Gå til innhold

Gerilja Kardio


bjorlien

Anbefalte innlegg

Hei,

Vil komme med tips om høy intensitet kardio trening kalt Gerilja Kardio. Flere kjenner nok til denne treningsmetoden fra tidligere, men selv startet jeg med dette tidligere i sommer hvor jeg frem til nå har kjørt 1-2 økter i uken. Super fornøyd, effektiv og kjekk trening som er gjort på ett blunk, passer ypperlig før/etter en god styrke økt eller på travla dager hvor tiden til trening er knap.

SLIK GJØR DU:

Minutter 1-4

Oppvarming:50 prosent av maks fulgt av:

Minutt 5

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 6

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 7

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutt 8

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Spurt i 20 sekunder

Hvil i 10 sekunder

Minutter 9-12

Nedtrapping 50 % av maks

LES MER OM GERILJA KARDIO HER!

Tips: Da jeg merket allerede den første gang at det var vanskelig å holde styr på sekundene ved å kikke på pulsklokka under full spurt fant jeg ut at det beste var å klippe til og redigere en sang som forteller meg når jeg skal spurte og når jeg skal hvile. Slik slipper jeg å fokusere på klokka og trenger kun konsentrere meg om spurtene og hvile i pausene.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Underskriver denne pent og lett, har selv kjørt mine porsjon av økter med dette, Bra tips om redigring av sang!

Selv har jeg bare løpt opp en distanse jeg klarte på 20 sekunder ved max, hvilt og løpt tilbake. Den distansen er puke etter en stund, og sikkert ikke så godt mtp at jeg etter 8 minutter sannsynligvis løp en del sakter.. Nåvell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Intervaller er jo veldig koselig, er det ikke? ;)

Kjører 2-3 ganger pr uke med 10 min oppvarming, 10 min intervaller 30 sek/ 30 sek hvile (dette skal du kjøre så du kjenner det!), deretter 5 min total hvile hvor du helst går av mølla og legger deg rett ut på ei matte e.l. Såå.. 20-40 moderat kardio med cirka puls 130-140. Tidenes fettforbrenning <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer meg liksom ikke opp i høy nok puls føler jeg når det er så korte drag! Er det bare meg som er sinnsvakt treig i rævva, eller gjør jeg noe helt feil?

Hva mener du med høy nok puls? Pulsen er jo ikke noe jeg ville fulgt bastant. det er åtte drag du skal ha, fra det første draget du har har du egentlig bestemt hvordan det skal gå hele veien :p right? gir du for mye på den første så klarer du ikke å holde samme/mer på de neste og i ditt tilfelle. Gir for lite på den første og får ikke tatt ut det du har å gi på de syv siste. Er du på mølle så er det litt lettere å vite etter hver gang hvilken fart du har hatt osv. så da blir det jo lettere å regulere eller øke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Til dere som kjører gerilja kardio ute kor det kan være vanskelig å følge med på pulsklokka og tiden skal jeg være så snill og dele denne sangen med dere: GERILJA KARDIO SANG

Er min kjære som mixa sammen noen av sine og mine favorittsanger til trening, og la inn en "nedtelling" på 10 sek mellom sangene! Anbefales:) Så slipper du å fokusere på klokka og tiden! PS. det er ikke noe DJ style over mixinga, men funker fett for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med høy nok puls? Pulsen er jo ikke noe jeg ville fulgt bastant. det er åtte drag du skal ha, fra det første draget du har har du egentlig bestemt hvordan det skal gå hele veien :p right? gir du for mye på den første så klarer du ikke å holde samme/mer på de neste og i ditt tilfelle. Gir for lite på den første og får ikke tatt ut det du har å gi på de syv siste. Er du på mølle så er det litt lettere å vite etter hver gang hvilken fart du har hatt osv. så da blir det jo lettere å regulere eller øke :)

Altså, at jeg føler meg annpusten nok. Har desverre ikke pulsklokke, men har jo en viss peil på at pulsen kommer seg opp. Du skal jo nå makspuls på siste drag, eller?

Prøver jo selvfølgelig å bygge meg opp, men klarer liksom ikke helt det der. Føler jeg får bedre utbytte av lengre drag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3d mølle er det i alle fall ikke noe problem å komme opp i høy nok puls. Jeg rekker ikke å få pulsen mye ned mellom hvert drag fra nr 4/5 i alle fall. Kjørte gerila kardio i dag før styrketrening - da jeg synes det er en bra måte å varme opp på - får masse energi (og motivasjon) til å trene styrke når jeg er svett og varm, i motsetning til 10 min på elipsemaskinen - hehe. Det er grunnen til at jeg gjør det før styrkeøkta og ikke etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, at jeg føler meg annpusten nok. Har desverre ikke pulsklokke, men har jo en viss peil på at pulsen kommer seg opp. Du skal jo nå makspuls på siste drag, eller?

Prøver jo selvfølgelig å bygge meg opp, men klarer liksom ikke helt det der. Føler jeg får bedre utbytte av lengre drag...

ja det er jo smak og behag hva som passer deg best, får du bedre utbytte av lengre drag så kjører du det ;) Får heller ikke ut så veldig mye av det å kjøre på med den type intervall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intervaller er jo veldig koselig, er det ikke? ;)

Kjører 2-3 ganger pr uke med 10 min oppvarming, 10 min intervaller 30 sek/ 30 sek hvile (dette skal du kjøre så du kjenner det!), deretter 5 min total hvile hvor du helst går av mølla og legger deg rett ut på ei matte e.l. Såå.. 20-40 moderat kardio med cirka puls 130-140. Tidenes fettforbrenning <3

Det er denne metoden jeg kjører også! Men har lurt litt på om det er " bra" for kroppen å gå rett av mølla etter intervallene? Da går jo kroppen rett fra skyhøy puls, og rett ned!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...