Gå til innhold

Juks/feil i beinpress


Gamla

Anbefalte innlegg

Ja se det:) Det jeg gjør feil, bevegelse eller konsentrasjon, jobb med det:) Jeg kommer hverken til å slutte med beinpress eller gå ned til en "tilfredsstillende" vekt, så jeg kan heller bruke en stund på å gjøre flere hundre kilo perfekt, eller hva?;)

Det er ikkje sikkert du klarar å løfte like mykje med ein anna teknikk, så du burde i det minste terpa teknikk med lågare vekt først og sett kor langt opp du kjem. Å endre teknikk med maksvekt er ikkje heilt ideelt.

Her er for øvrig eit par sitat frå Børge Fagerli om beinpress.

Det eneste kravet jeg stiller er at korsryggen ikke skal krumme seg i bunnposisjon, så det du kan gjøre er å legge hendene flate under korsryggen og så senke ned til du kjenner at det begynner å presse mot hendene - da er korsryggen i ferd med å svaie seg og du stopper bevegelsen.

Som en artikkel jeg har skrevet snart vil gå nærmere inn på, foretrekker jeg å holde konstant spenn på muskelen så ikke lås helt ut i toppen, stopp når det enda er bøy i knærne på toppen. Det er heller ikke nødvendig å senke helt til knærne er forbi ørene.

Ikke gjør som de andre som har på alt for mye vekter og såvidt knekker i knærne. Du er på gymmet for å bli sterkere, ikke for å vise de andre hvor sterk du er – så legg igjen egoet ditt hjemme. Sett foten midt på plata, litt til siden for senter og pek den litt utover. Setter du foten lenger opp på plata vil det ta mer på bakside lår og setemuskler, lavere på plata vil ta mer på forside lår men kan også være mer belastende på knærne. Senk kontrollert ned så langt fleksibiliteten din tillater – gå heller for dybde enn for belastning i starten. Press eksplosivt opp igjen.

(denne siste var i utgangspunktet for eitbeinspress, men prinsippet er likt)

Benpress / beinpress teknikk

Og ein artig sak på slutten.

Den beste var vel: Hvor skal jeg føle benpress?

Vel, hvis du kjenner den i biceps, så gjør du noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en plan..! Dog skjønner jeg ikke helt motviljen mot å gå ned noe i vektbelastningen for å øve teknikk. Jeg gikk ned fra 60 til 30kg i knebøy for å bygge oppover igjen da jeg startet SL 5x5 i sommer, man mister ikke særlig på å deloade for å jobbe opp igjen altså :)

Jo selvfølgelig kan jeg gjøre det! Jeg begynner alltid på en lavere vekt, så nå kan jeg jo bruke den "tia" på å sørge for at jeg gjør det riktig, og ikke haste meg opp til 300! Men, det skal sies, at jeg av og til "skyter" ut beina og automatisk låser når det blir litt for lett, men DET jeg stopper jeg med selv i med en gang! Bremser ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje sikkert du klarar å løfte like mykje med ein anna teknikk, så du burde i det minste terpa teknikk med lågare vekt først og sett kor langt opp du kjem. Å endre teknikk med maksvekt er ikkje heilt ideelt.

Her er for øvrig eit par sitat frå Børge Fagerli om beinpress.

(denne siste var i utgangspunktet for eitbeinspress, men prinsippet er likt)

Benpress / beinpress teknikk

Og ein artig sak på slutten.

Haha, nei biceps er upåvirka!:p Men jeg kan jo si at det jeg fikk høre en gang var at det skal kjennes i forside og bakside lår, og rumpa:P Stemmer det, eller er det feil å fokusere på? "kjenner du det ikke der, så gjør du det feil"-type ting..

For å kommentere litt på det du siterte fra artikkelen, så bruker jeg, i noens øyne, litt for lang tid på å sette meg til rette i setet, sørger for at ryggen og rumpa sitter tett og flatt, synke godt ned i setet. Jeg merker det fort når jeg ikke sitter skikkelig, da blir det lett at jeg "letter" litt, som nevnes som feil i mange artikler.

Jeg har ikke knærne i øyrene, men jeg "neier" heller ikke:P hehe Prøver å holde meg nærmest mulig en 90 graders "knekk" i kne..

Som jeg skreiv i svaret til Kari Amalie, så begynner jeg jo på en lavere vekt, går ikke rett på 300, så det er jo ikke noe problem å terpe på teknikken der før jeg øker!:)

Jeg har skjønnt at det er ting jeg kan jobbe med, og har ingen problemer med å satse på det, men jeg skjønner virkelig ikke greia med å skulle gå til angrep på meg, eller "ta meg" fordi jeg kanskje "jukser" eller gjør noe feil. Det er ikke snakk om at jeg jukser bevisst og juger om det, eller juger på meg den vekta..

Feil eller ikke, så har jeg på et tidspunkt i dag liggi i det apparatet og brukt beina mine til å flytte 300kg på et eller annet vis. Jeg har ikke prøvd å skade noen med å gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsløst å diskutere hvor mye en person tar i beinpress siden det nesten ikke finnes to stk som tar beinpress på samme måte, og gjør de det så er det på to helt ulike apparater...

Takk!:p hehe Det er mer konstruktivt å gi tips og forklare teknikk, hva som er rett og hva som er galt og kan resultere i skade!

Er det ikke viktigere å fokusere på fremgang fremfor hvem som tar hva på hvilket apparat?

Jeg syns bare det er interessant å følge med på noen som jobber med samme vekt som meg i en øvelse, og kanskje ligner meg fysisk på mange måter, fordi det er interessant å sammenligne på en annen måte, se hvordan kroppene fungerer osv.

Jeg vil ha styrke og fremgang, og unngå skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en plan..! Dog skjønner jeg ikke helt motviljen mot å gå ned noe i vektbelastningen for å øve teknikk. Jeg gikk ned fra 60 til 30kg i knebøy for å bygge oppover igjen da jeg startet SL 5x5 i sommer, man mister ikke særlig på å deloade for å jobbe opp igjen altså :)

While the engineers were arguing, the monkey went to the gym... No har eg vore å prylt føttene med forholdsvis lave vekter. Blir å ta trappa på knærne trur eg... Artig diskusjon ditta her(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

While the engineers were arguing, the monkey went to the gym... No har eg vore å prylt føttene med forholdsvis lave vekter. Blir å ta trappa på knærne trur eg... Artig diskusjon ditta her(y)

Haha nå fikk jeg bilder i huet:joyful:

Prylt føttene?? Auo_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer å la værer, jeg klarer å bære vekta, det er bare en gammel uvane og jeg glemmer meg bort, rett og slett, enkelt og greit. Jeg er i min egen verden, millioner av tanker i hodet på en gang, jeg flyter fort avgårde i andre tanker og ting går på automatikk.
Du "flyter avgårde i andre tanker" når du har 300kg på pressen...? :huh:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "flyter avgårde i andre tanker" når du har 300kg på pressen...? :huh:

Hehe ja nei altså, det er vanskelig å forklare, men det mistenkes at jeg har add, da er det mye som foregår på en gang oppi der, tankemulititasking som ikke alltid går helt som det skal:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis det er snakk om bitterhet rundt faktisk beinstyrke, kan de ikke bare konkurrere i vanlig Knebøy som alle andre som konkurrerer i styrke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da snakk om en utrolig tung beinpress?! Hvorfor trener du den med så mye vekter egentlig? Skaderisikoen øker noe voldsomt når man lesser på så sinnssykt.

Må være mange forskjellige modeller beinpress, har aldri sett noen ta så mye der jeg har trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da snakk om en utrolig tung beinpress?! Hvorfor trener du den med så mye vekter egentlig? Skaderisikoen øker noe voldsomt når man lesser på så sinnssykt.

Må være mange forskjellige modeller beinpress, har aldri sett noen ta så mye der jeg har trent.

Det er mange forskjellige varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...