Gå til innhold

Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk


Pinglo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Inntil ca... vel, for ikke lenge siden, skrev jeg ting som; "kjøpte du den der i FJORD?" eller "i FJORD gikk jeg på skole". Jada, og dette kommer fra en med toppkarakter i norsk... skulle ikke trodd det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert nevnt tidligere, men skader ikke å gjenta det store problemet: orddelingsfeil!

fot ball mål, ananas ringer og sjokolade kake er jo eksempler på klassiske feil, men i går da jeg så ei skrive "para dise hotel" holdt jeg jammen på å ramle av stolen. Skrekk og gru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntil ca... vel, for ikke lenge siden, skrev jeg ting som; "kjøpte du den der i FJORD?" eller "i FJORD gikk jeg på skole". Jada, og dette kommer fra en med toppkarakter i norsk... skulle ikke trodd det, nei.

Den der har jeg sett et par ganger, den blir jeg faktisk imponert av.(y):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk av garpegenitiv:

Thomas sin analplugg.

det skal være apostrof etter s-lyd når det er genetiv

Men seriøst nå, da jeg lærte norsk lærte jeg begge genitiv-former, altså både genitiv-s og garpegenitiv. Har garpegenitiv aldri vært en offisiell genitiv-form, men bare mye brukt i dagligtale og derfor blitt med i pensumet jeg lærte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, et spørsmål: "Hvem sin analplugg er det?" er ikke lov heller? Hva bør man si isteden?

edit: liker eksemplet ditt, hehe

Godt spørsmål.

Jeg mener at "hvem sin analplugg er det?" er korrekt, da det er snakk om et generelt spørsmål, samtiidg ville det blitt feil med "Er dette Thomas sin analplugg?"

Men dette kan jo enkelt ungås med å heller stille spørsmålet:

"Hvem eier denne analpluggen?"

Hehehe, man kan jo bruke litt ulike eksempler... Ikke bare ball, bil, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...