Gå til innhold

Retting av andres teknikk?


marwes

Anbefalte innlegg

Er sykt sjelden jeg sier i fra om folk gj;r ting HELT riv ruskende galt.. Det hender dog...

Jeg kan mye heller finne paa aa be folk rydde opp etter seg o.l...

Men de gangene jeg vaager meg aa korrigere andre blir naar tar sett i mellom noen, og naar jeg ser at ryggen ryker kjapt om ingenting blir gjort. Vanligvis er jeg slu dog og vil benytte meg av nermeste PT om ting ser helt ille ut (slik at de som jobber paa senteret kanskje tar saken selv )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åååå så sinna! Er normal folkeskikk noko ein skal legge igjen utanfor dørene til treningssenteret?

lol

der jeg trener er det ingen som eier folkeskikk. jeg har kun trent på "hardcore"-gym o.l og aldri opplevd det før. men på spenst og andre senter tilknyttet kjeder er folk helt mongo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg opplevd. Gjerne av menn som kommer bort og skal lære bort. Bahh... la meg gjøre den feilen de mener jeg gjør da. Sånt er slitsomt. Det er ikke typisk meg og være frekk å avvise folk heller, så jeg sitter der som "et brød", og nikker og smiler da.

Jeg er veldig glad i privatlivet mitt når jeg trener.

Det skjer ikke hver gang heldigvis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt retta på teknikk et par ganger, både på en negativ og en positiv måte.

Ho første begynte med å spørre meg en haug av spørsmål: "hvor mye trener du?" "hvorfor trener du?" "hva slags program følger du" osv. Jeg begynte å bli småirritert, skjønte jo ikke hva ho ville fram til og brukte lang tid å. Så sa ho at ho nettopp hadde begynt å trene og hadde nettopp hadde hatt en "veiledningstime" og syntes at jeg holdt skuldrene for høyt på en øvelse... Helt greit at ho retter, men ho kunne jo ha sagt det med en gang istedet for å skravle!!

Han andre retta litt på knebøyteknikken min. Har sett han en del ganger før og snakka litt med han. Denne gangen nevte han at det var gøy å se jenter som trente tungt, men han lurte på om jeg klarte å komme dypere i knebøy. Så viste han meg noen tøye øvelser som hadde hjulpet han når han starta. Det syntes jeg var en ok måte å gjøre det på, uten unnødvendig pisspreik. Hjelper at man sier noe hyggelig å.

Liker ikke å bli forstyrret mens jeg trener, men går greit at noen kommer bort å retter på teknikken. Selv retter jeg aldri på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virker som personen som kommer med innspill faktisk har et poeng eller greie på det han snakker om, tar jeg gjerne en diskusjon for å se om det er noe i det personen sier jeg kan bruke. Hvis ikke kan jeg i det minste forklare tankene bak det jeg gjør og lære vedkommende noe nytt, samtidig som det å skulle forklare øker bevisstheten rundt det jeg selv gjør. Å ha ydmykhet som utgangspunkt tror jeg gjør meg bedre i det jeg gjør, siden jeg da er åpen for å lære mer og ikke lukker meg for innspill. Hvis man er så arrogant at man aldri tillater seg å tenke at det man gjør på trening kan forbedres eller evalueres, ender man lett opp med å lure seg selv.

Tror forsåvidt ikke jeg har lært så mye om teknikk på kort tid som når jeg har instruert venner/bekjente på trening. Jeg får fort et litt annet perspektiv rundt det jeg selv gjør når jeg skal presentere øvelser for andre, og når jeg ser hvordan det fungerer for dem i praksis. Det hadde også blitt for dumt om jeg hadde lært bort ting som senere ville ført til skader, så det blir en utfordring og et krav i forhold til meg selv at jeg skal vite hva jeg snakker om. Som resultat av det har jeg blitt langt mer bevisst på min egen teknikk på tross av at jeg har jobbet med folk med minimal erfaring og kunnskap om trening. Så på sett og vis kan man lære noe av alle.

Nå har jeg forsåvidt full forståelse for hvor kleint det er i de tilfellene der menn kommer med godt innøvd ovenfra-ned holdning og skal "lære" bort trening til jenter, har sett mer enn nok av det. Skal man først åpne kjeften om andre menneskers trening skal man i første omgang se på de som likeverdige, i tillegg bør man ha veldig god kunnskap om det man snakker om hvis man har som hensikt å rette feil, men mange mennesker er nærmest født med tunnelsyn og er sjeldent så objektive i forhold til seg selv.

Jeg går forøvrig aldri bort og korrigerer andre mennesker når jeg selv trener, kun hvis jeg blir spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er selv PT, men har blitt rettet på et par ganger av noen "som kan gamet". Jeg takker som regel for tipset, men forklarer mitt ståsted og begrunner hvorfor jeg kjører et løft på den måten jeg gjør det. Som regel bortkastet, da de folka oftest ikke har peiling på anatomi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig greit at folk gjør det om jeg gjør noe feil jeg, jeg er ikke et orakel. (nære dog..) Folk som kommer bort sånn er som regel veldig ydmyke og hyggelige også. Jeg ville nok ikke gjort det selv da, med mindre noen prøvde noe helt vilt akrobatisk. Det er vel ikke så ofte noen retter på meg sånn sett, men det er ganske ofte og senest i dag; at en kom bort for å vise meg en ryggøvelse som jeg ikke har prøvd før -det synes jeg er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tanken på å kommunisere verbalt med et annet menneske på et treningssenter gjør meg ille til mote. Shut up and squat.

Neida, er ikke så ille, men det skal se bra skadelig ut før jeg åpner kjeften :D

Kommer noen til meg med tips midt under en økt er det helt OK, med mindre det er helt på jordet hehe. Det verste er chatters, som bare skal slå av en prat arrgh. :mad: Har vel skjedd at jeg har tenkt i mitt stille sinn "ooops, kom visst borti haka di med stanga jeg, sorry!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke tåler at folk snakker til en synes jeg man kan trene hjemme. Jeg forstår godt at man vil avvise en som kommer med råd med en overlegen holdning, men synes det er naturlig å vise ydmykhet og respekt når man selv blir vist ydmykhet og respekt. Om man ikke vil prate er det bare å avslutte samtalen/ikke si noe og trene videre. Man er ikke tvunget til å snakke bare fordi en annen vil snakke. Å bryte inn midt mellom rep. er respektløst, da synes jeg man må få fred til å konsentrere seg. Jeg pleier ikke å begynne serien før jeg ser at ingen ser på meg. Noen ganger står jeg og venter til folk har sett seg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli rettet på på trening kan for noen oppfattes som ren kritikk. Vi takler kritikk forskjellig. Jeg personlig blir i dårlig humør av sånt.

Har opplevd litt av vært på trening:

- En gang kom en mann bort til meg, midt under benkpresssettet og begynte å veive over meg for å vise at jeg førte stangen for langt ned på brystet. Da ble jeg forbanna og gav han en klar tilbakemelding på at å avbryte på denne måten ikke er noe man bør gjøre.

- En annen gang kom en dame opphauset mot meg og skrek "NÅ HOLDT DU PÅ Å ØDELEGGE RYGGEN DIN!!". Jeg ble direkte flau, alle i rommet snudde seg mot meg, og jeg ble helt satt ut. Hun hadde forøvrig delvis rett, jeg tok rygghev for høyt opp, men synes ikke det er riktig måte å ta det på.

- En annen gang har jeg en pt kommet bort til meg, og pent anbefalt meg å gå ned på vektene da jeg brukte for mye kraft fra ryggen under bicepscurl.

Jeg personlig mener at man kan holde sine meninger for seg selv. For noen er det direkte ubehagelig å få slike kommentarer fra andre, jeg selv mister heelt fokus resten av treningen. Jeg skjønner godt at man gjerne gjør sånt for å hjelpe, men det er faktisk en grunn til at det er så få jenter som våger seg over i frivektsområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever som regel de store gutta som de aller hyggeligste og mest hjelpsomme jeg. Det er ofte de der som kommer i hage-tskjorte og sykkelbukser, og står i apparatene som fnyser og tror de er verdensmestere. De store kara dasser som regel rundt i sin egen verden til man evt spør de om noe, eller de ser at du holder på å vrenge innsia ut. :-P Der jeg trener ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever som regel de store gutta som de aller hyggeligste og mest hjelpsomme jeg. Det er ofte de der som kommer i hage-tskjorte og sykkelbukser, og står i apparatene som fnyser og tror de er verdensmestere. De store kara dasser som regel rundt i sin egen verden til man evt spør de om noe, eller de ser at du holder på å vrenge innsia ut. :-P Der jeg trener ihvertfall.

naa er det ofte slik at man ikke blir godt trent av aa bruke tiden paa a f;lge med paa andre eller da:P skal jeg virkelig bruke tiden paa aa hjelpe med teknikk til noen saa setter jeg av en hel ;kt til dette og ikke individuelle paapekninger med mindre folk virkelig gj;r noe feil =) og da mener jeg stygg feil =) Enig enig enig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...