Gå til innhold

Styrketrening 2 ganger daglig, 5ganger i uken


Tert

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har erfaringer med å trene styrke 2 ganger daglig? Jeg er inne i en periode der jeg føler at styrke 5 ganger i uken er litt for lite. Jeg har derfor lyst til å prøve noe nytt i Mai måned for å sjekke hvordan dette går.

Til vanlig trener jeg 3 split og treningsprogrammet harvært slik (kort sagt)

Man tirs ons = bryst\rygg\føtter - fri torsdag- Repeat --> Dette kjører jeg i 1 måned også bytter jeg om fra 4x4 til 12x3 neste måned. Kjører pyramidetrening på basis øvelsene.

Det jeg er usikker på er hvilke styrkeøvelser som egner seg til morgen treningen (helst før jobb 0900) Jeg har ikke noe problemer med å spise store frokost måltider, føler at jeg får fyllt opp kroppen med nødvendig næring etc før en evt styrkeøkt.

Noen som har tips \ anbefalinger \ nyttige råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv hadde jeg en relativt kort periode der jeg trente en 5-splitt kontinuerlig med to treninger om dagen, med noen få dager hvor jeg bare trente én gang. Skal du trene på denne måten med bare styrketrening ville jeg ha splittet kroppen opp så mye som mulig, så jeg vil definitivt anbefale en tilsvarende 5-splitt. Når det gjelder fordeling av øvelser på morgen/kveld tror jeg ikke det er så veldig relevant. Det som er viktig er riktignok at du spiser godt med mat og får i deg påfyll av karbs mellom treningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet om som driver på slikt er kroppsbyggere eller toppidrettsutøvere. Forskjellen på de 2 er at Kroppsbyggerene er ofte proppa av preparater slik at kroppen deres takler dette og idrettsutøvere er kjempegode til å periodisere treningen sin etter formen sin slik at de ikke blir overtrent.

splitten din er slik, Dag 1 Bryst og Triceps. Dag 2 Rygg og Biceps. Dag 3 Bein.

Hva er poenget med å gå på gymmet, trene bryst, komme tilbake på kvelden og ta triceps? Eller ta fremside lår morgen og bakside kveld. Dette er selvfølgelig mulig, men det er ikke vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig?

Jeg er av den oppfatningen at dersom du føler du må trene to ganger om dagen, da trener du ikke hardt nok.

Bruk tyngre vekter, eventuelt med flere repetisjoner. Det skal svi. Du skal ikke ha lyst til å dra på trening fire timer senere etter en skikkelig tung økt - da skal du ha lyst til å proppe i deg proteiner og ta deg en velfortjent hvilepause.

Min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Musklene trenger hvile til å vokse og reparere seg. Får man optimal muskelstimulans går man heim og spiser masse proteinrik mat og la musklene få vokse seg store og sterke igjen før man repeterer. Eg venter opp mot en uke før eg trener samme muskelgruppe. Da er eg heilt sikkert på at musklene er uthvilt og kan ta imot maks stimulans igjen.

Vil tru at med så mange treninger at man risikere og få lettere skader og bli overtrent.

Så mitt tips er som sagt gi kroppen en sjanse til å vokse før du bryter den ned igjen..

Lykke til. Du har vertfall nok treninglyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du en viderekommende styrkeløfter/vektløfter, som har et skikkelig program: Ja, da kan dette fungere.

En nybegynner, som trener "føtter", nei...

Legg opp kroppsvekt, høyde, alder, hvor lenge du har trent, og hvordan programmet ditt ser ut, hva du løfter, og hvordan dietten din ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh come on, om fyren har lyst til å kjøre litt ekstremt en periode så kan vi underholde det prospektet uten å være bedrevitere. Det er klart at man ikke TRENGER å trene to ganger om dager, men om man har lyst til det så finnes det helt kurante måter å gjøre det på.

Forsåvidt enig i det, men når man mener det kanskje ville vært mer gunstig å trene bare en gang om dagen, men tyngre, så er det vel greit at vi sier i fra (naturligvis på en høflig og koselig måte)? :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, det er en helt ekstrem treningsmetode men viser bare hva som er mulig med de rette forutsetningene og treningstoleranse. Sier ikke at det er en god idé for trådstarter eller forsåvidt noen som helst å følge ordene hans 100%, men det er en interessant måte å se på trening han har.

Og det er ingen tvil om at mange undervurderer kroppens evne til tilpasning. Jeg blir nesten alltid sett på med store øyne når jeg sier at jeg kjører tung bøy hver økt (3x i uka)...

Er klar over at han ble tatt med HGH, men høy frekvens er nok mulig uten hjelpemidler også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene trenger hvile til å vokse og reparere seg. Får man optimal muskelstimulans går man heim og spiser masse proteinrik mat og la musklene få vokse seg store og sterke igjen før man repeterer. Eg venter opp mot en uke før eg trener samme muskelgruppe. Da er eg heilt sikkert på at musklene er uthvilt og kan ta imot maks stimulans igjen.

!

skal dog sies at ikke alle trenger å vente 1 uke.. For mange holder det med 48timer, men det er avhengig av bra mat,bra med søvn, intensitet på øktene, erfaring + + .

Gikk før i "fella" av å trene muskelgruppene kun en gang i uken, fordi jeg ikke fikk i meg nok mat og søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vad asle bøe skrev ;) og -

Första träningspasset bör fokusera på funktionella övningar med tung belastning och inte ta längre tid än 45-60 minuter. Det andra passet bör fokusera mer på strukturella övningar med lättare vikter och inte ta längre tid än 20-30 minuter. Båda passen ska involvera samma muskelgrupper för att undvika överstress av nervsystemet.

Var noga med att separera de två dagliga träningspassen med åtminstone sex timmar. Tränar du det första passet vid tio på förmiddagen (och är klar strax innan elva) är det idealiskt att träna nästa pass vid femtiden på eftermiddagen. Efter nio timmar börjar effekten på nervsystemet att avta från första passet, så försök att passa in det andra passet inom tidsintervallet på 6 till 9 timmar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...