Gå til innhold

Knebøy - kommer ikkje langt nok ned


Helgheim95

Anbefalte innlegg

Klarer ikkje å komme langt nok ned på knebøy! i det siste har eg prøvd å tøye ut veldig masse og prøvd meg litt på mobilisering av hofter osv, men klarer rett og slett ikkje å komme meg langt nok ned. eine gangen var det faktisk like før eg falt sammen og mista stanga over meg, haha...

noken som har tips til ka eg kan gjer for å forbedre det?? tar ikkje meir enn stanga , 20 kg altså, så å øke med vektene trur eg ikkje eg skal gjøre med det første! vil vel kalle meg sjølv for "nybegynner" når det kommer til knebøy. det er ikkje før no dei siste mnd eg har begynt å trene styrke seriøst, og ser gode resultat allerede, spesielt på arma og rygg.

har fått veiledning av PT, men då fekk eg beskjed om at eg ikkje trengte å gå lenger ned siden eg var sopass ny, men no har det jo gått ei stund, og eg vil gjerne komme meg dypare ned!

Eg skal vertfall ikkje gi opp, og har tenkt å gjøre det som skal til! Så kjør på med gode tips og erfaringer!:D takk på forhånd ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg hjelper det med oppbyggning under hælen, og stå litt bredere enn skulderbredde, hadde ikke sjangs til å komme ned i paralell før, mens med noe under hælene, så kom jeg helt ned.

Nå har jeg tøyd litt og tatt bøy en del ganger, og nå kommer jeg med ned i paralell uten støtte, men må fremdeles ha noe støtte under hælene for å komme meg helt ned.

Linken til Zondre er absolutt anbefalt å sjekke ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har fokusert masse på hoftemobilitet dei siste øktene, men det er måte på kor stor forskjell det kan utgjøre. eg trur rett og slett ikkje eg er sterk nok til å gå dypare ned. når eg nesten knekker sammen så er det kanskje tegn på at eg ikkje har styrke nok i beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut dynamisk oppvarming i tillegg til det Zondre nevner. Hva slags sko bruker du når du trener knebøy? Hadde omtrent det samme problemet som deg, ved at jeg havnet frempå når jeg gikk dypt. Det som hjalp meg aller mest var å gå til innkjøp av vektløftersko med opphøyd hel. Du kan eventuelt prøve å bøye barbeint med to små vektskiver under hver hæl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert nokon som har meir peiling her, men har du testa ut goblet squat før bøy?:)

Men skjønner egentlig ikkje greia, fordi eg fekk beskjed av PT om at eg ikkje trengte å gå lenger ned enn 90 grader, men har fått endel tips osv her på fitnessbloggen om at eg burde gå dypare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut dynamisk oppvarming i tillegg til det Zondre nevner. Hva slags sko bruker du når du trener knebøy? Hadde omtrent det samme problemet som deg, ved at jeg havnet frempå når jeg gikk dypt. Det som hjalp meg aller mest var å gå til innkjøp av vektløftersko med opphøyd hel. Du kan eventuelt prøve å bøye barbeint med to små vektskiver under hver hæl.

Brukte først nike free run (ganske lav såle på) men no har eg slutta å bruke sko! har berre sokka på meg!

hm, vektskiver? sånn at eg er høgre oppe med helen enn tærne på en måte?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men skjønner egentlig ikkje greia, fordi eg fekk beskjed av PT om at eg ikkje trengte å gå lenger ned enn 90 grader, men har fått endel tips osv her på fitnessbloggen om at eg burde gå dypare!

Knebøy til 90 grader, vil belasta kneet og framsida av lår i større grad. Djup bøy vil aktivera fleire muskla, som hamstrings og gluteus. Det kreve òg meir av ryggen din, og heile kroppen vil generelt bli sterkare :) Med andre ord vil djup bøy med god teknikk ha langt fleire fordela:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy til 90 grader, vil belasta kneet og framsida av lår i større grad. Djup bøy vil aktivera fleire muskla, som hamstrings og gluteus. Det kreve òg meir av ryggen din, og heile kroppen vil generelt bli sterkare :) Med andre ord vil djup bøy med god teknikk ha langt fleire fordela:)

Ja, har skjønt at eg burde gå dypare om eg vil ha mest mulig utav øvelsen... så må vell berre fortsette og stå på og prøve meg fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikkje å komme langt nok ned på knebøy! i det siste har eg prøvd å tøye ut veldig masse og prøvd meg litt på mobilisering av hofter osv, men klarer rett og slett ikkje å komme meg langt nok ned. eine gangen var det faktisk like før eg falt sammen og mista stanga over meg, haha...

noken som har tips til ka eg kan gjer for å forbedre det?? tar ikkje meir enn stanga , 20 kg altså, så å øke med vektene trur eg ikkje eg skal gjøre med det første! vil vel kalle meg sjølv for "nybegynner" når det kommer til knebøy. det er ikkje før no dei siste mnd eg har begynt å trene styrke seriøst, og ser gode resultat allerede, spesielt på arma og rygg.

har fått veiledning av PT, men då fekk eg beskjed om at eg ikkje trengte å gå lenger ned siden eg var sopass ny, men no har det jo gått ei stund, og eg vil gjerne komme meg dypare ned!

Eg skal vertfall ikkje gi opp, og har tenkt å gjøre det som skal til! Så kjør på med gode tips og erfaringer!:D takk på forhånd ! :)

Litt vanskelig å forlkare dette over nett uten å kunne vise det skikkelig, men jeg prøver.

Det er (imo) lettest å først lære folk å komme seg ned i denne positionen her før man lærer de å ta knebøy med stanga. Hælene dine skal være ca en skulderbredde ifra hverandre og tærne dine skal peke litt utover. Deretter skyver du knærne ut mot sidene når du er i bunnen. Her er et bilde som viser beinpositionen ganske bra:

a7c4b-Squat_foot.jpg

EDIT: Bedre forklart av Rippetoe her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å forlkare dette over nett uten å kunne vise det skikkelig, men jeg prøver.

Det er (imo) lettest å først lære folk å komme seg ned i denne positionen her før man lærer de å ta knebøy med stanga. Hælene dine skal være ca en skulderbredde ifra hverandre og tærne dine skal peke litt utover. Deretter skyver du knærne ut mot sidene når du er i bunnen. Her er et bilde som viser beinpositionen ganske bra:

a7c4b-Squat_foot.jpg

Jeg har enda ikke møtt noen som ikke får dette til pga dårlig mobilitet.

Takk for svar!

Haha, stod faktisk for 10 min sida forran speilet og prøvde å komme meg ned i den posisjonen, utrulig nok så klarer eg det (er ganske mjuk av meg sjølv, har gått på turn i Russland før, og er egentlig alt anna enn stiv!)

Men med en gang eg får stanga på skuldrane går det til helvette !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...