Gå til innhold

Raw food!


IngunnE

Anbefalte innlegg

Okei folkens. Kjetil Åmdal har jo allerede vist sin begeistring for denne livsstilen/kostholdet...

Er det noen av dere som spiser etter disse retningslinjene? Hva mener dere? Hva mener dere andre?

Er interesert i å få igang litt diskusjon rundt temaet, og om du selv har erfaring med å spise dette, send meg gjerne en PM. Jeg skriver semesteroppgave om dette, og ønsker litt personlig erfaring ;)

Mer informasjon:

http://www.raw-food.no/

Ann Wigmore Institute .:. Home Page

Hva er raw food?

Hva er Raw food?

Raw food er mat som ikke er prossesert. Den skal ikke varmebehandles over 41-42 grader, da dette er punktet enzymene dør på. Maten er stort sett vegansk, men det finnes enkelte som også spiser rått kjøtt, fisk osv. Typisk er også at maten er økologisk.

Argumentene ligger på at vi er født med en viss mengde enzymer, og ettervært med tiden, blir dette brukt opp. Ved å tilføre enzymer gjennom rå mat, vil vi slippe å bruke av vårt eget lager, og dermed holde oss frisk lengre. Tilhengerne mener vi ikke er skapt for å være kjøttspisere (Altså motsatte av steinalderdiett osv)

og har flere argumenter på det:

  • Plantespisere har langt tarmsystem, , mennesket har langt tarmsystem, kjøttspisere har ikke.
  • Plantespisere danner ikke C-vitamin, det gjør heller ikke mennesker. Kjøttspisere danner det.
  • Plantespisere og mennesker har 10 ganger svakere magesyre enn kjøttspisere
  • Plantespisere svetter gjennom huden, det gjør også mennesker. Kjøttspisere svetter gjennom tunga.
  • Menneskets syn består av vilt spekter av farger- skille mellom moden og umoden frukt. Kjøttspisere har dårlig farvesyn.

Et siste punkt (Og det synes jeg er litt morsomt, i og med at jeg selv jakter):

  • Når en jeger er på jakt, og ser en stor rådyrbukk/elg etc, får h*n en stor skjelv, som kalles "bukkefeber", eller elgskjelven som vi kaller det. Dette er fordi vi ikke er skapt til å drepe dyr (:huh:)

Dette er hentet fra boka: Glød og glæde med Raw food.

....Og nei, jeg følger ikke dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha Ingunn, mine små sidespark til denne typen kosthold har stort sett begrenset seg til tullete og overdrevne reaksjoner på noe så ekstremt som for eksempel å tørke en pizza i flere dager for at den skal være spiselig i stedet for å bare slenge den i ovnen i noen minutter. :p

Det er bare det at jeg får litt angst av ting som smaker bittelitt hippie og new age og "ikke skapt til å drepe dyr." Da må jeg gå og lage meg en stor porsjon terapiburgere!

Jeg har utilstrekkelig kunnskap til å komme med noen legitime innvendinger mot et slikt kosthold. Det overlater jeg til Asle. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg; Hvis et menneske er født med en bestemt mengde enzymer,og altså følgende ikke er i stand til å lage de selv, så må de jo ha kommet fra et annet sted, f.eks mor og far? Men de må jo også ha fått det fra noen,som også har fått det fra noen, osv osv osv. Og, hvis vi får våre enzymer fra mor og far, hva skjer da med de de selv har?

Kanskje en litt enkel fremstilling fra min side, men det høres sært ut, og lukter litt "Klokka og urmakeren"-analogien som kreasjonist er så glade i å kaste rundt seg. (Sier ikke her at rawfoodies er kreasjonister,men at ting som ikke gir noen mening,ikke gir noen mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene ligger på at vi er født med en viss mengde enzymer, og ettervært med tiden, blir dette brukt opp. Ved å tilføre enzymer gjennom rå mat, vil vi slippe å bruke av vårt eget lager, og dermed holde oss frisk lengre. Tilhengerne mener vi ikke er skapt for å være kjøttspisere (Altså motsatte av steinalderdiett osv)

og har flere argumenter på det:

  • Plantespisere har langt tarmsystem, , mennesket har langt tarmsystem, kjøttspisere har ikke.
  • Plantespisere danner ikke C-vitamin, det gjør heller ikke mennesker. Kjøttspisere danner det.
  • Plantespisere og mennesker har 10 ganger svakere magesyre enn kjøttspisere
  • Plantespisere svetter gjennom huden, det gjør også mennesker. Kjøttspisere svetter gjennom tunga.
  • Menneskets syn består av vilt spekter av farger- skille mellom moden og umoden frukt. Kjøttspisere har dårlig farvesyn.

Enzymer er proteiner, stort sett globulære for øvrig, som igjen dannes av aminosyrer. For å kunne absorbere aminosyrer i tarmen blir enzymer, altså proteiner, denaturert (brettes ut, eller mister sin opprinnelige struktur) ved varmebehandling, riktig, men også av forandringer i pH. Miljøet i magesekken er surt grunnet utskillelse av HCl fra parietalcellene og bidrar til at enzymer denatureres. I tillegg skiller hovedcellene i magesekken ut pepsinogen, et enzym som aktiveres av HCl, som igjen er med på å kappe opp proteiner til mindre molekyler bestående av aminosyrer (peptider).

Disse oppkappede proteinene, eller peptidene (mindre kjeder av aminosyrer), skilles ut i tynntarmen hvor andre enzymer kapper dem opp ytterligere til enkle aminosyrer, di- og tripeptider som gjør dem enklere å absorbere for tarmcellene våre før de forsvinner ut i sirkulasjonen og bl.a brukes for å danne nye enzymer. Man har med andre ord, med få unntak, ikke egne lagre av enzymer som kan "brukes opp". Raw Food har, i hvert fall basert på det argumentet, ingen verdens ting for seg.

Argumentasjonen som blir brukt under gjør meg forresten direkte vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene ligger på at vi er født med en viss mengde enzymer, og ettervært med tiden, blir dette brukt opp.

Nei, enzymer lager vi hele tiden selv. Enzymer fra kostholdet blir brutt ned og ødelagt i magesekken-

  • Plantespisere har langt tarmsystem, , mennesket har langt tarmsystem, kjøttspisere har ikke.

Sammenlignet med planteetere har vi ikke langt tarmsystem i det hele tatt. Sammenlignet med kjøttspisere har vi ikke kort tarmsystem. Vi har noe midt i mellom, og er tilpasset å spise litt av begge deler. Planteetere er i stand til å hente ut en del energi fra fiber på grunn av sitt lange tarmsystem, vi kan hente ekstremt lite energi fra fiber, og er dermed ikke tilpasset å leve av gress.

  • Plantespisere danner ikke C-vitamin, det gjør heller ikke mennesker. Kjøttspisere danner det.

Alle dyr med ekstremt få unntak danner endogent C-vitamin. Også de fleste planteetere. Såvidt meg bekjent er det bare mennesket og hamstere som ikke produserer dette, men det kan være et par til.

  • Plantespisere og mennesker har 10 ganger svakere magesyre enn kjøttspisere

Vi er ikke rene kjøttetere, vi er altetere.

  • Plantespisere svetter gjennom huden, det gjør også mennesker. Kjøttspisere svetter gjennom tunga.

I allverden..... Planteetere går på 4 bein, vi går på 2...

.

  • Menneskets syn består av vilt spekter av farger- skille mellom moden og umoden frukt. Kjøttspisere har dårlig farvesyn.

What the hell....

  • Når en jeger er på jakt, og ser en stor rådyrbukk/elg etc, får h*n en stor skjelv, som kalles "bukkefeber", eller elgskjelven som vi kaller det. Dette er fordi vi ikke er skapt til å drepe dyr :)huh:)

Eller adrenalin som det også kalles.

Varmebehandling av mat er forresten antatt å være en av hovedgrunnene til at mennesket har utviklet seg til det vi er i dag, og er en av tingene som virkelig har skilt oss fra andre arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en jeger er på jakt, og ser en stor rådyrbukk/elg etc, får h*n en stor skjelv, som kalles "bukkefeber", eller elgskjelven som vi kaller det. Dette er fordi vi ikke er skapt til å drepe dyr :)huh:)

Det har sikkert ingenting med at vi har vokst opp i et kulturelt paradigme hvor vi kollektivt er enige om at drap ikke er en ok ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheh, jeg ler litt selv når jeg leser gjennom argumentene. Det er lite dokumentasjon som viser at dette har noe for seg. Det skal være en studie (Som jeg ikke har sett, eller funnet) der de undersøkte mengden enzymer i spyttet til folk. De som spiste rawfood hadde mye mindre enzymer i spytt, da de fikk dette gjennom maten (Mente de), kontra de vanlige, som produserte dette selv. Har som sagt ikke sett denne selv, men min sjef som snakket om dette.

Det blir jo mye som superfood- folk har merket en STOR forandring selv, uten å tenke på at de kanskje i denne perioden OGSÅ begynte å trene osv.

Denne filmen er ganske så morsom. Er type folk som har endret livet totalt gjennom raw food;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en spesiell gruppe mennesker...

Tro meg, jeg jobber med dem:P haha;)

Neida, de er knall bra de jeg jobber med, og jeg digger restauranten. MEN jeg er ikke personlig enig at det er den RIKTIGE måten å spise på! At det kan være bra med denne typen mat innimellom, er en ting. Og maten smaker godt, og de er utrolig flinke til å få frem gode smaker. Av den grunn er jeg fascinert av dette!

Det er også mye sunne matvarer, utrolig mye grønnsaker, og mange spennende smaker vi ikke er vandt til. Av den grunn, har det noe for seg;)

Selv bruker jeg noen av deres måte å lage mat på selv og. Spesielt da med tanke på kakene. DE består oftest av nøtter, kokos, stevia/agavesirup, o.l. - og er utrolig gode! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg jobber med dem:p haha;)

Neida, de er knall bra de jeg jobber med, og jeg digger restauranten. MEN jeg er ikke personlig enig at det er den RIKTIGE måten å spise på! At det kan være bra med denne typen mat innimellom, er en ting. Og maten smaker godt, og de er utrolig flinke til å få frem gode smaker. Av den grunn er jeg fascinert av dette!

Det er også mye sunne matvarer, utrolig mye grønnsaker, og mange spennende smaker vi ikke er vandt til. Av den grunn, har det noe for seg;)

Selv bruker jeg noen av deres måte å lage mat på selv og. Spesielt da med tanke på kakene. DE består oftest av nøtter, kokos, stevia/agavesirup, o.l. - og er utrolig gode! ;)

Kaker som ikke er varmebehandlet? Høres digg ut :p

At maten smaker godt tviler jeg ikke på. Men å leve slik har etter min mening svært lite for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går vekk fra uverdrevent usunn mat,og erstatter det med sunnere mat. Dette vil jo gi resultater i 99% av tilfellene,enten man koker/steker maten eller ei.

Men jo mer fancy gimmick man slenger på greia si, jo særere høres det ut,og jo mer folk vil flokke seg til det./deg.

Dette gjelder spesiellt om man slenger inn broscience. jo mer, jo bedre!

PS; Er lettere skeptisk til at duden i filmen knebøyer 180kg/markløfter over 200kg,som han påstår(squat 400, probably deadlift 400-450 lbs) Han ser ihvertfall ikke slik ut. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg ikke noe raw food entusiast, men jeg har veldig god erfaring med såkalt raw food og spirulina/chlorella. Altså at jeg synes smaker godt og at det er mat jeg føler meg vel med.

Likte denne dokumentaren.

Den filmen lenger opp om raw food var jo bare slitsom, klarte bare noen få minutter med alle "it's amaaaaziiiiiing"-talene.

Jeg har troen på å spise variert, ikke nødvendigvis bare rå mat eller bare stekt kjøtt. Det går an å bruke hodet.

Ønsker meg en dehydrator, men ikke for å lage rå pizza, men for å kunne tørke mine egne frukt og bær. Det er etter min mening alt for mye sukker i bla. nøttefabrikkens tørket mango, det smaker jo ikke mango engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheh, jeg ler litt selv når jeg leser gjennom argumentene. Det er lite dokumentasjon som viser at dette har noe for seg. Det skal være en studie (Som jeg ikke har sett, eller funnet) der de undersøkte mengden enzymer i spyttet til folk. De som spiste rawfood hadde mye mindre enzymer i spytt, da de fikk dette gjennom maten (Mente de), kontra de vanlige, som produserte dette selv. Har som sagt ikke sett denne selv, men min sjef som snakket om dette.

Det blir jo mye som superfood- folk har merket en STOR forandring selv, uten å tenke på at de kanskje i denne perioden OGSÅ begynte å trene osv.

Denne filmen er ganske så morsom. Er type folk som har endret livet totalt gjennom raw food;)

Interessant da!

Men måtte le da han i filmen, skikkelig dramatisk bare: "That pizza becomes a part of you"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...