Gå til innhold

PSMF (Proteinsparende Modifisert Faste)


HannaC

Anbefalte innlegg

Det det kommer an på er makroene dine. Om man sier at noe er "lov" fordi det ikke er så mye i det vil alltid bli feiltolket av noen til å bety at det er fritt frem for å leve utelukkende av det. Det er også veldig stor forskjell på en spiseskje og 5kg...

Godt poeng. Kan omformulere meg litt; Ser i artikkelen at cottage cheese er ett av måltidseksemplene, kan jeg bytte dette ut med mager kesam/mager vaniljekesam? Vil det være en fullverdig proteinkilde å erstatte cc med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

forstått det sånn at vanlig mager kesam er "lov", gjelder det samme for mager vaniljekesam?

Mager vanilje kesam er ikke det samme som mager kesam. Det er for mye karbs og fett.. men som LETC sier.. kommer ann på makroene dine.

Vanilje kesam:

Næringsinnhold per 100g

energi 522 kJ (125 kcal)

protein 6,1 g

karbohydrat 8,6 g

fett 7,4 g

Mager kesam:

Næringsinnhold per 100g

energi 326 kJ (74 kcal)

protein 12,0 g

karbohydrat 4,3 g

- hvorav sukkerarter 4,3 g

fett 1,0 g

- hvorav mettede fettsyrer 0,6 g

kostfiber mindre enn 1,0 g

natrium 0,03 g

kalsium 100 mg (13%')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål som jeg lurer veldig på:

Har gått på Psmf i ca. 1 mnd, og mistet rundt 6 kg. Den fjerde uken sluttet med "sprut-ræv", eller løs avføring/diare. Ingen ubehag av noe slag, bare feil form på utblåsten,for å si det sånn. Gikk bort fra dietten, og begynte å spise normalt (brød, potet, melk osv) i ca. en uke. Så ut til å bedre seg helt i slutten på pinsehelga, og i dag tenkte jeg å ta opp psfm et par uker til for å få vekk litt mer fett rundt magen. Første tur på dass i dag, og magen er like løs. Er dette normalt på dietten? Har ikke funnet så mye om dette på forum her inne, men håper noen her inne kan gi et svar, eller vet hvem jeg burde spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller det motsatte spør du meg. Undertegnende og sikkert mange andre også her som har prøvd psmf har nok hatt en følelse av å vært så hard i magen man skulle tro man presset kull der inne. Seriøst!!! Vært dager jeg tror jeg har slått en sprekk i porselenskåla for å si det sånn, så vet ikke om du er meget uheldig eller spiser noe du ikke tåler, men lagt til her under psmf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med første uka på PSMF nå. Kan jo gjerne si jeg hadde noe lignende i forige uke, mtp på lavt kaloriinntak. Hadde liten tid, eksperimenterte med periodisk faste, var litt matlei, så ble under 1000 kcal hver dag.. men begynte hovedsaklig på psmf på mandag. Begynte å kjenne meg dårlig allerede i forige uka da jeg inntok lite kcal, hodepine store deler av dagen nå, og blir verre etter jeg har spist - faktisk... spiser dog etter periodisk faste nå. Det funker bra for meg, men tar jo tid å venne seg til :-)

Min første oppkarbingsdag er på lørdag, det blir spennende. Gleder meg til å spise havregrøt og frukt, hehe. Jeg er 170 høy ca og veier nå 58 kg, max jeg har veid, som jeg vet om.. er rundt 65 kg(mai 2011), og har sakte men sikkert kommet meg ned til 58. Dog er rundt 55-57 min trivselsvekt. Høres kanskje lite ut for noen, men fettet fordeler seg forskjellig fra person til person. Vekten stagnerte en god stund på 60-61 og etter i forrige uke da jeg inntok betydelig mindre kcal og følgte periodisk faste gikk jeg raskt ned. Håper å få litt fart på kiloene på psmf, noe som allerede har skjedd. Var på 60/61 i flere mnd.. og 58 er det minste jeg har vært på nå under vektnedgang. Håper PSMF funker for meg. Tenker å gå på den i to uker, dvs denne uken og neste med en oppkarb. dag imellom(nå lørdag). Livsstilen min er allerede(for over et år siden) snudd og er sunn og god, så går rett tilbake til den etter psmf, litt forsiktig selvsagt :-) Spennende å følge med her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også må jeg legge til at jeg tisser utrolig mye. Var på glattkjøring idag, og tror jeg var på do fem/seks ganger iløpet av glattkjøringa, og enda mer da jeg kom hjem. Eneste jeg drakk var en liten pepsi max... :p Kan jo legge til at etter jeg har gått ned (ca) til trivselsvekt vil jeg fokusere hovedsaklig på bygging av muskler/styrketrening. Har hund så går 1-2 timer tur hver da(mer i helgene eller om fjelltur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vil effekten være av å halvveis følge denne dietten? Kostholdsmessig tenker jeg på å spise bananer, skyr og eggehviter, og holde seg til kjøtt og grønt til middag (under 1000 kcal per dag) Samt trene fem ganger i uken kombinert styrke og løping.. Har prøvd å følge dette en stund nå, men har vært noen utskeielser. Har 8 uker på meg til å stramme opp og få mer markerte muskler !

Nå skal jeg kanskje ikke uttale meg veldig mye her, men du vil jo mest sannsynlig ikke få helt de samme resultatene som de som følger psmf til punkt og prikke, som også beskrives i psmf artikkelen. Ville ikke ha trent så mye når du har under 1000 i kcal inntak om dagen, det kan gjøre vondt verre, og du kan få motsatt effekt. Er vel lurest og holde styrketreninga til to - tre dager, og ikke for tungt. Også kansje heller gå litt turer hver dag eller noen dager i uka? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg kanskje ikke uttale meg veldig mye her, men du vil jo mest sannsynlig ikke få helt de samme resultatene som de som følger psmf til punkt og prikke, som også beskrives i psmf artikkelen. Ville ikke ha trent så mye når du har under 1000 i kcal inntak om dagen, det kan gjøre vondt verre, og du kan få motsatt effekt. Er vel lurest og holde styrketreninga til to - tre dager, og ikke for tungt. Også kansje heller gå litt turer hver dag eller noen dager i uka? :)

Takk for svar:) En god tur er undervurdert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet på PSMF men er litt usikker på hvor mye jeg skal ha i meg av proteiner, fett og karbohydrater. Noen som kan hjelpe meg med i finne det ut?

2,5 g * ønsket kroppsvekt = antall proteiner (er målvekten f.eks 60 kg, så skal du ha 60*2,5 = 150 g proteiner) karbohydrater og fett: så lavt som mulig (det du får i deg gjennom grønnsakene og kjøttet) ..jeg holdt meg under 5 % (under 5 g per 100 g på næringsinnholdet) ....og så skal du ha i deg 1ss fiskeolje eller noe i den dur (tran, selolje, etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er fiberinntaket ditt? Hvor mye fett får du i deg? Drikker du mye vann? Hva og hvor mye spiser du?

Har fulgt PSMF dietten til punkt og prikke, så dvs 5% fiber (karbo) og fett. Har dog muligens sviktet litt med tanke på oppkarbingsdagene. 17. Mai, komfirmasjoner og lignende gir en del cheatmeals, men er skjelden over 1400 kcal de dagene. Ellers ligger jeg på mellom 700-1000 kcal. Drikker en del vann, men muligens litt lite. Spiser stort sett kjøtt og fisk, litt Skyr og Cottage cheese noen ganger. Salat med tunfisk til matpakke. Rører ikke proteinshake. Tar tran. Dette ble mye :)

Har forøvrig opplevd det samme som Trippel sa; treg hard mage. Derfor jeg lurer på hvorfor det plutselig har slått om til vannaktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag viste vekta 57,4 gitt!! Jeg veide først 61, så begynte jeg på PF en uke og spiste i tillegg lite(lavt kaloriinntak) og uke nr to er denne hvor jeg har begynt på psmf, så tilsammen har jeg jo gått ned fra 61 til nesten 57 :) Spennende at noe faktisk skjer... Lagde "grillpølser" av kyllingkjøttdeig, krydder og hvitløk igår, skal spise dem sammen med lomper til frokost nå... namnam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lomper?

Lomper ja, husker ikke om det var lov på psmf eller ikke men jeg gir meg selv lov. Er bare 45 kcal i hver og jeg ligger veldig lavt ( 6-700 kcal om dagen) så tror jammen ikke det skal ha noe å si. Men såklart, går jo isåfall bare utover meg selv :)

Sjekk hva som er i kyllingkjøttdeigen din. Ofte er ikke den psmf-"verdig" på grunn av alt fettet de tilsetter.

EDIT: Men bra fremgang :)

Takk! ja, jeg ser det er 8g fett per 100 gr på den.. men har ikke råd til å kjøpe karbonadedeig akkurat nå, neste uke derimot, kan jeg det! :) Og i denne pakken fikk jeg 700gr kjøttdeig for rundt 24 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lomper ja, husker ikke om det var lov på psmf eller ikke men jeg gir meg selv lov. Er bare 45 kcal i hver og jeg ligger veldig lavt ( 6-700 kcal om dagen) så tror jammen ikke det skal ha noe å si. Men såklart, går jo isåfall bare utover meg selv :)

Hvor mange karbohydrater er det i lompene da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord nesten hele "kvoten" på en lefse. Neppe verdt det ;)

Kanskje sant det.. men lefsen veier bare 26 gr eller noe.. men ja, burde kanskje vente til dietten er over. Jeg som var så glad for litt forandring.. jaja, godt jeg har eggefluff! :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...