Gå til innhold

Knebøy - kommer ikkje langt nok ned


Helgheim95

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nope, skrått bakfra. Direkte fra siden er det veldig vanskelig å se hva som skjer med knærne. I tillegg kommer vektplatene i veien hvis det er litt størrelse på dem.

Det idéelle er selvfølgelig flere vinkler, men hvis du kun filmer en vinkel er skrått bakfra best.

Så skrått bakfra gir oss bedre mulighet å se på formen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobilitetstrening (som du har startet med) vil over tid hjelpe på, men da er det litt greit at man i mellomtiden utfører de mest hensiktsmessige øvelsene.

T NATION | Squat Like You Mean It: Tips for a Deeper Squat

Kan være greit å gjøre øvelser både for anklene, hofta og øvre del av ryggsøylen før hver eneste treningsøkt som en del av oppvarmingen. Gjør dette selv i stedet for å laffe bortover på mølla, og har en del faste øvelser som utføres hver gang.

Det kan være en fin rutine å ha, og man slår to fluer i en smekk :) Valg av øvelser kan være noen av de fra artikkelen over, eller andre, f.eks (og bare et eksempel):

- Ankelmobilisering mot vegg

- Leg swings

- Split squats

- No money-drill

- Squat to stand with reach

- Reversed cowgirl (skulle bare se om du fulgte med)

Som barn klarte vi alle å gå ned i en perfekt knebøyposisjon, men mange mister denne evnen etter hvert som de blir eldre. Dette er noe som skjer over lengre tid, og man bør derfor være forberedt på at det vil ta litt tid å mestre denne posisjonen på nytt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Nope, skrått bakfra. Direkte fra siden er det veldig vanskelig å se hva som skjer med knærne. I tillegg kommer vektplatene i veien hvis det er litt størrelse på dem.

Det idéelle er selvfølgelig flere vinkler, men hvis du kun filmer en vinkel er skrått bakfra best.

Må si meg uenig i dette. Det er en ting som en aldri kommer foruten i perfekt knebøy og det er at stangen skal gå i en dønn rett linje ned og opp igjen - uten tegn til fremoverbevegelse. Jeg mener at dette ser en best fra siden. Denne linjen vil vise om tyngdepunktet er riktig, noe som er ekstremt kritisk å følge med på. En vil også kunne se rimelig godt om hvorvidt bekkenet er stabilt og ryggen holdes rett gjennom løftet. Man kan gjerne ikke se innoverkollaps i knærne særlig godt, men skal jeg velge så er tyngdepunkt og ryggens posisjon viktigere.

Også dybde, som det dreier seg om her, vil en kunne se mye bedre fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg uenig i dette. Det er en ting som en aldri kommer foruten i perfekt knebøy og det er at stangen skal gå i en dønn rett linje ned og opp igjen - uten tegn til fremoverbevegelse. Jeg mener at dette ser en best fra siden. Denne linjen vil vise om tyngdepunktet er riktig, noe som er ekstremt kritisk å følge med på.

Hvorfor skulle dette være et problem å se skrått bakfra?

En vil også kunne se rimelig godt om hvorvidt bekkenet er stabilt og ryggen holdes rett gjennom løftet.

Dette ser du også helt fint skrått bakfra.

Man kan gjerne ikke se innoverkollaps i knærne særlig godt, men skal jeg velge så er tyngdepunkt og ryggens posisjon viktigere.

Tro det eller ei, men tyngdepunkt/ryggposisjon har ofte en sammenheng med valgus i knærne (svake eksternrotatorer).

Og som sagt er det ikke enten eller her. Det er ingenting av det du har nevnt som fordeler ved å se fra siden som man IKKE kan se skrått bakfra.

Også dybde, som det dreier seg om her, vil en kunne se mye bedre fra siden.

Nei. Dersom utøveren er flink og presser knærne ut som man skal, vil kamera ha en veldig god vinkel i forhold til lårbeinet, noe som gjør det veldig lett å se dybde.

Er nok en grunn til at Rippetoe vil ha videoene han ser på fra 45° vinkel på sitt forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle dette være et problem å se skrått bakfra?

Dette ser du også helt fint skrått bakfra.

Tro det eller ei, men tyngdepunkt/ryggposisjon har ofte en sammenheng med valgus i knærne (svake eksternrotatorer).

Og som sagt er det ikke enten eller her. Det er ingenting av det du har nevnt som fordeler ved å se fra siden som man IKKE kan se skrått bakfra.

Nei. Dersom utøveren er flink og presser knærne ut som man skal, vil kamera ha en veldig god vinkel i forhold til lårbeinet, noe som gjør det veldig lett å se dybde.

Er nok en grunn til at Rippetoe vil ha videoene han ser på fra 45° vinkel på sitt forum :)

Får bare være enig i å være uenig. Har ikke mye annet å si til denne oppramsingen enn at i praksis så mener jeg det fungerer bedre fra siden. Banen er åpenbart mye lettere å se fra siden, ettersom avvikene rett og slett vil vises i mye mindre grad skrått bakfra. Det forstår du vel? Jo lengre bak du kommer jo mindre vil den vises, helt frem til at du ikke ser banen i det hele tatt når du er kommet rett bak.

Rippetoe er forøvrig særdeles oppskrytt når det kommer til knebøyteknikk synes jeg. Jeg går ut i fra at du er vektløfter ut i fra bildet ditt, kjører du da såkalt "lowbar" knebøy som Rippetoe mener er så overlegent for vektløftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelse i sagittalplanet blir litt vanskeligere å se når man kommer mer bakfra ja, det er helt rett, men det vil fortsatt være ganske tydelig hvis det er et avvik fra god løftebane. Så man ofrer litt der, men til gjengjeld får man som sagt se hva som skjer med knærne (som er viktig) samt at platene kommer ut av veien (nødvendig for å se posisjonen på brystryggen, armer, hender, nakkeposisjon), og ikke minst om det er noen assymetri (f.eks. en dominant side).

Så det blir et kompromiss, og det koker vel ned til personlige preferanser. Selv konkluderer jeg med at skrått bakfra har fler fordeler enn ulemper ift. rett fra siden.

Bildet mitt er markløft, driver ikke med vektløfting nei (selv om jeg har veldig lyst til å lære) :)

Kjører for tiden mest frontbøy, men har kjørt både lowbar og oly-bøy før, og begge har sine sider. Rippetoe har en del sære meninger, og han har sine mangler når det kommer til coaching av vektløftere (men det er jo ikke først og fremst vektløftercoach han er). Men at han har god peiling på coaching av baseøvelser for styrkeøkning (og ikke nødvendigvis vektløfting) kan nesten ikke stilles spørsmål ved. Blar du litt i Starting Strength kommer det greit frem at han kan et par ting om biomekanikk også :)

Men nei, jeg er ingen fanboy og er ikke enig i en del av det han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, du må gjerne utdype deg her.

Det er de bastante påstandene om at en skal se ned i knebøy, at knebøy med lav stangplassering alltid er bedre, at fleksjon i korsryggen og fremovertilt av bekkenet i bunn er greit osv osv.

Det er bare ikke godt nok til at jeg kjøper den "Fordi Rippetoe gjør/sier det så er det rett"-greia. Folk bør heller tenke litt kritisk på egenhånd synes jeg, og ikke svelge alt rått. Det finnes mange guruer i styrketrening, og man bør heller prøve å ta det beste fra de alle og la resten være.

For all del, man kan gjøre det vanvittig mye verre enn å høre på Mark Rippetoe, men mannen har noen bra galne påstander også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...