Gå til innhold

Reimer for styrketrening.


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Jo. Og hvis du har allerede fått en liten skjevhet etter å ha brukt samme mixed grep over lang tid går det an å fikse dette ved å bruke motsatt grep på alle sett til det blir skikkelig tungt.

Til neuaks, det finnes helt sikkert styrkeløftere som bruker reimer, men det tilhører sjeldenhetene og omtrent aldri i markløft. Da må det i så fall gå på støtteøvelser etter markløft, som roing eller nedtrekk.

Ref youtube-videoer er da Hansen, Bergan og Bless Liland sjeldne styrkeløftere.

Mer seriøst så må jeg bare si meg uenig i sjeldenheten ved reimbruk.

Strikkmark, mark fra boks, mark på boks, mark med rykkgrep, saktemark, mark med stopp ved knær er alle varianter det er meget vanlig å bruke reimer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det ikke så lett å trene grepet, i alle fall den type grepsstyrke som en benytter seg av i markløft. I alle fall ikke for alle. Underarmstrening vil ikke hjelpe så mye, ei heller klypetrening (captains of crush eller andre grippers) eller knipetrening (hubs osv.). Min filosofi er å løfte med dobbel overhåndsgrep så lenge det lar seg gjøre, og deretter bruke reimer. Grepsstyrke trener jeg med farmers, og det holder lenge.

De beste reimene som alle de sterke guttene bruker finner du på ironmind.com

Alle bomullsreimene og de i semsket skinn er bare fjas i forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er vanlig for styrkeløftere å bruke reimer i vanlig markløft. Du nevnte Bo, her er en relativt fersk video av ham:

ingen reimer her. Mulig man kjører det på høyere reps og jeg vet at det er anbefalt for visse varianter (feks bredt grep) for å spare kroppen for uheldig belastning. Kan ikke nok om dette, men i hovedsak ser jeg ingen som kjører reimer på vanlig mark. Magnesium + kryssgrep er standarden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min erfaring er at grep trenger mindre trening enn resten av kroppen. "du må jo trene grepet også" er et ugyldig argument spør du meg.

bare bruk reimer til de tyngste settene i chinups og mark hvis du føler behovet. jeg bruker det til chins men bruker heller mixed grep i mark.

jeg closa captains of crush 2 her om dagen. ikke über sterk men respektabel grepsstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref youtube-videoer er da Hansen, Bergan og Bless Liland sjeldne styrkeløftere.

Mer seriøst så må jeg bare si meg uenig i sjeldenheten ved reimbruk.

Strikkmark, mark fra boks, mark på boks, mark med rykkgrep, saktemark, mark med stopp ved knær er alle varianter det er meget vanlig å bruke reimer på.

Du kan gjerne være uenig i det, men jeg har aldri sagt at det ikke blir brukt, men at det ikke skjer ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det at jeg bytter på grepet vil ikke forhindre skeivheter? Altså på mixed grep, bytter på underhåndsgrep.

Jeg tror ikke magnesium er lov der jeg trener, men jeg kan høre.

Det er heller ikke lov der jeg trener, men må man så må man. Gjør det litt i det diskre. Ha det i treningsbagen din. Kritt som benyttes i form av klatring funker også bra, men opplever mye mer søl med det. Kanskje ikke det lureste hvis det ikke er lov i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vell, jeg har alltid vært en motstander av reimer. Men etter jeg skiftet treningstudio til et litt billigere et hadde jeg ikke noe valg lengre. Stengerne var alt for glatte til og få et skikkelig grep, på det gamle studioet kom jeg meg opp til 180kg uten reimer. på det nye sliter jeg med og kjøre 6 repps på 120. SÅ jeg har investert i reimer og holder meg til og kun bruke de til markløft. Så synes du det er en hindring for og trene opp ryggen så gjerne bruk reimer. Men til nedtrekk osv, ikke bruk reimer, slik at du ikke mister grepet helt! Jeg kjøpte reimer på XXL, skjønner ikke helt derre med og kjøpe på internett for og få ¨merker¨! de fra XXL er tykke, holder bra og har akkurat passe lengde! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener f.eks mark og ser at spennet i korsryggen svikter på vei opp, hva gjør du da? Du bolter ikke en stålplate fast i ryggen som sørger for å holde ryggen rak. Du legger til assistanseøvelser som hjelper deg å fikse på de svake punktene og sakte men sikkert ser du at dette fører til positive endringer og bedre løfting.

Hva gjør du når grepet svikter? Akkurat det samme - du trener grepet til det blir sterkere og fjerner dette problemet på samme måte. Mitt tips. Ut.

Brukernavnet ditt står i stil med dette innlegget ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...