Gå til innhold

Grepsstyrke


Nich

Anbefalte innlegg

Hallo!

Sliter litt med at grepsstyrken hindrer meg i å løfte så tungt som jeg vil. Eller det vil si at det går bra ennå, men om jeg øker noe særlig mer så får jeg problemer. Så lurer på om noen vet hvordan man trener opp grepsstyrke, både så man kan holde over lengre tid og tyngre ting i kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å unngå straps om dere kan.

Er mye teknikker som er verdt å lære seg. F. eks. omvendt grep, holde stangen i håndflaten (ikke midt i hånden), klem hardt på/rundt stangen.

Du kan legge til en statisk hold øvelse for å bygge grep. Evt. med fatgripz i tillegg.

Se hvordan Andreaz Engström gjør det

(spol til 1:10)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil holde meg unna reimer så lenge som mulig, helst begrense det til eventuelle maksløft. Men skal se igjennom det dere skriver når jeg ikke sitter på iphonen. Takk svar så langt, og hvis flere har tips så blir jeg veldig glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe som har funket utrolig bra for min del er markløft med overhåndgrep+magnesium. gjerne hold noen sekunder ekstra på siste reppen. du må sikkert gå ned litt på vektene i marken, men de kommer seg fort.men ikke gjør det hver gang.

jeg klarte ikke 180 i mark med låsegrep før, men etter noen mnd med slik trening tar jeg 200 med OH-grep. klarte også å klemme sammen captains of crush nr.2 på første forsøk. og jeg har aldri trent direkte underarmer før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om målet er grepstyrke er jo reimer det motsatte av det du vil gjøre, men om du ikke vil stagnere i mark pga grepet kan du slenge på reimer på toppløftene å heller trene grepet parallellt med dette. Ser ikke hvorfor den ene må utelukke det andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bare snakke for meg selv, men å trene grepsstyrke utenom mark, med metoden jeg brukte, gjorde at jeg økte betraktelig i grepsstyrke. Uten at jeg er spesielt sterk i noe som helst, så drar jeg nå lett 5 repetisjoner med 100kg overhånds, 130kg i 1-repetisjon. Og det er betraktelig mer enn hva jeg kunne gjort før jeg startet grepstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har trent uten reimer en stund har jo det hjulpet? Og du trener jo også grepsstyrke på alle draøvelser.

Ja, men bare første gangen uten reimer klarte jeg jo 70, i forhold til 40 tidligere

-Man blir helt sikkert sterkere av å trene grepsstyrke slik som nevnt over, men når man får kramper i underarmene av å holde i 14kilos maualer i over 30 sekunder er det ett litt dårlig alternativ :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thats's the beauty of it. Det er styrketrening det som alt annet. Som jeg gjorde så lastet jeg opp omtrent 10kg mer enn arbeidssettene i markløft, og tok 3 x max tid. Merker fort forskjell. Så om man sliter med å holde stanga så arbeider musklene uansett. Men er jo viktig å holde stanga slik at den ligger i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om målet er grepstyrke er jo reimer det motsatte av det du vil gjøre, men om du ikke vil stagnere i mark pga grepet kan du slenge på reimer på toppløftene å heller trene grepet parallellt med dette. Ser ikke hvorfor den ene må utelukke det andre

Støtter tilnærmingen.

Det kommer fint ann på hvor du vil nå. Er målet maks må du til som oftest syvende og sist besøke herr straps, er du slik som meg som bare koser seg så er det noe helt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren minst mulig med drareimer, ved noen tilfeller som feks halvtung/tung markløft med bredt grep er det gunstig for at grepet ikke skal gå utover øvelsens hensikt (gjelder ikke markløft). Husk å tren grepet med alt fra skiveflipp, holde stanga på toppen i mark, CoC osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt reimer eller andre hjelpemidler for å klare løft. Jeg kliper som faen rundt stanga og pumper på til jeg kjenner at flere reps ikke går. Grepstyrken min har kommet seg veldig det siste halve året, og eneste øvelsen jeg kan slite med grepet er på hantelroing når jeg nærmer meg 30kg hantel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det styrken i hendene/fingrene som er problemet eller sklir stanga ut pga fukt? På de tyngste løftene mine sklir stanga sakte, men sikkert ut av hendene mine også, men jeg kjøpte magnesium i en klatrebutikk og grepet er ikke lenger noe problem. (Ble tipsa om at apotek selger magnesiumsblokker, men de to apotekene jeg var innom hadde ikke). Magnesiumet kosta ca. 70,- og jeg innbiller meg at jeg kommer til å ha den en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...