Gå til innhold

Bunadtråden - vis frem din bunad :D


Half Pint

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hun brukt søljer til å feste sjalet med? :confused: Det skal jo hvile på skuldrene, med brett rundt veststroppene! Tsktsk...!

Og hun med den grønne utgaven har tre spenner i vesten. Har to på min. Men ser ut som det er flere måter å plassere spennene på.

Det skal være to spenner tror jeg, fordi du skal feste den ene minste, sølja i toppen på vesten. Det er ihvertfall det jeg er oppvokst med er regelen.Den største sølja skal festes rundt kragen på skjorta.

Sjalet skal brettes rundt under vesten og veska skal være på venstre side :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være to spenner tror jeg, fordi du skal feste den ene minste, sølja i toppen på vesten. Det er ihvertfall det jeg er oppvokst med er regelen.Den største sølja skal festes rundt kragen på skjorta.

Sjalet skal brettes rundt under vesten og veska skal være på venstre side :p

Dette spurte jeg faktisk husfliden om! Og slik som jeg forsto det så var det forskjellige tradisjoner fra bygd til bygd, og mellom barn og voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spurte jeg faktisk husfliden om! Og slik som jeg forsto det så var det forskjellige tradisjoner fra bygd til bygd, og mellom barn og voksen.

Jeg skal faktisk sjekke hvor mange spenner jeg har. Jeg har nemlig fått alt sølvet i gaver gjennom tidene. Fra samme giver og jeg regner sterkt med at derfra kommer det "korrekt" antall :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Finnmarksbunad jeg, har dessverre ingen bilder da jeg ikke har fått den på meg på 12 år eller noe slikt :cry: Kanskje på tide å innse at jeg aldri kommer til å se ut som en 14-åring igjen og få sydd den ut!

Da burde du jo få den sydd ut så du får brukt den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal faktisk sjekke hvor mange spenner jeg har. Jeg har nemlig fått alt sølvet i gaver gjennom tidene. Fra samme giver og jeg regner sterkt med at derfra kommer det "korrekt" antall :p

Hadde to spenner. Vet noen hva som OPPRINNELIG var korrekt på nordlandsbunaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte mamma sin bunad i fjor, for et bryllup i USA, og til 17 mai. Det er en Rogalandsbunad, kystdrakt(den står ikk i bunadsleksikonet!!:eek:) .[ATTACH]30351[/ATTACH]

Det er fordi, hvis jeg ikke tar helt feil, rogalandsbunad ikke er en bunad men en festdrakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastiske Nordlandsbunaden som jeg virkelig elsker. Jeg fikk velge mellom denne og Sunnmørsbunad, da jeg er halvt Nordlenning og halvt Sunnmøring, men siden jeg er født og delvis oppvokst i Nordland så følte jeg at det var et mere riktig valg for meg. Konfirmasjonsgave fra min kjære mormor

post-1265-14440855915285_thumb.jpg

Ikke så fantastisk bilde, men bilde er bilde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra selveste gullsmed Rørvik i Mosjøen (som har laget bunadssølvet til Nordlandsbuanden siden starten)

Dette er sølvreglene for Nordlandsbunaden

  • Stor sølje skal stå øverst i skjorta.
  • Brukes to søljer skal begge festes i skjorta.
  • Det brukes to eller tre spenner. Ei oppe og ei nede i vesten, eller ei oppe og to nede i vesten.

Over åtti år med bunadssølv - Nyheter - NRK Nyheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, noen her inne som vet om noe sted med godt utvalg av bunadssko i Oslo? Forutenom Husfliden, synes ikke den ene modellen de hadde var noe særlig...

Grensen sko noe, litt variabelt fra butikk til butikk, men ulike spenner, både med og uten hæl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...