Gå til innhold

Dagens saker fra media


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke Mr. Elander har bygd kroppen sin på 6 uker med strikk og isolasjonsøvelser, for å si det sånn.

Jeg tenkte jeg skulle nevne det, men lot det ligge :) Bra noen gjorde det hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Den "store youghurt guiden" ?

Syns Skyr kommer usedvanlig dårlig ut, men jeg kan faktisk skjønne at de syns den smaker litt rart.

Selv måtte jeg spise det en del ganger før de falt heeelt i smak. Nå er jeg avhengig :D

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10030618

Mange som synes Skyr smaker litt rart. Kanskje spesielt de versjonene som er kunstig søtet.

Men denne guiden er jo ikke helt nøyaktig. Skyr Frukt er vel ikke tilsatt protein av noe slag? Og den "vanlig" Skyr er vel ikke nøkkelhullsmerket? (selv om det utspekulerte %-merket neste lurte meg :)). Stengt tatt er vel ikke Skyr yoghurt en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som synes Skyr smaker litt rart. Kanskje spesielt de versjonene som er kunstig søtet.

Men denne guiden er jo ikke helt nøyaktig. Skyr Frukt er vel ikke tilsatt protein av noe slag? Og den "vanlig" Skyr er vel ikke nøkkelhullsmerket? (selv om det utspekulerte %-merket neste lurte meg :)). Stengt tatt er vel ikke Skyr yoghurt en gang?

Jo, det er vel nøkkelhullsmerket, men jeg tror uansett ikke det var ett kriterie for testen. Firstprice yoghurten var tross alt med! :p

Om Skyr er yoghurt eller ikke vet jeg sannelig ikke, da jeg ikke vet hva definisjonen på dette er, men da det har samme "bruksområde" syns jeg ikke testen hadde vært fullkommen uten ;)'

Uansett så var det jo en nokså subjektiv test, der smak ble tillagt like mye vekt som næringsmessig innhold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra Melk.no:

"Q-Skyr er et syrnet melkeprodukt og har en tykk og kremet konsistens. Skyr er proteinrik, fettfri og uten tilsatt sukker. Inspirasjonen er hentet fra Island, hvor befolkningen foretrekker det tradisjonelle produktet i stedet for yoghurt.

Skyr kommer i 160 grams beger med skje i lokket, og har flere smaksvarianter i tillegg til naturell skyr i beger på 300 g."

Står ikke noe om hva det er, men synes det virker mer som en type ost, lik kesam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er vel nøkkelhullsmerket, men jeg tror uansett ikke det var ett kriterie for testen. Firstprice yoghurten var tross alt med! :p

Om Skyr er yoghurt eller ikke vet jeg sannelig ikke, da jeg ikke vet hva definisjonen på dette er, men da det har samme "bruksområde" syns jeg ikke testen hadde vært fullkommen uten ;)'

Uansett så var det jo en nokså subjektiv test, der smak ble tillagt like mye vekt som næringsmessig innhold..

Helt enig i at man ikke kan utelate Skyr fra en slik test, det har som du sier samme bruksområde :) Skyr er en slags mykost. Det er kun Skyr Frukt som er nøkkelhullsmerket. Versjonene med kunstig søting er ikke det. Ikke det at nøkkelhullsmerket betyr så veldig mye, de fleste kan jo lese på varedeklarasjonen og selv finne ut hvor lurt det er å hive innpå hva det enn måtte være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet forskjell på tyrkisk yougurt og vanlig youghurt? Er det bare mer fett og litt mindre karbohydrater, eller er det også noen forskjell i smak?

I forhold til matlaging er i allefall den greske og tyrkiske youghurten mye tykkere i konsistensen.

Dersom man skal lage mediteriansk (er dette ett ord?!) mat er det en fordel å bruke dette, eventuelt filtrere vanlig norsk yoghurt for å få den samme konsistensen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er skyr i forhold til cc f.eks? Føler for litt variasjon iblandt.

(Blir litt mattråd det her)

Skyr er et veldig bra alternativ til cottage cheese. 100 g CC inneholder 96 kcal og 12 g protein. 100 g skyr inneholder 59kcal og 10 g proteiner. CC inneholder litt mer kcal fordi det er mer fett, noe det ikke er i skyr. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. jeg kommenterte akkurat dette, bror min la ut en link om dette på facebook. Mitt svar var dette:

"Sånn går det når idioter er idioter.. Ingenting av tipsene eller rådene du ser der stemmer. Ikke antall måltider, heller ikke type mat var problemet. Problemet er det enkleste av alle: kalorier. Lavkarb er kun en tommelfingerregeldiett, om jeg kan kalle det det, som gjør det enklere å komme i kaloriunderskudd uten å faktisk gjøre en innsats utover det å kutte karbohydrater. Selvsagt om du spiser mye fet mat ukritisk som denne tosken gjorde, så vil du ikke komme i kaloriunderskudd.."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening / tanke er:

Kostholdet som funker for noen, funket ikke for henne, move on!

Anektoder som dette er så lite spennende i lengden!

Anekdotiske eksempler har liten verdi, utover å fortelle en historie om en persons erfaringer. Ingen har hevdet at det finnes et universalt kosthold for alle. Får vurdere å drøfte artikkelen i en sak i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anekdotiske eksempler har liten verdi, utover å fortelle en historie om en persons erfaringer. Ingen har hevdet at det finnes et universalt kosthold for alle. Får vurdere å drøfte artikkelen i en sak i morgen.

et debattinlegg er et debattinlegg og en artikkel er en artikkel. Debattinlegget kan være anekdotisk, ukritisk og ubalansert, men kvaliteten blir selvsagt deretter. Problemet oppstår når innlegget ukritisk blir løftet inn i et redaksjonelt produkt, med den legitimiteten det medfører, slik VG gjør her:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10039901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...