Gå til innhold

For mye kunstige søtningsstoffer?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor det?

I hvilken grad kunstige søtstoffer er bra eller ikke kan jo diskuteres, og sannsynligvis tar man ikke skade av normalt forbruk (med mindre man reagerer allergisk).

Grunnen til at jeg selv velger å bruke naturlige søtstoffer og anbefaler andre det er flere, (hvorvidt disse grunnene er viktige for deg er noe man selv må vurdere):

- Det er ikke noen forskning som viser at disse kan være skadelige såvidt jeg kjenner til, det sparer meg for den lille bekymringen jeg hadde fått dersom jeg hadde brukt kunstig iom. at jeg bruker ganske mye søtstoffer (i te, kesam, grøt, bakst osv.)

- Fremstilt av planter, ikke syntetisk.

- Er faktisk bra for tennene, påvirker ikke blodsukker.

Egentlig handler det om å vite at det jeg putter i meg er noe naturlig, akkurat på samme måte som at jeg liker at maten jeg spiser generelt er ganske "ren" (rent kjøtt, grønnsaker og generelt mat som ikke er dynka i alt mulig rart før den blir solgt i butikken).

Håper dette svaret virket litt oppklarende, til syvende og sist er nok det beste å bruke sunn fornuft og gjøre det man selv føler for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på ingredienslisten min på proteinpulveret mitt, og det er visst søtet med sukralose(splenda?) som også er kjent for å være kreftfremkallende.. Ble litt sånn... Skal jeg få det i meg, eller kaste det? Har sikkert 2 kilo igjen, og redd for at dette kan påvirke meg senere? Drikker kanskje 1 shake hver andre dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet på ingredienslisten min på proteinpulveret mitt, og det er visst søtet med sukralose(splenda?) som også er kjent for å være kreftfremkallende.. Ble litt sånn... Skal jeg få det i meg, eller kaste det? Har sikkert 2 kilo igjen, og redd for at dette kan påvirke meg senere? Drikker kanskje 1 shake hver andre dag...

Null stress. Visste du at tomater også er fremkallende? Og gulrot? I disse dager er alt helsefarlig ;) Alt med måte bare! Litt kunstig søtning skader ikke. Virkelig, nyt proteinshaken din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

personlig spiser/drikker jeg bare naturlig søtningsstoff. Mye forskning viser at kunstig ikke er bra for kroppen, men den type forskning blir sett på som "konspirasjonsteorier". Etter bare 3 mnd uten kunstig søtning og andre (personlig mening) skadelig stoffer(smaksforsterker/msg, div. e-stoffer)merket jeg store forandringer, for mye å nevne her. Det kan man nok forklare bort med mentalitet osv. men at mine barn på 4 og 6 har fått bedre konsentrasjonsevner, er roligere, å mye mer interessert i spill/lek som utvikler og bruker fantasien, mindre kranglete og er mere fysisk aktiv en noen gang, er sikkert heeeeelt tilfeldig ;-P

Bare min mening ;-) alle har rett til å velge, nesten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

personlig spiser/drikker jeg bare naturlig søtningsstoff. Mye forskning viser at kunstig ikke er bra for kroppen, men den type forskning blir sett på som "konspirasjonsteorier". Etter bare 3 mnd uten kunstig søtning og andre (personlig mening) skadelig stoffer(smaksforsterker/msg, div. e-stoffer)merket jeg store forandringer, for mye å nevne her. Det kan man nok forklare bort med mentalitet osv. men at mine barn på 4 og 6 har fått bedre konsentrasjonsevner, er roligere, å mye mer interessert i spill/lek som utvikler og bruker fantasien, mindre kranglete og er mere fysisk aktiv en noen gang, er sikkert heeeeelt tilfeldig ;-P

Bare min mening ;-) alle har rett til å velge, nesten...

Er nok store effekter av å spise clean. Men her har du utelatt en haug av tilsetninger og da blir det jo bare gjetning hvilke som gav effekt av å kutte.

Nå har funksjonell mat kommet med en blanding av sukrin og stevia. Det tror jeg kan bli en ny favoritt. Blander ofte de to selv og blir veldig naturlig søtsmak av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig spiser/drikker jeg bare naturlig søtningsstoff. Mye forskning viser at kunstig ikke er bra for kroppen, men den type forskning blir sett på som "konspirasjonsteorier". Etter bare 3 mnd uten kunstig søtning og andre (personlig mening) skadelig stoffer(smaksforsterker/msg, div. e-stoffer)merket jeg store forandringer, for mye å nevne her. Det kan man nok forklare bort med mentalitet osv. men at mine barn på 4 og 6 har fått bedre konsentrasjonsevner, er roligere, å mye mer interessert i spill/lek som utvikler og bruker fantasien, mindre kranglete og er mere fysisk aktiv en noen gang, er sikkert heeeeelt tilfeldig ;-P

Bare min mening ;-) alle har rett til å velge, nesten...

Roger har et poeng. Det er garantert ingen helserisiko forbundet med å begrense inntaket av kunstige tilsetningsstoffer ;-)

Personlig tenker jeg ikke på det i det hele tatt, lager maten min uten hjelp fra Toro et al, og trenger jeg noe søtt er det alltid frukt i skåla. Drikker light/zero brus når brus skal drikkes, men det blir i høyden et par ganger i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg av den oppfatningen at de kunstige tilsetningsstoffene ofte gir mer naturlig søtsmak, trolig fordi de inneholder mer ugunstige stoffer som er veldig bearbeidet og dermed fungerer bedre. Jeg føler sjelden at stevia eller sukrin gir den samme naturlige smaken alene. Men etter mye prøving og feiling klarer jeg nå å få til det perfekte blandingsforholdet mellom sukrin, steviapulver og steviadråper, og synes virkelig det smaker like godt som "vanlig" søtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt bekymret for dette, faktisk! Sluttet derfor med Pepsi Max i forrige uke... Jeg har lest at stevia kan påvirke fruktbarheten i negativ retning, så det har jeg ikke turt å prøve ennå. Dessuten er det meldt i fra om tilfeller av blindhet og MS etter aspartam-inntak, men ja, de har sikkert hatt i seg i overkant av hva de burde.

Da kjører jeg på med stevia,for jeg har to og det er mer enn nok:P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter jeg måtte kutte sukker nå for å se om det gjør at jeg slipper betennelser hele tiden, så oppdaget jeg raskt at kroppen min ikke liker kunstig søtning. :( Maltitol er hittil den verste for kroppen min, en smule kjedelig ettersom all sukkerfri sjokolade er laget med dette & jeg som er sjokoholiker :thumbsdown:

Lag din egen, økologiske sjokolade da, og søt den med stevia :)

Btw: spiser du korn? I så tilfelle dropp det i en 14dagers tid og se om betennelsene slipper taket.

Ellers finner jeg det både urkomisk og litt trist at noen sammenligner søtning med vannforgiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har alltid hatt ett sånn forhold til kunstig sukker som at det er dårlig. særlig aspartan(m?) the dredded cancer fremkallende shiiit. Det er iallefall det man har lest om i flere år tilbake... men hvis det er mengden det er snakk om spørs det jo hvor mye mengde som er farlig da, eller fremkallende.

Etter jeg kuttet sukker fra kosten så spiser jeg ikke så mye som behøver søtning egentlig. Men jeg er ingen søtsnok heller. Liker ikke at alt skal smake søtt. Men der jeg bruker det er på CCen min , da går det ned på en fun light flaske ganske raskt.. tror ærlig talt ikke jeg kunne spist CC rent bare.

Men så spiser jeg 1-maks 2 måltider med CC/fun light per dag. Men så tenker jeg at kanskje jeg bare skal bytte til en saft uten tilsatt sukker. en naturlig type liksom. Når det er snakk om en ss så blir det jo liksom ikke 100 g karbo ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg måtte kutte sukker nå for å se om det gjør at jeg slipper betennelser hele tiden, så oppdaget jeg raskt at kroppen min ikke liker kunstig søtning. :( Maltitol er hittil den verste for kroppen min, en smule kjedelig ettersom all sukkerfri sjokolade er laget med dette & jeg som er sjokoholiker :thumbsdown:

Denne er aktuell for deg om du ikke har lest den allerede: http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-og-hva-du-kan-gjore-med-det/

Det kan høres ut som om du reagerer på polyoler. Merker du noe problemer med frukter som epler, pærer og avocado i større mengder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...