Gå til innhold

Dagens negative


Tuba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når man legger ting ut om ting på offentlige plasser som dette, så må man vel tåle at folk reagerer på det? Folk skal for all del få lov til å klage på det de vil uten at jeg skal stoppe dem, men da skal vel folk også få lov til å klage på det de klager på? Tror forsåvidt ikke det finnes noen regler for tråden heller.

Jeg syns noen av de tingene folk klager på her er litt weird (men noen syns vel det samme om meg), men det jeg reagerer mest på er vel folk som:

1. Klager VELDIG mye her

2. Klager over de samme tingene igjen og igjen. Kanskje ett godt tegn på at det er på tide å forandre noe.

Bra sagt (y)

Hvis man bruker denne tråden (eller andre fora / sosiale medier for den saks skyld) som en søppelbøtte så må man forvente at folk kan finne på å respondere. Det er tross alt et diskusjonsforum, ikke din private ventileringskanal der du kan fritt dumpe dritt. Folk leser dritten din. Er ikke det litt av poenget med å skrive på et offentlig forum - at folk leser det som blir skrevet og eventuelt svarer eller klikker på "liker"?

And for the record, hvilke rett har man til å dømme andres dårlige dager, hva som faktisk lå bak at mandager er dritt kan være alt mellom himmel og jord og for alt vedkommende vet.

Det kan det selvfølgelig være, men når du f.eks. bare skriver "mandag" så har ikke folk noe annet å gå på enn det du faktisk skrev. Hvis du skriver A, men det egentlig er B+C i tillegg så leser folk bare A. De vet ikke engang at det er noe B+C. Da blir det fort gjort å tolke en slik post som helt standard "Mandag: Jeg er trøtt og det er en lang skole-/arbeidsuke foran meg og FML og whatnot".

Før man poster noe så kan det være lurt å tenke på hvordan innholdet blir mottatt av de som leser det, selv i en uhøytidelig tråd som denne. I skriftlig form så forsvinner nyanser som er lettere å plukke opp IRL, og ingen andre enn deg selv kjenner konteksten til det du skriver. De leser bare det som står og gjør opp en mening ut i fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med Ojive, Ole Andreas eller Tronaldo. Jeg synes også folk klager over ting som strengt talt ikke betyr noe. Det vil si min subjektive oppfattelse av "problemene" er at folk klager over filleting. Samtidig erkjenner jeg at jeg ikke vet hvorfor folk klager over småsaker ofte, eller om det er andre ting som ligger bak.

Så, en liten oppfordring. Kan ikke alle få lov til å lufte sine klager, store og små, uten å bli irettesatt? Hvis ikke blir det fort til en konkurranse om hvem som har de største problemene. Typisk:

A) Jeg er trøtt i dag.

B) Å så synd da! Jeg var så trøtt at jeg ikke rakk trikken og kom for sent på jobb!

C) LOL, er det noe å klage på da? Jeg har vært forkjølet i 2 uker!

C) Skjerpings! Forkjølelse er ingenting! Jeg har gått på smertestillende i 3 uker siden jeg ble operert i tanna.

osv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, en liten oppfordring. Kan ikke alle få lov til å lufte sine klager, store og små, uten å bli irettesatt? Hvis ikke blir det fort til en konkurranse om hvem som har de største problemene. Typisk:

A) Jeg er trøtt i dag.

B) Å så synd da! Jeg var så trøtt at jeg ikke rakk trikken og kom for sent på jobb!

C) LOL, er det noe å klage på da? Jeg har vært forkjølet i 2 uker!

C) Skjerpings! Forkjølelse er ingenting! Jeg har gått på smertestillende i 3 uker siden jeg ble operert i tanna.

osv. ;)

Dagens irettesettelse: Du skrev C to ganger. Utilgivelig. Nå har du ødelagt dagen min, så takkskarrufaenmegha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke akkurat det tilfelle SterkARE.

Det er fritt frem for å klage, men da må man takle å få annen respons enn bare sympati. Ønsker du å velte ut om alle problemene i livet ditt uten risiko for at noen responderer, så kan man få mange fine dagbøker til under 50-lappen på tanum.

Er det noen som ikke takler det da?

Alle har selvfølgelig rett til å respondere hva de vil, men man MÅ ikke irettesette folk på internett bare fordi man kan det. Jeg tror hensikten med denne tråden er at alle kan lufte sine problemstillinger (store og bittesmå) i et uformelt fora, men det kan være jeg tar feil. Det er heller ingen som klager over at noen er for glade for småting i "Dagens glade"- tråden, men hvis noen syter over en filleting her, så er det enkelte som har behov for å arrestere de. Ironisk nok er det en filleting å være negativ til at noen er negativ til en fillting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens irettesettelse: Du skrev C to ganger. Utilgivelig. Nå har du ødelagt dagen min, så takkskarrufaenmegha!

Haha.. jeg la til et ekstra eksempel så da ble alt rot :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som ikke takler det da?

Alle har selvfølgelig rett til å respondere hva de vil, men man MÅ ikke irettesette folk på internett bare fordi man kan det. Jeg tror hensikten med denne tråden er at alle kan lufte sine problemstillinger (store og bittesmå) i et uformelt fora, men det kan være jeg tar feil. Det er heller ingen som klager over at noen er for glade for småting i "Dagens glade"- tråden, men hvis noen syter over en filleting her, så er det enkelte som har behov for å arrestere de. Ironisk nok er det en filleting å være negativ til at noen er negativ til en fillting.

Jeg kan for øvrig også sitte å irritere meg på jobb over syting og klaging i lunsjen. Jeg synes ikke noe om det, og gjør meg mine tanker om de som alltid har noe å klage på. Det betyr imidlertid ikke at jeg ber de holde kjeft, og det gjør jeg for så vidt ikke her heller.

Selvfølgelig, det er ikke nødvendig å måtte irettesette andre pga hva de klager over. Men jeg synes bare det blir litt rart at det er ok å klage over småting, men ikke ok å kommentere på det. jeg sier hva jeg tenker nå altså, og jeg er ikke flink til å formulere meg så det får du bare ha meg unnskyldt. Jeg tror det er best å bare sette en strek i denen tråden nå og hvis det er noe mer man vil si så får man heller lage egen tråd hvor vi kan diskutere dette videre:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, det er ikke nødvendig å måtte irettesette andre pga hva de klager over. Men jeg synes bare det blir litt rart at det er ok å klage over småting, men ikke ok å kommentere på det. jeg sier hva jeg tenker nå altså, og jeg er ikke flink til å formulere meg så det får du bare ha meg unnskyldt. Jeg tror det er best å bare sette en strek i denen tråden nå og hvis det er noe mer man vil si så får man heller lage egen tråd hvor vi kan diskutere dette videre:p

Det er OK å kommentere på det. Selvfølgelig. Alt er lov osv ;).

Men husk at hvis man klager på at noen klager på en filleitng, så er det nettopp det en gjør selv. Klager på en filleting. Man kaster med andre ord stein i glasshus.

Vi setter en strek der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er OK å kommentere på det. Selvfølgelig. Alt er lov osv ;).

Men husk at hvis man klager på at noen klager på en filleitng, så er det nettopp det en gjør selv. Klager på en filleting. Man kaster med andre ord stein i glasshus.

Vi setter en strek der :)

Veldig fort: det var vel ikke akkurat klaging over en klagekommentar som startet det her da. Det var vel mer en kommentar som ikke falt i så god jord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fort: det var vel ikke akkurat klaging over en klagekommentar som startet det her da. Det var vel mer en kommentar som ikke falt i så god jord ;)

Dagens negative: folk som bitcher over basic ting.

#unpopularOpinion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til diskusjonen over kan man f.eks. se tilbake på post 1, som gjerne setter standarden for tråden:

Kva skjer i ditt liv?

Eg for min del har gløymt snusen min heime og er farlig nært ein roidrage på kontoret.

Hvis man skrur ned selvhøytideligheten et par hakk blir alt med ett mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som ikke takler det da?

Alle har selvfølgelig rett til å respondere hva de vil, men man MÅ ikke irettesette folk på internett bare fordi man kan det. Jeg tror hensikten med denne tråden er at alle kan lufte sine problemstillinger (store og bittesmå) i et uformelt fora, men det kan være jeg tar feil. Det er heller ingen som klager over at noen er for glade for småting i "Dagens glade"- tråden, men hvis noen syter over en filleting her, så er det enkelte som har behov for å arrestere de. Ironisk nok er det en filleting å være negativ til at noen er negativ til en fillting.

Jeg kan for øvrig også sitte å irritere meg på jobb over syting og klaging i lunsjen. Jeg synes ikke noe om det, og gjør meg mine tanker om de som alltid har noe å klage på. Det betyr imidlertid ikke at jeg ber de holde kjeft, og det gjør jeg for så vidt ikke her heller.

Jeg mistenker at det er lettere å få negative reaksjoner i denne tråden enn i Dagens Glade nettopp fordi det er snakk om negative ting, som igjen kan føre til en mild form for internettbasert compassion fatigue. Som @Ole Andreas er inne på så er det når det klages over lignende greier over tid at folk kan bli lei. Kanskje man selv ikke innser hvordan man kan oppfattes av andre som leser det man skriver.

Gjentatt klaging over tid ==> Negativ reaksjon

Gjentatt ytring av glede over tid ==> Positiv reaksjon

De folka som klager på lunsjbordet er gjerne de samme hele tiden, ikke sant? De er neppe klare over at de kan oppfattes som sytete. Det blir på en måte en del av personligheten å skulle klage på alskens greier hele tiden. Skulle man mot formodning si noe til syterne en vakker dag så er det fordi begeret allerede har rent over. Da har det gått for langt, så kanskje det er helt greit at man får høre at noen reagerer negativt på klaginga, - selv om det kanskje oppfattes som sårt til å begynne med? Klager du mye over tid så blir du fort oppfattet som klagete, enten det er på forum på internett eller rundt lunsjbordet eller middagsbordet. Det burde ikke komme som noen overraskelse.

Når det er sagt så kommer man langt med litt selvironi og uhøytidelighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi lar den ligge der Tronaldo og Dovendyret. Som wingeer refererer til første post, så er dette en uhøytidelig tråd. Det var også litt jeg mente med at alle kunne lufte sine store og små problemer (uten å bli arrestert for det). Ikke det at jeg er en forkjemper for gjentagende klaging.. og kanskje du har rett i at en slik kommentar kan bryte uheldige personlighetsmønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det er lettere å få negative reaksjoner i denne tråden enn i Dagens Glade nettopp fordi det er snakk om negative ting, som igjen kan føre til en mild form for internettbasert compassion fatigue. Som Ole Andreas er inne på så er det når det klages over lignende greier over tid at folk kan bli lei. Kanskje man selv ikke innser hvordan man kan oppfattes av andre som leser det man skriver.

Gjentatt klaging over tid ==> Negativ reaksjon

Gjentatt ytring av glede over tid ==> Positiv reaksjon

De folka som klager på lunsjbordet er gjerne de samme hele tiden, ikke sant? De er neppe klare over at de kan oppfattes som sytete. Det blir på en måte en del av personligheten å skulle klage på alskens greier hele tiden. Skulle man mot formodning si noe til syterne en vakker dag så er det fordi begeret allerede har rent over. Da har det gått for langt, så kanskje det er helt greit at man får høre at noen reagerer negativt på klaginga, - selv om det kanskje oppfattes som sårt til å begynne med? Klager du mye over tid så blir du fort oppfattet som klagete, enten det er på forum på internett eller rundt lunsjbordet eller middagsbordet. Det burde ikke komme som noen overraskelse.

Når det er sagt så kommer man langt med litt selvironi og uhøytidelighet :)

Haha, dette argumenterte jeg for da forumet var nytt, og at irriterende-negative tråder bare førte dårlig med seg. Da ble tråden stengt men 300 sider senere i ny tråd var tydeligvis ingenting lært. Det er vel akkurat like lite tilfeldig at enkelte blir gjengangere i slike tråder som at enkelte alltid helt uforvarende blir sentrum i alle slags mellommenneskelige konflikter.

Sukk.

Dette var et genuint negativt bidrag og forhåpentligvis i trådens rette ånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Chillax folkens... dette begynner å bli absurd

Om du klager på et forum så kan du risikere at noen svarer. Spesielt de som har flere hundre klager og gjerne flere gang i uka. Noen reagerer på dette.

På den annen side så om dagens negative for deg er hva andre skriver i dagens negative, bør du kanskje ikke lese dagens negative ? :p

anyhow, dette var ikke rettet til noen men begynner å nå Inception nivå på klaging over klager til andres klager...

Ph61IVq.jpg

Keep calm and klag ? Stay Negativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...