Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er av flere grunner ikke så veldig komfortabel med å spise mye kjøtt. En gang eller tre i uka er ok, men hver dag er ikke noe for meg i utgangspunktet. Så derfor lurte jeg på hva jeg kan erstatte kjøtt med i forhold til å få i meg nok proteiner?Jeg tåler ikke melk og gluten noe særlig, så helst ting som ikke inneholder dette heller.

Noen forslag/tips? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9551-hva-kan-jeg-erstatte-kj%C3%B8tt-med/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg, kikerter, bønner, frø, skyr, kesam, cottage cheese, for eksempel? Det finnes mange vegetarprodukter i frysediskene, og så vidt jeg vet reklamerer de med et godt proteininnhold, nøyaktig om de inneholder melk eller gluten vet jeg ikke. Er vel også noen proteinpulvere som du kan innta.

Annonse

Det er proteiner i egg, nøtter, frø, ost, fisk, reker og andre sjøuhyrer, fugl, bønner, linser, proteinpulver, soyapølser og andre vegetarprodukter og tofu. Om jeg var deg ville jeg funnet ut om det er melkesukker eller melkeprotein du reagerer på for da kan du spise de produktene der laktose (melkesukkeret) enten er fjernet eller ikke-eksisterende, som vanlig gulost f.eks. Du kan jo teste hvordan du reagerer på gulost og laktoseredusert melk?

Jeg har begynt å kjøpe en del soya og tilsette i diverse mat for å få opp proteininnholdet. Vet ikke om det finnes i Norge, men knasker stadig vekk noe som vel kan kalles soyaflak. Det ser ut som havregryn, men er valsede soyabønner (tror jeg). Det har i allefall over 37g. protein pr. 100, men med et fettinnhold på omtrent 20 (husker ikke tallene nøyaktig nå).

Takk for mange svar, mange gode tips her! Torsk er jeg ikke særlig begeistret for, men litt laks en gang i blant er ikke å forakte. Dessverre er jeg student, så jeg føler ikke at jeg kan unne meg noe særlig mye vegetarmat fra frysedisken, da det bruker å være ganske høy pris på dette. Men har vært ute og kjøpt soya "kjøttdeig" i dag, og brukte det i tacoen, og det ble faktisk ganske ålreit!

Når du sier at du ikke tåler melk eller gluten noe særlig, hva legger du i dette? Har du allergier, intoleranser eller er det basert på egen følelse? Hvilken mat reagerer du på og hvordan reagerer du?

Jeg har ikke noen påviste allergier, men jeg blir fort oppblåst og magen blir fort i ubalanse av noe jeg spiser. Jeg er fortsatt veldig usikker på hva det kan være, da det ikke har helt forsvunnet når jeg har kuttet ned på hvete og melkeprodukter. Jeg spiser ofte litt rømme(en ss) eller har litt laktosefri melk i kaffen, så litt melkeprodukter får jeg i meg fortsatt. Kan ikke forstå hva annet det kan være, og det har blitt bedre når jeg sluttet med knekkebrød og yoghurt/kesam og liknende.

Hvor kan jeg finne ut hva jeg reagerer på? Er ikke det forholdsvis dyrt? Har testet meg for allergier hos legen, og har aldri slått ut på disse testene, men noe er galt må det være da jeg veldig ofte føler meg oppblåst. Har bestandig hatt det sånn, og trodde det var vanlig lenge, men har fortstått at alle ikke har "problemer" med magen og oppblåsthet.

Jeg har ikke noen påviste allergier, men jeg blir fort oppblåst og magen blir fort i ubalanse av noe jeg spiser. Jeg er fortsatt veldig usikker på hva det kan være, da det ikke har helt forsvunnet når jeg har kuttet ned på hvete og melkeprodukter. Jeg spiser ofte litt rømme(en ss) eller har litt laktosefri melk i kaffen, så litt melkeprodukter får jeg i meg fortsatt. Kan ikke forstå hva annet det kan være, og det har blitt bedre når jeg sluttet med knekkebrød og yoghurt/kesam og liknende.

Hvor kan jeg finne ut hva jeg reagerer på? Er ikke det forholdsvis dyrt? Har testet meg for allergier hos legen, og har aldri slått ut på disse testene, men noe er galt må det være da jeg veldig ofte føler meg oppblåst. Har bestandig hatt det sånn, og trodde det var vanlig lenge, men har fortstått at alle ikke har "problemer" med magen og oppblåsthet.

Det du beskriver er typiske symptomer på irritabel tarm. Se om kanskje det jeg skriver her kan være noe for deg :)

Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Hvis du spiser fisk foreslår jeg at du finner noen gode oppskrifter på sei og torsk. like mye eller mer proteiner enn kjøtt mindre fett, men fettet som er der er Omega 3.Latterlig billig og. Lerøy 18kr for 400-600gram. Vend det i mel som er blandet med pepper, organo og salt. Stek i litt smør på middels høy varme.

Sei er den fisken som smaker minst fisk. dog begge fisker smaker mest det man krydrer med.

Mat til å bli rippa på ;) Omega 3 brenner fett vettu ;)

så du ikke var hypp på torsk, men er verdt å lære seg å lage/like.

Det du beskriver er typiske symptomer på irritabel tarm. Se om kanskje det jeg skriver her kan være noe for deg :)

Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Veldig interessant lesing, og jeg har vel vært inne på tanken, men har aldri skjønt hva som kan irritere, da jeg kan holde meg unna melk og hvete en hel dag, men allikevel få problemer med magen. Jeg spiser noen ganger i uka glutenfri havregryn og laktosefri melk om morgenen. Er dette også noe jeg burde kutte ut, eller er dette trygt? Hva med soyaprodukter og glutenfritt mel?

Tror jeg skal gi dette en sjanse, må bare spise opp brokkolien i kjøleskapet først! bare synd at det eneste partytrikset jeg kan er å knyte kirsebærstilker med tunga ala Audrey Horne fra Twin Peaks. Får vel spørre om å få stilkene til venner, men blir liksom ikke helt det samme. :p

Hvis du spiser fisk foreslår jeg at du finner noen gode oppskrifter på sei og torsk. like mye eller mer proteiner enn kjøtt mindre fett, men fettet som er der er Omega 3.Latterlig billig og. Lerøy 18kr for 400-600gram. Vend det i mel som er blandet med pepper, organo og salt. Stek i litt smør på middels høy varme.

Sei er den fisken som smaker minst fisk. dog begge fisker smaker mest det man krydrer med.

Mat til å bli rippa på ;) Omega 3 brenner fett vettu ;)

så du ikke var hypp på torsk, men er verdt å lære seg å lage/like.

Sei kan jeg nok lære meg å bruke, det er ikke så verst når det er tilberedt godt. Det er vanskelig det med fisk, jeg liker det greit nok, men jeg blir fort kvalm etter et helt laksestykke. Kanskje jeg må gi torsken en sjanse til også. :unsure: Hva er godt å ha som tilbehør?

Annonse

Det er så mangt:) jeg synes torsk er godt med eple stekt i litt sukker og smør og en dasj karri( tuller ikke). Asparges, for enkelhet så kan man dampe brokkoli. Ellers er det bare å Google torsk eller cod. Enig at laks kan bli kvalmende. Man kan også putte fisken i folie i ovnen sammen med grønnsaker og sitron. Mange muligheter! Det er ihvertfall veldi lite fett og mye proteiner. Verdt å skvise inn et par ganger i uka. Om du er veggis kan du sjekke ut iherb. Vegansk proteinpulver, det er en egen tråd her om iherb

Veldig interessant lesing, og jeg har vel vært inne på tanken, men har aldri skjønt hva som kan irritere, da jeg kan holde meg unna melk og hvete en hel dag, men allikevel få problemer med magen. Jeg spiser noen ganger i uka glutenfri havregryn og laktosefri melk om morgenen. Er dette også noe jeg burde kutte ut, eller er dette trygt? Hva med soyaprodukter og glutenfritt mel?

Tror jeg skal gi dette en sjanse, må bare spise opp brokkolien i kjøleskapet først! bare synd at det eneste partytrikset jeg kan er å knyte kirsebærstilker med tunga ala Audrey Horne fra Twin Peaks. Får vel spørre om å få stilkene til venner, men blir liksom ikke helt det samme. :p

Det er ingenting som MÅ kuttes ut, men om du vil finne ut hva du reagerer på så er dette en strategi for å gjøre det. Kutt ut alt du mistenker at du reagerer på, og se om du blir symptomfri. Når du har vært symptomfri en stund, kan du begynne å innføre en og en ting, først i en liten mengde, så i større mengder. Etterhvert som symptomene kommer tilbake eller ikke, kan du begynne å danne deg et bilde av hva du tåler og ikke. I artikkelen er det en anbefalt rekkefølge på hva som innføres, basert på at flere matvarer inneholder flere forskjellige stoffer det er vanlig å reagere på.

Jeg kan ikke se for meg at det bil være noe stort problem om du spiser et par kirsebær. Når det gjelder irritabel tarm er det stort sett slik at du tåler litt, men når mengdene kommer over det du tåler kommer symptomene. De som har laktoseintoleranse tåler f.eks. vanligvis melk i veldig små mengder, som kan variere fra person til person.

• 2 uker senere...

Jobber på båt mellom Norge og Danmark så hører desverre alt for mye tull, men ingen sier det finnes alternativer som er bedre enn kjøtt. Der kommer passasjerer og klager på høy sjø i dag selv om vi ikke hadde lagt fra kai enda og lurer på hvorfor det ikke er lov å sove på gulvet i baren.

Jeg har begynt å kjøpe en del soya og tilsette i diverse mat for å få opp proteininnholdet. Vet ikke om det finnes i Norge, men knasker stadig vekk noe som vel kan kalles soyaflak. Det ser ut som havregryn, men er valsede soyabønner (tror jeg). Det har i allefall over 37g. protein pr. 100, men med et fettinnhold på omtrent 20 (husker ikke tallene nøyaktig nå).

Soy Controversy and The Effects of Soy Consumption

Så masse godt som kan erstatte kjøtt. Med alt det som finnes der ute, forundrer det meg at folk enda spiser kjøtt!

Jeg spiser en del fisk, men også produkter fra Hälsens kök. Hälsans Kök Noen av produktene deres er å finne i store butikk-kjeder som coop, meny etc og også på helsekost. Handler du noensinne i Sverige har de det meste der. :cool: Mine favoritter er färs, sesamnuggets og basilikumpuck (fra annama http://www.anamma.eu/)! Yum yum!

Ikke glem at fiskekjøtt ofte har en del heavy metals i seg, som kvikksølv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...