fordi hun hadde gjort noe "galt" i hennes øyne. Alt fokus var på mat og trening og det er sykt og unaturlig, ikke sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskes på ;) Men forskjellen fra et åpent forum er at man gjerne vet hvem det er som sitter og hjelper, eller i det minste vet at disse har en viss kompetanse. Man sitter ikke og får hjelp fra en random som synser.

Jada, men du skjønner kanskje at det blir litt feil å si at man ikke tar i det med ildtang. Det blir en litt forhastet konklusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...