Gå til innhold

Lol, Crossfit


Kirill W.

Anbefalte innlegg

En axle clean er bare det å vende en appolons, fins mange måter å vende ting på og alle er sine egne navn (powerclean, full clean, continental clean feks) Det folk ikke skjønner er jo at det i den første videoen er første gangen noen av disse crossfitterne prøver en appolons stang. Er ikke sånn at folka kommer inn å har perfekt teknikk første gang de tester. Irriterer meg bare når folk som aldri har testa noe av det som de ser (sikkert noen her som har gjort det), også flamer de det som de er eksperter ut av denne verden.

Grunnen til at man vender mer med en skikkelig sitt vending hvis man er bra vektløfter er at grepet er bedre på de tynne stengene, og det er lettere å få stanga høyt nok til å komme seg under å knebøye opp stanga. En appolons roterer med vektskivene (mens vektskivene roterer uavhengig av stanga i en vanlig olympiastang), som gjør det vanskeligere å legge den opp til en frontbøy i tillegg til at tykkelsen også gjør det værre å legge den i en frontbøy

Axle Clean

Ut i fra elite fts så virker dte om det er ulike bevegelser selvom at er som du sier en clean. Er litt usikker på forskjellen på en vanlig powerclean og full clean, men mener det er noen. nano?

Og grunnen til flamingen skjer er nok fordi de bruker tilsynelatende for tunge vekter. Litt som hvis noen kvartbøyer med 130kg, så kan du ikke si at du ikke tenker "wtf, ta nå av vekt og gjør det skikkelig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Powerclean er når du cleaner vekta uten å gå dypt i catchen. Vanlig clean er som regel med en dyp catch, tar stanga imot i dyp frontbøyposisjon. Personlig ser jeg ikke helt problemet med å prøve seg på et maksløft i en øvelse du helt nylig har lært, spesielt ikke på Apollon Axe som crossfit damene prøvde på i den videoen, siden de har så inneffektiv teknikk, og de ikke klarer å vende mye vekt uansett, skal det svært mye til for at de skal kunne skade seg i nevneverdig grad. At de kunne prøvd å startet på en lettere vekt, og tatt det mer gradvis, det er en annen sak. Men det er lov å prøve seg, tviler dog på at de holder sånn på hver eneste trening, tror det var mer en greie at de skulle prøve en ny øvelse og se hvor mye de klarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axle Clean

Ut i fra elite fts så virker dte om det er ulike bevegelser selvom at er som du sier en clean. Er litt usikker på forskjellen på en vanlig powerclean og full clean, men mener det er noen. nano?

Og grunnen til flamingen skjer er nok fordi de bruker tilsynelatende for tunge vekter. Litt som hvis noen kvartbøyer med 130kg, så kan du ikke si at du ikke tenker "wtf, ta nå av vekt og gjør det skikkelig"?

Powerclean er å kaste vekten rett opp uten å gå ned i en dyp frontbøy, mens full clean da er å sette seg "under stanga" i en dyp frontbøy.

Blir ikke på noen som helst måte som en kvartbøy :p De makser i appolons axle, og da bruker man den vendinga man trenger for å få det opp. Vil ikke si det de driver med er så sinnsykt skadelig som alle skal ha det til heller. Det mest optimale hadde nok vært å tatt litt lettere et par økter for å øve inn teknikk før man evt sjekka maksen. Men når det er egen strongman dag så er det jo ganske logisk å gå all out ;)

Er for mange som er så sinnsykt opptatt av å løfte akkurat på "riktig" måte i alt mulig, og "treffe" den riktige muskelen uten at de øker betraktlig (sier ikke at de i denne tråden er sånn, da jeg ikke har peilign på hvordan de er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva er poenget - hvorfor skal man ikke bare gjøre normale dølle douchebag fitness øvelser ? Det finnes en hel verden der ute som de fleste av dere ikke kjenner til. La meg gi dere noen artige eksempler. Forhåpentligvis til opplysning og berikelse:

Det handler om risk/reward forholdet. Hvorfor skal man ta zercher bøy når man kan ta vanlige knebøy/frontbøy som både er mindre risikofylte og mer "effektive" øvelser? Det er fullstendig meningsløst å lære seg masse oldschool øvelser når man har masse andre øvelser som både er lettere å utføre og som har langt mindre skaderisiko.

Og det finnes selvsagt en hel rekke andre øvelser av old school varianten. Nå skulle jeg gjerne sett de på tråden her som disser crossfitvideoen om å velge en av de mest teknisk avanserte øvelsene her, og gjøre den perfekt på første forsøk. Legg gjerne ut på youtube, så vi alle kan få morre oss.

Det er ikke snakk om å gjøre en øvelse perfekt, det er snakk om å prøve å sette perser i øvelser man enda ikke har lært seg å utføre skikkelig. 90% av de i videoen bruker alt for mye vekt før de i det hele tatt har lært seg øvelsen.

Det er dessverre ikke bare nedtrekk, hantelpress, benk og triceps pressdowns som finnes av øvelser. Utrolig ignorant gjeng på dette forumet må jeg si. Litt ydmykhet hadde vært på sin plass. Når dere har trent i 10+ år, kanskje dere er mindre høge på pæra.

lolque?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjepphøge gutter på dette forumet, ta gjerne og stikk på gymmet og kjør Turkish Getup med en 28-30kg hantel, og sørg for å filme aller første forsøk. Se om dere klarer å gjøre det bedre enn denne damen. Jeg tviler. :)

Huh? Det blir som om jeg skal be deg om å gå og løfte 300kg i mark og poste videoen her, hva faen er vitsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen hensikt å gå bananas på old school øvelser om man ikke har en spesiell interesse for dette, men som en treningsentusiast er det uansett greit å vite om disse øvelsene og ha prøvd de en gang eller to, om man da ikke bare er opptatt av hvordan man ser ut i speilet og kunne ikke gitt mer pokker i hvilke øvelser som finnes og ikke finnes da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ingen hensikt å gå bananas på old school øvelser om man ikke har en spesiell interesse for dette, men som en treningsentusiast er det uansett greit å vite om disse øvelsene og ha prøvd de en gang eller to, om man da ikke bare er opptatt av hvordan man ser ut i speilet og kunne ikke gitt mer pokker i hvilke øvelser som finnes og ikke finnes da...

Så hvorfor er vedkommende treningsentusiast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen hensikt å gå bananas på old school øvelser om man ikke har en spesiell interesse for dette, men som en treningsentusiast er det uansett greit å vite om disse øvelsene og ha prøvd de en gang eller to, om man da ikke bare er opptatt av hvordan man ser ut i speilet og kunne ikke gitt mer pokker i hvilke øvelser som finnes og ikke finnes da...

Jeg er ganske sikker på at de fleste disset videoen pga teknikken til de som løftet, ikke fordi det var et løft de ikke hadde sett før. Du prøver ikke å perse i teknisk krevende øvelser du ikke har lært deg enda, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjepphøge gutter på dette forumet, ta gjerne og stikk på gymmet og kjør Turkish Getup med en 28-30kg hantel, og sørg for å filme aller første forsøk. Se om dere klarer å gjøre det bedre enn denne damen. Jeg tviler. :)

Hvis du forteller meg hvorfor jeg bør kjøre denne øvelsen ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hva er poenget - hvorfor skal man ikke bare gjøre normale dølle douchebag fitness øvelser ? Det finnes en hel verden der ute som de fleste av dere ikke kjenner til. La meg gi dere noen artige eksempler. Forhåpentligvis til opplysning og berikelse:

Det første som slår meg er teknikk, sikkerheit og effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har crossfitere fått det for seg at de driver funksjonell trening som de får brukt for i hverdagen?

..og som er så syyykt mye bedre og mer funksjonell enn å løfte vekter på gamlemåten?

Det er et argument de til stadighet bruker når jeg sier jeg ikke ser vitsen med crossfit og jeg skjønner det rett og slett ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med crossfitfolka som gjør det her, jeg har et problem med øvelsen i seg selv. Det sier seg selv at når du må gå inn i lumbal hyperlordose for å klare løftet er det ikke en god idé i utgangspunktet. Det handler ikke om å heve seg over crossfit eller noenting, men risikofaktor. Hvorfor ta en helt fin og god øvelse (vending) for så å gjøre den vanskeligere og farligere å gjennomføre? Det gir ikke mening i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold det trollfritt om tråden skal se morgendagens lys

-Mod

ehm, hvor er trollingen? begynner å bli svært lav toleranse for egne meninger på fitnessbloggen viss dette er trolling. er klart at denne saken har 2 forskjellige sider med svært liten respekt for hverandre...tenk apple vs pc...det brukes bare artikler og filmer som skal være under oppsyn av "profesjonelle" og "elite" crossfittere no? når usaklige argumenter slenges rundt, så svares det selvsagt med usaklige svar. skjerp dere, og slutt å overbeskytt medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...