Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

Dagens mattips!

Brokkolimos er supert som tilbehør og superlett å lage. Kok blomkål i lettsaltet vann til det blir mørt. Hell av vannet og mos med stavmikser til ønsket konsistens. Her er den ganske grov, men den kan også moses til puré. Krydre med ønsket krydder og nyt! Her har jeg brukt blomkålmos som tilbehør til pannestekt laks og asparges. Namnam!

post-7587-14440861507351_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv laks og omelett

Egg

Vann

Røkelaks

Pepper

Purreløk

Egg, vann, pepper og purreløk røres sammen og stekes. Mot slutten legges laksen oppa og omeletten brettes. Laksen skal bli varm og lett stekt. Helt fortreffelig!!

Legger til bilder av grønnsaks og skinkeomelett med chakalaka cottage cheese også. Nam nam..

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

post-10232-14440861759112_thumb.jpg

post-10232-14440861760742_thumb.jpg

post-10232-14440861762244_thumb.jpg

post-10232-14440861764382_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde fra meg :D

Bilde nr 1: Brødløs burger versjon 2. Fra nederst til øverst: Stekte aubergineskiver brukes som "brød" - husk å salte før steking for fjerning av bitterhet. Salat. Litt dressing laget av rømme, ketsjup, sitron, salt&pepper, og litt soyasaus. Tomatskiver. Stekt ananas. Karbonadedeigburger enkelt krydret med salt og pepper. Synnøve Så Lett gulost - smeltes under grillen i ovnen.

Bilde nr 2: Karamellhavregrøt. Havregrøt kokes med melk og eventuelt noen dråper Stevia English Toffee. Sukrin og kanel drysses over. Når sukrin og kanel smelter sammen blir det en god "saus" - som smaker cirka karamell! (Og hvem liker vel ikke karamell?)

Bilde nr 3: Meatza (meat-pizza). Bunnen lages av kyllingkjøttdeig blandet sammen med paprikapulver, oregano, salt&pepper og egg (cirka ett egg per 400 g). Denne forstekes på rist på 225 grader i ca 10 min. Deretter har man på det fyllet man liker. Her er det ketsjup i bunnen, deretter lett gulost, tomatskiver, sorte oliven og biter av kokt skinke. Ekstra oregano på toppen. Stekes videre i ca 10 min.

Bilde nr 4: Kyllingfilet krydret med paprikapulver, spisskummen, oregano, chili og hvitløkspulver. Stekte potetskiver med salt og pepper. Tomat og agurk kuttet i terninger, rørt sammen med litt rømme og sitronsaft, og krydret med koriander, salt og pepper.

post-1743-14440862912597_thumb.jpg

post-1743-14440862913465_thumb.jpg

post-1743-14440862914855_thumb.jpg

post-1743-14440862915579_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]36605[/ATTACH]

Burger a la Maren!

Brød:

1 ss fiberhusk

2 egg

2 eggehvitter

50 g mager kesam

60 g mandelmel

60 g havregryn

2 ss kokosmel

Alle ingrediensene blandes sammen utenom hvittene. De stivpiskes for seg selv, og blandes inn til slutt. Lag sirkler på et bakepapir, og stek på 160 grader i ca 15 min.

Burgeren:

400 g karbonadedeig

En halv rødløk

150 g cottage cheese

Krydder (kayennepepper/hvitløkspulver)

Mos alt sammen, og form hamburgere. Stek på stekepannen.

post-2299-14440862921653_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens middag: enkelt og godt.

Trenger verken god tid, god råd eller noe særlig med kokkekunnskaper for å få til denne.

1 boks tunfisk i vann/gele/olje

3-4 ss salsa eller taco saus

salt, pepper, oregano og grillkrydder

ost

2 grove tacolefser

Hell tunfisken i en bolle og tilsett salsa og krydder. Rør godt til alt har blandet seg. Legg et par skiver ost på en halvdel av tacolefsen og smør tunfiskrøren over. Legg enda et par osteskiver på toppen av tunfiskrøren igjen, og brett over den "nakne" halvdelen av tacolefsen. Stekes i toastjern eller vaffeljern til osten har smeltet.

Server gjerne med salat til.

post-292-14440863331785_thumb.jpg

post-292-14440863334362_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakseburger

1 stk

1 laksefilet- skinn og benfri

Paprika

Chili

Rødløk

Koriander på tube

Peppersymfoni og hvitløkspepper

  • Skjær laksefileten i mindre biter, og kjør den en runde i kjøkkenmaskin eller stavmikser med hakker.
  • Ha de finhakkede laksen i en liten bolle, og tilsett finhakket paprika, chili og rødløk. Ha også i koriander på tube, hvitløkspepper og peppersymfoni. Bland alt godt sammen.
  • Forme deigen til en burger, med hendene.
  • Stekes eller grilles til den er gjennomstekt. Snu gjerne burgeren ofte, slik at den ikke blir svidd.

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

post-10232-14440863947956_thumb.jpg

post-10232-14440863949894_thumb.jpg

post-10232-14440863951092_thumb.jpg

post-10232-14440863952897_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Frokost Cubanos :)

imag0267-jpg.37899

imag0269-jpg.37900

Ytrefilet som er skåret så tynn jeg klarte. Stekt kjapt i en olje/smørblanding som er tilsatt chilipulver, habanero ekstrakt, litt appelsinjuice, salt, pepper.

Tomat

Løk som har ligget i litt limejuice

Ost

Og en guacamole av:

Avokado

Hvitløk

Limejuice

Salt

Pepper

en chili

en stor neve fersk koriander

-blendet

Smekk alt mellom toast og hiv i toastpressa

Alt dette varierer jeg fra gang til gang, så åpent for tolkning! :) Normalt sett bruker jeg ikke chili i guacamolen, men i dag hadde jeg ikke alt jeg trengte til en hjemmelaget salsa, pluss at da guacamolen er såpass tjukk egner den seg bedre å bare ha en chili i for litt spark, da salsaen gjør brødet såpass bløtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-643-144408648474_thumb.jpg

2,5 dl skumma kultur

0,75 dl havregryn

0,6 dl müsli

1 banan

Blåbær

Bringebær

1 ss peanøttsmør (100% peanøtter)

Kanel

Sukrin

Rør sammen melk, gryn og müsli og la det stå over natta. Mos en banan og rør inn. Dryss på kanel og tilsett ønsket mengde bær på toppen, før du fordeler en spiseskje peanøttsmør over. Litt sukrin (eller annen søtning) kan gjerne drysses over hvis en ønsker det søtere.

En næringsrik frokost som er perfekt før trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel slenge inn et par her jeg og.

Brokkoli og blåmuggost suppe

P1070859.jpg

Du trenger:

  • 3-500g brokkoli kuttet grovt
  • 1-2 store «potet» str med sellerirot kuttet i kuber
  • 1-1.5L grønnsaksbuljong
  • 1 stor løk hakket
  • Oliven olje
  • 150-200g blåmuggost
  • Bacon

Surr løken i en litt større gryte med olivenolje til den er myk. Ha i selleriroten sammen med buljongen og la det småkoke i ca 10min. Ha så i brokkoli og la det koke i 3-5min. Baconet kuttes opp i biter og stekes. Ha i halvparten av osten før du tar en stavmikser eller hell blandingen over i en blender og miks til suppen er som fløyel. Suppen er nå klar til å serveres. Pynt med et par revet biter av osten og et par bacon biter.

Prosciutto rullet asparges m/mozzarella

P1070842.jpg

Du trenger:

  • 4-6 asparges
  • 0.5-1 ball mozzarella
  • 2-3 skiver prociutto
  • olivenolje
  • hvit eller rødvin eddik
  • fersk basilikum

Dette er for å lage til 1 person, skal du har flere, så er det bare å gange opp.

La aspargesen trekke i 2 min før du skylder den under kaldt vann så den kjølner. Skjær mozzarella i skiver og så del dem i 2 på midten.

Legg så 2-3 asparges flatt, legg mozzarella på toppen og 2-3 asparges på toppen. Surr rundt prociutto så alt er dekket.

Ha litt olje i pannen og forsiktig stek «pakken» til prociutto er krispy og mozzarellaen flyter litt utover.

Bland sammen 1ss eddig og 3 ss olivenolje, ha i opphakket basilikum. Dryss dette over «pakken» med asparges før den serveres. Serveres med ønsket kjøtt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torskeboller i chilitomat

400 g torsk, skinn og benfri

2 stk charlottløk

Hvitløkspepper

Hakkede tomater med chili

Peppersymfoni

  • Skjær torsken i mindre biter, og ha den i en kjøkkenmaskin med hakker. Finhakk torsken.
  • Finhakk charlottløk, og bland det inn sammen med hvitløkspepper.
  • Fordel deigen i boller av ønsket størrelse, og stek dem i litt stekeolje. Vær varsom når du steke dem, så de ikke faller fra hverandre.
  • Når torskebollene er ferdig stekt har du over 500 g hakkede tomater med chili, og blander inn litt peppersymfoni. La dette småkoke i ca 5 min.
  • Server med byggris, ris, poteter o.l.

1428669-12-1340117221596.jpg

Bildet ble desverre ikke av den beste kvalitet, men torkebollene ble fantastisk gode. Faktisk, så smakte de ikke fisk i det hele tatt, så til dere som ikke liker fisk; no exuses ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digge cookies!

Ingredienser:

Havregryn/speltflak

Speltmel/bakepro/kokosmel/byggmel/fiberfin det du foretrekker

Kokosolje/peanøttsmør

Sukrin

Stevia vanilla&cream

Grovhakket mørk sjokolade

Mullberries/tranebær/grovhakket dadler

Egg

Bakepulver

Det skal bli klissete deig, og vær obs på at det nærmest er umulig å ikke spise opp halvparten av deigen før den ender i ovnen (hvis du ikke har tilsatt bakepulveret da) og at det vil lukte deilig cookies i huset mens det steker:whistle:

post-7051-14440865330558_thumb.jpg

Velbekomme!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-643-14440865413896_thumb.jpg

Tips: Havregrøt i termokopp på dager med knapp tid.

Lag havregrøt og hell den i koppen. Om du har ekstra dårlig tid: Ha i gryn, kokende vann, søtning og kanel og la grøten lage seg selv i koppen til du skal spise den.

Siden en slik kopp ikke rommer litervis, kan en for eksempel tilsette nøtter og tørkede bær for å øke energiinnholdet (kaloriinnholdet), dersom man har behov for det.

Husk skje!

post-643-14440865414493_thumb.jpg

Linsesalat med Snøfrisk- og yoghurtkrem.

Kok linsene i buljong.

Stek rødløken blank på svak varme i litt olivenolje sammen med hvitløk, ingefær, koriander, cuminfrø og lime. Tilsett linsene.

Bland snøfrisk og yoghurt naturell (helst litt avrent, slik at den har litt tykkere konsistens - eller du kan bruke tyrkisk/gresk yoghurt/matyoghurt/Skyr naturell) ca 50/50 og ha det over linseblandingen.

Tips: Rør inn et par kardemommefrø med linseblandingen.

Noen oppdelte cherrytomater er også godt å ha i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TACO-PITA

Pitabrød

2 egg

2 dl skummet melk

2 ss skyr naturell

1 dl havremel

0,5 dl sammalt hvete, fin

0,5 dl fiberhusk

1 ts natron

1 klype salt

  • Bland egg, melk og skyr naturell sammen.
  • Ha så i alt det tørre og bland godt.
  • Deigen er litt klissete, dersom den blir for hard og kompakt sper du ut med litt melk. Fordel deigen i 4 like store klatter på en stekeplate, og form dem runde med en skje.
  • Stekes på 200 grader i 35-40 minutter, på midterste rille i ovnen.
  • Etter endt steketid kjøles pitabrødene ned på en rist.

1428669-10-1340197206887.jpg1428669-10-1340197259575.jpg

Pitabrødene passer også perfekt med pålegg på, eller som burgerbrød.

Tacokjøtt

400 g valgfritt kjøtt

1 chili

Noen soltørkede tomater

1 stor charlottløk

1 pk hakkede tomater

Tacokrydder og paprikakrydder

  • Stek kjøttet sammen med oppskjøt chili, soltørkede tomater og charlottløk
  • Når kjøttet er ferdigstekt har du på de hakkede tomatene, og blander krydder inn
  • La gryten putre i noen minutter

1428669-10-1340197638700-n400.jpg1428669-10-1340197671292-n400.jpg

1428669-10-1340197617012-n400.jpg

Servert med mager kesam, ost og salat bestående av tomat, paprika, isbergsalat, avokodo og rødløk

Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt laks med ostepasta

post-3577-14440865460696_thumb.jpg

Du trenger:

- Laks/ørret

- Fullkornspasta

- Brokkoli

- Kremost

- Salt pepper

Kok fullkornspasta.

Ha i brokkoli i kokevannet de siste par minuttene.

Sil av vannet og bland i en spiseskje naturell kremost (jeg bruker Philadelphia light).

Smak til med salt og pepper.

Laksefileter stekes i godt smør og legges på toppen.

Kokt torsk med brokkolipure og tomatmix:

post-3577-14440865462211_thumb.jpg

Du trenger:

- Torsk

- Løk

- Gulrot

- Squash

- Paprika

- Ferdig salsa på glass/flaske

- Brokkoli

- Smør

- Salt og pepper

- Fetaost

- Frø/nøtter

Alle grønnsaker utenom brokkoli skjæres i små biter. Løk og gulrot surres i litt olje. Ha i squash, paprika og salsa (kan selvsagt bruke flådde tomater eller hermetiske tomater og krydre selv i stedet). La dette småputre mens du lager resten.

Brokkoli kokes mør. Skrell "stammen" og del den i biter og kok disse med også. Sil av og mos med stavmikser. Rør i en klatt smør. Salt og pepper etter smak.

Biter av torsk trekkes i salt vann i 10 min.

Brokkolimos, torsk og tomatmix toppes med moset fetaost og f.eks. gresskarkjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...