Gå til innhold

Lege advarte mot kreatin


oyvindshansen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har drevet med styrketrening i et halvt års tid, og begynte med kreatin for omtrent to uker siden.

Kjøpte kreatin av merket Creastixx, på Extreme Fitness i Trondheim.

Jeg har i mange måneder slitt med tung pust og hjertebank. Dette begynte allerede før jeg startet med styrketreningen. Men da jeg var på ultralyd av hjertet var beskjeden fra legen klar.

- Bruker du kreatin, spurte han.

- Ja, begynte for to uker siden. Hvordan det, svarte jeg.

- Slutt med det! Bare slutt med en gang. Vi har hatt flere tifeller av ungutter som har tatt kreatin, og som har kommet hit med brystsmerter. Spis heller makrell i tomat.

Videre fortalte han om nylige tilfeller av gutter som kom dit med smerter i brystregionen, og som brukte kreatin.

Jeg ble selvfølgelig lettere sjokkert over uttalelsen fra hjertespesialisten. Jeg er ikke ekspert, men trodde at kreatintilskudd er vanlig kreatin, som man finner i kjøtt etc.

Kom gjerne med innspill og synspunkter. Er det hold i legens uttalelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk reagerer nok forskjellig, jeg har brukt kreatin i nå snart 6 mnd, aldri merket noen av bieffektene.

En kompiss, kjøpte samme pakken som jeg alltid har brukt. Han slet med søvnproblemer og mye hodepine.

Ville nok ventet litt, altså vært godt igang med styrketreningen før jeg evt. begynte å buke kreatin.

Men er ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig være forsiktig med å gå i mot det en lege har anbefalt deg.

Men det finnes ingen studier som viser at kreatin har negative biefekter. Det virker som legen kun basserer dette på anektdotisk bevis ( som ikke er et bevis i det hele tatt ). For alt vi vet kan legen hatt mange pasienter som er ungutter med lignende beskrivelser som ikke tar kreatin. Det kan også være at andre med lignende problemer har gått på kreatin tilskudd som inneholder koffein, gjerne i tilleg til andre energitilskudd som inneholder koffein. ( drikker jeg mye kaffe i tilleg til at jeg stresser fra før av kan jeg få lignende symptomer f.eks )

Jeg vill anbefale deg å få en second opinion, det finnes hjerteeksperter som spesialiserer seg innforbi idrett. Det virker sært at en lege skal klandre kreatin som du begynte med for to uker siden, når du har hatt problemene i over 2 måneder. Han kan ha sine egne grunner for å advare folk med kreatin som har ingenting med hjertet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk reagerer svært ulikt, går det utover helsa lønner seg kanskje å være forsiktig? Det meste i livet har jo bieffeffekter, drikker du mye vann så kan det gå utover søvnkvaliteten fordi du må opp og på do om natta :p

Litt off topic, men ler så jeg triller rundt på gulvet her......

Er vel ikke lenge før vi blir rådet til å bare sitte inne i en stol, fordi det er farlig å gå ut! Blir så oppgitt av at det finnes så mye "dumskap", men ennå mer oppgitt av at vi lar oss lure.... Og JA, jeg har latt meg lure noen ganger jeg også, som alle andre....

Støtter det flere andre sier her, få en second opinion. Det at disse unguttene han snakker om har slike symptomer kan vel så gjerne være at de også tar heeeeelt andre stoffer sammen med kreatin (noe de selvfølgelig ikke umiddelbart vil innrømme til en lege)!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger har ofte samme løsning på lignende problem med alle pasienter. F.eks. Så er det bare ibux og paracet som man skal ta mot hodepine, det kan ikke være noe annet som kan hjelpe liksom.

Som de andre sier her, man burde være forsiktig å gå mot anbefalinger fra legen, men her høres det mer ut som om legen din bare fant det først beste svaret og mener at det er godt nok. ( ofte er det jo også flere ting som kan være årsaken til samme plagen)

Etter min erfaring er det faktisk veldig effektivt å ikke godta ett svar men faktisk bestå på at det tas noen flere tester der man evt kan finne andre utløsere til plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har drevet med styrketrening i et halvt års tid, og begynte med kreatin for omtrent to uker siden.

Kjøpte kreatin av merket Creastixx, på Extreme Fitness i Trondheim.

Jeg har i mange måneder slitt med tung pust og hjertebank. Dette begynte allerede før jeg startet med styrketreningen. Men da jeg var på ultralyd av hjertet var beskjeden fra legen klar.

- Bruker du kreatin, spurte han.

- Ja, begynte for to uker siden. Hvordan det, svarte jeg.

- Slutt med det! Bare slutt med en gang. Vi har hatt flere tifeller av ungutter som har tatt kreatin, og som har kommet hit med brystsmerter. Spis heller makrell i tomat.

Videre fortalte han om nylige tilfeller av gutter som kom dit med smerter i brystregionen, og som brukte kreatin.

Jeg ble selvfølgelig lettere sjokkert over uttalelsen fra hjertespesialisten. Jeg er ikke ekspert, men trodde at kreatintilskudd er vanlig kreatin, som man finner i kjøtt etc.

Kom gjerne med innspill og synspunkter. Er det hold i legens uttalelser?

dafuq+did+i+just+see+_363ef5fa4507a77d1fe8b549ef705049.jpg

Clueless lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, broscience blant leger også..? (Igjen..?)

Man bør som oftest og til en viss grad ta til seg hva legen sier, men det høres jo noe latterlig ut at han mener du burde bytte ut kreatin med makrell i tomat. Å rådføre seg med en annen lege/spesialist er aldri feil dersom man er usikker i en medisinsk situasjon. Selv har jeg aldri hatt andre bivirkninger av lavere doser kreatin enn at jeg de første ukene hamstret litt ekstra vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått på 5g Kreatin Monohydrat og 5g med kreatin Malat i ca 6 mnd non-stop. Den siste uken har jeg fått vondt i magen og begynner å kjenne det gjør vondt å pisse ( spess i nyeområdet). Så tar en pause på en uke eller to. Det at jeg har begynt å få bivirkninger betyr ikke det at kreatin er farling, men ingen ting er bra i for store mengder, heller ikke over for lang tid. MEN det å fraråde noe som man får naturlig i kosten er vel litt på tryne... Kjør på, men kanskje følge instruksene på pakningen, noe jeg åpenbart ikke har gjort:whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar - det har vært påskeferie :)

Aller først; takk for mange gode svar!

I og med at jeg ikke hadde brukt kreatin før ser jeg ingen grunn til at jeg skal slutte. Men merker jeg at det forverres skal jeg selvfølgelig ikke trosse legens råd.

Har i likhet med flere av dere fått en inntrykk av at man reagerer forskjellig på kreatin. Har f. eks hørt om en som fikk nyreproblemer etter 9 måneders bruk. Men vet at andre ikke har noen plager ved bruk.

Selv vet jeg jo at kreatinen ikke er skyld i mitt pustebesvær. Synes uansett at det er interessant at en hjertespesialist fraråder kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i likhet med flere av dere fått en inntrykk av at man reagerer forskjellig på kreatin. Har f. eks hørt om en som fikk nyreproblemer etter 9 måneders bruk. Men vet at andre ikke har noen plager ved bruk.

Selv vet jeg jo at kreatinen ikke er skyld i mitt pustebesvær. Synes uansett at det er interessant at en hjertespesialist fraråder kreatin.

"hørt om en," antagligvis var nyreproblemene et resultat av noe helt annet. Det finnes sikkert noen som har fått leverproblemer pga kreatin som "glemte" at de også har ekstremt store alkoholinntak i helgene, og så får kreatin skylden.

Når det kommer til legen, om han ikke kan vise til studier men kun anekdotiske "bevis," så vet han faktisk ikke, han har bare gjort seg opp en mening bassert på enkelttilfeller.

Eksperter tar også feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at kreatin kan være hardt for nyrer er en grunn. Man kan få høye kreatininnivåer i kroppen som gjør at nyrene må jobbe mer

Jeg fikk forresten med med at du skrev kan være skadelig for nyrene, men det er ingen grunn til at noen med friske nyrer skal oppleve problemer med et bruk på 5 - 10 g daglig :)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10999421

http://www.springerlink.com/content/m570621w6534k1l4/

The decrease in cystatin C indicates that high-dose creatine supplementation over 3 months does not provoke any renal dysfunction in healthy males undergoing aerobic training.

og en studie på 21 måneder

http://www.springerlink.com/content/t53405x65841411l/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mange av disse problemene bunner ut i overbruk? Kroppen klarer jo ikke gjøre noe nytte av mer enn 5-10g (?) daglig? Skyt meg hvis jeg tar feil.

Mange av disse kreatinprodusentene har jo helt sinnsyke dagsdoser på boksene sine. PF har jo 5g 4-5 ganger daglig eller noe? Dette gjør jo kanskje at mange tror de må trøkke i seg helvetes mye kreatin.

Ikke vet jeg, men var bare en tanke som slo meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har fått med meg, uten å kunne dokumentere noe her, er att ved bruk av både kreatin og mye proteinpulver er det utrolig viktig å drikke MYE vann for å forebygge bla. nyrestein, som sagt over att nyrene må jobbe mere og de trenger hjelp med å renses. eller noe lignende, litt defust dette men fant ikke igjen der jeg har det fra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...