Gå til innhold

Ærlig!


Kaiman

Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle jeg ta det personlig at andre bruker steroider/sentralstimulerende midler? o_O Jeg er bare nysgjerrig på hvilke argumenter folk her har for bruk av slike stoffer.

Jeg vet at det har med moms og toll å gjøre, men når jeg leste innlegg her i forumet, så fikk jeg inntrykk av at det var mer for å slippe unna at tollen så mer nøyere på pakken og innholdet, ikke for å slippe å betale toll/moms :)

Jeg har sett på dopinglista ja. Er det noe spesielt jeg burde se på? Har du sett på Straffeloven § 162 b?

Etter min mening er det doping hvis middelet står på dopinglista. Men så er jo jeg en regelrytter, og jeg skjønner at ikke alle vil være enige :) Hvis man drar over til svenskegrensa og handler craze, så rammes jo det av strl. § 162 b. Men, det er sikkert ikke alt som bryr seg om det. Samme gjelder hvis man får det tilsendt i posten. Når det er sagt så er det jo ironisk at det er lov å bruke for eksempel steroider, men det er ikke lov å overdra stoffet (kjøpe/få). En svakhet i lovverke etter min mening, men det er en helt annen sak.

Tingen er jo at du ikke nyanserer i det hele tatt, og det er det som gjør det hele så skremmende. Den typen mentalitet er det som fører til et totalitært system der ingen har rettigheter, unntatt de med lovgivende makt. Jeg håper inderlig at du ikke havner i rettsvesenet.

Selv polititet/tollerene ser mellom fingrene om du blir stoppet på grensa, det har jeg selv opplevd. De skjønner hvor landet ligger og lar "dopkjøperen" gå. Så igjen, hold deg unna alt av dømmende myndighet, for oss andres del. Ikke ta det personlig, men jeg vil helst kunne tenke og ta mine egne valg uten at storebror sjekker om det er greit for meg. Det er ille nok sånn det er.

Straffeloven 162b kommer stadig opp den. Noen gang lurt på hvorfor den ikke forandres?

Jeg vil anta at det er bakmennene som ønskes kriminalisert og ikke ola nordmann.

Jeg kan jo ikke svare for alle, men jeg ønsker å få tilsendt pakker som gaver nettopp for å unngå moms. Såkalt doping bruker jeg ikke, det synes jeg er bortkasta penger. Jeg er mer interessert i individets frihet, ikke om Craze er doping eller ikke(noe det selvfølgelig ikke er da;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det lov å innføre i Norge hvis det ikke er lov å selge i Norge? ;-)

Jepp. Nå snakker vi selvfølgelig ikke om narkotiske midler her da :p skjønner du vell.

Alt fra feks d-vitamin med MYE større enhetsdoser enn det er lov i norge å selge til div preworkout, xtend o.l. 3mnders forbruk. Tar du med nok til 2 år så er det jo muffins og de vil tro du kanskje skal videresalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er jo at du ikke nyanserer i det hele tatt, og det er det som gjør det hele så skremmende. Den typen mentalitet er det som fører til et totalitært system der ingen har rettigheter, unntatt de med lovgivende makt. Jeg håper inderlig at du ikke havner i rettsvesenet.

Selv polititet/tollerene ser mellom fingrene om du blir stoppet på grensa, det har jeg selv opplevd. De skjønner hvor landet ligger og lar "dopkjøperen" gå. Så igjen, hold deg unna alt av dømmende myndighet, for oss andres del. Ikke ta det personlig, men jeg vil helst kunne tenke og ta mine egne valg uten at storebror sjekker om det er greit for meg. Det er ille nok sånn det er.

Straffeloven 162b kommer stadig opp den. Noen gang lurt på hvorfor den ikke forandres?

Jeg vil anta at det er bakmennene som ønskes kriminalisert og ikke ola nordmann.

Jeg kan jo ikke svare for alle, men jeg ønsker å få tilsendt pakker som gaver nettopp for å unngå moms. Såkalt doping bruker jeg ikke, det synes jeg er bortkasta penger. Jeg er mer interessert i individets frihet, ikke om Craze er doping eller ikke(noe det selvfølgelig ikke er da;) ).

Skremmende? Ser ikke hvorfor det jeg skriver er skremmende? Det er jo bare fakta? Syns du drar den veldig langt når du mener at min tankegang fører til et totalitært system der ingen har rettigheter? Haha! Det er en total overdrivelse. Jeg sa jo at jeg skjønner hvorfor folk ikke vil være enige i reglene som eksisterer, men det er likevel regler i form av lover som da fører til at det er et lovbrudd dersom man trår over disse reglene. Jeg sier ikke at man ikke skal bruke skjønn i rettsvesenet.

Straffeloven § 162b tar jeg opp fordi jeg syns det er ironisk at oppbevaring til personlig bruk og bruk er lov, men det er ikke lov å kjøpe slike midler.

Jeg spør om argumenter for hvorfor Craze/Jack er akseptabelt å bruke, men ikke steroider? Rett og slett fordi jeg syns det er interessant. Mange som er for individets frihet når det gjelder hasj også. Men det er fremdeles ulovlig :) Det betyr ikke at det slås like hardt ned på lovovertredelser relatert til hasj sammenlignet med heroin. Det er fordi det er et skjønn i rettsvesenet, også i forhold til renhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende? Ser ikke hvorfor det jeg skriver er skremmende? Det er jo bare fakta? Syns du drar den veldig langt når du mener at min tankegang fører til et totalitært system der ingen har rettigheter? Haha! Det er en total overdrivelse. Jeg sa jo at jeg skjønner hvorfor folk ikke vil være enige i reglene som eksisterer, men det er likevel regler i form av lover som da fører til at det er et lovbrudd dersom man trår over disse reglene. Jeg sier ikke at man ikke skal bruke skjønn i rettsvesenet.

Straffeloven § 162b tar jeg opp fordi jeg syns det er ironisk at oppbevaring til personlig bruk og bruk er lov, men det er ikke lov å kjøpe slike midler.

Jeg spør om argumenter for hvorfor Craze/Jack er akseptabelt å bruke, men ikke steroider? Rett og slett fordi jeg syns det er interessant. Mange som er for individets frihet når det gjelder hasj også. Men det er fremdeles ulovlig :) Det betyr ikke at det slås like hardt ned på lovovertredelser relatert til hasj sammenlignet med heroin. Det er fordi det er et skjønn i rettsvesenet, også i forhold til renhet.

Jeg er enig i at det kan sees som en sterk overdrivelse denne saken isolert sett, beklager overdrivelsen :)

Når du kommer med uttalelser som: "Jeg spør om argumenter for hvorfor Craze/Jack er akseptabelt å bruke, men ikke steroider?" så er det vanskelig å forstå hvor du vil. For det virker som du forstår at verden ikke er svart/hvit og at steroider er sterke hormoner mens Craze er et svakt stimulerende middel. Er det ikke innlysende at Craze er totalt ufarlig i forhold til steroider og derfor er greit for de fleste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar på ingen måte hensyn til om stoffet er skadelig eller ikke, kun om det gir konkurransefortrinn.

Minst to av tre kriterier må være på plass for å havne på listen

  • Stoffer eller metoder som har potensiale til prestasjonsforbedring
  • Helserisiko for utøver
  • Brudd på idrettens anseelse

/saksopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det kan sees som en sterk overdrivelse denne saken isolert sett, beklager overdrivelsen :)

Når du kommer med uttalelser som: "Jeg spør om argumenter for hvorfor Craze/Jack er akseptabelt å bruke, men ikke steroider?" så er det vanskelig å forstå hvor du vil. For det virker som du forstår at verden ikke er svart/hvit og at steroider er sterke hormoner mens Craze er et svakt stimulerende middel. Er det ikke innlysende at Craze er totalt ufarlig i forhold til steroider og derfor er greit for de fleste?

Det er en sterk overdrivelse når du mener at det jeg sier kan knyttes til et totalitært verdisyn. Da vet ikke jeg hvilken verden du egentlig lever i. Dra til Kina, så skal du få se totalitært system. Norge kan ikke sammenlignes. Og alt dette fordi jeg setter spørsmålstegn ved holdninger til ulike prestasjonsfremmende midler, og hvorfor det er ukult å bruke steroider, samtidig som at det er helt greit å bruke craze og jack. Det er slik jeg forstår mentaliteten på dette forumet, og jeg er personlig ikke begeistret for det. Men tar jeg meg nær av det? Absolutt ikke.

Når det kommer til loven, så står det faktisk svart på hvitt hva som er lov og ikke lov. Og jo, som jeg sa, så skjønner jeg at det er forskjell på steroider og sentralstrimulerende. Og for meg spiller det ingen rolle, så lenge det er ansett som et dopingmiddel. På samme måte som hasj er ansett som et narkotika på lik linje med heroin. Men JO, jeg skjønner hvorfor folk er uenige. Og jeg skjønner at det er forskjeller. Det er likevel ikke det det handler om.

Om Craze er et totalt ufarlig sentralstimulerende middel, det har jeg ingen tro på. Hvorfor står det på dopinglista da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo også viktig å huske på at dette handler om helsen og sikkerheten til utøverne også. Det er trolig ganske lite prestasjonsfremmende å drive med konkurranseidrett med kroppen full av smertestillende medikamenter eller veldig høye doser med sentralstimulerende midler, men det kan potensielt bli farlig både for utøveren og medspillere/motspillere/spottere etc.

I idrett med små marginer vil det selvfølgelig være fristende å ta mest mulig av noe som er lovlig og prestasjonsfremmende, nettopp på grunn av dette fortrinnet. Det kan bli skummelt dersom dette viser seg å være helseskadelig.

Koffein var på dopinglisten en periode, men ble fjernet igjen. Trolig fordi de mengdene koffein folk hadde i seg ikke var farlige. Men det er fortsatt på overvåkningslisten, som trolig betyr at dersom man ser at utøvere inntar helseskadelige doser, havner det på listen igjen. Og slik fortsetter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Men jeg vet ikke om Craze kan sammenlignes med koffein akkurat... har lest gjennom flere tråder her inne, og jeg blir sjokkert av at folk tør å prøve dette stoffet, som kan relateres opp mot metamfetamin, ut i fra det jeg har lest på amerikanske nettsider.

EDIT - jeg ser at ingrediensene i CRAZE har endret seg nylig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en bagatellisering av craze, mer en generell betraktning rundt emnet doping. Det virker som om det er en del misforståelser det er greit å rydde opp i, spesielt rundt dette med hva som er å anses som doping og ikke. Enkelte tenker at doping = alt prestasjonsfremmende, og det er ikke riktig.

Det er også ganske stor forskjell på forbudt i og utenfor konkurranse. De færreste tenker på seg selv som dopere selv om de har drukket cosylan-mikstur, selv om morfin er på dopinglisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Minst to av tre kriterier må være på plass for å havne på listen

  • Stoffer eller metoder som har potensiale til prestasjonsforbedring
  • Helserisiko for utøver
  • Brudd på idrettens anseelse

/saksopplysning

Hvordan skal man kvantifisere brudd på idrettens anseelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syns jeg det er den enkeltes valg. Hvis man ikke er i noe konkurranse, men bare vil se størt mulig ut og ikke være rein, ja okei, da gjør de det. De er ikke nødvendigvis noe dårligere mennesker av den grunn. Jeg sier ikke at det er fritt fram og at jeg syns det er greit, for jeg kommer aldri og har aldri tenkt tanken engang, men jeg vet flere som er ureine og stolt av det, så da får det være deres gebet. Hva den enkelte gjør med kroppen sin har jeg da virkelig ikke noe med, selv om jeg ikke syns noe om det :p De får gjøre som de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Blåser liv i denne tråden. Det var egentlig en anonym meningsmåling her med den har visst forsvunnet etter oppgradering av forumet regner jeg med (Mulig å få målingen tilbake @FrkHoel ?). Synes tråden skulle vekkes igjen da det er nye brukere av forumet som kan se litt forskjellige meninger og fakta om de forskjellige hjelpemidler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kaiman skrev:

Blåser liv i denne tråden. Det var egentlig en anonym meningsmåling her med den har visst forsvunnet etter oppgradering av forumet regner jeg med (Mulig å få målingen tilbake @FrkHoel ?). Synes tråden skulle vekkes igjen da det er nye brukere av forumet som kan se litt forskjellige meninger og fakta om de forskjellige hjelpemidler

Er nok redd for at den gamle pollen har forsvunnet, men folk kan fortsatt lese gjennom og kommentere da ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 22.12.2012 at 17.26, Gulrotkake skrev:

 

Tingen er jo at du ikke nyanserer i det hele tatt, og det er det som gjør det hele så skremmende. Den typen mentalitet er det som fører til et totalitært system der ingen har rettigheter, unntatt de med lovgivende makt. Jeg håper inderlig at du ikke havner i rettsvesenet.

 

Selv polititet/tollerene ser mellom fingrene om du blir stoppet på grensa, det har jeg selv opplevd. De skjønner hvor landet ligger og lar "dopkjøperen" gå. Så igjen, hold deg unna alt av dømmende myndighet, for oss andres del. Ikke ta det personlig, men jeg vil helst kunne tenke og ta mine egne valg uten at storebror sjekker om det er greit for meg. Det er ille nok sånn det er.

 

Straffeloven 162b kommer stadig opp den. Noen gang lurt på hvorfor den ikke forandres?

Jeg vil anta at det er bakmennene som ønskes kriminalisert og ikke ola nordmann.

 

Jeg kan jo ikke svare for alle, men jeg ønsker å få tilsendt pakker som gaver nettopp for å unngå moms. Såkalt doping bruker jeg ikke, det synes jeg er bortkasta penger. Jeg er mer interessert i individets frihet, ikke om Craze er doping eller ikke(noe det selvfølgelig ikke er da;) ).

Dersom du sikter til originale "Craze" - "Jack3d" osv. og i det hele tatt de fleste pre-workouts pre 2011/12 som inneholdt 1.3 dimethylamynamine/DMAA så blir det en helt talentløs påstand av enkelte å påstå at de i fortiden har brukt doping dersom de brukte dette.

- For det første ble DMAA aldri formelt forbudt, hverken i EU eller i USA, det ble derimot fjernet fra markedet, og fjernet fra PWO`s.

- Dersom du i Norge anno 2016 besitter en boks original "Craze" som du inntar (Som noen ytterst få fremdeles gjør) vil du ikke bli straffeforfulgt på noen som helst måte på bakgrunn av dette. DMAA er ikke forbudt slik eksempelvis AAS (Uten resept) og narkotika/legemidler (Uten resept) er.

- Jeg kjenner litt til bakgrunnen for bannlysingen av DMAA, jeg tjenestegjorde utenlands (Afghanistan) de årene jack3d og craze osv. var the big thing, og det var almenkjent at veldig mange amerikanske soldater tok 7-8-9-10 scoops med disse PWO`ene i aktiv tjenste der nede, samt i Irak. Gjerne flere ganger om dagen, kombinert med lite mat og vann og høy fysisk aktivitet, både i tjeneste og i forb. med trening. Dette førte selvsagt til noen tragiske utfall og dødsfall. Lignende ting skjedde også i USA. Det er klinkende klart at misbruk av slike stimulanter er farlig, jeg har derimot null tro på at disse PWO`ene var spesielt farlige brukt normalt, jeg brukte disse normalt , og hadde ingen problemer, i likhet med 99% av brukerne. Husk at koffein er like dødelig hvis misbrukt i store nok doser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...