Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Haha, så da lærer jeg elevene feil da? Men poenget er jo fortsatt det samme, uavhengig om det er orddelingsfeil eller særskrivingsfeil. Ordene skal skrives som et ord! Jeg har alltid pleid å bruke ordet "ordelingsfeil" ved alle oppdelinger, men jeg ser forskjellen nå.

Hvordan eler man et ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske pedantisk tidligere, men interessen har avtatt. Såfremt andre klarer å formidle det de ønsker, hvilket er språkets funksjon, skal jeg la være å kommentere åpenbare feil. Det er helt unødvendig å få høyt blodtrykk i alle fall, for enkelte språkfeil er jo bare morsomme (orddelingsfeil for eksempel). Skriver en ikke ulastelig korrekt i alle tilfeller selv kan man ta seg den ordtakelige bollen. Enkelte deltar kun i forumtråder eller diskusjoner for å poengere feil, altså helt uten å tilføre noe kvalitativt nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mulig. Flau slurvefeil i farta det der altså :p Jeg VET at det er to d-er! (Forsvarer meg selv ved å si at jeg har skrevet det riktig først noen hakk ovenfor)

Hehe... Blir litt bekymret for disse små som skal lære noe her i verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har begynt å irritere meg skikkelig over følgende type setning:

"... bestemte seg for å ikke løpe likevel."

Åltså "å" foran "ikke". "Å" skal stå foran infinitiv. Å løpe, å like, å elske, å hate, å prike, osv. Ikke er ikke et verb, det er ikke et infinitiv. Det skal ikke stå "å" foran "ikke". (Joda, jeg har googla, og det er lov, men det står også skrevet at "å" helst ikke skal stå foran "ikke" med mindre det har noe å si for betydningen av setningen, altså at rekkefølgen "ikke å" eller "å ikke" vil gi setningen ulike betydninger. Da kan en bytte om. Ellers ikke!)

Bare et lite hjertesukk fra en stor språknerd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å irritere meg skikkelig over følgende type setning:

"... bestemte seg for å ikke løpe likevel."

Åltså "å" foran "ikke". "Å" skal stå foran infinitiv. Å løpe, å like, å elske, å hate, å prike, osv. Ikke er ikke et verb, det er ikke et infinitiv. Det skal ikke stå "å" foran "ikke". (Joda, jeg har googla, og det er lov, men det står også skrevet at "å" helst ikke skal stå foran "ikke" med mindre det har noe å si for betydningen av setningen, altså at rekkefølgen "ikke å" eller "å ikke" vil gi setningen ulike betydninger. Da kan en bytte om. Ellers ikke!)

Bare et lite hjertesukk fra en stor språknerd.

Er det ikke du som aldri klarer å trykke ned shift når du starter en setning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke du som aldri klarer å trykke ned shift når du starter en setning?

Bare når jeg skriver via mobilen! Trodde ikke det var så gale da, men om du har bitt deg merke i det så er det kanskje gale likevel. Lover å skjerpe meg (n)

(Til mitt forsvar har jeg dysleksi, så at jeg i det hele tatt skriver noe lunne feilfritt er jo et lite mirakel !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hihi ja ... :( (Og til deg: det skal være mellomrom mellom ord og spørsmålstegn.)

Stor forbokstav når det følger en helsetning etter kolon

Etter tegn som avslutter en setning skal det alltid bare være ett mellomrom. Det skal aldri være mellomrom før de store skilletegnene (punktum, spørsmålstegn og utropstegn)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...