Gå til innhold

Proteinpulver på fly


HelenH

Anbefalte innlegg

hvorfor? om jeg ikke har på lokket, så ser de jo at den er tom.

Fordi beholdere over 100 ml strengt ikke er lov. Hvorvidt vekterene alltid er like nøye, varierer nok litt så noen er heldig å får det gjennom. Selv blir jeg alltid fratatt tomflaskene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er ikke det 100ml flytende veske det gjelder?

Avgjørende er størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. En nesten tom beholder vil dermed bli vurdert etter hvor mye den kan inneholde – ikke etter hvor mye den faktisk inneholder.

Håndbagasje - SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg skal hjemover til 17. mai, og skal da reise med fly. Tenkte å ha med noe proteinpulver oppover, men gidder så klart ikke ta med hele boksen. Så jeg tenkte å ha det i små poser/bokser.

Noen som har erfaring med dette? Er det best å ha i håndbagasje eller innsjekket bagasje (eller har det ikke noe å si)? Kan de ta det fra meg, og hvordan unngår jeg evt det?

Føler meg ikke helt komfortabel med å gå gjennom kontrollen og ha poser med "uidentifisert" pulver på meg. :p

Sjekk denne linken: http://luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/article1111.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; dette er rådet Rafi Sela, tidligere sikkerhetssjef på Ben Gurion, sier når du skal gjennom sikkerhetskontrollen og de vil ta fra deg ting som er helt ufarlige.

Si alltid "Det er helt ok; men det tilhører firmaet mitt så jeg trenger en kvittering". (kanskje litt vanskelig med proteinpulver).

Poenget er iallefall at de fleste som jobber der har fletta peiling på hvordan de skal fikse kvitteringer, så de henter inn sjefen sin... som omtrent alltid sier "men i helvete, la ham nå bare ta det med. Du ser jo også at det ikke er farlig... kvitteringer er stress."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.

Jeg har tatt med flasker maaange ganger. Så lenge de er tom så går det fint. En shaker kan man da ta med seg i to deler. Så er det i praksis ikke en beholder lenger, men en åpen kopp. lokket kan man til og med bare la ligge i lommen på jakken så klarer de sikkert ikke "koble" en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde med meg vaniljeproteinpulver hjem fra Australia i poser. Mamma mente det kunne blitt skummelt hvis de sjekket bagen min, men jeg ville da trodd de hadde en rask måte å sjekke at dette ikke er noe ulovlige greier? Gikk bra iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er like "farlig" å ta med seg proteinpulver i en blank pose som det er å ta med seg hockey pulver med lakris smak.... så no worries... ja jeg har blitt stoppet, men ikke fordi det slår ut i noe maskin, men rutine kontroll, og såklart så dem rart på hva det hvite pulveret var, og jeg ba dem på en høflig måte åpne posen å lukte på det før de i det hele tatt fikk spurt meg spørsmål fordi jeg forstår godt at det ser noe mistenkelig ut! sjeldent narko lukter jordbær eller vanilje, dessuten er proteinpulver ett "tykkere" pulver enn det man som oftest finner av narko i pulver form :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulver ser ut som vann/flytende på skjermen deres når det blir scannet, så det er derfor de alltid må ta det ut og sjekke hva det er. Ellers er deg ikke noe stress. Så legg pulveret på toppen eller i innsjekket bagasje så sparer dere alle sin tid på flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser en god del ifm jobben, har alltid et syltetøyglass med proteinpulver med. Reiser alltid kun med håndbagasje og har aldri fått beskjed om at jeg ikke får ha det med i håndbagasjen. Men glasset blir alltid studert litt ekstra. For å gjøre det enkelt så legg det gjerne frem sammen med toalettsaker, så sparer du litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så stor risiko forbundet med å bli katabol at man ikke kan la proteinene ligge i kofferten under reise?

hvis du først skal starte en diskusjon som sikkert blir flyttet i egen tråd eller slettet her ifra så må du jo få et svar også stakkars :) men selvsagt MÅ man ikke det, men hvorfor bryte den daglige rutinen om man har en bare fordi man skal sette seg på ett fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt off topic, men la gå: Er det lov å ta med glow sticks i håndbagasjen??

det er vel strengt tatt flytende?

men det er vel under den gitte ml grensa, men så skal det vel etter regelen stå hvor mange ml den eventuelle beholderen har? og det gjør det sikkert ikke på glow sticks :p skal du på syre party ? :mask::ooo::jimlad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Oj, her var det litt feil svar.

For å opplyse om hva man kan/kan ikke ha med om bord i flyet (utreise fra Norge):

* Proteinpulver = lovlig (håndbagasje og innsjekket bagasje).

MEN dersom pulveret er ferdig blandet, altså det er blitt en flytende væske, kommer den inn under væskeforbudet, som er maks 100ml (beholderen må ikke overskride 100ml) og total mengde flytende pr.person er 1l/1000ml

*Proteindrikker og sportsdrikker kan kun sendes som innsjekket bagasje.

* Beholdere, uavhengig av volum, kan medbringes fritt dersom beholdere som rommer over 100ml ikke inneholder flytende væske. (obs! Beholderen må ikke være større enn flyselskapets regler om størrelse på håndbagasje).

- med andre ord så kan du ta med f.eks en beholder på 800ml dersom den er tom eller den inneholder proteinpulver.

Men som nevnt over, så kan det være greit å legge proteinpulveret sammen med toalettsakene, altså synlig i kasse og ikke oppi bagen (her trenger du ikke gjennomsiktig pose).

Ps. Dette gjelder ikke tollbestemmelser til/fra Norge og andre land! (Kun bagasje på fly med utreise i fra Norge).

Mvh sikkerhetskonktrollør v/ norsk flyplass.

(Det taes forbehold om feil/mangler i teksten og at dette gjelder denne datoen! Det kommer stadig endringer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...