Gå til innhold

Juks/feil i beinpress


Gamla

Anbefalte innlegg

Gjelder det her med låste knær i knebøy også?

Det er forskjellige meiningar her. Du kan kjøre tyngre vekter i beinpress sidan du ikkje treng tenke på all teknikken som finnes i knebøy. At styrkeløftarar låser ut er eit ofte brukt argument for at det er greit.

Eg vil tru det er forskjell på å reitte ut beina og å låse dei. Knea går gradvis nærmare rett posisjon. Når du har fått dei heilt rett kan du vippe dei litt lengre andre vegen, bakover på ein måte. Etter det eg forstår er det den posisjonen du helst bør unngå. Har du fleire hundre kilo på veg opp, når toppen og vippar over så kjem heile vekta ned igjen om du går forbi rett stilling. Der vil du få veldig mykje belastning på eit uheldig område. Går du forbi rett stilling er det ikkje musklar som stoppar bevegelsen, men ledd og sener som gjerne ikkje vil ha den type belastning.

Korriger meg om eg tar feil, men eg trur det er den låsemekanismen som er faren, ikkje at du strekk beina heilt ut på toppen før du går ned igjen. I beinpress får du gjerne litt fart på veg til toppen. På grunn av moment blir det vanskeleg å stoppe vekta frå å gå så langt at beina går over rett stilling og vipper over. Om du kontrollerer litt meir nærmare toppen eller ikkje rettar dei heilt ut vil du vere litt tryggare i forhold til å låse ut.

Tilbake til knebøy så er det kanskje noko liknande ein bør gå for. Rett ut beina, men ikkje lås dei bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1:Bøye skulle det stå.

2:Du skriver om noe du gjør som du selv har oppfattet du gjør. Altså er det bevisst. Var det ubevisst ville du ikke oppfattet det. Du har for mye vekt på og klarer derfor ikke støtte vekten med lårmusklene, derfor låser du knærne. Det skjer som direkte konsekvens av at du har for mye vekt på, du vet det skjer, så resultat av to stk bevisste handlinger.

3: ...

Jeg vurderer det du sier du gjør, ikke deg som person. Du stiller deg derimot i forsvar og bortforklarer legitime innspill. Om du vil høre at du er veldig flink og sterk og gjør alt rett er det flott, men du begynner med å lure på om du gjør noe riktig samtidig som du har en bortforklaring på hvert eneste punkt som kommer opp.

1 da skjønner jeg enda mindre, jeg klarer jo bøye knærne.

2 jeg merker det når de er utstrekt, fordi jeg kjenner det i kneet. Jeg gjør det fremdeles ikke med vilje.

3 kritikken din virker usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange repetisjoner løftet du med 300 kg?

Som nevnt tidligere, så jobber jeg meg oppover med lavere vekter, få repetisjoner, så tar jeg 3x5 hvis det er første gang med den vekta, eventuellt mer om det kjennes veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden går alt for fort...

90, altså, som jeg har forstått det, vinkelen i kneleddet, om du skjønner? Lårbein, leggbein.. Om jeg er på 90 grader vet jeg ikke, litt vanskelig å se, men jeg prøver ihvertfall å gå for det. Selvfølgelig kan det hende jeg slurver, men det er målet og poenget og komme lengst mulig ned, uten at det blir de farlige feilene som det med ryggen.

Som sagt, det finnes så mange vinklar og variantar på apparat at det er nær sagt umogleg å vurdere utan video. Det er i alle fall ikkje vanskeleg å finne eksempel på personar som har mindre vinkel enn 90º i knea på Youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du startet denne tråden pga jeg kommenterte det i loggen din. Er like lei av jenter som mangler selvinnsikt i beinpress, som gutter som mangler selvinnsikt i bøy og benk. Var ikke meningen å ødelegge kvelden din, nå tapte rosenborg seriegullet i tillegg. Last opp en video for å få oss alle til å holde kjeft, epic win for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke støtte vekten med muskulaturen i sluttposisjonen og hyperekstenderer derfor for å avlaste muskulaturen = 'Klarer ikke holde en lett bøy i knærne'.

Du sier det som om du vet det faktisk skjer, menneh.. Jeg klarer det, jeg klarer å støtte vekten, er nok mer den "pausen" som ble nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, så jobber jeg meg oppover med lavere vekter, få repetisjoner, så tar jeg 3x5 hvis det er første gang med den vekta, eventuellt mer om det kjennes veldig greit.

Ålreit. Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i hva som var "juks" i benpress. Benpresser er så forskjellige fra modell til modell, at det er som å sammenlikne tiden man løper 100 meter, uten å ta høyde for om man løper på flatmark, oppoverbakke eller på et rullebånd på en flyplass. Men akkurat dette med låsing av knær og slikt er jo skummelt med tanke på skader, og et tegn på at vekten er for tung også. Ikke minst setter det ryggen i en utsatt posisjon i bunn. Jeg synes personlig at veldig tunge vekter i slike øvelser er en svært dårlig idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden går alt for fort...

Som sagt, det finnes så mange vinklar og variantar på apparat at det er nær sagt umogleg å vurdere utan video. Det er i alle fall ikkje vanskeleg å finne eksempel på personar som har mindre vinkel enn 90º i knea på Youtube.

Sårri, glemte å nevne type, men det er vel den klassiske(?), ikke noe maskin/apparat. Ligger mer eller mindre, 90 grader på setet, kanskje halvparten mot gulvet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålreit. Jeg ville ikke hengt meg så mye opp i hva som var "juks" i benpress. Benpresser er så forskjellige fra modell til modell, at det er som å sammenlikne tiden man løper 100 meter, uten å ta høyde for om man løper på flatmark, oppoverbakke eller på et rullebånd på en flyplass. Men akkurat dette med låsing av knær og slikt er jo skummelt med tanke på skader, og et tegn på at vekten er for tung også. Ikke minst setter det ryggen i en utsatt posisjon i bunn. Jeg synes personlig at veldig tunge vekter i slike øvelser er en svært dårlig idé.

Tror det var Zeph som nevnte denne "pausen" låsningen er for mange, og jeg føler selv at det er der det ligger. Avlastning, pause- latskap..?:p Jeg klarer å la værer, jeg klarer å bære vekta, det er bare en gammel uvane og jeg glemmer meg bort, rett og slett, enkelt og greit. Jeg er i min egen verden, millioner av tanker i hodet på en gang, jeg flyter fort avgårde i andre tanker og ting går på automatikk. Jeg vet det er skummelt, jeg merker at jeg gjør det, ved at jeg kjenner et visst ubehag. Det er noe jeg må øve meg på, uten tvil! Det kommer nok med tid og stunder, det er jo ikke noe jeg velger å gjøre fordi det er behagelig eller noe sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du startet denne tråden pga jeg kommenterte det i loggen din. Er like lei av jenter som mangler selvinnsikt i beinpress, som gutter som mangler selvinnsikt i bøy og benk. Var ikke meningen å ødelegge kvelden din, nå tapte rosenborg seriegullet i tillegg. Last opp en video for å få oss alle til å holde kjeft, epic win for deg:)

Hvorfor er du så opphengt i det? Er det fordi du tror jeg juger, jukser eller gjør feil?

Lille venn, jeg er ikke ekte Trønder engang, og eier null interesse for fotball;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du startet denne tråden pga jeg kommenterte det i loggen din. Er like lei av jenter som mangler selvinnsikt i beinpress, som gutter som mangler selvinnsikt i bøy og benk. Var ikke meningen å ødelegge kvelden din, nå tapte rosenborg seriegullet i tillegg. Last opp en video for å få oss alle til å holde kjeft, epic win for deg:)

Glemte å si at jeg, som jeg sa til deg tidligere, (fremdeles) ikke har kamera..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forsåvidt aldri svar på om låsing av knær var juks, eller bare en feil, "farlig" sådan..

Du har fått svar at så lenge du ikkje konkurrerer så betyr det ikkje stort. Du vil kanskje få inn fleire repetisjonar, som ikkje er noko problem i seg sjølv, men knea er kanskje ikkje like glad for det.

Gløym heile begrepet "juks" og fokuser på kroppen din. Du kan kjøre på som før og risikere problem med knea, eller du kan jobbe med saken og vere på den sikre sida. Eg trur ærleg talt ingen bryr seg om du tar 1 eller 3 repetisjonar.

Du får ein pause, så du kan samanlikne det med å ta pause på toppen i benkpress, eit sekund ekstra mellom kvar repetisjon i andre øvingar. Den viktige forskjellen her er at du ikkje utset ledd for ein ugunstig posisjon i den grad du gjer det i beinpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke helt poenget med å skulle "ta meg" for å ha lessa på 300kg og vippa det brettet med beina mine på et eller annet vis..

Gjør jeg feil, så tar jeg bare alt jeg har lært i dag, fra det jeg leser i artikler osv og konstruktiv kritikk, jobber med det og konsentrerer meg mer. Sliter med konsentrasjon, men det må jeg også jobbe med. "Jukser" jeg, så er det ikke med intesjon, men ubevisst, og det er ikke verre enn at jeg gjør som nevnt over, jobbe med det, pusser på korrekt teknikk.

Eller blir det helt feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med konsentrasjon, men det må jeg også jobbe med. "Jukser" jeg, så er det ikke med intesjon, men ubevisst, og det er ikke verre enn at jeg gjør som nevnt over, jobbe med det, pusser på korrekt teknikk.

Eller blir det helt feil...?

Det er nødvendigvis måten å gjere det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått svar at så lenge du ikkje konkurrerer så betyr det ikkje stort. Du vil kanskje få inn fleire repetisjonar, som ikkje er noko problem i seg sjølv, men knea er kanskje ikkje like glad for det.

Gløym heile begrepet "juks" og fokuser på kroppen din. Du kan kjøre på som før og risikere problem med knea, eller du kan jobbe med saken og vere på den sikre sida. Eg trur ærleg talt ingen bryr seg om du tar 1 eller 3 repetisjonar.

Hele poenget. :) gjør jeg noe feil, så er det ikke verre enn at jeg heller jobber med det.

Jeg vil så absolutt ikke ødelegge knærne, så det var bra at jeg begynnte å grave i tema, for jeg fikk flere tips om hva som er farlig for knærne! Fra før av vet jeg hva som gjør vondt i beinpressen, og prøver å jobbe med å unngå feilen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nødvendigvis måten å gjere det på.

Ja se det:) Det jeg gjør feil, bevegelse eller konsentrasjon, jobb med det:) Jeg kommer hverken til å slutte med beinpress eller gå ned til en "tilfredsstillende" vekt, så jeg kan heller bruke en stund på å gjøre flere hundre kilo perfekt, eller hva?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja se det:) Det jeg gjør feil, bevegelse eller konsentrasjon, jobb med det:) Jeg kommer hverken til å slutte med beinpress eller gå ned til en "tilfredsstillende" vekt, så jeg kan heller bruke en stund på å gjøre flere hundre kilo perfekt, eller hva?;)

Høres ut som en plan..! Dog skjønner jeg ikke helt motviljen mot å gå ned noe i vektbelastningen for å øve teknikk. Jeg gikk ned fra 60 til 30kg i knebøy for å bygge oppover igjen da jeg startet SL 5x5 i sommer, man mister ikke særlig på å deloade for å jobbe opp igjen altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...