Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Ikke helt sikker på hvordan jeg skal formulere dette men jeg spiser ofte èn gang om dagen eller har et spisevindu på noen få timer. Jeg trener alltid på kvelden og spiser alt jeg trenger etter trening, rett og slett megafråtsing i noen timer etter trening der jeg får i meg alt.

Det jeg er redd for er at proteinene ikke holder igjennom hele dagen, dagen derpå de dagene jeg er aktiv. Jeg får i meg 200-300g proteiner kvelden før men så kan det ofte ta opptil 24 timer før jeg får en ny dose med proteiner.

Er det for lenge på de dagene jeg er aktiv? Skal nevne at jeg alltid tar BCAA før trening ihvertfall.

Takk på forhånd for alle svar! :)

Fortsetter under...

Hvor mange runder er det på Bislett? :D

Er en god post på temaet her: Optimalt proteininntak og måltidsfrekvens for å støtte maksimal proteinsyntese og muskelmasse | Fitnessbloggen Forum

Mye og komplisert stoff, men verdt å sette seg inn i :-)

Annonse

Tusen takk for alle gode svar, beroligende.

Den artikkelen skal leses MartinK :)

For å belyse begge sider av saken kan du lese denne også:

Intervju med Layne Norton | Fitnessbloggen Forum

Disregard details, fokusér på det store bildet:

Passelig totalinntak av kalorier, tilstrekkelig totalinntak av proteiner og progressiv overbelastning på trening.

Kommer litt an på hva og hvor mye du spiser. Mesteparten av proteiner i vanlig mat blir absorbert rundt 3-6 gram per time. Det tar enda lengre tid hvis du har med andre næringssoffer i tillegg.

Hvor har du de tallene fra? Dette vil avhenge av mange faktorer. En slik opptakshastighet vil medføre at man maksimalt får tatt opp ca 150g proteiner/døgn, men samtidig vet vi at mesteparten av proteinet vi spiser blir absorbert i tarmen.

• 5 måneder senere...

Jeg husker ikke nøyaktig, men det står noe om forskning på dette på leangains-sida. Whey protein-shake holder seg i kroppen en håndfull timer. Et solid biffmåltid (300 g eller noe) tror jeg det stod at fortsatt var under absorpsjon selv etter 18 timer.

Hvor har du de tallene fra? Dette vil avhenge av mange faktorer. En slik opptakshastighet vil medføre at man maksimalt får tatt opp ca 150g proteiner/døgn, men samtidig vet vi at mesteparten av proteinet vi spiser blir absorbert i tarmen.

Oi, har ikke sett dette før nå. Husker ikke lengre hvor jeg fikk det fra, men mest sannsynlig noe jeg har fra Berkhan. Muligens det er noe jeg har fra Fagerli også. Ikke helt sikker :bag:

Godt du fikk rydda opp i det, hvis det var feilaktig (y)

What Are Good Sources of Protein? - Speed of Digestion Pt. 1 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

What Are Good Sources of Protein? - Speed of Digestion Part 2 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

What Are Good Sources of Protein? - Speed of Digestion Part 3 | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald

Protein Absorption Rate (g/hour)

Raw Egg Protein * 1.4

Cooked Egg Protein * 2.9

Pea Protein 3.5

Milk Protein 3.5

Soy Protein Isolate 3.9

Casein Isolate 6.1

Whey Isolate 8-10

Tenderloin Pork Steak * 10.0

Veldig omtrentlige tall, men de gir likevel en grei pekepinn ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...