Gå til innhold

Juks/feil i beinpress


Gamla

Anbefalte innlegg

I dag runda jeg 300kg på beinpressen, og var faktisk litt stolt, men, det virka som noen mistenkte meg for å juge eller jukse:P så jeg søkte på "beinpress juks" og "beinpress feil", og fannt ikke ut stort mer enn at jeg har en stygg uvane jeg visste om fra før, som er feil, men aner ikke om det ansees for å være juks..

Jeg har føttene i korrekt possisjon, går ikke veldig dypt, men dypt nok(har litt for mye lår og mage i veien:whistle:), men jeg låser knærne..Jeg vet det er skadelig, og jeg har kjennt det, det er en stygg uvane jeg tar meg selv i hele tia!:rolleyes: Jeg mistenker at det har noe å gjøre med at jeg har en liten forskjell i lengden på beina, for jeg merker det aldri så mye som i beinpressen!:eek:

Men er det juks?

Hva er juks i beinpress? Eventuellt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

juks i beinpress er når du dytter med hendene opp.

Du har en sabla sterk beinpress forresten.

Det er ikke juks det du gjør, men farlig for knærne.

Tusen takk for konstruktivt svar og ros:D Jeg dytter aldri opp, men det har hendt at jeg..uhm.. klyper? lårmuskelen litt på venstre sia, lindrer litt av og til, med dytter aldri:)

Jeg vet det er farlig, og tro meg, jeg har fått kjenne det.. Må nok spørre noen om hjelp der, eventuellt se om tilpassa treningssko funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du gjør ganske mye feil. Beinpress er som regel ikke en øvelse det konkurreres i, og i så måte er det ingen regler og dermed vanskelig å jukse. Det finnes mange teknikkfeil derimot.

En video hadde hjulpet for å slippe å synse om alt som kan være galt - men det er endel å jobbe med her.

God gammel tråd : Utfordring til sterke jenter | Fitnessbloggen Forum

Siden du sier jeg gjør ganske mye feil, hva er disse feilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legges i å låse knærne i denne sammenhengen? Skjønnakje:huh:

At beina blir retta heilt ut på toppen, eventuelt låst, før neste repetisjon. Du bør stoppe før beina har retta seg ut. "Fordelen" med å rette ut beina er at du avlastar musklane og får ein liten pause før neste repetisjon. Det er derimot ikkje bra for kne, ledd og diverse anna.

Gå så djupt du kan utan at rumpa løfter seg opp. Vil du gå djupare enn i dag, jobb med mobilitet eller ta eittbeins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja riktig ... fikk tenkt meg om så kom jeg på greia, stod mye oppstilt til allmenn spot og spe under førstegangstjenesten. Dårlig for butikken å "hvile" på knoklene. Behagelig men dårlig praksis.

Har aldri kjørt knebøy så langt opp at jeg har låst, men poenget da er vell at musklene får en liten "pause" og det da blir lettere ned igjen (Siden det omtales som juks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare lest din beskrivelse av hvordan du gjør det, men tre ting slår meg:

1: 300 kg.

2: Låste knær.

3: Går ikke veldig dypt.

Dersom du har lengdeforskjell på lårene/leggene, hvorfor ikke trene ett ben av gangen?

1. ja, hva er galt med det? Jeg er ikke den eneste jenta som gjør det.

2. Jeg har forklart det over, det er ikke noe jeg gjør med vilje eller bevisst. Er det å jukse?

3. Jeg går ikke veldig dypt, som i jeg har ikke knær på brystkassen, men jeg har heller ikke lest en eneste plass at det er et krav. Jeg går så dypt som jeg klarer med min fysikk. Hva jeg har forstått av alt jeg har lest, er 90grader, eller mindre, det som er poenget

Hvorfor skal jeg det? Hvorfor kan jeg ikke trene som jeg gjør, hvis jeg vil det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. "Fordelen" med å rette ut beina er at du avlastar musklane og får ein liten pause før neste repetisjon. Det er derimot ikkje bra for kne, ledd og diverse anna.

Gå så djupt du kan utan at rumpa løfter seg opp. Vil du gå djupare enn i dag, jobb med mobilitet eller ta eittbeins.

Du sier noe der, det er nok litt for "behagelig" for mange vil jeg tro!

Jeg gjør nettopp det! Det første jeg lærte, av Lasse-Liten faktiskP, var at det var veldig viktig med god kontakt med setet(korsryggen og rumpa)! Det er også det jeg leser rundt omkring!

Tror mobiliteten blir bedre når flæsket minker:whistle: Har lår og mage som hindrer meg i å klaske kne i bryst:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ja, hva er galt med det? Jeg er ikke den eneste jenta som gjør det.

2. Jeg har forklart det over, det er ikke noe jeg gjør med vilje eller bevisst. Er det å jukse?

3. Jeg går ikke veldig dypt, som i jeg har ikke knær på brystkassen, men jeg har heller ikke lest en eneste plass at det er et krav. Jeg går så dypt som jeg klarer med min fysikk. Hva jeg har forstått av alt jeg har lest, er 90grader, eller mindre, det som er poenget

Hvorfor skal jeg det? Hvorfor kan jeg ikke trene som jeg gjør, hvis jeg vil det..?

Det er som sagt ingen konkurransar i beinpress. Om det er "juks" må du nesten definere sjølv. Uansett vil det gjere det lettare å få inn fleire repetisjonar. Det store problemet er derimot belastning på kne og ledd, som ikkje er bra.

90 grader i forhold til kva? Det er så mange apparat og variantar og måtar å tolke det på at det er strengt tatt umogleg å vurdere utan video.

Ikkje at eg bryr meg personleg, men om noko påstår dei tar 150 kg i knebøy, og kjører kvartbøy, så er det noko heilt anna enn under parallell. Akkurat som at djup beinpress er noko anna enn "kvartpress". Om ein finn noko av dei same mekanismar i forhold til djupn og belastning på kne som i knebøy veit eg ikkje.

Ta eit sett med 50 kg så djupt du kan utan at rumpa løftar seg opp. Deretter lesser du på 300 kg og ser om du går like langt ned. Det er fort gjort å korte ned på banen med tyngre vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1:Å lesse på så mye vekt at du såvidt klarer å bære knærne kommer du ingen vei med, akkurat som de andre jentene som gjør det ikke gjør det heller. At andre gjør feil gjør ikke dine feil mer riktige.

2:Så slutt med det. Er du mer opptatt av om du 'jukser' i en meningsløs øvelse eller å ha friske knær?

3:Umulig for meg å si noe om hvor dypt du går, men utifra det du skriver har jeg veldig vanskelig for å tro du er i nærheten av 90'. Ikke unnskyld det med fysikk , du vet ikke hvordan du skal tilpasse øvelsen til å bli effektiv, trygg og hensiktsmessig for deg.

Hva er målet? 400 i beinpress? 500? Trener du styrketrening for å styrke kroppen eller egoet?

1. Hvor får du det fra at jeg ikke klarer å bære knærne?

2. Seriøst, skjerp deg og hev deg til et mer konstruktivt nivå her.. Det er en feil jeg gjør ubevisst, det er ikke alt som kan snus på dagen, noe må jobbes med, og jeg gjør det som sagt ikke med vilje, jeg gjør mitt beste for å la være!

3. Hva er greia her egentlig? Er du bitter fordi det er jenter som kanskje tar mer enn deg i beinpress?

Spørsmålet mitt her var hva som er juks og feil i beinpress, ikke din personlige mening om meg.

Når jeg husker på alt jeg har lært, så kjennes det i alle de rette muskelgruppene, og det gjør ikke vondt en plass.

Nå syns jeg du kan rulle inn, jeg er ikke interessert med mindre du kommer med noe konstruktivt som har med tema å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himla godt poeng det der... tok selv 90 i knebøy og var stor fornøyd ... helt til jeg så at øvelsen ikke lenger kunne kalles knebøy.. mer jukking kanskje?

inn i tenkeboksen og erkjenne at dette bare var vas, tøys og tull... begynne på ny.. men nå med langt lavere vekt og så langt ned som jeg kommer. Skikkelig kjekt å gjøre øvelsen RIKTIG, få god progress og samtidig ha "alt på stell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det her med låste knær i knebøy også?

Får man egentlig til å låse knærne på samme måten når man står med vekter over kroppen og må balansere alt? Jeg har aldri opplevd at jeg låser på den måten i knebøy iaf... Litt av greia med at det er lett å "låse" i beinpress er vel at overkroppen ikke tar noe av vekta, slik at det ikke kreves at beina jobber med balansen når beina låses, og at det dermed blir å "hvile" på bein og ligamenter som det sies ovenfor her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt ingen konkurransar i beinpress. Om det er "juks" må du nesten definere sjølv. Uansett vil det gjere det lettare å få inn fleire repetisjonar. Det store problemet er derimot belastning på kne og ledd, som ikkje er bra.

90 grader i forhold til kva? Det er så mange apparat og variantar og måtar å tolke det på at det er strengt tatt umogleg å vurdere utan video.

Ikkje at eg bryr meg personleg, men om noko påstår dei tar 150 kg i knebøy, og kjører kvartbøy, så er det noko heilt anna enn under parallell. Akkurat som at djup beinpress er noko anna enn "kvartpress". Om ein finn noko av dei same mekanismar i forhold til djupn og belastning på kne som i knebøy veit eg ikkje.

Ta eit sett med 50 kg så djupt du kan utan at rumpa løftar seg opp. Deretter lesser du på 300 kg og ser om du går like langt ned. Det er fort gjort å korte ned på banen med tyngre vekt.

Ang repetisjoner, så starter jeg på en lavere vekt og "jobber meg oppover", før jeg tar en liten serie, vet ikke om det blir greit i forhold til det du mener.

90, altså, som jeg har forstått det, vinkelen i kneleddet, om du skjønner? Lårbein, leggbein.. Om jeg er på 90 grader vet jeg ikke, litt vanskelig å se, men jeg prøver ihvertfall å gå for det. Selvfølgelig kan det hende jeg slurver, men det er målet og poenget og komme lengst mulig ned, uten at det blir de farlige feilene som det med ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man egentlig til å låse knærne på samme måten når man står med vekter over kroppen og må balansere alt? Jeg har aldri opplevd at jeg låser på den måten i knebøy iaf... Litt av greia med at det er lett å "låse" i beinpress er vel at overkroppen ikke tar noe av vekta, slik at det ikke kreves at beina jobber med balansen når beina låses, og at det dermed blir å "hvile" på bein og ligamenter som det sies ovenfor her..

når du sier det så er jo det sant, sløvt av meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke da litt med beinress som for å komme seg ordentlig ned i knebøy? Altså om noe er "i veien" for at man skal komme dypt nok, så må det løses ved at knærne presses litt ut til siden? Eller er det fy i beinpress?

Jeg syns det er vanskelig å bøye beina utover i beinpressen, det gjør jævla vondt ihvertfall:P Jeg har sett mange presisere at knærne IKKE må gå innover ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...